Rumunia-Polska. Umowa dotycząca współpracy w obszarze przemysłów obronnych. Warszawa.2022.03.03.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii dotycząca współpracy w obszarze przemysłów obronnych,
podpisana w Warszawie dnia 3 marca 2022 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Rumunii, zwane dalej indywidualnie "Stroną", a łącznie "Stronami"; uwzględniając imperatywy i zasady Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i Unii Europejskiej (UE) w sprawie przyszłych programów w zakresie wyposażania sił zbrojnych ich państw członkowskich lub programów w zakresie modernizacji sprzętu produkcyjnego dla pewnych wyrobów wojskowych;
mając na uwadze Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o współpracy w dziedzinie nauki i techniki, podpisaną w Bukareszcie dnia 14 maja 1996 r.;
uwzględniając Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisaną w Bukareszcie dnia 5 lipca 2006 r.;
mając na uwadze Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o dwustronnej współpracy obronnej, podpisaną w Warszawie dnia 5 czerwca 2013 r.;
dążąc do zapewnienia korzystnych warunków dla rozwoju współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego;
uwzględniając potrzeby w zakresie wyposażania sił zbrojnych swoich państw; uzgodniły, co następuje:
ARTYKUŁ  1

CEL

Niniejsza Umowa, umotywowana zasadami równości, wzajemności i wzajemnego interesu, zgodnie z krajowymi ramami prawnymi, przepisami i przyjętymi zobowiązaniami międzynarodowymi każdego z państw będących Stronami niniejszej Umowy, ma na celu promowanie działań w zakresie wzajemnej współpracy w dziedzinie przemysłu obronnego między przedsiębiorstwami i innymi podmiotami/organami uprawnionymi do prowadzenia działalności produkcyjnej i rozwijania technologii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, jak również będących przedmiotem zainteresowania NATO/UE/ONZ lub świadczenia usług w obszarze przemysłu obronnego.

ARTYKUŁ  2

OBSZARY WSPÓŁPRACY

1. 
Współpraca między Stronami może obejmować następujące elementy:

1.1. Współpraca w kwestiach związanych z obronnością, zwłaszcza w dziedzinie badań, rozwoju, produkcji, konserwacji i napraw, modernizacji systemów wojskowych i systemów uzbrojenia, amunicji, materiałów obronnych, wyposażenia technicznego, wyświetlaczy technicznych, części zamiennych i narzędzi;

1.2. Realizacja wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w oparciu o zasoby naukowe w obszarze przemysłu obronnego w celu produkcji sprzętu, na który oba państwa lub strony trzecie mają wspólne lub podobne zapotrzebowanie;

1.3. Nabywanie przez Strony sprzętu wojskowego i obronnego wyprodukowanego lub opracowanego wspólnie w którymkolwiek z państw będących Stroną Umowy;

1.4. Wymiana informacji na tematy takie jak doświadczenia operacyjne i technologie obronne;

1.5. Wymiana informacji naukowych i technicznych oraz odpowiednich dokumentów dotyczących standardów przemysłu obronnego stosowanych przez Strony na potrzeby zapewnienia jakości;

1.6. Wspieranie w nawiązywaniu kontaktów, wzajemnych wizyt w jednostkach cywilnych i wojskowych oraz wymiany personelu między instytucjami i przedsiębiorstwami przemysłu obronnego państw będących Stronami Umowy;

1.7. Wspieranie w zawieraniu umów między Stronami obejmujących zamówienia, produkcję i sprzedaż wyrobów przemysłu obronnego w ramach niniejszej Umowy, jak również we wszelkich innych powiązanych obszarach wojskowych, które mogą stanowić przedmiot wspólnego zainteresowania Stron, w ramach niniejszej Umowy;

1.8. Wspólny udział w organizowanych przez Strony targach przemysłu obronnego, seminariach, konferencjach, dyskusjach przy okrągłym stole i sympozjach dotyczących przemysłu obronnego;

1.9. Promocja współpracy i zachęcanie przedsiębiorstw oraz innych podmiotów/organów obu państw do poszukiwania możliwości realizacji wspólnych projektów badawczo-rozwojowych w ramach Europejskiego Funduszu Obrony;

2. 
Strony będą współpracować wyłącznie w obszarach związanych z ich własnymi przemysłami obronnymi. Włączenie dodatkowych kwestii związanych ze współpracą w wyżej wymienionych obszarach będzie możliwe na podstawie dodatkowych umów i późniejszych kontraktów do niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

WŁAŚCIWE ORGANY

Właściwymi organami dla Stron w zakresie wdrażania postanowień niniejszej Umowy są:

1)
dla strony polskiej: minister właściwy do spraw gospodarki;
2)
dla strony rumuńskiej: Ministerstwo Gospodarki.
ARTYKUŁ  4

WSPÓLNA KOMISJA W OBSZARZE PRZEMYSŁU OBRONNEGO

1. 
Wspólna Komisja w Obszarze Przemysłu Obronnego, zwana dalej "Komisją", zostaje powołana przez właściwe organy w celu zapewnienia odpowiedniej koordynacji między Stronami poprzez realizację zadań związanych z wdrażaniem postanowień niniejszej Umowy.
2. 
Zadania Komisji obejmują:
a)
przygotowywanie okresowych przeglądów i ocen dotyczących wykonywania niniejszej Umowy, w tym wykonywania porozumień i umów zawartych między przedsiębiorstwami produkującymi systemy wojskowe i sprzęt wojskowy;
b)
opracowywanie propozycji w celu zacieśnienia współpracy w obszarze przemysłu obronnego, w tym analizowanie wzajemnego udziału w targach i wystawach oraz wspólne analizowanie wspólnej sprzedaży uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
c)
identyfikacja problemów, które wpływają na/ograniczają współpracę w obszarze przemysłu obronnego oraz przedstawianie propozycji ich eliminacji;
d)
rozstrzyganie sporów w związku z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy;
3. 
Komisja składa się z przedstawicieli Polski i Rumunii wybranych na zasadzie parytetu i zgrupowanych w dwóch sekcjach narodowych. Każdej sekcji przewodniczą właściwe organy Stron, o których mowa w art. 3. Każdy Przewodniczący mianuje odpowiedni personel sekcji: zastępcę, sekretarza i członków.
4. 
Komisja przyjmuje ramy prawne regulujące jej pracę zgodnie z zasadami i warunkami określonymi przez właściwe organy.
5. 
Decyzje Komisji są podejmowane w drodze konsensusu.
6. 
W razie potrzeby posiedzenia Komisji odbywać się będą w Rzeczypospolitej Polskiej i w Rumunii, na zasadzie wzajemności. Data, miejsce i czas trwania posiedzeń będą ustalane w drodze pisemnej korespondencji wymienianej między właściwymi organami.
ARTYKUŁ  5

OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH

Na potrzeby niniejszej Umowy stwierdza się, że postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Bukareszcie dnia 5 lipca 2006 r., stosuje się do ochrony informacji niejawnych wymienianych między państwami będącymi Stronami niniejszej Umowy.

ARTYKUŁ  6

OCHRONA PRAW WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

Strony, za pośrednictwem właściwych organów, będą podejmować wszelkie niezbędne środki w celu ochrony praw własności intelektualnej na mocy niniejszej Umowy, zgodnie z krajowymi ramami prawnymi oraz postanowieniami porozumień regionalnych/międzynarodowych, których stronami są one same lub ich państwa.

ARTYKUŁ  7

PRAWA I OBOWIĄZKI WYNIKAJĄCE Z INNYCH UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH

Postanowienia niniejszej Umowy nie mają wpływu na prawa i obowiązki Stron wynikające z innych umów i porozumień dwustronnych lub wielostronnych, których stronami są one same lub ich państwa.

ARTYKUŁ  8

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

1. 
Wszelkie spory powiązane z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy będą rozstrzygane podczas posiedzeń Komisji.
2. 
Spory związane z interpretacją lub stosowaniem niniejszej Umowy, które nie mogą zostać rozstrzygnięte podczas posiedzeń Komisji, będą rozstrzygane w drodze konsultacji i negocjacji między Stronami z wykorzystaniem kanałów dyplomatycznych.
ARTYKUŁ  9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. 
Niniejsza Umowa wchodzi w życie trzydziestego dnia od daty otrzymania drogą dyplomatyczną ostatniej pisemnej notyfikacji, za pomocą której Strony informują się wzajemnie o spełnieniu krajowych wymogów prawnych niezbędnych do wejścia w życie Umowy.
2. 
Niniejsza Umowa może zostać zmieniona w każdym czasie w formie pisemnej, za zgodą obu Stron. Taka zmiana (lub zmiany) wchodzi w życie zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Niniejsza Umowa jest zawierana na czas nieokreślony. Każda ze Stron może powiadomić na piśmie drogą dyplomatyczną [drugą stronę] o zamiarze wypowiedzenia Umowy. Niniejszą Umowę uważa się za rozwiązaną po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania wypowiedzenia.
4. 
Rozwiązanie niniejszej Umowy nie ma wpływu na realizację bieżących uzgodnień i umów zawartych w ramach niniejszej Umowy, chyba że Strony postanowią inaczej.

grafika

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.546

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rumunia-Polska. Umowa dotycząca współpracy w obszarze przemysłów obronnych. Warszawa.2022.03.03.
Data aktu: 03/03/2022
Data ogłoszenia: 05/06/2023
Data wejścia w życie: 23/04/2023