Wnioskodawca zwrócił się do rektora o udostępnienie informacji w zakresie pytań ze wszystkich egzaminów pisemnych, które zostały przeprowadzone w sesji zimowej roku akademickiego 2022/2023 na jednym z kierunków na studiach stacjonarnych. Organ odpowiedział, że żądane informacje nie stanowią informacji publicznej, więc nie zostaną udostępnione. Wnioskodawca nie zgodził się z tą oceną i wniósł skargę na bezczynność.
Sąd oddalił skargę na bezczynność
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wskazał, że uniwersytet wykonuje zadania władzy publicznej. Do jego podstawowych zadań należy realizacja konstytucyjnego prawa do nauki. Nie oznacza to jednak, że każda informacja związana z działalnością uczelni jest informacją o sprawach publicznych i podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sąd podkreślił, że co do zasady testy, pytania egzaminacyjne i zadania wykorzystane w procesie weryfikacji i oceny efektów uczenia się nie stanowią informacji publicznej. Nie są one skierowane na zewnątrz i nie kształtują bezpośrednio sytuacji prawnej studenta, a w konsekwencji spełniają kryteria dokumentu wewnętrznego, przy pomocy którego weryfikowana jest bieżąca wiedza zdającego. Ponadto pytania z pisemnych egzaminów semestralnych nie przesądzają o kierunku decyzji uczelni w kwestii ukończeniu studiów. Mając powyższe na uwadze, WSA oddalił skargę.
Czytaj w LEX: Decyzja dziekana o zaliczeniu semestru. Glosa do wyroku NSA z dnia 6 sierpnia 2010 r., I OSK 673/10 > >
Pytania egzaminacyjne nie stanowią informacji publicznej
Nie zakończyło to jednak sporu, ponieważ wniesiono skargę kasacyjną. Sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że uczelnia wyższa jest zobowiązana do udostępnienia informacji publicznej wyłącznie w takim zakresie, w jakim wykonuje zadania publiczne. Natomiast brak objęcia zasad i trybu układania pytań egzaminacyjnych przepisami prawa oznacza, że ustawodawca nie identyfikuje tej sfery działalności z wykonywaniem zadań publicznych. Oznacza to, że pytania egzaminacyjne z egzaminów pisemnych nie stanowią informacji publicznej. Sąd podkreślił, że z przepisów można wywieść obowiązek weryfikowania efektów uczenia się studenta. Niemniej samo ułożenie pytań egzaminacyjnych nie zostało przewidziane prawem, nie jest obowiązkowe i może w ogóle nie mieć miejsca. Weryfikacja efektów uczenia się może bowiem nastąpić np. w ramach egzaminu ustnego, poprzez prezentację pisemną albo wystąpienie z prelekcją.
Czytaj także: Od skreślenia z listy studentów można się odwoływać >>>
Ocena nie rozstrzyga o ukończeniu studiów
NSA stwierdził, że źródłem wiedzy, czy student osiągnął wymagane efekty uczenia się na danym etapie jest uzyskana przez niego ocena. Nie rozstrzyga ona jednak o tym, czy student ukończy studia i uzyska tytuł zawodowy. Dopiero suma zgromadzonych punktów ECTS (będąca pochodną ocen) oraz złożenie egzaminu dyplomowego i pozytywnie ocenionej pracy dyplomowej, stanowi element niezbędny do podjęcia przez uczelnię decyzji o ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu zawodowego. Sąd podkreślił, że informacja o zadanych studentowi pytaniach na egzaminie semestralnym z danego przedmiotu nie jest informacją o sprawie publicznej. Nie odnosi się ona bowiem do relacji pomiędzy studentem, uczelnią a społeczeństwem. Systemowym potwierdzeniem powyższego jest fakt, że student nie ma możliwości sądowego zakwestionowania wyników semestralnego egzaminu cząstkowego. Oznacza to, że sposób jego przeprowadzenia, w tym sformułowane pytania, nie mogą stanowić działania ingerującego w prawnie chronione wolności i prawa studenta.
Sprawdź w LEX: Pozycja procesowa rektora uczelni publicznej w indywidualnych sprawach studenckich > >
Cena promocyjna: 216.75 zł
|Cena regularna: 289 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 216.75 zł
Pytania z niektórych egzaminów są informacją publiczną
NSA zwrócił uwagę, że pytania egzaminacyjne będą informacją publiczną wówczas, gdy zostaną wykorzystane na egzaminie, którego pozytywne złożenie będzie skutkowało państwowym certyfikowaniem kompetencji zawodowych. Pytania z takich egzaminów są wytwarzane przez podmiot publiczny, służą do realizacji zadania publicznego i determinują działanie względem jednostek. W takiej sytuacji treść pytań ma wpływ na uprawnienia, ponieważ w zależności od ich kształtu i wiedzy zdającego, uzyska on pozytywny albo negatywny wynik, co przełoży się na możliwość realizowania przez niego uprawnień związanych z honorowanym przez prawo certyfikatem. Mając powyższe na uwadze, NSA oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok NSA z 23 stycznia 2025 r., sygn. akt III OSK 1862/24
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.