Projekt przygotował powołany w marcu br. Zespół do spraw opracowania projektu strategii rozwoju szkolnictwa wyższego, na czele którego stanęła dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. Politechniki Białostockiej. - To jest bardzo dobrze przygotowany dokument, napisany językiem otwartym i przystępnym dla odbiorcy. Teraz musimy go uzupełnić o różne wskaźniki i dane, a następnie przekazać do konsultacji organizacjom przedstawicielskim – powiedziała prof. Maria Mrówczyńska.

 

Projekt reformy szkolnictwa wyższego już w połowie roku - zmiana ma ułatwić łączenie uczelni>>

 

Wśród największych wyzwań ujętych w projekcie wiceminister wymieniła kwestię demografii, w tym malejącą liczbę studentów oraz problem starzejącego się środowiska nauczycieli akademickich. – W ostatnim raporcie Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego wskazano, że największą grupę nauczycieli akademickich stanowią obecnie osoby w wieku 50-60 lat. Za dziesięć lat będą oni już w wieku przedemerytalnym lub emerytalnym. Musimy więc zadbać o ciągłość kadry – wskazała wiceminister. Zwróciła uwagę na zachodzące w szybkim tempie zmiany technologiczne, w tym rozwój narzędzi sztucznej inteligencji, które „dotykają zarówno systemu kształcenia, jak i samej nauki”.

 

Wiceminister podkreśliła kwestię umiędzynarodowienia. – Od kilkunastu lat polskie uczelnie konsekwentnie otwierają się na umiędzynarodowienie zarówno w obszarze kształcenia, jak i badań naukowych. Pamiętamy jednak o problemie wizowym sprzed kilku lat. Dlatego konieczne jest zabezpieczenie systemu, aby uniknąć sytuacji, w których wizy wydawano na studia, które ostatecznie nie były podejmowane – podkreśliła. Jak podała prof. Mrówczyńska, to pierwsza taka strategia opracowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. – Wcześniej takie dokumenty opracowała m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich – zaznaczyła.(ms/PAP)