Łotwa-Polska. Umowa o dwustronnej współpracy obronnej. Ryga.2014.06.13.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Łotewskiej o dwustronnej współpracy obronnej,
podpisana w Rydze dnia 13 czerwca 2014 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Łotewskiej, zwane dalej razem "Umawiającymi się Stronami" i osobno "Umawiającą się Stroną";

Potwierdzając swoje zobowiązania wynikające z Karty Narodów Zjednoczonych, sporządzonej w San Francisco dnia 26 czerwca 1945 roku;

Pragnąc zwiększyć współpracę obronną w kontekście Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej oraz Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;

Uznając współpracę w dziedzinie obronności za istotny element bezpieczeństwa i stabilizacji o szczególnym znaczeniu dla wspólnych przedsięwzięć w dziedzinie transformacji, budowy i doskonalenia globalnego systemu bezpieczeństwa;

Mając na względzie postanowienia Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu Ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 roku, zwanej dalej "NATO SOFA";

Uzgodniły, co następuje:

ARTYKUŁ  1

ZASADY OGÓLNE

1. 
Niniejsza Umowa określa ogólne postanowienia w zakresie dwustronnej współpracy obronnej między Umawiającymi się Stronami, opartej na zasadach równości, wzajemnych korzyści i partnerstwa.
2. 
Dwustronna współpraca obronna między Umawiającymi się Stronami w ramach niniejszej Umowy będzie rozwijana w obszarach i formach wskazanych w niniejszej Umowie.
3. 
Organami odpowiedzialnymi za wykonywanie niniejszej Umowy będą: Minister Obrony Narodowej we współpracy z ministrem właściwym do spraw gospodarki w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Obrony w imieniu Rządu Republiki Łotewskiej.
ARTYKUŁ  2

DEFINICJE

W niniejszej Umowie pojęcie:

1) 
"personel wojskowy" oznacza członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Sił Zbrojnych Republiki Łotewskiej;
2) 
"personel cywilny" oznacza pracowników Sił Zbrojnych, ministerstw i agencji państwowych właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Łotewskiej;
3) 
"Strona wysyłająca" oznacza Umawiającą się Stronę, która wysyła swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Republiki Łotewskiej zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy;
4) 
"Strona przyjmująca" oznacza Umawiającą się Stronę, która przyjmuje personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.
ARTYKUŁ  3

OBSZARY DWUSTRONNEJ WSPÓŁPRACY OBRONNEJ

Dwustronna współpraca obronna między Umawiającymi się Stronami będzie obejmować następujące obszary:

1)
planowanie obronne;
2)
funkcjonowanie sił zbrojnych w nowoczesnych społeczeństwach demokratycznych, łącznie z wykonywaniem postanowień traktatów w dziedzinie obronności, bezpieczeństwa i kontroli zbrojeń oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa;
3)
wojskowe przedsięwzięcia organizacji międzynarodowych;
4)
organizacja sił zbrojnych, struktura jednostek wojskowych, wsparcie logistyczne oraz polityka kadrowa i zarządzanie personelem wojskowym;
5)
szkolnictwo wojskowe i szkolenie personelu wojskowego i cywilnego;
6)
ćwiczenia wojskowe;
7)
przedsięwzięcia policji wojskowej;
8)
przedsięwzięcia w zakresie bojowego poszukiwania i ratownictwa;
9)
badania i nauki wojskowe;
10)
inicjatywy w dziedzinie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, łącznie z dostawami nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, badaniami, rozwojem, obsługą i remontami uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
11)
techniczne aspekty modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
12)
wojskowe systemy informatyczne i wojskowe technologie informatyczne i komunikacyjne;
13)
medycyna wojskowa;
14)
geografia wojskowa;
15)
ochrona środowiska związana z zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku działalności jednostek wojskowych;
16)
muzea wojskowe, w tym wymiana eksponatów muzealnych.
ARTYKUŁ  4

FORMY DWUSTRONNEJ WSPÓŁPRACY OBRONNEJ

Dwustronna współpraca obronna między Umawiającymi się Stronami będzie przeprowadzana w następujących formach:

1)
spotkania ministrów właściwych do spraw obrony i ich przedstawicieli, w których ze strony Rządu Rzeczypospolitej Polskiej będą uczestniczyć przedstawiciele ministra właściwego do spraw gospodarki albo ich przedstawiciel lub przedstawicielka, jeżeli kwestie, o których mowa w artykule 3 punkty 10 i 11 niniejszej Umowy będą przedmiotem zainteresowania;
2)
wymiana doświadczeń na szczeblu eksperckim;
3)
konsultacje polityczno-wojskowe, konferencje i seminaria;
4)
studia i praktyki w wyższych szkołach wojskowych i wojskowych instytutach badawczo-rozwojowych, łącznie z wymianą wykładowców i praktykantów;
5)
fachowe doradztwo w zakresie badań, remontów i modernizacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
6)
udział w ćwiczeniach wojskowych;
7)
wymiana informacji, dokumentacji i materiałów szkoleniowych;
8)
organizacja przedsięwzięć kulturalnych i sportowych dla personelu wojskowego i cywilnego.
ARTYKUŁ  5

PRAWNY STATUS PERSONELU WOJSKOWEGO I CYWILNEGO

Prawny status personelu wojskowego i cywilnego Strony wysyłającej podczas jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Republiki Łotewskiej będzie uregulowany postanowieniami NATO SOFA, jeżeli znajdą one zastosowanie.

ARTYKUŁ  6

FINANSOWANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ

1. 
Jeżeli Umawiające się Strony nie uzgodniły inaczej, finansowanie przedsięwzięć w ramach niniejszej Umowy będzie odbywać się według następujących zasad:
1)
Strona wysyłająca pokryje koszty:
a)
podróży do terytorium Strony przyjmującej i z powrotem;
b)
posiłków i zakwaterowania;
c)
ubezpieczenia osobowego, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym i od następstw nieszczęśliwych wypadków, jeżeli będzie ono konieczne.
2)
Strona przyjmująca pokryje koszty:
a)
programów kulturalnych w czasie oficjalnych wizyt;
b)
wewnętrznego transportu w ramach programu oficjalnej wizyty;
c)
pierwszej pomocy medycznej dla personelu wojskowego i cywilnego Strony wysyłającej, zgodnie z zasadami ustalonymi w jej prawie wewnętrznym.
2. 
Ustalenia w zakresie finansowania przedsięwzięć inne niż te, o których mowa w artykule 6 ustęp 1 punkty 1 i 2 niniejszej Umowy, dotyczące indywidualnych projektów, mogą być przedmiotem innych regulacji w odrębnych umowach i porozumieniach.
ARTYKUŁ  7

WZAJEMNA OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH

Wzajemna ochrona informacji niejawnych wymienianych w związku z niniejszą Umową będzie wykonywana zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Łotewskiej o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 26 lutego 2003 roku.

ARTYKUŁ  8

ROZSTRZYGANIE SPORÓW

Spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane wyłącznie przez Umawiające się Strony w drodze negocjacji, w przyjazny i konstruktywny sposób.

ARTYKUŁ  9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. 
Niniejsza Umowa wejdzie w życie w dniu otrzymania drugiej z dwóch notyfikacji w formie pisemnej, w których Umawiające się Strony wzajemnie powiadomią się o zakończeniu ich wewnętrznych procedur prawnych, niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
2. 
Niniejsza Umowa jest zawarta na czas nieokreślony.
3. 
Niniejsza Umowa może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron w drodze notyfikacji w formie pisemnej. Wypowiedzenie będzie skuteczne po upływie 180 dni od dnia otrzymania takiej notyfikacji.
4. 
Niniejsza Umowa może być zmieniona w dowolnym czasie za wzajemną zgodą Umawiających się Stron w termie pisemnej. Zmiany wejdą w życie zgodnie z postanowieniami artykułu 9 ustęp 1 niniejszej Umowy.
5. 
W dniu wejścia niniejszej Umowy w życie utraci moc Porozumienie między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Łotewskiej o współpracy w dziedzinie wojskowej, podpisane w Rydze dnia 16 września 1992 roku.

Sporządzono w Rydze dnia 13 czerwca 2014 roku w dwóch egzemplarzach w językach polskim, łotewskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek różnicy interpretacji, tekst w języku angielskim będzie rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.678

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Łotwa-Polska. Umowa o dwustronnej współpracy obronnej. Ryga.2014.06.13.
Data aktu: 13/06/2014
Data ogłoszenia: 12/07/2019
Data wejścia w życie: 20/02/2018