Pomoc państwa C 3/2006 (ex E 53/2001) - Zwolnienie spółek holdingowych "1929" oraz spółek holdingowych "Milliardaire"
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 78/02)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2006 r.)
W piśmie z dnia 8 lutego 2006 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Luksemburg o swojej decyzji wszczęcia postępowania wyjaśniającego określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionych środków.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres Dyrekcji ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji lub na podany numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate State Aid II
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 95 80
Uwagi te zostaną przekazane Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA
Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 1929 r. mechanizm zwolnienia spółek holdingowych "1929" jest instrumentem fiskalnym wspomagającym podział zysków uzyskanych przez spółki działające w ramach grupy międzynarodowej oraz pozwalającym na uniknięcie dalszego opodatkowania takich zysków, gdy przekazywane są one udziałowcom przedsiębiorstwa. W 1937 r. w związku ze zmianami ustawy z 1929 r. Luksemburg wprowadził dodatkowy status w zakresie zwolnienia spółek holdingowych "Billionaire" utworzonych z wkładu początkowego opłaconego kapitału w wysokości co najmniej miliarda franków luksemburskich w udziałach uczestniczących przedsiębiorstw.
Zwolnione spółki holdingowe "1929" nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych, ani komunalnemu podatkowi od działalności gospodarczej nakładanym na wszelkie dywidendy, zyski, tantiemy i wypłacone odsetki (wpływy), podatkowi od nieruchomości i kapitału własnego, którego wysokość uzależniona jest od wartości aktywów oraz wszelkim podatkom potrącanym u źródła od dywidend, tantiem oraz wypłaconych odsetek (wypłaty). Zwolnione spółki holdingowe "1929" podlegają podatkowi kapitałowemu oraz rocznym opłatom subskrypcyjnym, a także pewnym podatkom potrącanym u źródła nakładanym na opłaty płatne zarządowi i biegłym rewidentom. Zwolnione spółki holdingowe "Billionaire" mogą zdecydować się na uiszczanie specjalnego podatku dochodowego od odsetek, dywidend i uiszczonych opłat zamiast rocznej opłaty subskrypcyjnej, jeżeli opcja taka jest dla nich wygodniejsza.
System zwolnienia spółek holdingowych "1929" stanowi, według kodeksu postępowania w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej z 1998 r., środek mający szkodliwy wpływ. Rada Ecofin z dnia 3 czerwca 2003 r. zaleciła, by szkodliwe skutki określonych środków fiskalnych, łącznie z systemem zwolnienia spółek holdingowych "1929", ustały do końca 2010 r. W celu zastosowania się do powyższych zaleceń w dniu 19 kwietnia 2005 r. Luksemburg uchwalił nową ustawę, na podstawie której statusu zwolnionej spółki holdingowej "1929" nie przyznaje się spółkom holdingowym uzyskującym ponad 5 procent całkowitych dochodów z dywidendy od przedsiębiorstw wypłacających dywidendy, nie podlegającym podatkowi dochodowemu porównywalnemu z luksemburskim podatkiem dochodowym od osób prawnych.
OCENA ŚRODKA
System zwolnienia spółek holdingowych "1929" spełnia wszystkie warunki konieczne dla uznania go za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. System nadaje zwolnionym spółkom holdingowym "1929" szereg korzyści gospodarczych, zarezerwowanych wyłącznie dla tego rodzaju podmiotów gospodarczych w Luksemburgu, polegających na zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, podatku potrącanego u źródła, podatku od kapitału własnego i nieruchomości. Powyższe korzyści przekładają się na redukcję zobowiązań z tytułu opodatkowania na rzecz luksemburskiego skarbu, z korzyścią dla spółek holdingowych i ugrupowań gospodarczych, do których one należą.
Istnienie powyższych korzyści oznacza zaangażowanie środków z zasobów państwowych równoważnych z dochodami podatkowymi na rzecz luksemburskiego skarbu, z których zrezygnowano. System jest wybiórczy, gdyż korzystać z niego mogą jedynie spółki holdingowe zajmujące się określoną działalnością handlową, łącznie z funkcjami finansowania, zarządzania, przyznawania licencji i skarbowymi. System ogranicza się również do działalności wewnątrzgrupowej, gdyż beneficjenci, by móc korzystać z systemu, muszą prowadzić działalność w obrębie struktury grupowej, a zatem nie jest on w skuteczny sposób dostępny dla wszystkich przedsiębiorstw.
Zakłóca on konkurencję oraz wpływa na handel między Państwami Członkowskimi, gdyż typowa działalność finansowa i zarządzanie prowadzone przez zwolnione spółki holdingowe "1929" ma zazwyczaj miejsce na rynkach międzynarodowych o intensywnej konkurencji. Konkurencja ulega zakłóceniu, gdyż zwolnione spółki holdingowe "1929" są uprzywilejowane w stosunku do niezależnych dostawców usług i pośredników finansowych, łącznie z bankami międzynarodowymi i firmami zajmującymi się doradztwem. Ma także miejsce wpływ na handel, ponieważ korzyści, jakie odnoszą zwolnione spółki holdingowe "1929" dostępne są jedynie w wypadku pewnych rodzajów usług w Luksemburgu.
Żadne z odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, gdyż środek stanowi pomoc operacyjną niezwiązaną z realizacją konkretnych projektów oraz jedynie obniża bieżące wydatki beneficjenta, nie przyczyniając się do osiągnięcia żadnego celu wspólnotowego.
Pomoc stanowi istniejącą pomoc w rozumieniu art. 1 lit. b) ppkt i) rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999. Uwzględniając nową ustawę zmieniającą ustawodawstwo w zakresie zwolnienia spółek holdingowych "1929", nowe zmiany nie wpływają na charakter pomocy, ani korzyści dostarczane przez system, podczas gdy ograniczają liczbę beneficjentów do tych, którzy nie korzystają z pewnych dywidend, podlegających obniżonemu opodatkowaniu poza granicami Luksemburga.
TEKST PISMA
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.78.2 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Luksemburg - Pomoc państwa C 3/2006 (ex E 53/2001) - Zwolnienie spółek holdingowych "1929" oraz spółek holdingowych "Milliardaire" - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 31/03/2006 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2006 |