Psycholog dr hab. Przemysław B. złożył wniosek do Narodowego Centrum Nauki o przyznanie dofinasowania (grantu) na realizację projektu pt. "Uczenie przez obserwację". Projekt został odrzucony przez Zespołów Ekspertów tego Centrum.

Odmowa podania nazwisk

Naukowiec chciał się dowiedzieć, kto opiniował jego projekt i jak wyglądały obrady tego zespołu. Do Centrum Nauki wpłynął więc wniosek Przemysława B. o przekazanie kopii protokołu posiedzenia w ramach dostępu do informacji publicznej.
Dyrektor Centrum przekazał wnioskodawcy dokument, ale nazwiska i niektóre inne dane zostały zaczernione. Dyrektor powołał się na art. 15 ust. 1 i 3 ustawy o zasadach finansowania nauki. Według tego przepisu, wnioski, recenzje, umowy i raporty z realizacji zadań finansowanych ze środków na naukę stanowią tajemnicę przedsiębiorstw. I co więcej - dane o osobach recenzentów i ekspertów oceniających w danym postępowaniu wnioski o przyznanie środków finansowych na naukę (...) nie podlegają udostępnieniu.

Skarga do WSA
Dr B. uznał, że jest to złamanie ustawy o dostępie do informacji publicznej i zaskarżył decyzję dyrektora do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uznał, że dyrektor się myli ukrywając autorów negatywnych opinii.
Zdaniem dr Przemysława B., tajemnica obejmuje ekspertów tylko na czas prowadzenia postępowania konkursowego. Świadczy o tym sformułowanie "w danym postępowaniu". Wobec tego już po zakończeniu konkursu takie dane osobowe można udostępnić.

Czasowa tajemnica?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2015 r. stwierdził, że dyrektor jest podmiotem zobowiązanym do udostepnienia informacji publicznej dlatego, że reprezentuje państwową osobę prawną w rozumieniu ustawy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Centrum Nauki powołane jest do wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych. Więcej>>

Sygnatura akt  I OSK 699/16, wyrok z 1 lutego 2018 r.

Relacje międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu Dominika Latusek-Jurczak