Włodzimierz Kaleta: Jak przebiegało w ostatnich latach wykonanie godzin karcianych? Jakie to były zajęcia?
Anna Chrościcka: Najpierw wyjaśnienie. Przepisy dotyczące tzw. godzin karcianych weszły w życie wraz z początkiem roku szkolnego 2009/2010. Należy jednak zauważyć, iż już wcześniej zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela w ramach czasu pracy i ustalonego wynagrodzenia nauczyciele zobowiązani byli do prowadzenia zajęć wynikających z zadań statutowych szkoły. W październiku 2009 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało stanowisko w tej sprawie. Resort dokonał także ewaluacji wdrażanych zmian. W tym celu kuratorzy oświaty w trakcie czynności nadzorczych w roku szkolnym 2010/2011 w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz w szkołach ponadgimnazjalnych przeprowadzili monitoring realizacji tzw. godzin karcianych.
W ramach omawianych godzin, w zależności od typu szkoły, najczęściej realizowano zajęcia: sportowo-rekreacyjne, koła zainteresowań, koła przedmiotowe, przygotowania do uroczystości i imprez szkolnych, zajęcia świetlicowe, zajęcia artystyczne (plastyczne, teatralne, muzyczne), warsztaty w ramach projektów edukacyjnych, zajęcia przygotowujące do egzaminu zewnętrznego, zajęcia wyrównawcze, terapeutyczne, psychoedukacyjne, profilaktyczne, integracyjne. Obecnie wdrażany jest nowy System Informacji Oświatowej. Gromadzone w nim będą dane dziedzinowe nauczycieli dotyczące rodzajów i wymiaru zajęć w ramach tzw. godzin karcianych.

Polecamy: Rozliczenie godzin karcianych nie musi być trudne