united kingdom
ukraine

Sprawdzanie niekaralności w Centralnym Rejestrze Skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości osób przyjmowanych do pracy oraz dalsze zatrudnianie osób skazanych.

PISMO OKÓLNE Nr 20
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 marca 1962 r.
w sprawie sprawdzania niekaralności w Centralnym Rejstrze Skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości osób przyjmowanych do pracy oraz dalszego zatrudniania osób skazanych.

1.
Należy zwracać się o sprawdzenie niekaralności do Centralnego Rejestru Skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości, gdy chodzi o kandydatów:
1)
do pracy (służby) w urzędach i instytucjach państwowych; nie dotyczy to kandydatów przyjmowanych na stanowiska pracy o charakterze usługowym (rzemieślnicy, woźni, sprzątaczki itp.), chyba że obowiązujące przepisy stanowią inaczej,
2)
do pracy w jednostkach gospodarki uspołecznionej:
a)
na stanowiska kierownicze lub samodzielne,
b)
na stanowiska związane z odpowiedzialnością materialną,
c)
na stanowiska związane z dozorowaniem mienia i inne, jeżeli szczególne względy wymagają sprawdzenia niekaralności,
d)
w innych przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach.
2.
Za stanowiska wymienione w ust. 1 pkt 2 lit. a) uważa się stanowiska określone jako kierownicze lub samodzielne zgodnie z uchwałą nr 394 Rady Ministrów z dnia 17 września 1959 r. w sprawie określenia kierowniczych i innych samodzielnych stanowisk pracy (Monitor Polski Nr 84, poz. 444).
3.
Za stanowiska wymienione w ust. 1 pkt 2 lit. b) uważa się stanowiska określone jako związane z odpowiedzialnością materialną zgodnie z § 9 ust. 4 zarządzenia nr 19 Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 marca 1962 r. w sprawie trybu przyjmowania do pracy na stanowiska kierownicze lub związane z odpowiedzialością materialną (Monitor Polski Nr 20, poz. 86).
4.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac oraz zarządami głównymi właściwych związków zawodowych, a w stosunku do organów prezydiów rad narodowych Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac w porozumieniu z przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz zarządami głównymi właściwych związków zawodowych - określą stanowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c).
5.
Jeżeli obowiązujące przepisy nie stanowią inaczej, sam fakt skazania za jakiekolwiek przestępstwo nie może stanowić przeszkody do zatrudniania na stanowiskach, o których mowa w ust. 1. Na stanowiska te nie powinny być jednak przyjmowane osoby skazane za przestępstwa popełnione z chęci zysku lub za inne przestępstwa, których popełnienie dyskwalifikuje do zatrudnienia na takim stanowisku.
6.
W związku ze stwierdzonymi faktami zwalniania przez niektóre zakłady pracy pracowników, którzy kiedykolwiek byli ukarani, bez względu na to, czy popełnienie przestępstwa ma wpływ na wykonywaną pracę, oraz niezależnie od zajmowanego stanowiska i od opinii, jaką pracownicy ci mają w zakładzie pracy po odbyciu kary, zwraca się uwagę, że sam fakt skazania nie powinien pociągać za sobą zwolnienia z pracy. Każdy przypadek należy oceniać w zależności od rodzaju popełnionego przez pracownika przestępstwa, rodzaju wykonywanej obecnie pracy oraz od opinii jaką pracownik ma w zakładzie pracy po odbyciu kary. Jeżeli dalsze zatrudnienie pracownika - ze względu na popełnione przestępstwo - jest niewskazane lub ze względu na obowiązujące przepisy niedopuszczalne, należy przenieść go w zależności od przydatności zawodowej na inne stanowisko w danym zakładzie pracy, a gdy jest to niemożliwe, zwrócić się do właściwego do spraw zatrudnienia organu prezydium rady narodowej o zapewnienie zwolnionemu takiej pracy w innym zakładzie pracy, dla której wykonywania fakt skazania nie będzie miał istotnego znaczenia. Odmowa zatrudnienia takiego pracownika, skierowanego przez organ zatrudnienia, wyłącznie ze względu na fakt popełnionego przez niego w przeszłości przestępstwa, jest niedopuszczalna, jeżeli posiada on odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
7.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym wprowadzenie niniejszych zasad w spółdzielczych zakładach pracy.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.20.89

Rodzaj: Pismo okólne
Tytuł: Sprawdzanie niekaralności w Centralnym Rejestrze Skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości osób przyjmowanych do pracy oraz dalsze zatrudnianie osób skazanych.
Data aktu: 01/03/1962
Data ogłoszenia: 08/03/1962
Data wejścia w życie: 08/03/1962