Ustalenie wysokości kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych kolejami.

UCHWAŁA NR 549
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lipca 1953 r.
ustalająca wysokość kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych kolejami.

Na podstawie art. 109 ust. 3 i art. 110 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Powołane w uchwale artykuły oznaczają artykuły dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7).
§  2.
Ustala się następującą wysokość kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych:
1.
Za niepodstawienie zamówionego rodzaju wagonu do załadowania według planu pięciodniowego, jeżeli plan ten stanowi równocześnie zamówienie wagonów (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. a) - 10 zł za nie podstawiony wagon.
2.
Za niedotrzymanie terminu podstawienia wagonu na ustalony w planie pięciodniowym dzień lub 6-godzinny okres (w kopalniach), jeżeli plan ten stanowi równocześnie zamówienie wagonów (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. b) - 5 zł od wagonu, niezależnie od czasu opóźnienia.
3.
Za podstawienie wagonu w stanie zanieczyszczonym (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. c) - 30 zł od wagonu.
4.
Za zwłokę w przygotowaniu przesyłki do odbioru powyżej 4 godzin po upływie terminu przygotowania przesyłki do odbioru i zgłoszenia się odbiorcy (art. 106 ust. 1 pkt 2):
1)
za przesyłkę wagonową i godzinę:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 3 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 6 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 12 zł;
2)
za każde 100 kg przesyłki drobnej i dzień:
a)
za pierwszy dzień - 0,50 zł,
b)
za drugi i trzeci dzień po - 1,00 zł,
c)
za następne dni po - 2,00 zł.
5.
Za niepodstawienie wagonu do przewozu marszrutowego (art. 106 ust. 2) - 200 zł od pociągu.
6.
Za przetrzymanie wagonu na stacji nadania, przeznaczenia i w innych przypadkach przewidzianych w dekrecie za każdy wagon i godzinę przetrzymania:
1)
wagonów o ładowności 50.000 kg i wyżej lub platform z zagłębioną podłogą, podstawionych na żądanie zamawiającego:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 10 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 20 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 50 zł;
2)
wagonów kolei obcych oprócz wagonów przetrzymanych pod wyładunkiem przesyłek tranzytowych w portach morskich - 12 zł, chyba że Minister Kolei na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego w przypadku gospodarczo uzasadnionym obniży karę do 3 zł za każdą wagonogodzinę przetrzymania;
3)
wszelkich innych wagonów:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 3 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 6 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 12 zł.
6a. 1
Za przetrzymanie wagonów w kopalniach, koksowniach i brykietowniach pod naładunkiem węgla, miału węglowego, koksu i brykietów za każdą godzinę i jednostkę 10-tonnową - 1,50 zł. Jednostki 10-tonnowe oblicza się w drodze sumowania ładowności wagonów przetrzymanych i podzielenia otrzymanej sumy po jej zaokrągleniu do pełnych 10 tonn wzwyż przez 10. Za przetrzymanie wagonów załadowanych bez zamówienia z ilości wcześniej podstawionych (na zapas) i nie nadanych do przewozu do końca okresu, w którym je załadowano, kary umowne w wysokości 1,50 zł za każdą godzinę i jednostkę 10-tonnową pobiera się od każdego wagonu według kontroli numerycznej z przeliczeniem ładowności każdego wagonu na jednostki 10-tonnowe; otrzymane z przeliczenia ułamki jednostek 10-tonnowych zaokrągla się do pełnych jednostek.
7.
Za obciążenie kolei obowiązkiem przechowania przesyłek lub poszczególnych sztuk ponad termin ustalony na stacji nadania, przeznaczenia i w innych przypadkach przewidzianych w dekrecie (art. 107 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2) - za każde 100 kg i dzień:
1)
za pierwszy dzień po - 0,60 zł,
2)
za drugi i trzeci dzień po - 1,20 zł,
3)
za następne dni po - 2,40 zł.
8.
Za obciążenie kolei obowiązkiem przechowania pozostawionych przez odbiorcę na terenach stacyjnych zwierząt żywych i drobiu żywego luzem (art. 107 ust. 2 pkt 2) - za każdą godzinę i sztukę po 0,15 zł.
9.
Za odwołanie przez nadawcę zamówionego wagonu (art. 107 ust. 1 pkt 3):
1)
innego niż określony w pkt 2:
a)
5 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło co najmniej na dwa dni przed terminem podstawienia,
b)
10 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło w okresie dwóch dni przed terminem podstawienia,
c)
20 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawieniu;
2)
o ładowności 50.000 kg i większej lub platformy z zagłębioną podłogą:
a)
25 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło przed otrzymaniem przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
b)
50 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po otrzymaniu przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
c)
100 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawieniu wagonu;
3) 2
pod załadunek węgla, koksu i brykietów w kopalniach węgla, koksowniach i brykietowniach pobiera się za każdą jednostkę 10-tonnową połowę kar umownych przewidzianych w pkt 1, jednostki 10-tonnowe oblicza się w sposób określony w ust. 6a.

Kar powyższych nie pobiera się, jeżeli odwołanie zamówionego wagonu nastąpiło z powodów wymienionych w art. 109 ust. 1 pkt 1 i 2.

10. 3
Za niedoładowanie wagonu do granicy obciążenia lub ładowności - 200 zł od każdej nie doładowanej tony.

Towary, przy których przewozie nadawca jest obowiązany wykorzystać granicę obciążenia lub ładowność wagonu, określa taryfa.

11. 4
Upoważnia się Ministra Komunikacji do:
1)
obniżenia wysokości kary w szczególnie uzasadnionych wypadkach,
2)
zwolnienia w trybie reklamacji od kary, na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego, przy przesyłkach eksportowych w wypadkach gospodarczo uzasadnionych,
3)
niepobierania kar za niewykorzystanie wagonu w granicach przewidzianych w taryfie, jeżeli załadowano luzem w porcie morskim ze statku bezpośrednio do wagonu resztę towaru masowego (resztówkę). Zwolnienie od kary stosuje się na podstawie pisemnego oświadczenia nadawcy o załadowaniu do wagonu takiej reszty towaru.
12.
Za niezaładowanie masy towarowej wyrażonej w termach ustalonej w miesięcznym planie przewozowym dla towarów (art. 107 ust. 1 pkt 5): żyta i pszenicy z poz. 1 klasyfikacji towarów (kt), mąki żytniej i pszennej z poz. 19 kt, kamieni z poz. 201 kt, tłucznia, szutru z poz. 202 kt, piasku, żwiru, pospółki żwirowo-piaskowej z poz. 207 kt, rudy żelaznej z poz. 241 lit. a) kt, węgla kamiennego z poz. 250 kt, koksu z poz. 252 kt, cementu z poz. 214 kt, nawozów sztucznych z poz. 643-646 kt, drewna z poz. 904 i 910 kt, cegły i pustaków z poz. 1116 lit. a) kt - po 3 zł od każdej nie załadowanej tonny. Kary powyższej nie pobiera się:
a)
w przypadku gdy kolej nie podstawiła do załadowania w danym miesiącu planowanej ilości i rodzaju wagonów, po potrąceniu jednakże ilości i rodzaju wagonów przetrzymanych pod naładunkiem i wyładunkiem ponad termin wolny od kary za przetrzymanie wagonu,
b)
od przesyłek zboża nadawanych bezpośrednio do przewozu koleją przez punkty skupu nie posiadające magazynów.
13.
Za niezaładowanie ustalonej w planie dla przewozu w pociągu marszrutowym masy towarowej (art. 107 ust. 1 pkt 6) - po 200 zł od pociągu.
14.
Za nieoczyszczenie terenu, na którym odbywało się ładowanie lub wyładowanie (art. 107 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 4) - 10 zł od wagonu.
15.
Za niezgodne z rzeczywistością, nieścisłe lub niedostateczne oznaczenie przedmiotów wyłączonych od przewozu w myśl art. 26 pkt 4 lub wymienionych w przepisach o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo (Dz. U. z 1939 r. Nr 79, poz. 521), a także za niezachowanie środków ostrożności przewidzianych w tych przepisach (art. 107 ust. 1 pkt 8) za kilogram wagi brutto każdej sztuki, w której znaleziono powyższe przedmioty, po:
1)
13,50 zł za przedmioty wyłączone od przewozu na podstawie art. 26 pkt 4;
2)
13,50 zł za przedmioty wymienione w klasach I i II przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo;
3)
9,00 zł za przedmioty wymienione w klasach III, IV i V przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo;
4)
1,80 zł za przedmioty wymienione w klasie IV przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo.
16.
Za wskazanie w liście przewozowym wagi niezgodnej z rzeczywistością, w związku z czym kolej nie sprawdzając tej wagi przyjęła do przewozu wagon przeciążony (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość sześciokrotnego przewoźnego za nadwyżkę wagi ponad nośność zaokrągloną do 100 kg wzwyż za odległość taryfową od stacji nadania do stacji przeznaczenia; przy towarach różnie taryfowanych podstawę stanowi taryfa dla towaru najdrożej taryfowanego.
17.
Za podanie w dokumencie przewozowym przy przesyłkach, które załadował nadawca, wagi niższej niż rzeczywista lub ilości sztuk mniejszej niż rzeczywista (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość podwójnej różnicy pomiędzy przewoźnem za podaną wagę lub ilość sztuk a przewoźnem za stwierdzoną wagę lub ilość sztuk, za odległość taryfową od stacji nadania do stacji przeznaczenia; karę tę stosuje się także w razie podania niższej wagi poszczególnych sztuk lub części przesyłki.
18.
Za zamieszczenie w liście przewozowym wskazań i oświadczeń niezgodnych z rzeczywistością, nieścisłych lub niedostatecznych, oprócz wymienionych w ust. 15-17, które mogą spowodować zastosowanie niższej opłaty (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość podwójnej różnicy pomiędzy przewoźnem, jakie pobrano by przy zamieszczonych wskazaniach i oświadczeniach, a przewoźnem, jakie należałoby pobrać, gdyby te oświadczenia i wskazania były zgodne z rzeczywistością.
19.
Nie pobiera się kar przewidzianych w ust. 15, 16, 17 i 18 w przypadkach:
1)
podania wagi przesyłki niezgodnej z rzeczywistością lub w przypadku przeciążenia wagonu, jeżeli kolej obowiązana była zważyć przesyłkę stosownie do obowiązujących przepisów;
2)
zwiększenia się wagi przesyłki w czasie przewozu, także w przypadku przeciążenia wagonu, jeżeli nadawca udowodni, że zwiększenie się wagi lub przeciążenie wagonu powstało wskutek wpływów atmosferycznych;
3)
podania wagi niezgodnej z rzeczywistością (bez przeciążenia wagonu), jeżeli różnica między wagą wskazaną w liście przewozowym a wagą stwierdzoną nie przewyższa 2% wagi wskazanej.
20.
Za przekroczenie terminu ustalonego dla załatwienia formalności wymaganych przez przepisy (art. 107 ust. 1 pkt 9) - po zł 5 za każdą przesyłkę i godzinę zwłoki w załatwieniu.
21.
Za naruszenie przepisów o zakazie nowego nadania (art. 107 ust. 1 pkt 10) - 200 zł od wagonu. Kary tej nie pobiera się w następujących przypadkach gospodarczo uzasadnionych:
1)
wprowadzenia przez kolej specjalnych warunków przewozu na podstawie art. 9;
2)
przekroczenia przez kolej terminu dostawy;
3)
przy przesyłkach przewożonych w imporcie i eksporcie, określonych przez Ministra Kolei w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego;
4)
przy przesyłkach w eksporcie lub tranzycie, jeżeli ponowne nadanie dotyczy komunikacji między stacjami portowymi, położonymi na obszarze tego samego portu morskiego, a także między stacjami portowymi Gdańska oraz Gdyni i jeżeli zostało ono dokonane w terminie przepisanym dla odbioru przesyłek;
5)
przy przewozie próżnych lub ładownych wagonów wynajętych lub nie należących do kolei;
6)
uszkodzenia zakładu, które powoduje wstrzymanie produkcji, albo uszkodzenia bocznicy, uniemożliwiającego odbiór przesyłki, jeżeli wypadki te powstały bez winy zakładu lub posiadacza bocznicy, a zaistniały nie wcześniej niż na 48 godzin przed nadejściem przesyłki i zostały stwierdzone oświadczeniem na piśmie kierownictwa zakładu i rady zakładowej;
7)
uszkodzenia lub zepsucia się przesyłki w drodze bez winy osoby uprawnionej;
8)
zarazy, padnięcia poszczególnych sztuk itp. przy przewozie zwierząt żywych, jeżeli konieczność nowego nadania została stwierdzona przez organy sanitarne, a nie zachodzi wina osoby uprawnionej.
22.
Za spowodowanie zmiany stacji przeznaczenia przesyłki (art. 107 ust. 1 pkt 11) - 200 zł od przesyłki wagonowej i 60 zł od przesyłki drobnej.
23.
Za zwrócenie wagonu w stanie nienależytej czystości lub z nie pozakładanymi częściami (art. 107 ust. 2 pkt 4) - 30 zł. Kary tej nie pobiera się, jeżeli wagon podlega myciu lub odkażeniu.
24. 5
Przy przesyłkach tranzytowych nadawanych i odbieranych na stacjach portowych oraz na stacjach przylegających do portów rzecznych zamiast kar określonych w ust. 6 i 9 pobiera się następujące kary umowne:
1)
za przetrzymanie wagonu pod naładunkiem i wyładunkiem - za dobę i wagon:
a)
chłodnię (lodownię) oraz cysternę:
za pierwszą dobę 12,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 20,00 " "
za każdą następną dobę 30,00 " "
b)
z zagłębioną podłogą:
za pierwszą dobę 18,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 30,00 " "
za każdą następną dobę 60,00 " "
c)
inny niż wymienione pod lit. a) i b):
za pierwszą dobę 6,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 10,00 " "
za każdą następną dobę 15,00 " "
2)
za odwołanie zamówionego wagonu:
a)
przed podstawieniem:
wagonu chłodni (lodowni) i cysterny 6,00 jednostek taryfowych
wagonu z zagłębioną podłogą 9,00 " "
wagonu innego aniżeli wyżej wymienione 3,00 " "
b)
po podstawieniu - kary określone pod lit. a) podwyższone o 100% oraz opłatę za zabranie wagonu - 8,90 jednostek taryfowych.
25. 6
Jednostka taryfowa w rozumieniu ust. 24 równa się 0,25 dolara USA.
26. 7
Upoważnia się Ministra Komunikacji do zmiany we własnym zakresie w uzgodnieniu z Ministrem Finansów wysokości stawek kar umownych określonych w ust. 24 w zależności od wysokości opłat pobieranych w analogicznych przypadkach w portach światowych.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kolei.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r.
1 § 2 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 964 z dnia 10 grudnia 1955 r. (M.P.55.123.1602) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 grudnia 1955 r.
2 § 2 ust. 9 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 964 z dnia 10 grudnia 1955 r. (M.P.55.123.1602) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 grudnia 1955 r.
3 § 2 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 227 z dnia 8 listopada 1982 r. (M.P.82.29.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 grudnia 1982 r.
4 § 2 ust. 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 227 z dnia 8 listopada 1982 r. (M.P.82.29.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 grudnia 1982 r.
5 § 2 ust. 24:

- dodany przez § 1 uchwały nr 141 z dnia 12 kwietnia 1957 r. (M.P.57.32.216) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 maja 1957 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.

6 § 2 ust. 25 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.
7 § 2 ust. 26 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024