Rumunia-Polska. Umowa dotycząca współpracy w obszarze przemysłów obronnych. Warszawa.2022.03.03.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii dotycząca współpracy w obszarze przemysłów obronnych,
podpisana w Warszawie dnia 3 marca 2022 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Rumunii, zwane dalej indywidualnie "Stroną", a łącznie "Stronami"; uwzględniając imperatywy i zasady Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i Unii Europejskiej (UE) w sprawie przyszłych programów w zakresie wyposażania sił zbrojnych ich państw członkowskich lub programów w zakresie modernizacji sprzętu produkcyjnego dla pewnych wyrobów wojskowych;
mając na uwadze Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o współpracy w dziedzinie nauki i techniki, podpisaną w Bukareszcie dnia 14 maja 1996 r.;
uwzględniając Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisaną w Bukareszcie dnia 5 lipca 2006 r.;
mając na uwadze Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o dwustronnej współpracy obronnej, podpisaną w Warszawie dnia 5 czerwca 2013 r.;
dążąc do zapewnienia korzystnych warunków dla rozwoju współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego;
uwzględniając potrzeby w zakresie wyposażania sił zbrojnych swoich państw; uzgodniły, co następuje:
ARTYKUŁ  1

CEL

Niniejsza Umowa, umotywowana zasadami równości, wzajemności i wzajemnego interesu, zgodnie z krajowymi ramami prawnymi, przepisami i przyjętymi zobowiązaniami międzynarodowymi każdego z państw będących Stronami niniejszej Umowy, ma na celu promowanie działań w zakresie wzajemnej współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego między przedsiębiorstwami i innymi podmiotami/organami uprawnionymi do prowadzenia działalności produkcyjnej i rozwijania technologii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, jak również będących przedmiotem zainteresowania NATO/UE/ONZ lub świadczenia usług w obszarze przemysłu obronnego.

ARTYKUŁ  2

OBSZARY WSPÓŁPRACY

1. 
Współpraca między Stronami może obejmować następujące elementy:

1.1. Współpraca w kwestiach związanych z obronnością, zwłaszcza w dziedzinie badań, rozwoju, produkcji, konserwacji i napraw, modernizacji systemów wojskowych i systemów uzbrojenia, amunicji, materiałów obronnych, wyposażenia technicznego, wyświetlaczy technicznych, części zamiennych i narzędzi;

1.2. Realizacja wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w oparciu o zasoby naukowe w obszarze przemysłu obronnego w celu produkcji sprzętu, na który oba państwa lub strony trzecie mają wspólne lub podobne zapotrzebowanie;

1.3. Nabywanie przez Strony sprzętu wojskowego i obronnego wyprodukowanego lub opracowanego wspólnie w którymkolwiek z państw będących Stroną Umowy;

1.4. Wymiana informacji na tematy takie jak doświadczenia operacyjne i technologie obronne;

1.5. Wymiana informacji naukowych i technicznych oraz odpowiednich dokumentów dotyczących standardów przemysłu obronnego stosowanych przez Strony na potrzeby zapewnienia jakości;

1.6. Wspieranie w nawiązywaniu kontaktów, wzajemnych wizyt w jednostkach cywilnych i wojskowych oraz wymiany personelu między instytucjami i przedsiębiorstwami przemysłu obronnego państw będących Stronami Umowy;

1.7. Wspieranie w zawieraniu umów między Stronami obejmujących zamówienia, produkcję i sprzedaż wyrobów przemysłu obronnego w ramach niniejszej Umowy, jak również we wszelkich innych powiązanych obszarach wojskowych, które mogą stanowić przedmiot wspólnego zainteresowania Stron, w ramach niniejszej Umowy;

1.8. Wspólny udział w organizowanych przez Strony targach przemysłu obronnego, seminariach, konferencjach, dyskusjach przy okrągłym stole i sympozjach dotyczących przemysłu obronnego;

1.9. Promocja współpracy i zachęcanie przedsiębiorstw oraz innych podmiotów/organów obu państw do poszukiwania możliwości realizacji wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w ramach Europejskiego Funduszu Obrony;

2. 
Strony będą współpracować wyłącznie w obszarach związanych z ich własnymi przemysłami obronnymi. Włączenie dodatkowych kwestii związanych ze współpracą w wyżej wymienionych obszarach będzie możliwe na podstawie dodatkowych umów i późniejszych kontraktów do niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

WŁAŚCIWE ORGANY

Właściwymi organami dla Stron w zakresie wdrażania postanowień niniejszej Umowy są:

1)
dla strony polskiej: minister właściwy do spraw gospodarki;
2)
dla strony rumuńskiej: Ministerstwo Gospodarki.
ARTYKUŁ  4

WSPÓLNA KOMISJA W OBSZARZE PRZEMYSŁU OBRONNEGO

1. 
Wspólna Komisja w Obszarze Przemysłu Obronnego, zwana dalej "Komisją", zostaje powołana przez właściwe organy w celu zapewnienia odpowiedniej koordynacji między Stronami poprzez realizację zadań związanych z wdrażaniem postanowień niniejszej Umowy.
2. 
Zadania Komisji obejmują:
a)
przygotowywanie okresowych przeglądów i ocen dotyczących wykonywania niniejszej Umowy, w tym wykonywania porozumień i umów zawartych między przedsiębiorstwami produkującymi systemy wojskowe i sprzęt wojskowy;
b)
opracowywanie propozycji w celu zacieśnienia współpracy w obszarze przemysłu obronnego, w tym analizowanie wzajemnego udziału w targach i wystawach oraz wspólne analizowanie wspólnej sprzedaży uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
c)
identyfikacja problemów, które wpływają na/ograniczają współpracę w obszarze przemysłu obronnego oraz przedstawianie propozycji ich eliminacji;
d)
rozstrzyganie sporów w związku z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy;
3. 
Komisja składa się z przedstawicieli Polski i Rumunii wybranych na zasadzie parytetu i zgrupowanych w dwóch sekcjach narodowych. Każdej sekcji przewodniczą właściwe organy Stron, o których mowa w art. 3. Każdy Przewodniczący mianuje odpowiedni personel sekcji: zastępcę, sekretarza i członków.
4. 
Komisja przyjmuje ramy prawne regulujące jej pracę zgodnie z zasadami i warunkami określonymi przez właściwe organy.
5. 
Decyzje Komisji są podejmowane w drodze konsensusu.
6. 
W razie potrzeby posiedzenia Komisji odbywać się będą w Rzeczypospolitej Polskiej i w Rumunii, na zasadzie wzajemności. Data, miejsce i czas trwania posiedzeń będą ustalane w drodze pisemnej korespondencji wymienianej między właściwymi organami.
ARTYKUŁ  5

OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH

Na potrzeby niniejszej Umowy stwierdza się, że postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Bukareszcie dnia 5 lipca 2006 r., stosuje się do ochrony informacji niejawnych wymienianych między państwami będącymi Stronami niniejszej Umowy.

ARTYKUŁ  6

OCHRONA PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

Strony, za pośrednictwem właściwych organów, będą podejmować wszelkie niezbędne środki w celu ochrony praw własności intelektualnej na mocy niniejszej Umowy, zgodnie z krajowymi ramami prawnymi oraz postanowieniami porozumień regionalnych/międzynarodowych, których stronami są one same lub ich państwa.

ARTYKUŁ  7

PRAWA I OBOWIĄZKI WYNIKAJĄCE Z INNYCH UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH

Postanowienia niniejszej Umowy nie mają wpływu na prawa i obowiązki Stron wynikające z innych umów i porozumień dwustronnych lub wielostronnych, których stronami są one same lub ich państwa.

ARTYKUŁ  8

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

1. 
Wszelkie spory powiązane z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy będą rozstrzygane podczas posiedzeń Komisji.
2. 
Spory związane z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy, które nie mogą zostać rozstrzygnięte podczas posiedzeń Komisji, będą rozstrzygane w drodze konsultacji i negocjacji między Stronami z wykorzystaniem kanałów dyplomatycznych.
ARTYKUŁ  9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. 
Niniejsza Umowa wchodzi w życie trzydziestego dnia od daty otrzymania drogą dyplomatyczną ostatniej pisemnej notyfikacji, za pomocą której Strony informują się wzajemnie o spełnieniu krajowych wymogów prawnych niezbędnych do wejścia w życie Umowy.
2. 
Niniejsza Umowa może zostać zmieniona w każdym czasie w formie pisemnej, za zgodą obu Stron. Taka zmiana (lub zmiany) wchodzi w życie zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Niniejsza Umowa jest zawierana na czas nieokreślony. Każda ze Stron może powiadomić na piśmie drogą dyplomatyczną [drugą stronę] o zamiarze wypowiedzenia Umowy. Niniejszą Umowę uważa się za rozwiązaną po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania wypowiedzenia.
4. 
Rozwiązanie niniejszej Umowy nie ma wpływu na realizację bieżących uzgodnień i umów zawartych w ramach niniejszej Umowy, chyba że Strony postanowią inaczej.

grafika

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024