Czy nauczyciel z wykształceniem wyższym magisterskim na kierunku pedagogika resocjalizacyjna posiada kwalifikacje do pracy z uczniem w klasach I-III szkoły podstawowej?
Moim zdaniem nauczyciel, o którym mowa w pytaniu nie posiada kwalifikacji do nauczania lub prowadzenia zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej ponieważ ukończone studia nie są zgodne z prowadzonymi zajęciami oraz zakres określony w standardzie kształcenia dla pedagogiki resocjalizacyjnej w grupie treści podstawowych i kierunkowych nie obejmuje treści nauczania wczesnoszkolnego. Ponadto nauczyciel nie nabył wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 w związku z § 2 ust. 1 i § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określania szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) - dalej r.k.w.p.n., kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela m.in. szkołach podstawowych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2-4, § 12-14, 16-22 i 24 r.k.w.p.n., posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
2) studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż wymienione w pkt 1i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
5) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
6) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymienione w pkt 4-5 r.k.w.p.n. a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.

W myśl § 4 ust. 2 r.k.w.p.n., kwalifikacje do nauczania w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiada również osoba, która ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.
W myśl § 1 pkt 3 r.k.w.p.n. poprzez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktykę pedagogiczną- w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.

Monika Jabłońska