Organizatorzy projektu podkreślają, że w efekcie 360 studentów podniesie swoje kompetencje w oparciu o indywidualne wsparcie mentorów spoza ich uczelni macierzystych, reprezentujących nie tylko akademię, ale przede wszystkim otoczenie społeczno-gospodarcze uczelni. Mentorzy zadbają, żeby projekty studentów miały szanse na wdrożenie i rozwiązywały realne wyzwania technologiczne, gospodarcze, środowiskowe lub społeczne. Uczelnie stworzą w ramach projektu ofertę mikrokursów opartych o mikropoświadczenia, wychodząc naprzeciw potrzebie kształcenia ustawicznego oraz dostarczania wiedzy i umiejętności, których szuka rynek.

 

Minister łatwiej odwoła szefa NCBR>>

 

Partnerami projektu zostało 12 uczelni: Politechnika Poznańska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet im. Adam Mickiewicza, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski oraz Warszawski Uniwersytet Medyczny. Głównym celem projektu Uczelnie Przyszłości jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES), opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) chce w ten sposób przetestować możliwości jego powszechnego zastosowania.

- Założeniem tego modelu jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji. Brane są pod uwagę chociażby umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy. W tym aspekcie projekt zakład zaangażowanie mentorów spoza uczelni oraz utworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia (BZIK) - wskazano. - Chcemy, aby w efekcie projektu Uczelnie Przyszłości powstał gotowy model kształcenia, uwzględniający potrzeby zarówno studentek i studentów, jak i otoczenia społeczno-gospodarczego. Programy studiów czy metodyki kształcenia wymagają ciągłego doskonalenia, aby jak najlepiej wpisywały się w realia rynku pracy. Zaangażowanie takiej organizacji jak Pracodawcy RP wniesie do projektu wsparcie merytoryczne i biznesowe praktyków, co pozwoli na lepsze przygotowanie studentów oraz wdrożenie ich autorskich projektów" – powiedział prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR, cytowany w komunikacie.

 

Zaangażowanie Pracodawców RP jako organizacji partnerskiej pozwoli na udział przedsiębiorców w Biznesowych Zespołach Innowacyjnego Kształcenia i innych spotkaniach projektowych w roli ekspertów. Projekt Uczelnie Przyszłości jest finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w ramach V osi priorytetowej "Innowacje Społeczne". Więcej informacji - na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/projekt-uczelnie-przyszlosci (ms/PAP)