Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 stycznia 2002 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958 oraz z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi", organy właściwe do ustalania stawek tych opłat i organy właściwe do ich pobierania.
§  2. 
1. 
Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego ustala się, z zastrzeżeniem § 3, w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu nienormatywnego i wyrażonej w złotych wysokości opłaty za 1 km tego przebiegu.
2. 
Wysokość opłaty za 1 km przebiegu pojazdu nienormatywnego jest ustalana odpowiednio:
Lp. Wyszczególnienie Wysokość opłaty w zł za 1 km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej do 4,50 m włącznie 0,15
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej do 3,20 m szerokości pojazdu

włącznie

0,20
b) ponad 3,20 do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
4 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 80 kN:
1) dla osi pojedynczej:
a) ponad 80 kN do 84 kN 0,40
b) ponad 84 kN do 92 kN 1,10
c) ponad 92 kN do 100 kN 2,60
d) ponad 100 kN do 112 kN 5,50
e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo 4,00
2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

do 1,20 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN 0,10
b) ponad 60,5 kN do 66 kN 0,50
c) ponad 66 kN do 72 kN 1,30
d) ponad 72 kN do 80,5 kN 2,40
e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo 1,20
3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie

osi powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN 0,20
b) ponad 68 kN do 74,5 kN 1,00
c) ponad 74,5 kN do 81 kN 2,10
d) ponad 81 kN do 91 kN 3,70
e) za każde rozpoczęte 6,5 kN ponad 91 kN, dodatkowo 3,90
4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,30 m do 2,00 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN 0,30
b) ponad 76 kN do 83,5 kN 1,40
c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN 2,90
d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN 4,70
e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo 4,90
5 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 100 kN:
1) dla osi pojedynczej:
a) ponad 100 kN do 105 kN 0,60
b) ponad 105 kN do 115 kN 1,30
c) ponad 115 kN do 125 kN 2,40
d) ponad 125 kN do 140 kN 4,20
e) za każde rozpoczęte 10 kN ponad 140 kN, dodatkowo 2,00
2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

do 1,10 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN 0,20
b) ponad 60,5 kN do 66 kN 0,60
c) ponad 66 kN do 72 kN 1,30
d) ponad 72 kN do 80,5 kN 2,30
e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo 3,00
3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,10 m do 1,20 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN 0,10
b) ponad 68 kN do 74,5 kN 0,50
c) ponad 74,5 kN do 81 kN 1,30
d) ponad 81 kN do 91 kN 2,70
e) za każde rozpoczęte 6,5 kN ponad 91 kN, dodatkowo 3,20
4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN 0,10
b) ponad 76 kN do 83,5 kN 0,90
c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN 2,20
d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN 4,10
e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo 4,20
5) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,30 m:

a) ponad 80 kN do 84 kN 0,60
b) ponad 84 kN do 92 kN 1,70
c) ponad 92 kN do 100 kN 3,50
d) ponad 100 kN do 112 kN 6,30
e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo 5,60
6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 5 t włącznie 0,50
b) ponad 5 t do 10 t włącznie 1,20
c) ponad 10 t do 20 t włącznie 2,40
d) za każde rozpoczęte 5 t ponad 20 t, dodatkowo 1,80
2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu

silnikowego i przyczepy:

a) do 10 t włącznie 0,50
b) ponad 10 t do 24 t włącznie 1,20
c) ponad 24 t do 40 t włącznie 2,40
d) za każde rozpoczęte 10 t ponad 40 t, dodatkowo 3,60
3. 
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
4. 
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§  3. 
1. 
Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się za każde przekroczenie:
1)
dopuszczalnej długości pojazdu nie więcej niż o 2 m - 150 zł,
2)
dopuszczalnej szerokości pojazdu nieprzekraczającej 3 m - 150 zł,
3)
dopuszczalnych wielkości nacisków osi pojedynczych lub składowych do 15% - 450 zł.
2. 
Opłata, o której mowa w ust. 1, jest pobierana przed wydaniem zezwolenia.
§  4. 
Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony ustala się w wysokości 20 zł.
§  5. 
1. 
Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas określony ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby dni ważności zezwolenia i wyrażonej w złotych opłaty dziennej.
2. 
Wysokość opłaty dziennej, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1)
10 zł - za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu,
2)
5 zł - za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość.
§  6. 
Opłatę ustala i pobiera:
1)
starosta - za przejazdy pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony i czas określony,
2)
Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego,
3)
dyrektor urzędu celnego - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7. 
1. 
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu, opłata podlega zwrotowi.
2. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy opłaty, o której mowa w § 3.
3. 
Zwrotu opłaty dokonują organy, o których mowa w § 6.
§  8. 
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  9. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 51, poz. 607).
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.8.60

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 15/01/2002
Data ogłoszenia: 31/01/2002
Data wejścia w życie: 15/02/2002