Tryb ustalania w resorcie przemysłu maszynowego cen zbytu wyrobów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz robót (usług) o charakterze przemysłowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU MASZYNOWEGO
z dnia 6 lipca 1956 r.
w sprawie trybu ustalania w resorcie przemysłu maszynowego cen zbytu wyrobów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz robót (usług) o charakterze przemysłowym.

Na podstawie § 1 ust. 2 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski Nr A-57, poz. 722 z późniejszymi zmianami) i zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 maja 1955 r. w sprawie przekazania Ministrowi Przemysłu Maszynowego uprawnień do ustalania niektórych cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz cen robót (usług) o charakterze przemysłowym (Monitor Polski Nr 44, poz. 437) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przed rozpoczęciem produkcji wyrobów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych, dla których nie ma ustalonych jednolitych cen zbytu, przedsiębiorstwa są zobowiązane do opracowania i przesłania do nadrzędnego centralnego zarządu wniosku o ustalenie ceny.
2.
W razie gdy brak niezbędnych danych technicznych uniemożliwia złożenie wniosku o ustalenie ceny zbytu przed rozpoczęciem produkcji, wniosek ten może być złożony w terminie późniejszym, jednak z takim obliczeniem czasu, ażeby - uwzględniając wymagania w zakresie uzgadniania cen - ustalenie ceny nastąpiło przed datą wykonania wyrobu.
§  2.
Wniosek o ustalenie ceny zbytu powinien zawierać w szczególności następujące dane:
1)
określenie (nazwę, typ) wyrobu, jego rozmiary, wagę oraz cechy techniczne i użytkowe charakteryzujące dany wyrób; jeżeli cenę wyrobu ustala się w relacji do cen podobnych artykułów, to należy podać różnice pomiędzy nowym wyrobem a wyrobem (lub wyrobami) najbardziej zbliżonym,
2)
ilość wyrobów przewidzianą do produkcji w danym roku i - jeżeli to jest możliwe - w roku następnym,
3)
wyłącznych bądź głównych odbiorców,
4)
jakie ewentualnie wyroby importowane dany wyrób zastępuje,
5)
proponowaną cenę zbytu oraz kryteria, na których podstawie określono jej wysokość.
§  3.
1.
Do wniosku o ustalenie ceny zbytu należy dołączyć kalkulację planowanego kosztu własnego. Koszty przygotowania i uruchomienia produkcji nie powinny obciążać wyłącznie pierwszej serii wyrobów. Jeżeli produkcja jest przewidywana na okres dłuższy niż 1 rok, to koszty przygotowania i uruchomienia produkcji należy rozłożyć co najmniej na okres jednego roku, jeśli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
W razie gdy wniosek dotyczy ceny wyrobu przeznaczonego na eksport, różniącego się określonymi odstępstwami od normy (warunków technicznych) wyrobu zbywanego w kraju - do wniosku załącza się kalkulację obejmującą różnice w poszczególnych składnikach kosztów.
3.
Jeżeli wniosek dotyczy ceny wyrobu różniącego się od wyrobów objętych cennikiem wyłącznie wielkością, wagą, mocą itp., a cenę ze względu na cechy techniczne ustala się w odpowiedniej relacji do cen innych wyrobów danej grupy to załączanie kalkulacji do wniosku nie jest wymagane.
§  4.
Centralny zarząd po przeanalizowaniu otrzymanego wniosku o ustalenie ceny zbytu i kalkulacji planowanego kosztu własnego powinien uzupełnić wniosek przedsiębiorstwa, w razie braku niektórych danych lub konieczności umieszczenia danych dodatkowych, a jeśli produkcja jest podejmowana przez kilka zakładów, to powinien zaproponować cenę zbytu w oparciu o przeciętne planowane koszty własne.
§  5.
1.
Wnioski dotyczące cen wyrobów objętych dystrybucją dokonywaną przez biura zbytu (sprzedaży) podległe Zarządowi Zbytu Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, centralny zarząd przesyła wraz z kalkulacją do Zarządu Zbytu oraz do właściwego biura zbytu (sprzedaży). Biuro zbytu (sprzedaży) po przeanalizowaniu otrzymanego wniosku i kalkulacji przesyła opinię co do wysokości proponowanej ceny do Zarządu Zbytu.
2.
Wnioski o ustalenie cen wyrobów nie wymienionych w ust. 1, z wyjątkiem wniosków dotyczących wyrobów zbywanych wyłącznie pomiędzy przedsiębiorstwami danego centralnego zarządu, przesyła się wraz z kalkulacją do Departamentu Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.
3.
Jeżeli wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczą:
1)
wyrobów, których produkcja jest zbywana w całości lub poważnej części odbiorcom nadzorowanym przez inny centralny zarząd wchodzący w skład Ministerstwa Przemysłu Maszynowego,
2)
wyrobów przeznaczonych na eksport,
3)
wyrobów objętych dystrybucją dokonywaną przez jednostki handlowe lub zbytu podległe innym ministrom,
4)
wyrobów nie objętych dystrybucją, a przeznaczonych dla nabywców podległych określonym resortom,

to centralny zarząd - w celu uzgodnienia wysokości proponowanej ceny - przesyła odpis wniosku i kalkulacji (bez załączników) centralnemu zarządowi odbiorcy - w przypadkach wymienionych w pkt 1, centrali handlu zagranicznego - w przypadkach wymienionych w pkt 2, jednostce dystrybucyjnej - w przypadkach wymienionych w pkt 3, ministerstwu, któremu podlegają główni nabywcy - w przypadkach wymienionych w pkt 4.

4.
Przesyłając odpis wniosku i kalkulacji do jednostek wymienionych w ust. 3 należy je poinformować:
1)
że w ciągu 20 dni od daty otrzymania należy przekazać wskazanemu adresatowi (Zarządowi Zbytu lub Departamentowi Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego) uwagi co do wysokości proponowanej ceny zbytu,
2)
że niezgłoszenie uwag w terminie 20 dni od daty otrzymania odpisu wniosku i kalkulacji uważa się za akceptację proponowanej ceny.
§  6.
W razie nieuzgodnienia ceny z jednostkami wymienionymi w § 5 ust. 3 Zarząd Zbytu lub Departament Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego - w zależności od posiadanych uprawnień do wydawania decyzji o ustalaniu cen (§9 ust. 1 pkt 2 i 3) - przesyłają akta sprawy wraz z opinią zainteresowanych jednostek do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Kosztów i Polityki Cen), zawiadamiając o tym jednostki, które zgłosiły zastrzeżenia.
§  7.
1.
Wnioski w sprawie ustalania cen robót (usług) typowych, powtarzalnych o charakterze przemysłowym przedsiębiorstwo przesyła wraz z kalkulacją do nadrzędnego centralnego zarządu z odpisem do centralnego zarządu nadzorującego odbiorcę.
2.
Centralny zarząd odbiorcy, o którym mowa w ust. 1, zobowiązany jest przesłać opinię co do wysokości proponowanej ceny do centralnego zarządu nadzorującego dostawcę (wykonawcę) w terminie 20 dni od daty otrzymania wniosku. Nieprzesłanie opinii w terminie 20 dni uważa się za akceptację proponowanej ceny.
3.
W razie nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnym zarządem dostawcy a centralnym zarządem odbiorcy co do wysokości ceny typowej roboty (usługi) akta sprawy przesyła centralny zarząd dostawcy do Departamentu Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.
§  8.
1.
W razie gdy w stosunku do wyrobu objętego cennikiem (uzupełnieniem do cennika) określane przez niektórych odbiorców zmiany w wyposażeniu wyrobu lub odstępstwa od obowiązujących dla danego wyrobu warunków technicznych (normy) mają charakter powtarzalny, przedsiębiorstwo powinno wystąpić z wnioskiem do nadrzędnego centralnego zarządu o ustalenie dopłaty do obowiązującej ceny zbytu lub opustu od ceny tego wyrobu.
2.
Wysokość proponowanej dopłaty lub opustu, o których mowa w ust. 1, określa przedsiębiorstwo w oparciu o dotychczasowe uzgodnienia z odbiorcami dokonywane w trybie ustalania cen zbytu na nietypowe wyroby. Do wniosku o ustalenie dopłaty lub opustu należy dołączyć kalkulację obejmującą w poszczególnych składnikach kosztów różnice wynikłe z żądanych przez odbiorców zmian.
3.
Wnioski w sprawie dopłat lub opustów, z wyjątkiem wniosków dotyczących dopłat (opustów) do cen wyrobów zbywanych wyłącznie pomiędzy przedsiębiorstwami danego centralnego zarządu, centralny zarząd przesyła do Departamentu Planowania i Produkcji lub Zarządu Zbytu Ministerstwa Przemysłu Maszynowego - w zależności od uprawnień tych jednostek do wydawania decyzji w sprawie ustalania cen (§9 ust. 1 pkt 2 i 3).
§  9.
1.
W ramach uprawnień do ustalania cen zbytu udzielonych Ministrowi Przemysłu Maszynowego upoważnia się:
1)
dyrektorów centralnych zarządów do ustalania cen zbytu wyrobów wykonywanych przez nadzorowane przedsiębiorstwa i zbywanych wyłącznie tym przedsiębiorstwom oraz cen robót (usług) o charakterze przemysłowym wykonywanych przez nadzorowane przedsiębiorstwa,
2)
dyrektora Zarządu Zbytu Ministerstwa Przemysłu Maszynowego do ustalania cen zbytu wyrobów, o których mowa w § 5 ust. 1, oraz wyrobów pochodzących z importu,
3)
dyrektora Departamentu Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego do ustalania cen zbytu wyrobów pozostałych, nie wymienionych w pkt 1 i 2.
2.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, dotyczą również ustalania dopłat do obowiązujących cen lub opustów od tych cen.
§  10.
Centralne zarządy, Zarząd Zbytu i Departament Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego prowadzić będą rejestr ustalonych przez siebie cen zbytu według wymagań § 10 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 maja 1955 r. w sprawie przekazania Ministrowi Przemysłu Maszynowego uprawnień do ustalania niektórych cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz cen robót (usług) o charakterze przemysłowym (Monitor Polski Nr 44, poz. 437).
§  11.
1.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą trybu ustalania cen zbytu wyrobów (robót) wykonywanych wyłącznie na zaopatrzenie sił zbrojnych.
2.
Przepisy zarządzenia nie naruszają trybu ustalania cen zbytu na wyroby i roboty nietypowe określonego zarządzeniem Ministra Przemysłu Maszynowego z dnia 31 grudnia 1955 r. w sprawie ustalania cen zbytu na wyroby nietypowe i nietypowe roboty (usługi) o charakterze przemysłowym, wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Przemysłu Maszynowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1956 r. Nr 5, poz. 42).
§  12.
Rozstrzyganie kwestii spornych mogących wyniknąć przy wykonywaniu przez jednostki podległe Ministrowi Przemysłu Maszynowego obowiązków określonych zarządzeniem oraz ogólny nadzór nad jego wykonaniem porucza się dyrektorowi Departamentu Planowania i Produkcji Ministerstwa Przemysłu Maszynowego.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.62.746

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb ustalania w resorcie przemysłu maszynowego cen zbytu wyrobów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych oraz robót (usług) o charakterze przemysłowym.
Data aktu: 06/07/1956
Data ogłoszenia: 28/07/1956
Data wejścia w życie: 28/07/1956