Sporządzanie porozumień pomiędzy policją, służbą celną i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem.

ZALECENIE RADY
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie sporządzania porozumień pomiędzy policją, służbą celną i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem

(2006/C 124/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC, że:

(1) jednym z celów Unii Europejskiej jest stopniowe ustanawianie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez rozwijanie wspólnych działań Państw Członkowskich w dziedzinie współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych;

(2) cel ten ma być osiągnięty poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i innych jej rodzajów, w szczególności terroryzmu, handlu ludźmi oraz wykroczeń przeciwko dzieciom, nielegalnego handlu narkotykami i bronią, korupcji i nadużyć, poprzez bliższą współpracę sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w Państwach Członkowskich, a także szerszą współpracę z, oraz w odpowiednich przypadkach pomiędzy, organami UE, instytucjami i agencjami takimi jak Komisja (OLAF), Europol, Eurojust i Cepol;

(3) wspólne działanie przewidziane w art. 30 Traktatu o Unii Europejskiej w dziedzinie współpracy policyjnej obejmuje współpracę operacyjną pomiędzy właściwymi organami, w tym policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi służbami ochrony porządku publicznego w Państwach Członkowskich w związku z zapobieganiem przestępstwom, ich wykrywaniem i przeprowadzaniem dochodzeń;

(4) aby zrealizować ten cel w sposób jak najskuteczniejszy, konieczny jest wysoki stopień współpracy na szczeblu krajowym pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego;

(5) Program Haski dotyczący wzmacniania wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w Unii Europejskiej, przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 r., podkreśla, iż optymalny poziom ochrony przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości wymaga multidyscyplinarnego i skoordynowanego działania zarówno na poziomie UE jak i na poziomie krajowym między właściwymi organami ochrony porządku publicznego, w szczególności policją, służbami celnymi i strażą graniczną;

(6) komunikaty Komisji zatytułowane "W sprawie wzmocnienia współpracy policyjnej i celnej w Unii Europejskiej", "Poprawa dostępu do informacji dla agencji odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa" oraz "Opracowanie strategicznej koncepcji dotyczącej zwalczania przestępczości zorganizowanej";

(7) w Państwach Członkowskich funkcjonują różne przepisy lub ustalenia prawne i administracyjne dotyczące ról i funkcji sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;

(8) w celu uniknięcia powielania się wysiłków sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów oraz w celu optymalnego wykorzystania ich uzupełniających się zasobów kwestią zasadniczą jest propagowanie i zapewnienie wysokiego poziomu wzajemnych kontaktów i współpracy oraz skutecznej reakcji na poziomie organizacyjnym;

(9) rezolucja Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków(1) wzywa Państwa Członkowskie do zawarcia porozumień pomiędzy policją a służbami celnymi w ramach zwalczania narkotyków oraz przypominając, że uznano konieczność rozszerzenia takich porozumień na inne obszary przestępczości,

NINIEJSZYM ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:

1. Podjęły niezbędne kroki w celu zawarcia, bez uszczerbku dla krajowych przepisów prawnych i administracyjnych, formalnych porozumień lub innych ustaleń na szczeblu krajowym pomiędzy siłami policyjnymi, służbami celnymi i innymi właściwymi organami w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;

2. Włączyły do tych porozumień lub innych ustaleń w szczególności przepisy odnoszące się do następujących kwestii:

a) precyzyjnego określenia oraz poszanowania kompetencji każdej ze służb;

b) wymiany i udostępniania odpowiednich informacji oraz strategicznych, taktycznych i operacyjnych danych wywiadowczych, w odpowiednich przypadkach, w szczególności poprzez wzajemne umożliwianie sobie bezpośredniego lub pośredniego dostępu do baz danych, z należytym poszanowaniem praw jednostki oraz zasad ochrony danych;

c) rozwoju i promowania dobrych praktyk;

d) procedur operacyjnych, oraz, w odpowiednich przypadkach, dotyczących:

– wspólnych działań,

– wspólnych jednostek patrolowych,

– wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,

– wspólnych zespołów wywiadowczych,

– wspólnego użytkowania sprzętu przez różne służby oraz współpracy w dziedzinie opracowania, zakupu, wdrożenia i zastosowania technologii;

e) wymiany oficerów łącznikowych na poziomie sztabu sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, oraz w krajowym oddziale i w krajowych biurach Europolu, w celu zwiększenia wzajemnego zaufania i ułatwienia komunikacji tam, gdzie uznano to za konieczne i zgodnie z prawem krajowym;

f) wspólnych szkoleń dla właściwych organów, w stosownych przypadkach, ze wsparciem ze strony CEPOL;

g) wymiany informacji na temat stosowania technik analitycznych i dochodzeniowych oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, wspólnej oceny stosowania tych technik;

h) wymiany danych statystycznych dotyczących przestępczości oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, opracowania wspólnego systemu gromadzenia takich danych;

i) w odpowiednich przypadkach, promowania na szczeblu krajowym koncepcji platformy wieloagencyjnej składającej się z funkcjonariuszy sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, w szczególności w zakresie międzynarodowej wymiany informacji;

j) możliwego udziału w wielostronnych stałych strukturach współpracy pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi służbami ochrony porządku publicznego w regionach i na granicach wewnętrznych Państw Członkowskich;

k) ustanowienia bliskich kontaktów na szczeblu lokalnym;

l) wspólnych oświadczeń dla prasy w przypadku wspólnych działań;

3. W terminie jednego roku poinformowały Radę poprzez jej Sekretariat Generalny o środkach podjętych w wyniku niniejszego zalecenia;

4. Przydały skutków niniejszemu zaleceniu, zastępującemu rezolucję Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków.

______

(1) Dz.U. C 375 z 12.12.1996, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.124.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Sporządzanie porozumień pomiędzy policją, służbą celną i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem.
Data aktu: 27/04/2006
Data ogłoszenia: 25/05/2006
Data wejścia w życie: 27/04/2006