Z danych przytoczonych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że 50 proc. 16- i 17-latków, licealistów ma zaburzenia depresyjne, pośród uczniów szkół zawodowych ten odsetek wynosi aż 
65 proc. Podobny dokument, ale z końca 2010 r., wskazuje, że największy wzrost zaburzeń psychicznych notuje się w grupie osób do 18. roku życia.

- Dla mnie sytuacja jest alarmująca. To są ludzie, którzy w dorosłym życiu nie przełamią samodzielnie depresji, z wielką szkodą dla społeczeństwa – mówi „Rz" Zimbardo i podkreśla, że polski system edukacji na wszystkich stopniach powinien zostać poddany gruntownej reformie. Jego zdaniem zmiany powinny polegać na odmiennym niż obecnie podejściu nauczycieli do pracy z uczniem. Pedagodzy powinni szukać mocnych punktów wśród uczniów, a potem je rozwijać. – Ludzie są różni: jedni znakomicie piszą eseje, inni mają talent muzyczny albo są świetnymi sportowcami. Każdy ma coś do zaoferowania społeczeństwu – i to właśnie stanowi o dynamizmie Stanów Zjednoczonych – mówił profesor.
Philip Zimbardo jest emerytowanym profesorem Uniwersytetu Stanforda, zajmował się wieloma dziedzinami psychologii, z czego najbardziej znane są jego dokonania w dziedzinie psychologii społecznej oraz badania nad nieśmiałością. Zajmuje się też psychologią zła, terroryzmu i dehumanizacji. Jego najbardziej znanym dziełem jest książka "Efekt Lucyfera: Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło", w której próbuje odnaleźć odpowiedź na pytanie, jakie czynniki skłaniają ludzi do popełniania niemoralnych czynów (jako przykład występowania Efektu Lucyfera przytacza się sławny eksperyment więzienny, podczas którego studenci udający strażników bez powodu zaczęli nadużywać władzy nad swoimi kolegami udającymi więźniów).

Wykład prof. Zimbardo otworzy XV Krajową Konferencję Dyrektorów Szkół, odbywającą się podczas tegorocznych Edu Trendów w dniach 26-27 września na Stadionie Narodowym w Warszawie. Zachęcamy do zapoznania się z programem XVKKDS oraz Edu Trendów 2013>>

Wywiad z prof. Zimbardo już we wrześniowym "Dyrektorze Szkoły">>