Sportowe stopnie żeglarskie i motorowodne.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 25 sierpnia 1969 r.
w sprawie sportowych stopni żeglarskich i motorowodnych.

Na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz form nadzoru w zakresie kultury fizycznej i turystyki nad instytucjami i organizacjami (Dz. U. Nr 38, poz. 224) oraz zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 12 lipca 1968 r. w sprawie bezpieczeństwa morskich statków sportowych (Dz. U. Nr 30, poz. 202) i § 50 ust. 3 zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 1 lutego 1967 r. w sprawie uprawiania żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych (Monitor Polski Nr 14, poz. 71) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Sportowe stopnie żeglarskie, warunki i tryb ich uzyskania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi morskich żaglowych statków sportowych określa Regulamin stopni żeglarskich, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Sportowe stopnie motorowodne, warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi morskich motorowych statków sportowych określa Regulamin stopni motorowodnych, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. 1
W rozumieniu zarządzenia morskim żaglowym statkiem sportowym jest każdy statek przeznaczony do żeglugi pod samymi żaglami o powierzchni pomiarowej ożaglowania statku większej niż 7 m2 wskazanej w certyfikacie okrętowym, zaświadczeniu o rejestracji statku lub karcie rejestracyjnej, chociażby był on wyposażony w pomocnicze środki napędowe.
§  2.
Użyte w regulaminach (§ 1 ust. 1 i 2) określenia: jacht żaglowy i jacht motorowy oznaczają odpowiednio morski żaglowy statek sportowy i morski motorowy statek sportowy.
§  3.
Przepisy regulaminów (§ 1 ust. 1 i 2) stosuje się odpowiednio do członków załóg żaglowych i motorowych statków turystycznych i sportowych uprawiających żeglugę na śródlądowych drogach wodnych.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

REGULAMIN STOPNI ŻEGLARSKICH

Przepisy ogólne.

§  1.
Ustanawia się następujące stopnie żeglarskie:
1)
jachtowy kapitan żeglugi wielkiej,
2)
jachtowy kapitan żeglugi bałtyckiej,
3)
jachtowy sternik morski,
4)
sternik jachtowy,
5)
żeglarz jachtowy.
§  2.
Stopnie żeglarskie nadają jednostki organizacyjne Polskiego Związku Żeglarskiego, zwanego dalej "PZŻ", na podstawie złożonego egzaminu lub uznania uprzednio nabytych uprawnień. Dokumentem stwierdzającym nadanie stopnia żeglarskiego jest patent PZŻ.
§  3.
Stopnie żeglarskie mogą uzyskiwać członkowie klubów zrzeszonych w okręgowych związkach żeglarskich oraz osoby nie zrzeszone.
§  4.
1.
Stopień żeglarski może być odebrany przez jednostkę organizacyjną uprawnioną do jego nadania tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia właściwej komisji dyscyplinarnej PZŻ lub orzeczenia izby morskiej.
2.
W razie zaistnienia poważnych zarzutów dotyczących kwalifikacji żeglarskich lub etycznych osoby, która stopień posiada, uprawnienia związane z posiadaniem stopnia żeglarskiego mogą być zawieszone przez zarząd związkowej jednostki organizacyjnej PZŻ uprawnionej do nadania danego stopnia lub przez zarząd jednostki wyższego szczebla, jednakże tylko na okres niezbędny do rozpatrzenia sprawy przez komisję dyscyplinarną PZŻ.

Uprawnienia osób posiadających stopnie żeglarskie.

§  5.
Jachtowy kapitan żeglugi wielkiej upoważniony jest do prowadzenia każdego jachtu żaglowego lub motorowego bez względu na powierzchnię żagla, moc silnika napędowego i rodzaj żeglugi, jednakże do prowadzenia jachtów o długości całkowitej 21 m i większej wymagane jest posiadanie 2.000 mil morskich stażu pływania na tego rodzaju statkach w charakterze oficera.
§  6.
1.
Jachtowy kapitan żeglugi bałtyckiej uprawniony jest do prowadzenia:
1)
jachtów żaglowych o powierzchni żagli do 100 m2 po morzu Bałtyckim na akwenie ograniczonym od zachodu południkiem 10°E, a od północy równoleżnikiem 61°N, jednak bez prawa przekraczania granicy obcych wód terytorialnych określonych instrukcją PZŻ,
2)
jachtów motorowych o długości całkowitej poniżej 17 m na akwenie określonym w pkt 1.
2.
Prezydium Zarządu PZŻ w porozumieniu z urzędem morskim może rozszerzyć w poszczególnych wypadkach uprawnienia jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej również na inne, wyraźnie określone wody morskie.
§  7.
Jachtowy sternik morski uprawniony jest:
1)
do prowadzenia jachtów żaglowych po śródlądowych drogach wodnych bez ograniczeń,
2)
do pełnienia funkcji oficerskich na jachtach żaglowych bez ograniczeń,
3)
do prowadzenia po morskich wodach wewnętrznych jachtów żaglowych o powierzchni żagli do 80 m2.
§  8.
Sternik jachtowy uprawniony jest:
1)
do prowadzenia po śródlądowych drogach wodnych jachtów żaglowych bez ograniczeń oraz w porze dziennej jachtów niezatapialnych o powierzchni żagli do 20 m2 w żegludze po morskich wodach wewnętrznych,
2)
do prowadzenia po morskich wodach wewnętrznych jachtów żaglowych o powierzchni żagli do 30 m2,
3)
do pełnienia funkcji oficerskich na jachtach żaglowych o powierzchni żagli do 100 m2 w żegludze po akwenie określonym w § 6 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem funkcji I oficera,
4)
do pełnienia funkcji członka wykwalifikowanej załogi na jachtach żaglowych w rejsach morskich bez ograniczeń.
§  9.
Żeglarz jachtowy uprawniony jest:
1)
do pełnienia na jachtach żaglowych funkcji członka załogi,
2)
do prowadzenia w porze dziennej pod nadzorem instruktora jachtów mieczowych o powierzchni żagli do 15 m2.
§  10.
Uprawnienia do prowadzenia jachtów żaglowych w czasie szkolenia, treningów i regat przez osoby nie posiadające stopnia żeglarskiego lub posiadające stopień niższy od wymaganego regulują odrębne przepisy PZŻ.
§  11.
Przez jachty o powierzchni żagli 150, 100, 80 i 30 m2 rozumie się jednostki zarejestrowane w klasach XV, X, VIII i III PZŻ.

Nadawanie stopni żeglarskich.

§  12.
Stopnie jachtowych kapitanów nadaje Prezydium Zarządu PZŻ.
§  13.
Stopnie sterników nadają zarządy okręgowych związków żeglarskich uprawnione do tego przez Prezydium Zarządu PZŻ.
§  14.
Stopień żeglarza jachtowego nadają swoim członkom zarządy klubów, uprawnionych do tego przez właściwy miejscowo zarząd okręgowego związku żeglarskiego.
§  15.
Prezydium Zarządu PZŻ może sobie zastrzec prawo nadania stopni sterników, a zarządy okręgowych związków żeglarskich - prawo nadania stopnia żeglarza uczestnikom nadzorowanych przez te zarządy ośrodków szkolenia żeglarskiego, którzy w tych ośrodkach złożą egzamin.
§  16.
1.
Egzaminy organizują jednostki organizacyjne PZŻ uprawnione do nadawania danego stopnia.
2.
Skład komisji egzaminacyjnej, tryb jej powoływania, sposób przeprowadzania egzaminów oraz zasady prowadzenia dokumentacji egzaminacyjnej określa instrukcja wydana przez Prezydium Zarządu PZŻ w uzgodnieniu z Ministerstwem Żeglugi oraz Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki.
3.
W skład komisji egzaminacyjnej na stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej i jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej wchodzi przedstawiciel urzędu morskiego.
4.
Program szkolenia na stopnie żeglarskie oraz wymagania egzaminacyjne określa Prezydium Zarządu PZŻ w uzgodnieniu z Ministerstwem Żeglugi i Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki.

Warunki dopuszczenia do egzaminów żeglarskich.

§  17.
Ogólne warunki dopuszczenia do egzaminu żeglarskiego są następujące:
1)
odpowiedni stan zdrowia stwierdzony orzeczeniem lekarza sportowego,
2)
wniosek zarządu klubu, którego kandydat jest członkiem, a dla nie zrzeszonych kandydatów ubiegających się o przyznanie stopnia kapitana i jachtowego sternika morskiego - opinia zarządu okręgowego związku żeglarskiego,
3)
przedstawienie dowodów odbycia obowiązkowego stażu pływania oraz opinii kapitanów z rejsów odbytych w charakterze członka załogi,
4)
przedstawienie kart rejsów prowadzonych samodzielnie, zaopiniowanych przez organizatora rejsu,
5)
umiejętność pływania w zakresie przewidzianym dla uzyskania karty pływackiej,
6)
pisemna zgoda rodziców lub opiekuna na uprawianie żeglarstwa wraz z oświadczeniem o przyjęciu odpowiedzialności cywilnej za szkody, jakie mogą wyniknąć z prowadzenia jachtu; warunek ten obowiązuje kandydatów, którzy nie ukończyli 18 lat.
§  18.
1.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień:
1)
jachtowego kapitana żeglugi wielkiej jest:
a)
ukończenie 21 lat,
b)
posiadanie stopnia jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej,
c)
samodzielne prowadzenie co najmniej 3 rejsów pełnomorskich z wejściem do 5 portów morskich,
d)
przepłynięcie w rejsach wymienionych pod lit. c) nie mniej niż 2.000 mil morskich,
e)
odbycie w charakterze oficera rejsu z przekroczeniem 10°E i wejściem do portu na wodach pływowych;
2)
jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej jest:
a)
ukończenie 20 lat,
b)
posiadanie stopnia jachtowego sternika morskiego,
c)
przepłynięcie w charakterze oficera 1.500 mil morskich w co najmniej 2 rejsach pełnomorskich z wejściem do 5 portów morskich,
d)
samodzielne prowadzenie jachtu balastowego w rejsach po morskich wodach wewnętrznych z przepłynięciem nie mniej niż 200 mil morskich albo pełnienie pomocniczych funkcji instruktorskich w Morskim Ośrodku Żeglarskim, zatwierdzonym przez PZŻ, w czasie jednego turnusu szkoleniowego;
3)
jachtowego sternika morskiego jest:
a)
ukończenie 18 lat,
b)
przepłynięcie 1.000 mil morskich w rejsach pełnomorskich po uzyskaniu uprawnień sternika jachtowego;
4)
sternika jachtowego jest:
a)
ukończenie 16 lat, a dla kandydatów nie posiadających stopnia żeglarza jachtowego ukończenie 18 lat,
b)
odbycie 500 mil morskich stażu na jachcie balastowym w żegludze po wodach morskich,
c)
odbycie 300 km stażu w rejsach po śródlądowych drogach wodnych;
5)
żeglarza jachtowego jest ukończenie 10 lat.
2.
Za staż pływania przewidziany w ust. 1 uważa się pływania odbyte na jachtach żaglowych.
§  19.
Do egzaminu na sternika jachtowego może być również dopuszczona osoba, która nie odbyła stażu pływania określonego w § 18 ust. 1 pkt 4 lit. b), może ona jednak uzyskać tylko uprawnienia przewidziane w § 8 pkt 1, a pełne uprawnienia przewidziane w § 8 pkt 2-4 - po przedstawieniu dowodu odbycia wymaganego stażu pływania.
§  20.
1.
Osoby posiadające uprawnienia do prowadzenia statków morskich uzyskane na podstawie odrębnych przepisów mogą być dopuszczone do egzaminu na stopień żeglarski bez odbycia stażu pływania określonego w § 18, jeżeli spełniają ogólne warunki dopuszczenia do egzaminu żeglarskiego (§ 17) i wykażą się odbyciem 500 mil morskich stażu pływania w rejsach pełnomorskich na jachcie żaglowym o powierzchni żagli mniejszej niż 150 m2.
2.
Osoby określone w ust. 1 mogą być dopuszczone do egzaminu na stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkiej, jeżeli posiadają uprawnienia do prowadzenia statków morskich w żegludze małej, a stopień jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej, jeżeli posiadają uprawnienia do prowadzenia statków morskich w żegludze przybrzeżnej.
3.
W stosunku do osób określonych w ust. 1 i 2 komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin skrócony z teorii i praktyki żeglowania i manewrowania, budowy jachtu, organizacji rejsów morskich, etykiety i przepisów dotyczących żeglarstwa amatorskiego.

Dokumentacja stopni żeglarskich.

§  21.
1.
Dokumentację nadanych stopni żeglarskich prowadzą jednostki organizacyjne PZŻ, których zarządy uprawnione są do nadawania stopni.
2.
Dokumentacja (ust. 1) obejmuje:
1)
dokumenty egzaminacyjne,
2)
rejestr nadanych stopni,
3)
rejestr patentów PZŻ,
4)
ewidencję wydanych sportowych książeczek żeglarskich (Yachtsmen’s Book).
3.
Sposób prowadzenia i przechowywania dokumentów określonych w ust. 2, tryb wystawiania patentów PZŻ i sportowych książeczek żeglarskich oraz wysokość opłat pobieranych za wystawienie dokumentów żeglarskich regulują odrębne przepisy wydane przez PZŻ.
§  22.
Stopień żeglarski wpisuje do sportowej książeczki żeglarskiej okręgowy związek żeglarski.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  23.
1.
Patenty stopni żeglarskich wystawione przez PZŻ po 1 stycznia 1957 r. zachowują ważność z następującymi ograniczeniami:
1)
patenty jachtowych sterników morskich z rozszerzonymi uprawnieniami podlegają wymianie w terminie do dnia 31 marca 1970 r. na patenty jachtowych kapitanów żeglugi bałtyckiej;
2)
patenty sterników jachtowych wymagają stwierdzenia na nich odbycia stażu morskiego przewidzianego w § 18 ust. 1 pkt 4 lit. b), a w razie braku tego stwierdzenia posiadaczom tych patentów poczynając od dnia 1 kwietnia 1970 r. przysługują tylko uprawnienia określone w § 8 pkt 1.
2.
Wymiany patentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dokonuje Prezydium Zarządu PZŻ.
3.
Stwierdzenia odbycia stażu morskiego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dokonują okręgowe związki żeglarskie.
§  24.
Z dniem 1 stycznia 1970 r. tracą ważność wydane na podstawie dotychczasowych przepisów upoważnienia żeglarzy do prowadzenia jachtów do 15 m2 żagla; upoważnienia te podlegają wymianie na patenty żeglarza jachtowego przewidziane w niniejszym regulaminie.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

REGULAMIN STOPNI MOTOROWODNYCH

Postanowienia ogólne.

§  1.
Ustanawia się następujące stopnie motorowodne:
1)
kapitan motorowodny,
2)
sternik motorowodny pierwszej klasy,
3)
sternik motorowodny drugiej klasy,
4)
sternik motorowodny trzeciej klasy,
5)
żeglarz-mechanik.
§  2.
Stopnie motorowodne nadaje Polski Związek Motorowodny, zwany w skrócie "PZMW", na podstawie złożonego egzaminu lub uznania uprzednio nabytych uprawnień. Dokumentem stwierdzającym nadanie stopnia motorowodnego jest patent PZMW.
§  3.
Stopnie motorowodne mogą uzyskiwać członkowie klubów zrzeszonych w PZMW oraz osoby nie zrzeszone.
§  4.
1.
Stopień motorowodny może być odebrany przez PZMW na podstawie prawomocnego orzeczenia komisji szkoleniowej PZMW lub orzeczenia izby morskiej.
2.
W razie zaistnienia poważnych zarzutów dotyczących kwalifikacji motorowodnych lub etycznych osoby, która stopień posiada, uprawnienia związane z posiadaniem stopnia motorowodnego mogą być zawieszone przez komisję szkoleniową PZMW, jednakże tylko na okres niezbędny dla rozpatrzenia sprawy.

Uprawnienia osób posiadających stopnie motorowodne.

§  5.
1.
Kapitan motorowodny uprawniony jest do samodzielnego prowadzenia jachtów motorowych po wodach morskich i śródlądowych drogach wodnych bez ograniczeń, jednakże:
1)
do prowadzenia jachtów motorowych o długości całkowitej 21 m i większej wymagane jest posiadanie 2.000 mil morskich stażu pływania na tego rodzaju statkach w charakterze oficera pokładowego,
2)
do pełnienia funkcji kierownika maszyn na motorowych lub żaglowych jachtach o długości całkowitej 21 m i większej o mocy silnika napędowego ponad 200 KM - wymagane jest posiadanie 2.000 mil morskich stażu pływania na tego rodzaju jachtach w charakterze oficera mechanika.
2.
Sternik motorowodny pierwszej klasy uprawniony jest do pełnienia funkcji:
1)
kierownika statku na każdym jachcie motorowym na morskich wodach osłoniętych oraz na śródlądowych drogach wodnych,
2)
zastępcy kierownika statku na każdym jachcie motorowym, z wyjątkiem jachtów o długości całkowitej ponad 21 m,
3)
pomocnika kierownika statku na każdym jachcie motorowym,
4)
kierownika maszyn na jachtach motorowych o długości całkowitej poniżej 17 m oraz na jachtach żaglowych o mocy silnika napędowego do 100 KM,
5)
zastępcy kierownika maszyn na jachtach motorowych o długości całkowitej poniżej 21 m oraz na jachtach żaglowych o mocy silnika napędowego do 200 KM,
6)
pomocnika kierownika maszyn na każdym jachcie motorowym lub żaglowym.
3.
Sternik motorowodny drugiej klasy uprawniony jest do pływania w charakterze członka załogi na wszystkich jachtach motorowych oraz do samodzielnego prowadzenia po śródlądowych drogach wodnych łodzi motorowych bez ograniczeń pojemności silnika oraz jachtów motorowych o powierzchni pokładu do 20 m2.
4.
Sternik motorowodny trzeciej klasy uprawniony jest do pływania na jachtach motorowych morskich i śródlądowych w charakterze członka załogi oraz do samodzielnego prowadzenia jachtu motorowego o pojemności silnika do 1.000 cm3 po śródlądowych drogach wodnych.
5.
Żeglarz mechanik uprawniony jest do pływania na motorowych jachtach śródlądowych w charakterze członka załogi oraz do samodzielnego prowadzenia jachtu motorowego o pojemności silnika do 175 cm3 po śródlądowych drogach wodnych.

Nadawanie stopni motorowodnych.

§  6.
Wszystkie stopnie motorowodne nadawane są przez Komisję Szkoleniową PZMW po złożeniu przez osobę ubiegającą się o określony stopień przepisanego egzaminu.
§  7.
Egzaminy przeprowadzają komisje egzaminacyjne, zatwierdzone przez Komisję Szkoleniową PZMW.
§  8.
Skład komisji egzaminacyjnej, tryb jej powoływania, sposób przeprowadzania egzaminów oraz zasady prowadzenia dokumentacji egzaminacyjnej określa instrukcja szkoleniowa, wydana przez Zarząd PZMW w porozumieniu z Ministerstwem Żeglugi.
§  9.
Program szkolenia na stopnie motorowodne oraz wymagania egzaminacyjne określa Zarząd PZMW w porozumieniu z Ministerstwem Żeglugi i Głównym Komitetem Kultury Fizycznej i Turystyki.

Warunki dopuszczenia do egzaminów motorowodnych.

§  10.
Ogólne warunki dopuszczenia do egzaminu motorowodnego są następujące:
1)
odpowiedni stan zdrowia stwierdzony orzeczeniem lekarza sportowego,
2)
wniosek zarządu klubu, którego kandydat jest członkiem, a dla nie zrzeszonych kandydatów, ubiegających się o przyznanie stopnia kapitana motorowodnego - opinia delegatury lub okręgowego związku motorowodnego,
3)
umiejętność pływania w zakresie przewidzianym dla uzyskania karty pływackiej,
4)
pisemna zgoda rodziców lub opiekuna na uprawianie sportu motorowodnego wraz z oświadczeniem o przejęciu odpowiedzialności cywilnej za szkody, jakie mogą wyniknąć z prowadzenia jachtu; wparunek ten obowiązuje kandydatów, którzy nie ukończyli 18 lat.
§  11.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień kapitana motorowodnego jest:
1)
posiadanie stopnia sternika motorowodnego pierwszej klasy,
2)
ukończenie 24 lat,
3)
wykazanie się stażem motorowodnym i odbyciem rejsów morskich o długości 1.000 mil morskich w charakterze kierownika maszyn na jachcie żaglowym oraz 2.000 mil morskich na jachcie motorowym, w tym połowa stażu w charakterze oficera maszynowego oraz połowa stażu w charakterze oficera pokładowego; praktyka w zakresie kierowania jachtem powinna być nabyta w żegludze co najmniej bałtyckiej,
4)
pozytywna opinia kapitana z morskiego rejsu stażowego.
§  12.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień sternika motorowodnego pierwszej klasy jest:
1)
posiadanie stopnia sternika motorowodnego drugiej klasy,
2)
posiadanie stażu pływania w ilości 500 km po śródlądowych drogach wodnych w charakterze samodzielnego sternika motorowodnego drugiej klasy i 1.000 mil morskich w żegludze co najmniej przybrzeżnej w charakterze członka załogi, w tym połowa stażu w załodze maszynowej oraz połowa stażu w załodze pokładowej, z tego minimum dwa rejsy o długości co najmniej 300 km i 300 mil morskich.
§  13.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień sternika motorowodnego drugiej klasy jest:
1)
posiadanie stopnia sternika motorowodnego trzeciej klasy,
2)
posiadanie stażu pływania w ilości 100 godzin lub 1.000 km w charakterze samodzielnego sternika motorowodnego trzeciej klasy.
§  14.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień sternika motorowodnego trzeciej klasy jest:
1)
ukończenie 18 lat,
2)
posiadanie stażu pływania w ilości minimum 50 godzin lub 300 km.
§  15.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu na stopień żeglarza-mechanika jest ukończenie 12 lat.

Komisje egzaminacyjne.

§  16.
1.
Komisje egzaminacyjne na stopień żeglarza mechanika, sternika motorowodnego trzeciej klasy i sternika motorowodnego drugiej klasy mogą być powoływane przez kluby - sekcje motorowodne zrzeszone w PZMW, właściwe okręgowe związki motorowodne, terenowe delegatury PZMW lub Komisję Szkoleniową PZMW.
2.
Komisje egzaminacyjne na stopień sternika motorowodnego pierwszej klasy i stopień kapitana motorowodnego powołuje Zarząd PZMW na wniosek Komisji Szkoleniowej PZMW.
3.
W skład komisji egzaminacyjnej na stopień kapitana motorowodnego wchodzi przedstawiciel urzędu morskiego.

Dokumentacja stopni motorowodnych.

§  17.
1.
Dokumentacja związana z nadawaniem stopni motorowodnych obejmuje:
1)
świadectwa egzaminacyjne,
2)
rejestr wydanych patentów.
2.
Sposób prowadzenia i przechowywania dokumentów wymienionych w ust. 1, tryb wystawiania patentów oraz wysokość opłat pobieranych za wystawianie patentów regulują odrębne przepisy wydane przez PZMW.

Przepis końcowy.

§  18.
Patenty motorowodne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują moc, a ich posiadaczom przysługują uprawnienia przewidziane w niniejszym regulaminie.
1 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 27 sierpnia 1974 r. (M.P.74.31.189) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 września 1974 r.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.42.338

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sportowe stopnie żeglarskie i motorowodne.
Data aktu: 25/08/1969
Data ogłoszenia: 26/09/1969
Data wejścia w życie: 01/01/1970