Obecnie, zgodnie z art. 16b ust. 2 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, materiały archiwalne podlegają udostępnieniu co do zasady po upływie określonego czasu. Akty notarialne i dokumentacja ksiąg wieczystych, spraw sądowych i postępowań dochodzeniowych podlegają udostępnieniu po upływie 70 lat. Nie stosuje się to do udostępniania uprawnionym dostępu do danych w tych materiałach.

 

NSA: Prawo do zapomnienia obejmuje internetowe archiwa prasowe>>

 

Interwencja RPO

Jak podkreśla rzecznik praw obywatelskich, to istotna zmiana wobec stanu wcześniejszego, kiedy materiały archiwalne udostępniano po 30 latach od ich wytworzenia. Według rozporządzenia MKiDN z 29 lipca 2008 r. w sprawie określenia szczególnych wypadków i trybu wcześniejszego udostępniania materiałów archiwalnych, materiały archiwalne, od których wytworzenia nie upłynęło 30 lat, mogły być udostępniane w przypadkach uzasadnionych potrzebami nauki i kultury - o ile nie naruszało to prawnie chronionych interesów Państwa, jednostek organizacyjnych i obywateli oraz tajemnic ustawowo chronionych. 

 

Tymczasem - jak informują przedstawiciele środowiska naukowego - obecne przepisy nie przewidują możliwości takiego wcześniejszego udostępnienia uzasadnionego potrzebami nauki. Podkreślają, że znacznie utrudnia to możliwość prowadzenia badań naukowych. W sposób nieproporcjonalny ogranicza też chronione konstytucyjnie wolności i prawa z art. 54 ust. 1, art. 61 ust. 1 i 2 oraz art. 73 Konstytucji RP. Także w ocenie RPO obecne przepisy w nadmierny sposób ograniczają wolność badań naukowych, wolność korzystania z dóbr kultury, wolność pozyskiwania informacji, a także prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Zgodnie z art. 54 ust. 1 Konstytucji RP każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Z kolei art. 61 ust. 1 Konstytucji RP gwarantuje każdemu obywatelowi prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Według zaś art. 61 ust. 2 Konstytucji RP, prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.

Informacje z materiałów archiwalnych - przynajmniej w zakresie, w jakim pozwalają np. na zapoznanie się ze sposobem pracy organów prowadzących postępowanie sądowe - mogą być uznane za informacje, do których dostęp gwarantuje art. 61 Konstytucji RP. Zgodnie z jej art. 61 ust. 3 ograniczenie prawa do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.

 

Dostęp powinien być jak najszerszy

W tym kontekście RPO zwraca uwagę na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 z 30 maja 2022 r. w sprawie europejskiego zarządzania danymi i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724. Prawodawca unijny dostrzegł potrzebę ułatwienia podmiotom prywatnym i publicznym wykorzystywania danych na potrzeby europejskich badań naukowych i innowacji w całej Unii, poprzez stworzenie jasnych warunków dostępu do takich danych i ich wykorzystywania. Warunki ponownego wykorzystywania powinny być opracowywane w sposób promujący badania naukowe tak, aby przykładowo uprzywilejowanie badań naukowych było co do zasady uznawane za niedyskryminujące. 

Analiza rozporządzenia wskazuje na wolę prawodawcy unijnego, by zapewnić jak najszerszy i efektywny dostęp do danych, w tym w szczególności przez osoby prowadzące badania naukowe. Rzecznik zwraca się do ministra Piotra Glińskiego o podjęcie prac legislacyjnych zmierzających do umożliwienia udostępnienia materiałów archiwalnych, o których mowa w art. 16b ustawy archiwalnej dla celów naukowych, w sposób umożliwiający w praktyce ich prowadzenie, przy jednoczesnym uwzględnieniu konieczności poszanowania prawa do prywatności. Prosi o też o stanowisko w tym zakresie.