Ładowanie i holowanie pojazdów samochodowych oraz stosowanie przyczep do samochodów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 24 lutego 1957 r.
w sprawie lądowania i holowania pojazdów samochodowych oraz stosowania przyczep do samochodów.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1955 r. w sprawie używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Każdy ładunek powinien być umieszczony na powierzchni ładunkowej pojazdu samochodowego, przyczepy lub naczepy w taki sposób, aby nie powodować:
1)
przekroczenia największych nacisków na poszczególne osie, dopuszczonych obowiązującymi przepisami,
2)
utraty lub uszkodzenia ładunku albo pojazdu.
2.
W celu spełnienia tych warunków:
1)
ładunki nasypywane powinny być rozmieszczane równomiernie na całej powierzchni ładunkowej; na środku powierzchni ładunkowej warstwa ładunku może być grubsza,
2)
ładunki w sztukach o dużym ciężarze jednostki objętości, nie zajmujące całej powierzchni ładunkowej, należy umieszczać pośrodku tej powierzchni w taki sposób, aby obustronne obciążenia były jednakowe,
3)
ładunki o dużej długości nie powinny wystawać poza tylną krawędź powierzchni ładunkowej więcej niż o 1/3 długości tej powierzchni,
4) 1
ładunki bardzo długie (dłużyce) powinny być przewożone:
a)
ciągnikiem siodłowym z ławą skrętną i zespoloną z nim konstrukcyjnie przyczepą kłonicową, przystosowanymi trwale do tego przewozu, lub ciągnikiem balastowym albo typu rolniczego z samodzielną przyczepą kłonicową z ławą skrętną na przednim wózku, których ładowność fabrycznie ustalona powinna być wpisana do dowodu rejestracyjnego,
b)
ciągnikiem siodłowym ze zmontowaną na nim ławą skrętną i z przyczepą kłonicową zamiast naczepy, przy czym jako ładowność takiego zespołu należy przyjmować ładowność naczepy ciągnika,
c)
samochodem z ławą skrętną zmontowaną na platformie samochodu z doczepioną przyczepą kłonicową; w karcie drogowej takiego samochodu należy wykazywać jego ładowność zwiększoną o 50%, a w przypadku używania przyczepy kłonicowej doraźnie należy wystawiać na samochód z tą przyczepą odrębne karty drogowe dla jazd wykonanych z użyciem tej przyczepy i zestawiać zapisy z tych kart w osobnej miesięcznej karcie eksploatacyjnej
5)
ładunki kurzące należy przykrywać w sposób zapobiegający kurzeniu,
6)
butle z gazem sprężonym należy układać leżąco, oddzielając ich poszczególne warstwy przekładkami zapobiegającymi stykaniu się butli,
7)
zwierzęta żywe, przewożone luzem, jak również w kojcach, skrzyniach lub klatkach, należy ładować i wyładowywać nie tylko w taki sposób, aby nie umniejszać ich wartości, lecz również aby nie narażać zwierząt na zbyteczne cierpienia. Zwierzęta duże, a zwłaszcza konie i buhaje, należy w zasadzie ustawiać łbem w kierunku jazdy i oddzielać przegrodami, ładować i wyładowywać z rampy, a w jej braku używać pochylni o łagodnym spadku, zaopatrzonej w poręcze boczne i posiadającej powierzchnię szczelną, gładką, lecz nie śliską. W czasie mrozów należy powierzchnię ładunkową pojazdu pokryć ściółką, a w razie deszczu lub śniegu przykryć pojazd opończą (plandeką). Klatki, kojce i skrzynie z drobiem albo z drobnymi zwierzętami powinny być ładowane w taki sposób, aby zapewnić zwierzętom dostęp powietrza.

Nie wolno:

a)
przewozić zwierząt skrępowanych,
b)
przewozić bez przegradzania zwierząt różnych rodzajów,
c)
przy wyładunku zmuszać zwierzęca do zeskakiwania lub zrzucać klatki, kojce lub skrzynie wraz ze zwierzętami.
§  2.
Ładunki w sztukach, zwłaszcza układane powyżej wysokości burt, lub ładunki o kształcie umożliwiającym poruszanie się ich po powierzchni ładunkowej powinny być umocowane w sposób całkowicie zabezpieczający przed ich wypadnięciem lub poruszaniem się podczas przewożenia. Sztuki lżejsze powinny być układane na sztukach cięższych.
§  3.
Przy rozwózce ładunków w sztukach należy układać ładunki w sposób uwzględniający kolejność przewidywanego wyładunku.
§  4.
Nie wolno przewozić ładunków o takiej wysokości i szerokości, które powodowałyby przekroczenie obrysu pojazdów dopuszczonego obowiązującymi przepisami (to jest wysokości 4 m nad powierzchnią drogi i szerokości 2,5 m).
§  5.
W razie konieczności holowania pojazdu posiadającego układ kierowniczy należy w zasadzie stosować sztywne połączenie posługując się drągiem holowniczym o długości 1,5 do 3 m. W celu zwiększenia widoczności drąga łączącego pojazd ciągnący z ciągnionym należy drąg pomalować w pasy czarno-białe. W razie zastosowania do ciągnięcia liny lub łańcucha należy zawiesić na nich wyraźny znak.
§  6.
Przed rozpoczęciem holowania kierowca pojazdu holowanego powinien sprawdzić, czy pomiędzy pojazdami nic się nie znajduje, i ostrzec osoby stojące w pobliżu przed niebezpieczeństwem przejechania.
§  7.
Przyczepę do samochodu ciężarowego należy stosować w celu obniżenia kosztu transportu przez pełne wykorzystanie siły pociągowej samochodu, jednak pod warunkiem:
1)
nie przeciążania samochodu,
2)
zachowania zasad bezpieczeństwa ruchu.

W zasadzie przyczepy należy używać na drogach o twardej nawierzchni i w terenie stosunkowo płaskim, a nie używać jej na drogach gruntowych lub w terenie oraz na drogach górskich o wzniesieniach powyżej 6%. Nie wolno używać przyczep podczas gołoledzi.

§  8.
Do samochodu ciężarowego w zasadzie nie należy przyczepiać więcej niż jednej przyczepy.
§  9.
W braku zalecenia fabryki produkującej samochód, określającego ładowność przyczepy, ciężar ładunku na przyczepie nie powinien być większy niż ciężar ładunku na samochodzie ciągnącym.
§  10.
Za wykonanie przepisów niniejszego zarządzenia odpowiedzialne są osoby dysponujące pojazdami oraz kierowcy. Kierowca ma prawo odmówić prowadzenia pojazdu niewłaściwie naładowanego, niewłaściwie przygotowanego do holowania lub w razie niewłaściwego zastosowania przyczepy.
§  11.
Zarządzenie nie dotyczy jednostek wojskowych oraz jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
§  12.
Tracą moc:
1)
zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego:
a)
z dnia 28 sierpnia 1951 r. w sprawie zatwierdzenia instrukcji o holowaniu pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-81, poz. 1128),
b)
z dnia 8 listopada 1951 r. w sprawie zatwierdzenia przepisów o rozmieszczeniu ładunku na pojazdach samochodowych (Monitor Polski Nr A-97, poz. 1384) oraz
2)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 1 września 1948 r. w sprawie zatwierdzenia przepisów o stosowaniu przyczep samochodowych (Dz. T. i Z. K. Nr 29, poz. 208).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 10 lutego 1962 r. (M.P.62.14.60) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 lutego 1962 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.23.164

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ładowanie i holowanie pojazdów samochodowych oraz stosowanie przyczep do samochodów.
Data aktu: 24/02/1957
Data ogłoszenia: 27/03/1957
Data wejścia w życie: 27/03/1957