Książki skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 1 września 1971 r.
w sprawie książek skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Na podstawie § 38 uchwały nr 151 Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1971 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 41, poz. 260) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o placówce handlowej - należy przez to rozumieć placówkę uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego prowadzącą sprzedaż detaliczną bądź produkcję i detaliczną sprzedaż towarów (wyrobów) albo świadczącą inne usługi, z wyłączeniem sprzedaży obnośnej, bez względu na jej podporządkowanie organizacyjne,
2)
o przedsiębiorstwie - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, której placówka handlowa bezpośrednio podlega, tj. przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnię, organizację społeczną,
3)
o konsumentach - należy przez to rozumieć także osoby nabywające towary w placówkach handlowych lub korzystające z usług placówek handlowych.
§  2.
1.
Każda placówka handlowa obowiązana jest prowadzić książkę do wpisywania skarg i wniosków, zwaną dalej "książką".
2.
W domach towarowych, sklepach wielodziałowych oraz w dwu- i wielosalowych zakładach gastronomicznych należy prowadzić tyle książek, aby konsumenci mogli z nich swobodnie korzystać bez potrzeby oddalania się od miejsc zakupu towaru lub spożycia posiłku.
§  3.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest umieścić książki wraz z przyborami do pisania w miejscach widocznych i swobodnie dostępnych dla konsumentów, aby mogli oni dokonywać wpisów bez jakichkolwiek utrudnień oraz bez potrzeby zwracania się do pracowników placówki o wydanie książki.
2.
Od konsumentów zamierzających dokonać w książce wpisu pracownicy placówki handlowej nie mogą żądać okazania dokumentów dla stwierdzenia tożsamości.
3.
Dla ułatwienia konsumentom korzystania z książki należy w miejscu, gdzie się ona znajduje, umieścić odpowiedni napis informujący.
4.
Opiekę nad książką w placówce handlowej powinien sprawować kierownik placówki (sali, piętra), a w razie jego nieobecności wyznaczony pracownik przebywający stale w pomieszczeniu placówki handlowej.
5.
Wewnątrz książki powinna być podłożona kalka w celu sporządzenia skargi lub wniosku w dwóch egzemplarzach.
§  4.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest codziennie sprawdzić stan zapisów w książce i bieżąco załatwiać wpisane skargi i wnioski.
2.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika placówki handlowej oraz skargi i wnioski bez nazwiska i adresu osoby wpisującej, a także te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki handlowej, kierownik placówki przekazuje dyrektorowi przedsiębiorstwa w terminie 3 dni od daty ich wpisania.
3.
Kierownik placówki handlowej przekazuje dyrektorowi przedsiębiorstwa kopie skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 2, wraz z wyjaśnieniem przyczyn ich niezałatwienia. Jeżeli kopia skargi lub wniosku jest nieczytelna albo jeżeli wpis został dokonany bez kopii, kierownik placówki handlowej sporządza na karcie książki o tym samym numerze odpis skargi lub wniosku dla przedsiębiorstwa.
4.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku bądź o przekazaniu sprawy do załatwienia dyrektorowi przedsiębiorstwa kierownik placówki handlowej zawiadamia w terminie 3 dni na piśmie konsumenta, który dokonał wpisu. Zawiadomienie o przekazaniu sprawy powinno zawierać adres przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki handlowej skargę lub wniosek i udzielić na piśmie odpowiedzi konsumentowi, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki handlowej do wiadomości.
2.
Skarga lub wniosek, przekazane przez kierownika placówki handlowej, powinny być rozpatrzone i załatwione w zasadzie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni. Dyrektor przedsiębiorstwa może w wyjątkowych wypadkach udzielić odpowiedzi w terminie późniejszym, jeżeli załatwienie skargi wymaga uzgodnień, porozumień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt, najpóźniej jednak w terminie 2 miesięcy.
§  6.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest zorganizować systematyczną kontrolę prowadzenia książek skarg i wniosków przez podległe placówki handlowe.
2.
Jednostka bezpośrednio nadrzędna nad przedsiębiorstwem (zjednoczenie, centrala, związek spółdzielni itp.) powinna:
1)
przeprowadzać kontrole prowadzenia książek w nadzorowanych placówkach handlowych oraz sposobu załatwiania wpisanych skarg i wniosków przez placówki handlowe i dyrektorów przedsiębiorstw, jak również wykorzystania materiałów zawartych w skargach i wnioskach do ochrony interesu społecznego i słusznego interesu obywateli, likwidacji przyczyn skarg i usprawnienia swojej działalności,
2)
dokonywać okresowych analiz skarg i wniosków wpisanych do książek oraz oceny ich załatwiania co najmniej raz w roku.
3.
Niezależnie od kontroli prowadzonych przez przedsiębiorstwo i jednostkę bezpośrednio nadrzędną, książki podlegają kontroli przez inne do tego upoważnione organy.
4.
W książce należy zamieścić datę przeprowadzenia kontroli, podpisy ze wskazaniem stanowisk służbowych osób dokonujących kontroli oraz uwagi bądź zalecenia przekazane w czasie kontroli.
§  7.
1.
Ewidencję książek prowadzi przedsiębiorstwo.
2.
Książkę z ponumerowanymi kartami i wypełnioną okładką wydaje się kierownikowi placówki handlowej za pokwitowaniem.
3.
Na okładce książki powinny być podane:
1)
dokładny adres placówki handlowej, dla której książka jest przeznaczona (ewentualnie numer telefonu), oraz nazwisko kierownika tej placówki,
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa, któremu placówka podlega, ze wskazaniem adresu i numeru telefonu,
3)
dokładny adres i numer telefonu wydziału handlu prezydium terenowo właściwej (powiatowej, miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej,
4)
dokładny adres i numer telefonu właściwego terytorialnie inspektoratu Państwowej Inspekcji Handlowej,
5)
numer książki.
4.
Wydanie nowej książki może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
5.
Wzór wewnętrznych kart książki zawiera załącznik.
§  8.
W każdej placówce handlowej powinna znajdować się informacja, w jakich dniach i godzinach odbywają się przyjęcia w sprawach skarg i wniosków w przedsiębiorstwie, ze wskazaniem adresu przedsiębiorstwa.
§  9.
Traci moc zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 20 grudnia 1960 r. w sprawie książek do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego (Monitor Polski Nr 95, poz. 420).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.47.305

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Książki skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.
Data aktu: 01/09/1971
Data ogłoszenia: 17/09/1971
Data wejścia w życie: 17/09/1971