Tryb działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych oraz składanie egzaminu bibliotekarskiego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 12 czerwca 1968 r.
w sprawie trybu działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych oraz składania egzaminu bibliotekarskiego. *

Na podstawie § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zadań Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych, działającej przy Ministrze Oświaty i Szkolnictwa Wyższego, zwanej dalej "Komisją", należy przeprowadzanie egzaminów bibliotekarskich oraz weryfikacji dorobku osób wymienionych w § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych, w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz. U. Nr 14, poz. 63), zwanego dalej "rozporządzeniem".
§  2.
1.
Do egzaminu bibliotekarskiego wymaganego na stanowiska bibliotekarzy dyplomowanych może być dopuszczona osoba, która:
1)
posiada wykształcenie wyższe, zakończone uzyskaniem tytułu magistra, magistra-inżyniera, lekarza lub wykształcenie uznane za równorzędne,
2)
posiada co najmniej trzyletni staż pracy bibliotecznej lub dokumentacyjnej albo trzy lata pracy na stanowisku pracownika naukowo-badawczego lub naukowo-dydaktycznego.
2.
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych potrzebami szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej, do egzaminu bibliotekarskiego może być również dopuszczona osoba, która posiada dyplom ukończenia wyższej szkoły zawodowej lub równorzędny. Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
§  3.
1.
Egzamin bibliotekarski powinien wykazać posiadanie przez kandydata na bibliotekarza dyplomowanego wiadomości teoretycznych w zakresie zagadnień, o których mowa w § 5, oraz umiejętności ich praktycznego stosowania.
2.
Egzamin bibliotekarski obejmuje przedmioty zawodowe oraz sprawdzenie znajomości dwóch dowolnie wybranych przez kandydata do egzaminu języków obcych, w tym jednego biegle, a drugiego w stopniu wystarczającym do opracowywania wydawnictw opublikowanych w tym języku.
3.
Egzamin bibliotekarski składa się z części pisemnej i ustnej.
§  4.
Na egzamin pisemny składa się:
1)
praca na jeden z sześciu tematów z zakresu bibliotekarstwa, przedstawionych do wyboru egzaminowanym w danej sesji egzaminacyjnej,
2)
streszczenie tej pracy w języku obcym.
§  5.
1.
Egzamin ustny obejmuje następujące zagadnienia:
1)
Organizacja nauki, oświaty i życia kulturalnego w Polsce. Archiwa, Muzea. Ruch wydawniczy, Księgarstwo, Podstawowe widomości z naukoznawstwa. Bibliotekarstwo jako dyscyplina naukowa.
2)
Informacja naukowa, techniczna i ekonomiczna; jej rola w gospodarce narodowej i w postępie nauki. Organizacja informacji w kraju i za granicą. Podstawowe żródła informacyjne o piśmiennictwie. Zagadnienia metodyczne. Informacja patentowa. Bibliografia - podstawowe wiadomości z historii i zagadnienia metodyczne.
3)
Polityka biblioteczna Polski Ludowej. Podstawowe akty prawne. Główne tendencje rozwoju bibliotek współczesnych. Metody pracy naukowo-badawczej i naukowo-dydaktycznej w bibliotece naukowej. Racjonalizatorstwo. Współpraca biblioteczna krajowa i międzynarodowa.
4)
Organizacja i funkcjonowanie biblioteki. Budownictwo biblioteczne. Struktura wewnętrzna, baza materialna. Zarządzanie, planowanie i sprawozdawczość. Organizacja pracy. Mechanizacja prac bibliotecznych. Prace normalizacyjne.
5)
Polityka gromadzenia zbiorów. Organizacja, przechowywanie, konserwacja i udostępnianie księgozbioru.
6)
Problematyka katalogowania i klasyfikacji piśmiennictwa.
7)
Problematyka zbiorów specjalnych w bibliotekach naukowych.
8)
Najważniejsze biblioteki krajowe i zagraniczne. Zarys historii i stan współczesny. Organizacje zawodowe.
9)
Nauka o książce i czasopiśmie oraz o innych formach przekazywania myśli. Podstawowe wiadomości z historii książki. Książka współczesna. Gazeta i czasopismo. Podstawowe wiadomości z zakresu drukarstwa. Reprografia.
10)
Recepcja książki i innych form przekazywania myśli. Czytelnictwo. Rola biblioteki i bibliotekarza w rozwoju nauki, oświaty, kultury i gospodarki narodowej.
11)
Znajomość języków obcych. W zakresie jednego języka - streszczenie wybranego przez egzaminującego tekstu. W zakresie drugiego języka - odczytanie i zanalizowanie w przedstawionych wydawnictwach elementów niezbędnych do katalogowego i bibliograficznego opracowania tych wydawnictw.
2.
Ponadto kandydat powinien wykazać się ogólną znajomością problematyki w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej Polski.
§  6.
1.
Osoba posiadająca tytuł magistra bibliotekoznawstwa lub będąca absolwentem podyplomowego studium bibliotekarstwa i informacji naukowej oraz osoba posiadająca świadectwo ukończenia w szkole wyższej międzywydziałowego studium bibliotekarstwa składa egzamin pisemny oraz egzamin ustny tylko z zagadnień wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 11 oraz ust. 2.
2.
Osoba posiadająca stopień doktora nauk humanistycznych, której praca doktorska dotyczyła zagadnień z zakresu bibliotekarstwa, składa tylko egzamin ustny z zagadnień wymienionych w § 5 ust. pkt 1 i 3 oraz ust. 2.
3.
Osoba posiadająca stopień naukowy doktora z innej dziedziny nauki lub dyscypliny naukowej składa tylko egzamin ustny z zagadnień wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 1-10 oraz ust. 2.
§  7.
1.
Terminy i miejsca sesji egzaminacyjnej ustala przewodniczący Komisji, wyznaczając równocześnie spośród członków Komisji jeden lub dwa zespoły egzaminujące. Przewodniczącym zespołu egzaminującego jest przewodniczący Komisji lub jego zastępca.
2.
Przewodniczący Komisji może powierzyć w razie potrzeby sprawdzenie znajomości języka obcego osobie nie wchodzącej w skład Komisji.
3.
Obsługę techniczno-kancelaryjną sesji egzaminacyjnej zapewnia dyrektor biblioteki, na której terenie przeprowadzany jest egzamin bibliotekarski.
§  8.
1.
Przy ostatecznej ocenie egzaminu bibliotekarskiego bierze się pod uwagę wynik egzaminu pisemnego i ustnego.
2.
W razie uzyskania przez egzaminowanego oceny niedostatecznej ze znajomości języków obcych, może on składać egzamin w tym zakresie po raz drugi, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji.
§  9.
W razie negatywnego wyniku egzaminu bibliotekarskiego kandydatowi do egzaminu przysługuje prawo składania go powtórnie, nie wcześniej jednak niż po upływie pół roku.
§  10.
Niezgłoszenie się do egzaminu w terminie wyznaczonym przez Komisję może nastąpić tylko w wypadku poważnych, udokumentowanych przeszkód. Kandydat odstępujący od egzaminu bez uzasadnionej przyczyny może zgłosić się powtórnie do egzaminu nie wcześniej niż po upływie pół roku od wyznaczonego terminu.
§  11.
Osoba, która złożyła egzamin bibliotekarski z wynikiem pomyślnym, otrzymuje odpowiednie świadectwo.
§  12.
1.
Podanie o dopuszczenie do egzaminu bibliotekarskiego oraz podanie w sprawie zwolnienia od egzaminu (§ 27 rozporządzenia) kandydat składa drogą służbową na ręce przewodniczącego Komisji.
2.
Do podania należy dołączyć:
1)
życiorys,
2)
uwierzytelnione odpisy dokumentów stwierdzających posiadane wykształcenie, przygotowanie i osiągnięcia zawodowe, naukowe, dydaktyczne i organizacyjne, staż pracy w bibliotekarstwie oraz zajmowane stanowisko i pełnione funkcje.
3.
Kierownik instytucji, w której zatrudniona jest osoba ubiegająca się o zwolnienie od egzaminu, uzupełnia jej podanie szczegółową opinią, charakteryzując umiejętności zawodowe oraz zainteresowania naukowo-badawcze w zakresie bibliotekarstwa. Jeżeli kandydat jest dyrektorem (kierownikiem) biblioteki będącej samodzielną jednostką organizacyjną, podanie jego uzupełnia opinią kierownik instytucji sprawującej bezpośredni nadzór nad biblioteką.
4.
Opinie dotyczące osób zatrudnionych w szkole wyższej i w wyższej szkole zawodowej:
1)
zajmujących stanowisko dyrektora (kierownika) biblioteki głównej wydaje rektor szkoły,
2)
zatrudnionych w bibliotece głównej wydaje dyrektor biblioteki głównej,
3)
zatrudnionych w innych jednostkach organizacyjnych szkoły (instytut, wydział, katedra, zakład itp.) wydają dyrektor biblioteki głównej i kierownik danej jednostki organizacyjnej.
5.
Podania osób, o których mowa w § 2 ust. 2, muszą być uzupełnione wnioskiem rektora szkoły, uzasadniającym potrzebę zatrudnienia tych osób na stanowiskach bibliotekarzy dyplomowanych.
§  13.
1.
Osoby, o których mowa w § 27 rozporządzenia, po zweryfikowaniu przez Komisję ich dorobku zawodowego, naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego z wynikiem pozytywnym otrzymują zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od egzaminu bibliotekarskiego.
2.
Osoby, których dorobek zawodowy, naukowy, dydaktyczny i organizacyjny uznany został za niewystarczający do zwolnienia od egzaminu, mają prawo przystąpić do egzaminu bibliotekarskiego na ogólnych zasadach.
§  14.
1.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który podpisują członkowie Komisji, należący do danego zespołu egzaminacyjnego, a w wypadku określonym w § 7 ust. 2 - również egzaminator spoza Komisji.
2.
Protokół powinien podawać skład zespołu egzaminacyjnego, tematy egzaminu pisemnego i pytania egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych prac pisemnych i ocenę odpowiedzi na egzaminie ustnym. Ponadto protokół powinien zawierać uchwałę Komisji stwierdzającą ogólny wynik egzaminu każdego kandydata.
§  15.
Przewodniczący Komisji składa Ministrowi Oświaty i Szkolnictwa Wyższego sprawozdanie z działalności Komisji za okres kadencji.
§  16.
Szczegółowy tryb działania Komisji określa regulamin, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  17.
Traci moc zarządzenie Ministra Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 sierpnia 1965 r. w sprawie składu i zasad działania Komisji Egzaminacyjnej dla Bibliotekarzy Dyplomowanych.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik

REGULAMIN KOMISJI EGZAMINACYJNEJ DLA BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH

1. Posiedzenia Komisji Egzaminacyjnej zwołuje przewodniczący Komisji - z jego upoważnienia - zastępca przewodniczącego.

2. O decyzji Komisji Egzaminacyjnej w przedmiocie dopuszczenia do egzaminu bibliotekarskiego oraz o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu kandydaci zawiadamiani są co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.

3. Egzamin pisemny nie może trwać dłużej niż pięć godzin i odbywa się pod nadzorem dwóch członków Komisji. Egzamin pisemny z języka obcego nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

4. Składającemu egzamin pisemny należy umożliwić posługiwanie się materiałami, które - zdaniem Komisji - są niezbędne do opracowania tematu.

5. Ocenę każdej pracy pisemnej przeprowadzają dwaj wyznaczeni przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego członkowie Komisji.

6. Egzamin ustny odbywa się w zasadzie nie później niż w trzy dni po egzaminie pisemnym. Egzamin ustny przeprowadzany jest z każdym kandydatem oddzielnie i nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

7. Weryfikację dorobku zawodowego ubiegających się o zwolnienie od egzaminu bibliotekarskiego, wymaganego na stanowiska bibliotekarzy dyplomowanych, przeprowadza się w następujący sposób:

1)
dwóch członków Komisji, wyznaczonych przez przewodniczącego, dokonuje recenzji i oceny całokształtu dorobku zawodowego osoby weryfikowanej,
2)
recenzenci przedstawiają swoje opinie na posiedzeniu Komisji w pełnym składzie, po czym następuje dyskusja i tajne głosowanie nad wnioskiem,
3)
w razie niezgodnej oceny dwu recenzentów przewodniczący powierza recenzję trzeciemu recenzentowi - członkowi Komisji.

8. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby decyduje głos przewodniczącego Komisji.

9. Z posiedzeń Komisji sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący lub jego zastępca i sekretarz Komisji, obecni na posiedzeniu.

*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 18 października 1983 r. na skutek uchylenia, w zakresie dotyczącym szkolnictwa wyższego, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 września 1983 r. w sprawie warunków zatrudnienia oraz zasad awansowania dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej w szkołach wyższych (Dz.U.83.57.256).

Z dniem 1 lipca 1986 r. zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek uchylenia w zakresie dotyczącym jednostek badawczo-rozwojowych rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1967 r. w sprawie warunków zatrudniania w instytutach naukowo-badawczych w Polskiej Akademii Nauk i w szkolnictwie wyższym bibliotekarzy dyplomowanych i pracowników służby bibliotecznej oraz dyplomowanych pracowników dokumentacji naukowej i dokumentalistów służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej (Dz.U.67.14.63) przez art. 82 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U.85.36.170).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024