Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności na lata 2005-2008 przygotowanego przez Luksemburg.

OPINIA RADY
z dnia 14 lutego 2006 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności na lata 2005-2008 przygotowanego przez Luksemburg

(2006/C 55/08)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 14 lutego 2006 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności przygotowany przez Luksemburg i obejmujący lata 2005-2008.

(2) W ciągu ostatnich dwudziestu lat Luksemburg miał nadzwyczaj dobre wyniki gospodarcze: średni roczny wzrost PKB o 5,5 % w ujęciu realnym i wzrost krajowego zatrudnienia o 3,25 %. Tempo wzrostu znacznie spadło w 2001 r., lecz szybko ponownie wzrosło i osiągnęło 4,4 % w 2004 r. Sytuacja finansów publicznych Luksemburga jest tradycyjnie bardzo dobra: notuje się okresowe nadwyżki od początku lat 90. i bardzo niski dług publiczny. Jednak z uwagi na bardzo duży wzrost wydatków, od początku bieżącej dekady nadwyżki szybko malały, a w 2004 r. odnotowano deficyt.

(3) W opinii z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie poprzedniego zaktualizowanego programu stabilności obejmującego lata 2004-2007 Rada zatwierdziła przedstawioną w programie strategię budżetową.

(4) Jeżeli chodzi o wykonanie budżetu w 2005 r. według prognozy służb Komisji z jesieni 2005 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych szacuje się obecnie na -2,3 % PKB, podczas gdy w poprzednim zaktualizowanym programie stabilności zakładano, że wyniesie on -1,0 % PKB. Prawie połowa odnotowanej wartości spadku wynika ze zmian statystycznych będących następstwem realizacji przez władze Luksemburga decyzji Eurostatu dotyczącej ujęcia w statystykach projektów finansowanych przez partnerstwa publiczno-prywatne. Poprzedni zaktualizowany program przewidywał wzrost dochodów sektora publicznego o 1,2 punktu procentowego, tymczasem wzrosły one jedynie o 0,2 punktu procentowego PKB, częściowo ze względu na duże i nieplanowane zwroty podatku VAT. Wydatki sektora publicznego wzrosły o 1,4 punktu procentowego PKB (z czego 0,8 punktu procentowego stanowiły inwestycje publiczne), a nie, jak zakładano, o 0,8 punktu procentowego PKB.

(5) Program zasadniczo uwzględnia wzór i wymagania w zakresie przekazywania danych dotyczących programów stabilności i konwergencji określone w nowym kodeksie postępowania(2).

(6) Scenariusz makroekonomiczny przewiduje zwiększenie wzrostu PKB w ujęciu realnym z prognozowanych 4,0 % w 2005 r. do 4,4 % w 2006 r. i do 4,9 % zarówno w 2007, jak i w 2008 r. Według obecnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się opierać na realnych założeniach - z wyjątkiem ostatnich lat, w przypadku których założenia te mogą się okazać zbyt optymistyczne. Przewidywania dotyczące inflacji również wydają się realistyczne, jeśli wziąć pod uwagę, że wskaźnik HICP w Luksemburgu jest w ogromnym stopniu zależny od zmian cen ropy.

(7) Celem programu jest zmniejszenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do stanu bliskiego równowagi do końca okresu objętego programem i zrealizowanie tym samym celu średniookresowego, czyli -0,8 % PKB w tym samym roku. Rozłożenie w czasie oraz poziom salda pierwotnego są podobne jak w przypadku salda ogólnego: wzrost deficytu pierwotnego z -2,1 % PKB w 2005 r. do 0,1 % nadwyżki pierwotnej na koniec okresu. Zmniejszenie deficytu jest oparte na wydatkach, jako że przewiduje się zmniejszenie wydatków sektora publicznego o 2,5 punktu procentowego w okresie objętym programem oraz zmniejszenie wskaźnika dochodów o 0,4 punktu procentowego PKB. W związku z niespodziewanym osłabieniem równowagi budżetowej w 2005 r. strategia budżetowa została zmieniona od czasu przedstawienia poprzedniego programu, który był oparty na mniej optymistycznych założeniach makroekonomicznych i przewidywał zmniejszenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych z -1,4 % PKB w 2004 r. do przewidywanego -1,0 % w 2005 r. oraz utrzymanie go na tym poziomie w latach 2006 i 2007.

(8) Przewiduje się, że w okresie objętym programem saldo strukturalne (tj. dostosowane cyklicznie saldo nieuwzględniające środków jednorazowych i innych środków tymczasowych), obliczone zgodnie z powszechnie przyjętą metodologią, będzie się poprawiać średnio o nieco więcej niż 0,5 % PKB rocznie. Korekta spodziewana jest w późniejszej fazie - w 2007 r. ma nastąpić istotny wzrost pod względem nominalnym i strukturalnym. Określonym w programie celem średniookresowym sytuacji budżetowej jest osiągnięcie do 2008 r. deficytu strukturalnego w wysokości 0,8 % PKB. Cel ten jest zbliżony do minimalnej wartości referencyjnej, co powinno zapewnić wystarczający margines bezpieczeństwa, aby deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych nie przekroczył poziomu 3 %. Zatem realizacja tego celu oznaczać będzie zapewnienie wspomnianego poziomu bezpieczeństwa. Ponadto z aktualnej oceny wynika, że wyznaczony cel średniookresowy jest właściwy, ponieważ mieści się on w zakresie określonym dla strefy euro i dla państw członkowskich grupy ERM II w Pakcie na rzecz stabilności i wzrostu i w kodeksie postępowania oraz odpowiednio uwzględnia wskaźnik zadłużenia i długoterminowy średni wzrost produktu potencjalnego.

(9) Wyniki budżetowe mogą być gorsze, niż przewiduje program. Po pierwsze, przedstawione w programie prognozy makroekonomiczne mogą być nieco zbyt optymistyczne w przypadku ostatnich lat okresu objętego programem. Ponadto środki zapowiedziane w programie mające na celu dalszą korektę w 2007 i 2008 r. nie zostały jeszcze określone. Realizacja celów budżetowych zawartych w programie zależy od określenia i prawidłowego wdrożenia tych środków.

(10) W świetle powyższej oceny ryzyka postawa budżetowa nakreślona w programie wydaje się odpowiednia, aby zapewnić do 2008 r. realizację celu średniookresowego przewidzianego w programie, pod warunkiem że środki przewidziane na 2007 i 2008 r. zostaną określone i prawidłowo wdrożone. Według obliczeń służb Komisji nie można wykluczyć ryzyka, że w 2006 r. deficyt przekroczy poziom 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych. Chociaż od 2007 r. planowany deficyt strukturalny ma być niższy od minimalnej wartości referencyjnej, w 2007 r. margines bezpieczeństwa może okazać się niedostateczny, chyba że określone i wprowadzone zostaną przewidziane na ten rok środki mające na celu ograniczenie wydatków. Tempo dostosowania do celu średnioterminowego jest zasadniczo zgodne z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu, który stanowi, że dla strefy euro i dla państw członkowskich grupy ERM II roczna poprawa salda strukturalnego powinna wynieść 0,5 % PKB (wartość referencyjna). Jednakże planowana w programie poprawa deficytu strukturalnego w 2006 r. ma wynieść jedynie 0,3 punktu procentowego PKB, mimo korzystnej ogólnej sytuacji gospodarczej.

(11) Zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2005 r. szacuje się na 6,4 % PKB. Zgodnie z programem w 2008 r. osiągnie ono 10,2 % PKB, przy czym zasadniczy wzrost ma nastąpić w 2006 r.

(12) Jeśli chodzi o stabilność finansów publicznych, w przypadku Luksemburga odnotowuje się średni poziom zagrożenia związanego z przewidywanymi kosztami budżetowymi dotyczącymi starzenia się społeczeństwa(3). Aktualny poziom zadłużenia jest bardzo niski, a planowana konsolidacja w perspektywie średnioterminowej powinna przyczynić się do częściowego zmniejszenia zagrożeń dla trwałości finansów publicznych. Jednocześnie w ciągu ostatnich dwudziestu lat odnotowano w Luksemburgu wyjątkowo duży wzrost zatrudnienia, który będzie się stopniowo przekładać na porównywalny wzrost liczby emerytów oraz znaczący wzrost wydatków na świadczenia emerytalne. Obecny stan aktywów funduszy emerytalnych w istotnym zakresie przyczynia się do zwiększenia stabilności finansów publicznych, jednak nie będzie on wystarczający i - jak zaznaczono w programie - konieczne będzie wprowadzenie pewnych zmian w systemach emerytalnych, aby zapobiec wzrostowi wydatków publicznych w przyszłości oraz zmniejszyć ryzyko dla długoterminowej stabilności finansów publicznych.

(13) Określona w programie strategia dotycząca finansów publicznych jest zasadniczo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej zawartymi w zintegrowanych wytycznych na lata 2005-2008. W szczególności uwzględnia zintegrowane wytyczne dotyczące zapewnienia stabilności gospodarczej poprzez utrzymanie średniookresowego celu budżetowego w ramach cyklu gospodarczego. Do czasu realizacji tego celu rząd jest zobowiązany do stosowania wszelkich niezbędnych środków naprawczych zgodnych z Paktem na rzecz stabilności i wzrostu oraz ze zintegrowanymi wytycznymi w sprawie zabezpieczenia stabilności finansów w związku z przewidywanymi kosztami starzenia się społeczeństwa.

(14) Luksemburski krajowy program reform, przedstawiony w dniu 17 listopada 2005 r., określa następujące wyzwania o znaczącym wpływie na finanse publiczne: zapewnienie (i) stabilności gospodarczej oraz (ii) stabilności finansów. W programie wskazano również wyzwania w innych obszarach mogące mieć istotny wpływ na finanse publiczne, w szczególności konieczność znaczącego zwiększenia wydatków publicznych na badania naukowe i rozwój. Skutki budżetowe działań przewidzianych w krajowym programie reform znajdują odzwierciedlenie w przewidywaniach budżetowych przedstawionych w programie stabilności, a przewidywane w programie środki w dziedzinie finansów publicznych są zgodne z działaniami planowanymi w krajowym programie reform.

Chociaż ogólna strategia redukcji deficytu poprzez ograniczenie wydatków, zaprezentowana w programie, jest godna uznania, Rada uważa, że władze Luksemburga powinny:

– wzmocnić korektę budżetową w 2006 r. oraz określić i wdrożyć wymagane środki w odniesieniu do 2007 i 2008 r., a także

– zwiększyć stabilność długoterminową, zwłaszcza poprzez przeciwdziałanie wzrostowi wydatków publicznych za pomocą reformy systemu emerytalnego.

Porównanie głównych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB (% zmiana) PS grudzień 2005 r. 4,4 4,0 4,4 4,9 4,9
KOM listopad 2005 r. 4,5 4,2 4,4 4,5 n.d.
PS grudzień 2004 r. 4,4 3,8 3,3 4,3 n.d.
Inflacja HICP (%) PS grudzień 2005 r. 3,2 3,7 2,6 2,0 1,8
KOM listopad 2005 r. 3,2 4,1 4,4 2,2 n.d.
PS grudzień 2004 r. 2,6 3,2 1,5 1,7 n.d.
Luka podażowa (% PS grudzień 2005 r.(1) - 1,7 - 1,7 - 1,3 - 0,7 - 0,6
potencjalnego PKB) KOM listopad 2005 r.(2) - 1,8 - 1,6 - 1,3 - 1,2 n.d.
PS grudzień 2004 r.(1) - 1,2 - 2,2 - 3,8 - 5,0 n.d.
Saldo sektora instytucji rządowych PS grudzień 2005 r. - 1,2 - 2,3 - 1,8 - 1,0 - 0,2
i samorządowych KOM listopad 2005 r. - 1,2 - 2,3 - 2,0 - 2,2 n.d.
(% PKB) PS grudzień 2004 r. - 1,4 - 1,0 - 0,9 - 1,0 n.d.
Saldo pierwotne PS grudzień 2005 r. - 0,9 - 2,1 - 1,7 - 0,7 0,1
(% PKB) KOM listopad 2005 r. - 0,9 - 2,1 - 1,8 - 2,0 n.d.
PS grudzień 2004 r. - 1,2 - 0,9 - 0,8 - 0,9 n.d.
Saldo dostosowane cyklicznie = saldo PS grudzień 2005 r.(1) - 0,3 - 1,5 - 1,2 - 0,6 0,1
strukturalne(3) KOM listopad 2005 r. - 0,4 - 1,5 - 1,4 - 1,6 n.d.
(% PKB) PS grudzień 2004 r.(1) - 0,7 0,3 1,4 2,0 n.d.
Dług publiczny brutto PS grudzień 2005 r. 6,6 6,4 9,6 9,9 10,2
(% PKB) KOM listopad 2005 r. 6,6 6,8 7,1 7,3 n.d.
PS grudzień 2004 r. 5,0 5,0 4,6 4,5 n.d.
Uwagi:
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) Na podstawie szacowanego potencjalnego wzrostu o: 4,1 %, 4,0 %, 4,1 % i 4,3 %

odpowiednio w okresie 2004-2007.

(3) Ponieważ program nie zawiera informacji na temat środków jednorazowych i

innych środków tymczasowych, saldo dostosowane cyklicznie jest takie samo jak

saldo strukturalne.

Źródło:
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2005 r. (KOM); obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1055/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 1). Dokumenty przywołane w niniejszym tekście są dostępne na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

(2) Brakuje w nim niektórych danych obowiązkowych i opcjonalnych, których podania wymaga nowy kodeks.

(3) Szczegóły dotyczące długoterminowej stabilności zamieszczono w ocenie technicznej programu sporządzonej przez służby Komisji

(http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm)

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024