Termin przechowywania oraz sposób przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 19 września 1993 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 6 października 1993 r.
w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 19 września 1993 r.

Na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych uchwala, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa:
1)
o dokumentach z głosowania i z wyborów, zwanych dalej dokumentami z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
spis wyborców,
b)
protokół rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
c)
protokół rejestracji kandydata na senatora wraz z załącznikami,
d)
protokoły głosowania w obwodzie,
e)
protokół z wyborów posłów do Sejmu w okręgu wyborczym wraz z załącznikami,
f)
protokół wyników głosowania i wyników wyborów senatorów w okręgu wyborczym,
g)
protokół rejestracji ogólnopolskiej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
h)
protokół wyborów posłów z ogólnopolskich list kandydatów na posłów wraz z załącznikiem,
i)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
j)
uchwały i orzeczenia podjęte przez komisje wyborcze,
k)
wydruki komputerowe spełniające wymogi określone dla dokumentów z wyborów,
l)
protokoły posiedzeń komisji wyborczych,
ł)
urzędowe obwieszczenia komisji wyborczych;
2)
o organach przechowujących dokumenty z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
wójtów, burmistrzów i prezydentów miast,
b)
konsulów i kapitanów polskich statków morskich,
c)
kierowników wojewódzkich biur wyborczych,
d)
Kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
§  2.
1.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez obwodowe komisje wyborcze odpowiednio wójtowi, burmistrzowi i prezydentowi miasta, przechowywane są do dyspozycji Sądu Najwyższego do czasu rozstrzygnięcia o ważności wyborów lub wyboru posłów bądź senatorów.
2.
Po podjęciu przez Sąd Najwyższy rozstrzygnięć, o których mowa w ust. 1, odpowiednio wójt, burmistrz i prezydent miasta zarządza zniszczenie przechowywanych dokumentów z wyborów, w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego. Zniszczenie dokumentów może nastąpić nie wcześniej aniżeli po upływie 1 miesiąca od daty ogłoszenia rozstrzygnięć Sądu Najwyższego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§  3.
1.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez okręgową komisję wyborczą i wojewódzką komisję wyborczą kierownikowi właściwego wojewódzkiego biura wyborczego, przechowywane są w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia 1994 r.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dokumenty z wyborów, przechowywane przez kierownika wojewódzkiego biura wyborczego, podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego.
§  4.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez okręgowe komisje wyborcze i wojewódzkie komisje wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej, stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym.
§  5.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu w sposób określony w § 2 ust. 2.
§  6.
1.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, a w szczególności dotyczących gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym, z zastrzeżeniem przepisu ust. 2.
2.
Wykazy podpisów wyborców popierających odpowiednio zgłoszenie okręgowej listy kandydatów na posłów oraz kandydatów na senatorów udostępniane są wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego i organów sądów lub prokuratury prowadzących postępowanie karne. Wykazy te, po upływie terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1, podlegają zniszczeniu w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1993.52.485

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Termin przechowywania oraz sposób przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 19 września 1993 r.
Data aktu: 06/10/1993
Data ogłoszenia: 13/10/1993
Data wejścia w życie: 13/10/1993