Egzamin notarialny już według nowych zasad

W związku z faktem, że już 23 sierpnia 2013 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tegoroczny egzamin notarialny nie będzie obejmował już części dotyczącej rozwiązywania testu. Do egzaminu może przystąpić także szerszy zakres osób.

Minister Sprawiedliwości zmienia termin egzaminu notarialnego, wyznaczony uprzednio na dni 11–13 września 2013 r., w ten sposób, że wyznacza termin egzaminu notarialnego na dzień 5 listopada 2013 r. godz. 10.00 (w którym zdający będą rozwiązywać zadanie polegające na opracowaniu pierwszego projektu aktu notarialnego oraz opinii prawnej) oraz na dzień 6 listopada 2013 r. godz. 10.00 (w którym zdający będą rozwiązywać zadanie polegające na opracowaniu drugiego projektu aktu notarialnego).

Do egzaminu notarialnego mogą przystąpić osoby, które ukończyły aplikację notarialną, o której mowa w art. 11 pkt 4 ustawy – Prawo o notariacie, i otrzymały zaświadczenie o jej odbyciu oraz osoby, o których mowa w art. 12 § 2 i 2a ustawy (w brzmieniu ustalonym ustawą o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów), tj. osoby, które:

posiadają stopień naukowy doktora nauk prawnych,

przez okres co najmniej 4 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione na stanowisku referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, asystenta prokuratora, asystenta sędziego lub były zatrudnione w Sądzie Najwyższym lub w Trybunale Konstytucyjnym i wykonywały zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego,

po ukończeniu wyższych studiów prawniczych przez okres co najmniej 4 lat, w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu wykonywały na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z czynnościami wykonywanymi przez notariusza w kancelarii notarialnej,

po ukończeniu wyższych studiów prawniczych przez okres co najmniej 4 lat, w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych urzędów,

po ukończeniu aplikacji legislacyjnej przez okres co najmniej 4 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego,

zajmują stanowisko radcy lub starszego radcy Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,

zdały egzamin sędziowski, prokuratorski, adwokacki, radcowski lub komorniczy,

przez okres co najmniej 4 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione w międzynarodowym organie sądowym, w szczególności w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Europejskim Trybunale Praw Człowieka i wykonywały zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego.

Opracowanie: Katarzyna Irytowska, RPE WKP

Źródło: www.ms.gov.pl, stan z dnia 25 lipca 2013 r.

Data publikacji: 25 lipca 2013 r.