Zasady przeznaczania, podziału, odprowadzania i rozliczania funduszu amortyzacyjnego i wpływów z likwidacji środków trwałych w jednostkach państwowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 stycznia 1958 r.
w sprawie zasad przeznaczania, podziału, odprowadzania i rozliczania funduszu amortyzacyjnego i wpływów z likwidacji środków trwałych w jednostkach państwowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) i w związku z uchwałą nr 467 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie źródeł finansowania inwestycji i kapitalnych remontów (Monitor Polski Nr 96, poz. 557 i Nr 99, poz. 579) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe rozliczające się z budżetem centralnym, a nadzorowane przez:
1)
Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
2)
Ministerstwo Górnictwa i Energetyki,
3)
Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,
4)
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego,
5)
Ministerstwo Przemysłu Chemicznego,
6)
Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła,
7)
Ministerstwo Przemysłu Lekkiego,
8)
Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu,
9)
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego,
10)
Ministerstwo Handlu Zagranicznego,

jak również przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) i przedsiębiorstwa usługowe "Orbis" oraz przedsiębiorstwa, których inwestycje na podstawie decyzji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministra Finansów zostały dodatkowo poddane działaniu przepisów rozdziału II uchwały nr 467 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie źródeł finansowania inwestycji i kapitalnych remontów (Monitor Polski Nr 96, poz. 557 i Nr 99, poz. 579) - zwane będą dalej "przedsiębiorstwami centralnymi objętymi nowym systemem finansowania inwestycji".

2.
Przedsiębiorstwa państwowe rozliczające się z budżetami terenowymi, a nadzorowane przez:
1)
zarządy przemysłu,
2)
zarządy przemysłu terenowego materiałów budowlanych,
3)
zarządy młynów,
4)
zarządy handlu,
5)
zarządy budownictwa terenowego, jak również nadzorowane przez zarządy (wydziały) gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i inne przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego oraz podległe prezydiom rad narodowych przedsiębiorstwa projektowania budownictwa - nazywane będą "przedsiębiorstwami terenowymi objętymi nowym systemem finansowania inwestycji".
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o przedsiębiorstwach bez bliższego określenia, należy rozumieć, że chodzi o przedsiębiorstwa państwowe (centralne i terenowe) zarówno objęte, jak i nie objęte nowym systemem finansowania inwestycji.
§  2.
1.
Wygospodarowany przez przedsiębiorstwa państwowe fundusz amortyzacyjny podlega podziałowi na część przeznaczoną na finansowanie kapitalnych remontów i na część przeznaczoną na finansowanie inwestycji.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przedsiębiorstw terenowych objętych nowym systemem finansowania inwestycji. Przedsiębiorstwa te przeznaczają całość wygospodarowanej amortyzacji na finansowanie inwestycji.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym obowiązane są złożyć we właściwym oddziale banku finansującego inwestycje w ciągu 60 dni od daty uchwalenia przez Radę Ministrów Narodowego Planu Gospodarczego plan podziału funduszu amortyzacyjnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi składają plany podziału funduszu amortyzacyjnego w ciągu 30 dni od daty uchwalenia budżetu jednostkowego, z którym przedsiębiorstwa się rozliczają. Podział funduszu amortyzacyjnego zawarty w złożonych planach powinien być zgodny z wytycznymi otrzymanymi w tym zakresie przez przedsiębiorstwa od jednostek nadrzędnych.
2.
Do czasu sporządzenia planów, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa odprowadzają fundusz amortyzacyjny na poszczególne rachunki na podstawie projektów planów podziału funduszu amortyzacyjnego.
3.
W razie niezłożenia w terminie planów, o których mowa w ust. 1, bank zalicza odprowadzone na inwestycje raty amortyzacyjne na rachunek amortyzacji zablokowanej w odniesieniu do przedsiębiorstw objętych nowym systemem finansowania inwestycji, a na rachunek dochodów budżetowych - w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa przelewają fundusz amortyzacyjny w ratach miesięcznych na właściwe rachunki wymienione w §§ 5, 6, 7 i 8. Raty miesięczne są odprowadzane w wysokości wynikającej z rzeczywistych odpisów amortyzacyjnych za dany miesiąc lub w wysokości 1/3 amortyzacji planowanej na dany kwartał. Raty miesięczne podlegają odprowadzeniu w terminie do dnia 22 każdego miesiąca, a rata grudniowa do 15 grudnia.
2.
Podział obliczonej zgodnie z ust. 1 miesięcznej raty amortyzacyjnej na części przypadające do odprowadzenia na właściwe rachunki bankowe następuje w stosunku procentowym wynikającym z bilansu dochodów i wydatków (planu podziału funduszu amortyzacyjnego lub planu sfinansowania inwestycji).
3.
Odprowadzenia rat amortyzacyjnych na poszczególne rachunki bankowe należy dokonywać przy pomocy odrębnych poleceń przelewów.

II.

Podział i odprowadzanie części funduszu amortyzacyjnego przeznaczonej na kapitalne remonty.

§  5.
1.
Przedsiębiorstwa centralne oraz nie objęte nowym systemem finansowania inwestycji przedsiębiorstwa terenowe odprowadzają część funduszu amortyzacyjnego przeznaczoną na kapitalne remonty:
1)
na bankowy rachunek środków na finansowanie kapitalnych remontów oraz
2)
w granicach ustalonych przez właściwych ministrów - na bankowy rachunek scentralizowanej rezerwy awaryjnej.
2.
Rachunki scentralizowanej rezerwy awaryjnej otwierane są w bankach:
1)
dla centralnych zarządów (jednostek równorzędnych) w odniesieniu do przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym,
2)
dla wojewódzkich zarządów przedsiębiorstw (wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych) w odniesieniu do przedsiębiorstw terenowych.
3.
Jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostki nadrzędne przedsiębiorstw mają prawo dokonywania przeniesień nadwyżek środków na kapitalne remonty między przedsiębiorstwami, jednostki te mogą otwierać w bankach finansujących remonty kapitalne rachunki scentralizowanych środków na kapitalne remonty. Na rachunki te przedsiębiorstwa odprowadzają część funduszu amortyzacyjnego przeznaczoną na remonty kapitalne w wysokości określonej w bilansie dochodów i wydatków.

III.

Podział i odprowadzanie funduszu amortyzacyjnego w części przeznaczonej na inwestycje.

§  6.
1.
Przedsiębiorstwa centralne objęte nowym systemem finansowania inwestycji odprowadzają część funduszu amortyzacyjnego przypadającą na finansowanie inwestycji:
1)
na bankowy rachunek amortyzacji zablokowanej - w wysokości wynikającej z wytycznych, o których mowa w § 3 ust. 1,
2)
na bankowy rachunek środków na inwestycje zdecentralizowane danego przedsiębiorstwa - w pozostałej części.
2.
Przedsiębiorstwa centralne nie objęte nowym systemem finansowania inwestycji odprowadzają część funduszu amortyzacyjnego przypadającą na finansowanie inwestycji:
1)
na bankowy rachunek środków własnych na inwestycje scentralizowane - do wysokości zapotrzebowania środków inwestycyjnych ustalonego w planie sfinansowania inwestycji scentralizowanych,
2)
na bankowy rachunek środków scentralizowanych jednostki nadrzędnej - w części przekraczającej zapotrzebowanie, o którym mowa w pkt 1.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwa terenowe objęte nowym systemem finansowania inwestycji odprowadzają fundusz amortyzacyjny:
1)
na bankowy rachunek amortyzacji zablokowanej - w wysokości wynikającej z wytycznych, o których mowa § 3 ust. 1,
2)
na bankowy rachunek środków na inwestycje zdecentralizowane przedsiębiorstwa - w pozostałej części.
2.
Przedsiębiorstwa terenowe nie objęte nowym systemem finansowania inwestycji odprowadzają część funduszu amortyzacyjnego przeznaczoną na finansowanie inwestycji:
1)
na bankowy rachunek środków własnych na inwestycje scentralizowane - do wysokości zapotrzebowania środków inwestycyjnych ustalonego w planie sfinansowania inwestycji scentralizowanych,
2)
na rachunek dochodów budżetowych właściwej rady narodowej w części przekraczającej zapotrzebowanie, o którym mowa w pkt 1.
3.
Prezydia właściwych rad narodowych mogą upoważnić zarządy (wydziały) przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 2, do otwierania bankowych rachunków środków scentralizowanych. W tym wypadku amortyzacja nie przeznaczona na inwestycje własne przedsiębiorstw podlega odprowadzeniu na te rachunki.
§  8.
Fundusz amortyzacyjny, o którym mowa w §§ 6 i 7, nie obejmuje przeznaczonej na inwestycje amortyzacji obiektów gospodarki mieszkaniowej i socjalno-kulturalnych. Amortyzacja od tych obiektów w części przypadającej na inwestycje podlega odprowadzeniu na bankowe rachunki funduszu na finansowanie inwestycji mieszkaniowych i socjalno-kulturalnych. Część amortyzacji przypadająca od tych obiektów na remonty kapitalne podlega odprowadzeniu na bankowe rachunki środków na finansowanie kapitalnych remontów i na bankowe rachunki scentralizowanej rezerwy awaryjnej, na zasadach wymienionych w § 5.

IV.

Rozliczenia amortyzacji.

§  9.
1.
Przedsiębiorstwa w terminach ustalonych dla kwartalnych (rocznych) sprawozdań finansowych sporządzają kwartalne (roczne) rozliczenia amortyzacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Rozliczenia te są sporządzane każdorazowo za okres od początku roku.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwa przesyłają:
1)
właściwej dla siebie jednostce nadrzędnej,
2)
oddziałowi banku finansującego inwestycje przedsiębiorstwa,
3)
oddziałowi banku finansującego działalność eksploatacyjną przedsiębiorstwa.
§  10.
1.
Jeżeli z kwartalnego (rocznego) rozliczenia amortyzacji wynika, że kwoty wygospodarowanej amortyzacji przypadające na poszczególne rachunki stosownie do zasad określonych w § 4 ust. 2 przekraczają kwoty przelane na te rachunki, przedsiębiorstwo powinno przekazać na te rachunki różnicę najpóźniej do dnia ustalonego dla sporządzania kwartalnego (rocznego) sprawozdania finansowego.
2.
Nadpłaty na poszczególne rachunki wynikające z kwartalnego (rocznego) rozliczenia podlegają zaliczeniu na poczet następnych rat miesięcznych przypadających do odprowadzenia na te rachunki.
3.
Nadpłaty i nie odprowadzona amortyzacja za rok ubiegły podlegają odprowadzeniu na poszczególne rachunki wymienione w §§ 5-8 lub potrąceniu z tych rachunków na zasadach i według klucza podziału funduszu amortyzacyjnego obowiązującego przedsiębiorstwo w roku planowym.
§  11.
1. 1
Nie wpłacone w terminie miesięczne raty amortyzacyjne (§ 4 ust. 1) oraz aległości wynikające z kwartalnego rozliczenia amortyzacji podlegają przymusowemu ściągnięciu:
1)
w zakresie kwot nie odprowadzonych na bankowe rachunki środków scentralizowanych, na bankowe rachunki scentralizowanej rezerwy awaryjnej lub na bankowe rachunki dochodów budżetowych - przez dysponentów tych rachunków;
2)
w zakresie kwot nie odprowadzonych na bankowe rachunki amortyzacji zablokowanej - przez banki finansujące inwestycje.
2.
Banki mogą również przymusowo ściągnąć zaległości wynikające z rozliczenia amortyzacji, dotyczące kwot nie odprowadzonych na bankowe rachunki środków na inwestycje zdecentralizowane, na bankowe rachunki funduszów na finansowanie inwestycji mieszkaniowych i socjalno-kulturalnych, na bankowe rachunki środków własnych na finansowanie inwestycji scentralizowanych oraz na bankowe rachunki środków na kapitalne remonty.
3.
Dyspozycje o przymusowym ściągnięciu zaległych kwot należy składać oddziałowi banku finansującego działalność eksploatacyjną przedsiębiorstwa na formularzu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia. Kopię dyspozycji należy przesłać przedsiębiorstwu.

V.

Odprowadzanie wpływów z likwidacji środków trwałych.

§  12.
1.
Przez wpływy z likwidacji środków trwałych rozumie się kwoty uzyskane w związku z tą likwidacją po potrąceniu kosztów likwidacji. Jeśli wpływy z likwidacji po potrąceniu kosztów likwidacji są niższe od nie umorzonej wartości środka trwałego, różnicę do wysokości tej wartości przedsiębiorstwo przelewa na rachunki, o których mowa w ust. 2 i 3, w ciężar strat przedsiębiorstwa.
2.
Wpływy z. likwidacji środków trwałych podlegają odprowadzeniu z chwilą ich uzyskana:
1)
przez przedsiębiorstwa centralne i terenowe objęte nowym systemem finansowania inwestycji - na bankowe rachunki środków na inwestycje zdecentralizowane,
2)
przez przedsiębiorstwa nie wymienione w pkt 1 - na bankowe rachunki środków własnych na inwestycje scentralizowane, o ile przedsiębiorstwo w danym roku finansuje inwestycje scentralizowane, w pozostałych zaś przypadkach - na bankowy rachunek, na który przedsiębiorstwo odprowadza nadwyżki amortyzacji ponad własne potrzeby.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy wpływów z likwidacji obiektów gospodarki mieszkaniowej i socjalno-kulturalnych. Wpływy z likwidacji tych obiektów podlegają odprowadzeniu na bankowy rachunek funduszów na finansowanie inwestycji mieszkaniowych i socjalno-kulturalnych.
4.
Przepisy §§ 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

VI.

Odprowadzanie amortyzacji i wpływów z likwidacji środków trwałych przez jednostki nadzoru inwestycyjnego, gospodarstwa pomocnicze i inne jednostki państwowe.

§  13.
1.
Jednostki nadzoru inwestycyjnego odprowadzają fundusz amortyzacyjny na finansowanie inwestycji i na finansowanie kapitalnych remontów według zasad ustalonych dla przedsiębiorstw nie objętych nowym systemem finansowania inwestycji.
2.
Wpływy z likwidacji środków trwałych jednostki nadzoru inwestycyjnego odprowadzają do banku finansującego inwestycje na zmniejszenie dokonanych wypłat.
3.
Działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego komórki usługowe i usługowo-produkcyjne (w tym samodzielne oddziały wykonawstwa inwestycyjnego) jednostek nadzoru inwestycyjnego odprowadzają na rachunek inwestycyjny jednostki nadzoru inwestycyjnego własny fundusz amortyzacyjny w części przeznaczonej na inwestycje oraz wpływy z likwidacji środków trwałych. Na tenże rachunek odprowadzany jest fundusz amortyzacyjny w części przeznaczonej na kapitalne remonty, o ile obowiązek wykonywania kapitalnych remontów środków trwałych objętych bilansem wymienionych komórek obciąża jednostkę nadzoru inwestycyjnego. Jednostka nadzoru inwestycyjnego odprowadza na właściwe rachunki według przepisu ust. 1 zarówno amortyzację własną, jak i amortyzację komórek usługowych i usługowo-produkcyjnych podlegającą przelewowi na jej rachunek inwestycyjny.
4.
Przepisy ust. 1-3 nie dotyczą zakładów (wydziałów) oddanych przez przedsiębiorstwa w budowie do eksploatacji; zakłady te w zakresie przeznaczania i odprowadzania funduszu amortyzacyjnego traktowane są jako samodzielne przedsiębiorstwa.
§  14.
1.
Samodzielne oddziały wykonawstwa inwestycyjnego (SOWI) działające przy jednostkach prowadzących działalność eksploatacyjną odprowadzają fundusz amortyzacyjny w części przeznaczonej na finansowanie inwestycji oraz wpływy z likwidacji środków trwałych na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa macierzystego. Na tenże rachunek SOWI odprowadza również własny fundusz amortyzacyjny w części przeznaczonej na finansowanie remontów kapitalnych, jeżeli obowiązek wykonywania remontów kapitalnych środków trwałych objętych bilansem SOWI obciąża przedsiębiorstwo macierzyste. Jednostka macierzysta odprowadza na właściwe rachunki zarówno amortyzację od własnych środków trwałych, jak i amortyzację SOWI podlegającą przelewowi na jej rachunek rozliczeniowy.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do oddziałów zaopatrzenia robotniczego (OZR).
§  15.
1.
Gospodarstwa pomocnicze prowadzone przez jednostki budżetowe na zasadach rozrachunku gospodarczego odprowadzają i rozliczają amortyzację oraz wpływy z likwidacji środków trwałych na zasadach przewidzianych w niniejszym zarządzeniu dla przedsiębiorstw państwowych nie objętych nowym systemem finansowania inwestycji, z tym że nadwyżki ponad własne potrzeby amortyzacji w części przeznaczonej na finansowanie inwestycji scentralizowanych i wpływów z likwidacji środków trwałych gospodarstwo pomocnicze odprowadza na rachunek dochodów budżetowych macierzystej jednostki budżetowej. Jeżeli jednostka budżetowa posiada więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze akumulujące amortyzację, jednostka ta otwiera w banku finansującym inwestycje gospodarstw pomocniczych rachunek scentralizowanych środków własnych, na który gospodarstwa pomocnicze odprowadzają nadwyżki amortyzacji i wpływy z likwidacji środków trwałych.
2.
Gospodarstwa pomocnicze prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego przy centralnych zarządach i jednostkach równorzędnych odprowadzają amortyzację i wpływy z likwidacji środków trwałych na zasadach obowiązujących przedsiębiorstwa podległe temuż centralnemu zarządowi (jednostce równorzędnej).
§  16.
Przepisy zarządzenia dotyczące przedsiębiorstw stosuje się również do zakładów działających według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, nie wymienionych w §§ 14 i 15, oraz do jednostek utrzymywanych z narzutów na koszty własne podległych przedsiębiorstw i zakładów.

VII.

Odprowadzanie nadwyżek scentralizowanych środków przez jednostki nadrzędne.

§  17.
1.
Planowane nadwyżki scentralizowanych środków podlegają odprowadzeniu:
1)
przez ministerstwa i zarządy przedsiębiorstw terenowych (wydziały prezydiów rad narodowych) - na ich rachunek dochodów budżetowych;
2)
przez centralne zarządy, zjednoczenia i jednostki im równorzędne - na rachunek scentralizowanych środków własnych jednostki nadrzędnej.
2.
Przez planowane nadwyżki scentralizowanych środków należy rozumieć część lub całość amortyzacji i wpływów z likwidacji środków trwałych, która stosownie do właściwego zbiorczego planu sfinansowania inwestycji (zbiorczego bilansu dochodów i wydatków) nie jest przeznaczona na finansowanie inwestycji scentralizowanych objętych nim przedsiębiorstw.
3.
Dysponenci rachunków środków scentralizowanych odprowadzają nadwyżki, o których mowa w ust. 2, w ratach miesięcznych w następujących terminach:
1)
ministerstwa (urzędy centralne) - do 5 dnia każdego następnego miesiąca, a w grudniu do dnia 31 grudnia;
2)
zarządy centralne oraz zarządy przedsiębiorstw terenowych (wydziały prezydiów rad narodowych) do 28 dnia każdego miesiąca, a w grudniu - do dnia 24 grudnia;
3)
zjednoczenia - do 25 dnia każdego miesiąca, a w grudniu do dnia 20 grudnia.
4.
Wysokość raty miesięcznej wynosi 1/12 planowanej na dany rok nadwyżki scentralizowanych środków.

VIII.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Do rozliczeń amortyzacji i wpływów z likwidacji środków trwałych dokonywanych po dniu 31 grudnia 1957 r. za rok 1957 mają zastosowanie przepisy niniejszego zarządzenia.
§  19.
1.
W przedsiębiorstwach terenowych objętych nowym systemem finansowania inwestycji środki zakumulowane na bankowych rachunkach środków na kapitalne remonty podlegają przelewowi z dnem wejścia w życie niniejszego zarządzenia na rachunki rozliczeniowe tych przedsiębiorstw.
2.
W związku z przepisem ust. 1 zobowiązania przedsiębiorstw z tytułu kapitalnych remontów wykonanych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia oraz z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych na sfinansowanie kapitalnych remontów podlegają pokryciu z rachunków rozliczeniowych.
§  20.
W roku 1958 środki odprowadzone na rachunki amortyzacji zablokowanej przedsiębiorstw centralnych objętych nowym systemem finansowania inwestycji będą zaliczane na fundusz scentralizowany i zostaną zużyte na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.
§  21.
Traci moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 10 maja 1956 r. w sprawie zasad i trybu akumulowania i rozliczania amortyzacji i wpływów z likwidacji środków trwałych przeznaczonych na finansowanie inwestycji limitowych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 41, poz. 520 i z 1957 r. Nr 44, poz. 276),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dna 29 stycznia 1954 r. w sprawie finansowania inwestycji i kapitalnych remontów oddziałów zaopatrzenia robotniczego (Monitor Polski Nr A-19, poz. 335).
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Nazwa przedsiębiorstwa ....................

PLAN PODZIAŁU FUNDUSZU AMORTYZACYJNEGO

na rok 195...

Lp. Wyszczególnienie Kwota zł
1. Planowany fundusz amortyzacyjny w roku planowym
2. Niedopłaty amortyzacji z roku przedplanowego
3. Nadpłaty amortyzacji z roku przedplanowego
4. Razem (1+2-3)
5. Część funduszu amortyzacyjnego przeznaczona na kapitalne remonty
w tym
a) na remonty własne planowe
b) na rezerwę awaryjną
c) na rachunek środków scentralizowanych
6. Część funduszu amortyzacyjnego przeznaczona na inwestycje
w tym:
a) do odprowadzenia na własny fundusz inwestycyjny
b) do odprowadzenia na rachunek zablokowanej amortyzacji
c) do odprowadzenia na fundusz inwestycji mieszkaniowych i socjalno-kulturalnych
d) do odprowadzenia na rachunek środków własnych inwestycji scentralizowanych
e) do odprowadzenia na rachunek środków scentralizowanych (na dochód budżetu)

...................., dnia ....................

....................

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

ROZLICZENIE AMORTYZACJI ORAZ WPŁYWÓW Z LIKWIDACJI ŚRODKÓW TRWAŁYCH*)

za okres od dnia 1.I. do dnia .................... 195... r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

Jednostka dająca polecenie

Do .........................................................

(nazwa banku finansującego eksploatację)

Dotyczy przymusowego odprowadzenia amortyzacji - wpływów z likwidacji środków trwałych*).

Na podstawie zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1958 r. w sprawie zasad przeznaczania, podziału, odprowadzania i rozliczania funduszu amortyzacyjnego i wpływów z likwidacji środków trwałych w jednostkach państwowych (Monitor Polski Nr 5, poz. 20) prosimy o przymusowe ściągnięcie z rachunku rozliczeniowego .................... (nazwa przedsiębiorstwa - płatnika amortyzacji) kwoty złotych .................... (słownie zł ....................) z tytułu zaległych rat amortyzacji za okres do dnia .................... i przekazania tej kwoty na rachunek ....................

...................., dnia .................... 195... r.

....................

(podpis)

Kopię otrzymuje

....................

(płatnik amortyzacji)

*) Niepotrzebne skreślić.

1 § 11 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 zarządzenia z dnia 13 listopada 1958 r. (M.P.58.91.503) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 listopada 1958 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.5.20

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady przeznaczania, podziału, odprowadzania i rozliczania funduszu amortyzacyjnego i wpływów z likwidacji środków trwałych w jednostkach państwowych.
Data aktu: 14/01/1958
Data ogłoszenia: 28/01/1958
Data wejścia w życie: 01/01/1958, 28/01/1958