Pobieranie odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 24 lipca 2020 r.
w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji

Na podstawie art. 20 ust. 1m ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb pobierania od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w art. 20 ust. 11 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą", odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków;
2)
sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności związanych z pobieraniem odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w pkt 1, zwanych dalej "funkcjonariuszami i pracownikami";
3)
rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania ze zbiorów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 21h ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zbiorami danych daktyloskopijnych i zbiorem danych DNA", zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy i pracowników;
4)
sposób zabezpieczenia zbiorów, o których mowa w pkt 3.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
CLKP - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
2) 2
 kierownik jednostki organizacyjnej Policji:
a)
Komendanta Głównego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji,
b)
komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji) - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji (Komendzie Stołecznej Policji),
c)
Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji,
d)
Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Śledczym Policji,
e)
Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości,
f)
Dyrektora CLKP - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP,
g)
komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji,
h)
komendanta komisariatu (komisariatu specjalistycznego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komisariacie (komisariacie specjalistycznym) Policji;
3)
profil DNA - informację o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w postaci wariantów identyfikacyjnych osoby oznaczonych w różnych miejscach obszaru niekodującego DNA umożliwiających uzyskanie indywidualnego zapisu numerycznego.
§  3. 
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik, po przeanalizowaniu zakresu zadań, który wynika z karty opisu stanowiska pracy, podejmuje decyzję:
1)
o pobraniu odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika;
2)
o dokonaniu weryfikacji zasadności dalszego przetwarzania odcisków linii papilarnych lub profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika;
3)
o poinformowaniu dyrektora CLKP o konieczności usunięcia tych danych.
2.  3
 Na wniosek Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji lub Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendant Główny Policji może:
1)
polecić kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji odstąpienie od pobrania od funkcjonariusza odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków, a w przypadku gdy odciski linii papilarnych oraz wymazy ze śluzówki policzków zostały już pobrane, polecić zniszczenie ich, albo
2)
w terminie 30 dni polecić dyrektorowi CLKP usunięcie i zniszczenie odpowiednio odcisków linii papilarnych funkcjonariusza ze zbiorów danych daktyloskopijnych oraz profilu DNA i próbki biologicznej ze zbioru danych DNA, jeżeli zostały do tych zbiorów wprowadzone.
§  4. 
1. 
Odciski linii papilarnych pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. 
Odciski linii papilarnych pobiera się metodą tuszową na karty daktyloskopijne, na które są pobierane odciski linii papilarnych od osób, o których mowa w art. 20 ust. 11 ustawy, których wzory są określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy.
3. 
Przy pobieraniu odcisków linii papilarnych:
1)
wypełnia się pola karty daktyloskopijnej zgodnie z ich opisem;
2)
zapewnia się czytelność odcisków linii papilarnych;
3)
dokonuje się wpisów w polach karty daktyloskopijnej pismem ręcznym, w sposób czytelny, trwałym środkiem kryjącym lub pismem maszynowym;
4)
zapewnia się, aby pisownia poszczególnych wyrazów i cyfr w polach karty daktyloskopijnej nie budziła wątpliwości, a imiona i nazwiska zapisano dużymi literami, na wzór pisma technicznego.
4. 
Kartę daktyloskopijną wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
5. 
CLKP dokonuje sprawdzenia nadesłanej, a w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę lub pracownika zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji oraz wprowadza odciski linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych.
6. 
Wzór wniosku o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wymaz ze śluzówki policzków pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. 
Wymaz ze śluzówki policzków pobiera się przy użyciu pakietu kryminalistycznego do pobierania wymazu ze śluzówki policzków oznakowanego niepowtarzalnym kodem. Pobranie wymazu ze śluzówki policzków dokumentuje się w karcie rejestracyjnej próbki biologicznej.
3. 
Pakiet kryminalistyczny oraz kartę rejestracyjną próbki biologicznej wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
4. 
CLKP dokonuje sprawdzenia dostarczonej dokumentacji oraz pakietów kryminalistycznych, a w przypadku funkcjonariusza lub pracownika pełniącego służbę lub zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji i pakietów kryminalistycznych, a następnie przeprowadza analizę kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w celu uzyskania profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika.
5. 
CLKP wprowadza do zbioru danych DNA dane osobowe funkcjonariusza lub pracownika, którego one dotyczą, w tym profil DNA, oraz próbkę biologiczną z pobranego wymazu ze śluzówki policzków.
6. 
Wzór wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Dyrektor CLKP, w terminie 30 dni od dnia dostarczenia odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków funkcjonariusza lub pracownika do CLKP, informuje kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzeniu pobranych odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA albo o niewprowadzeniu tych danych, wskazując przy tym przyczynę ich niewprowadzenia.
2. 
W przypadku niewprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika z powodu nieczytelnie lub niewłaściwie wypełnionej dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, lub nieodpowiednio zabezpieczonej próbki biologicznej, zwraca się je wnioskodawcy.
3. 
W przypadku wprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika, potwierdzoną za zgodność kopię wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, włącza się do akt osobowych funkcjonariusza lub pracownika.
§  7. 
1. 
Do korzystania ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników są uprawnione następujące służby policyjne:
1)
kryminalna;
2)
śledcza;
3)
spraw wewnętrznych;
4) 4
 zwalczania cyberprzestępczości.
2. 
Korzystanie ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników polega na dostępie do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w tych zbiorach.
§  8. 
1. 
Przetwarzanie danych osobowych w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA jest dokonywane wyłącznie przez przeszkolonych funkcjonariuszy lub pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP.
2. 
Dane znajdujące się w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA zabezpiecza się, stosując ich pseudonimizację oraz używając systemów teleinformatycznych wyposażonych w mechanizmy uwierzytelniające użytkownika oraz uniemożliwiające dostęp do tych danych osobom nieuprawnionym.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych

....................................................................................... .........................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej Policji) (miejscowość, data)

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji

WNIOSEK

o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych

Na podstawie art. 21i ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji proszę o wprowadzenie do

zbioru danych daktyloskopijnych odcisków linii papilarnych pobranych od funkcjonariusza lub

pracownika Policji

nazwa stanowiska i komórki organizacyjnej Policji identyfikator kadrowy

......................................................................................

(pieczęć i podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

Załączniki – karty daktyloskopijne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA

....................................................................................... .........................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej Policji) (miejscowość, data)

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji

WNIOSEK

o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA

Na podstawie art. 21b ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji proszę o wprowadzenie

do zbioru danych DNA profilu DNA i próbki biologicznej pobranych od funkcjonariusza lub

pracownika Policji

nazwa stanowiska i komórki organizacyjnej Policji identyfikator kadrowy

......................................................................................

(pieczęć i podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

Załączniki:

1. Karta rejestracyjne próbki biologicznej.

2. Pakiet kryminalistyczny.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
3 § 3 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
4 § 7 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024