Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 20/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2006 r.)

Pismem z dnia 20 października 2005, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Przedstawiająca uwagi zainteresowana strona może złożyć pisemny umotywowany wniosek o poufne traktowanie dotyczących jej danych.

STRESZCZENIE

OPIS ŚRODKA

Niezgłoszony program pomocy ma wspierać regionalny rozwój gospodarczy w Grecji, a jego podstawą prawną jest Ustawa 3220/2004. Pomoc przyjmie formę specjalnego zwolnionego z podatku funduszu rezerwowego ustanowionego przez przedsiębiorstwa do wysokości 35 % ich łącznych zysków nierozdzielonych za 2004 r. oraz do 50 % w przypadku zysków za 2003 r. Wspomniana rezerwa ma pozwolić na realizację inwestycji, których wolumen będzie co najmniej równy wielkości funduszu, w okresie trzech kolejnych lat od jego utworzenia. Po upływie wspomnianego trzyletniego okresu łączna suma rezerwy wykorzystanej na kwalifikujące się inwestycje ma zostać wykorzystana na zwiększenie kapitału przedsiębiorstwa i zwolniona z podatku dochodowego. Część funduszu niewykorzystana na inwestycje zostanie opodatkowana na zasadach ogólnych. Aby móc skorzystać z programu pomocy, przedsiębiorstwo musi prowadzić działalność w jednym z 23 sektorów określonych w art. 3 Ustawy 2601/1998, przy czym nie ma znaczenia rodzaj prowadzonych przez nie ksiąg podatkowych ani lokalizacja siedziby.

Kwalifikujące się projekty określone w art. 3 Ustawy 2601/1998 obejmują zarówno koszty inwestycji, jak i operacyjne. Projekty inwestycyjne obejmują w szczególności:

– budowę, rozbudowę oraz modernizację instalacji produkcyjnych, budynków i terenów zielonych, budowę obiektów magazynowych;

– zakup nieużytkowanych budynków oraz powierzchni przemysłowej; zakup nowych nowoczesnych maszyn i innego sprzętu;

– systemy automatyzacji procesu produkcji i odpowiednie oprogramowanie oraz szkolenia;

– środki transportu na dużej powierzchni produkcyjnej oraz dla pracowników;

– pomieszczenia i wyposażenie przeznaczone do zakwaterowania oraz dla potrzeb socjalnych pracowników;

– inwestycje związane z ochroną środowiska; inwestycje w odnawialne rodzaje energii, skojarzoną produkcję energii elektrycznej i ciepła (CHP), oszczędność energii; urządzenia do recyklingu;

– tworzenie, rozbudowę lub modernizację laboratoriów przeznaczonych do badań stosowanych;

– komputery; oprogramowanie; dalszy rozwój oprogramowania, do 60 % całej inwestycji; uzbrojenie terenu dla górnictwa;

– sprzęt i środki przeznaczone do transportu na wyspy; sprzęt transportowy;

– meble, urządzenia; używane samochody ciężarowe;

Koszty inwestycji obejmują w szczególności:

– przebudowę i renowację starych instalacji produkcyjnych bądź budynków bądź obiektów; koszty leasingu;

– badania nad wdrożeniem nowych technologii; badania dotyczące organizacji i rynków; badania nad kwalifikowalnością do pomocy; koszty zmiany lokalizacji ze względu na ochronę środowiska;

– wdrożenie biznesplanów na sumę ponad 1 mld drachm (2,9 mln EUR); wdrożenie biznesplanów naprawy i restrukturyzacji dla firm, które nie znajdują się w trudnej sytuacji; restrukturyzację mającą na celu zwiększenie elastyczności instalacji produkcyjnych;

– szkolenia; wprowadzenie certyfikacji produktów i procesów oraz rozpoczęcie związanych z tym badań;

– innowacje i prototypy innowacyjne; rejestrację patentów;

– wprowadzenie i przystosowanie technologii dla środowiska naturalnego.

Zwolnienie z podatku odpowiada łącznej kwocie podatku od osób prawnych z tytułu zysków, które są przeznaczane na fundusz rezerwowy, tj. 35 %. Tym samym maksymalna intensywność pomocy wynosi 36,89 %.

OCENA

Zdaniem Komisji odnośny niezgłoszony program pomocy stanowi pomoc państwa. Program ten obejmuje wykorzystanie zasobów państwowych, ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową. Wspomniany środek został wdrożony bez uprzedniego zgłoszenia go Komisji, stanowi zatem pomoc przyznaną bezprawnie.

Komisja zbadała program pod kątem zgodności w szczególności z art. 87 Traktatu WE oraz mającymi zastosowanie horyzontalnymi przepisami ramowymi.

Zgodność środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej oraz z wielosektorowymi zasadami ramowymi (2002 r.)

Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności środka z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (KPR). Wydaje się w szczególności, że w przypadku tego programu przekroczono pułapy pomocy ustanowione w mapie pomocy regionalnej dla Grecji oraz wydatki kwalifikowane określone w KPR. Ponadto wydaje się, że nie są z niego wykluczone sektory rolnictwa i transportu oraz inwestycje zastępcze. Program nie przewiduje obowiązku utrzymania inwestycji początkowej przez okres co najmniej pięciu lat. Oprócz tego wydaje się, że niewypełniony został obowiązek zgłoszenia pomocy indywidualnej dla dużego projektu inwestycyjnego zgodnie z wielosektorowymi zasadami ramowymi (MSF) z 2002 r.

Zgodność środka z horyzontalnymi przepisami ramowymi dotyczącymi pomocy państwa

Komisja zbadała program pomocy pod kątem zgodności z wytycznymi w sprawie ochrony środowiska, przepisów ramowych w zakresie BiR, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym szkoleń, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym MŚP i ma poważne wątpliwości co do jego zgodności ze wspólnym rynkiem.

Po dokonaniu wstępnej oceny środka pomocy Komisja ma zatem wątpliwości co do tego, czy program ten można uznać za zgodny ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Komisja chciałaby zebrać informacje od zainteresowanych stron.

W związku z powyższym Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 w celu sprawdzenia zgodności środka pomocy państwa ze wspólnym rynkiem. Komisja postanowiła także wydać nakaz zawieszenia programu, jako że omawiany nielegalny środek pomocy wszedł już w życie i automatycznie będzie miał zastosowanie do celów rozliczenia podatkowego zysków osiągniętych w 2004 r.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.20.16

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 27/01/2006
Data ogłoszenia: 27/01/2006