Budownictwo zimowe.

UCHWAŁA NR 1088
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 28 listopada 1952 r.
w sprawie budownictwa zimowego.

W celu zapewnienia i należytego przygotowania ciągłości robót w budownictwie oraz podniesienia stopnia wydajności kadr budowlanych w okresie zimowym Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przy planowaniu przez inwestorów środków na pokrycie kosztów budownictwa, które ma być wykonane według planu w okresie między dniem 1 grudnia każdego roku a dniem 31 marca roku następnego, oraz planowaniu działalności przedsiębiorstw budowlano-montażowych przypadającej na ten okres należy uwzględnić zwiększone koszty budownictwa w okresie zimowym.
2.
Dla celów rozliczeń za roboty budowlano-montażowe dokonane w okresie zimowym Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ustali corocznie okres, w którym wykonane faktycznie roboty będą mogły być liczone z uwzględnieniem zwiększonych kosztów zimowych.
3.
Do dnia 1 listopada każdego roku należy przeprowadzić roboty przygotowawcze do pogotowia zimowego tak, aby z nastaniem warunków zimowych można było w pełni użyć wszelkich środków do zapewnienia ciągłości robót.
§  2.
1.
Wykonujący roboty budowlano-montażowe przeprowadzą corocznie niezbędne prace przygotowawcze dla zapewnienia ciągłości robót budowlanych i montażowych w okresie zimowym oraz opracują odpowiednią część planu IV kwartału każdego roku i plan I kwartału roku następnego z uwzględnieniem potrzeb wynikających z wykonywania robót w warunkach zimowych.
2.
W szczególności plany te powinny przewidywać:
1)
konieczność uwzględnienia w planach zaopatrzenia materiałowego specjalnych dostaw materiałowych związanych z wykonywaniem robót w warunkach zimowych (jak chemikalia do środków wiążących, paliwo itp.), jak również konieczność zaopatrzenia budów w sprzęt i urządzenia pomocnicze niezbędne do prowadzenia robót w okresie zimowym (paśniki, kotły, piecyki do ogrzewania i suszenia, ochronna odzież zimowa, maty do osłon itp.);
2)
zapewnienie równomierności zatrudnienia i niedopuszczenie do utrzymywania nadmiernych kadr roboczych i obniżenia wydajności.
3.
Zapotrzebowania na materiały określone w ust. 2 pkt 1 powinny być oparte na planach zadań produkcyjnych i wykazywać, w jakim zakresie poszczególne rodzaje robót będą wymagały specjalnych dostaw w okresie zimowym. Zapotrzebowanie na ochronną odzież zimową powinno opierać się na planie zatrudnienia. Wskaźniki wydajności ustalone dla okresu zimowego, uwzględniające naturalne zmniejszenie wydajności pracy w warunkach zimowych, powinny jednocześnie przewidzieć wzrost w stosunku do wskaźników za odpowiedni okres ubiegłego roku, wynikający z postępu technicznego i lepszego przygotowania organizacyjnego.
§  3.
1.
Wydatki na zakup dodatkowych urządzeń, sprzętu i przedmiotów o charakterze środków trwałych (parniki, kotły, piecyki, sprzęt do ogrzewania prądem elektrycznym) pokrywane będą, jeżeli chodzi o roboty zlecone, ze środków przewidzianych w planach inwestycyjnych wykonawców, tj. przedsiębiorstw budowlano-montażowych, a jeżeli chodzi o budowy wykonywane systemem gospodarczym - ze środków przewidzianych w planach inwestycyjnych inwestorów.
2.
Wydatki na przedmioty nie mające charakteru środków trwałych (maty słomiane itp.), na zwiększone zużycie niektórych materiałów budowlanych i pomocniczych, jak chemikalia, koks, węgiel, na konieczną odzież zimową dla kategorii pracowników nie wymienionych w załączniku nr 17 do układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 7 maja 1949 r., na zwiększone zużycie energii elektrycznej itp., na dodatkowe zagospodarowanie placu budowy i na urządzenia zabezpieczające wymagania przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy w warunkach zimowych przejściowo będą finansowane przez przedsiębiorstwa wykonawcze z ich środków obrotowych,
3.
Koszty dodatkowe robót zimowych powinny być włączone do kosztorysu generalnego. Koszty dodatkowe robót zimowych obejmują amortyzację środków trwałych, o których mowa w ust. 1, koszt zużytych przedmiotów nietrwałych, materiałów budowlanych i inne koszty, o których mowa w ust. 2.
4.
Wydatki, o których mowa w ust. 2, finansowane będą przy wykonywaniu inwestycji systemem gospodarczym ze środków przewidzianych w obowiązujących przepisach dotyczących finansowania wydatków związanych z wykonywaniem inwestycji systemem gospodarczym. Ostateczne sfinansowanie kosztów dodatkowych robót zimowych powinno być dokonane w każdym przypadku ze środków inwestycyjnych.
5.
Rozliczenie kosztów, o których mowa w ust. 3, przez inwestora z jego środków inwestycyjnych nastąpić może jedynie w granicach sumy kosztów przewidzianych w kosztorysie generalnym oraz wyłącznie w stosunku do robót zaplanowanych zgodnie z umową do wykonania w okresie zimowym i wykonanych w okresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (§ 1).
6.
Do rozliczenia kosztów z tytułu robót zaplanowanych na podstawie umów zawartych przed okresem zimowym, a faktycznie wykonanych w okresie zimowym, w stosunku do których kosztorysy umowne nie przewidują pozycji dodatkowych kosztów robót wykonywanych w okresie zimowym, mają zastosowanie w rachunkach przejściowych, wystawianych zgodnie ze stanem zaawansowania poszczególnych elementów scalonych - wskaźniki, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. a), ustalone przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
7.
Koszty dodatkowe robót wykonywanych w okresie zimowym powinny być uwidocznione w rachunkach w osobnej pozycji.
§  4.
Dodatkowe koszty, związane ze szkoleniem kadr w technice wykonawstwa zimowego (kierowników robót, inspektorów nadzoru, majstrów i brygadzistów), będą pokrywane z budżetu zainteresowanych ministerstw.
§  5.
Zobowiązuje się:
1)
Prezesa Rady Ministrów - do zarządzenia wydania przez Biuro Norm Kosztorysowych przy Urzędzie Rady Ministrów w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 15 grudnia 1952 r. instrukcji regulującej zagadnienie włączania kosztów robót zimowych do kosztorysów generalnych, jako obowiązującej biura projektowe przy opracowywaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej;
2)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - do:
a)
ustalania corocznie wskaźników określających zwiększenie kosztów budownictwa w okresie zimowym w oparciu o opracowania analityczne, o których mowa w pkt 3 lit. b),
b)
ustalenia w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego zasad sprawozdawczości w zakresie kosztów robót zimowych;
3)
właściwych ministrów - do:
a)
wydawania zarządzeń i szczegółowych instrukcji zapewniających właściwy przebieg prac określonych w § 2,
b)
przedstawiania Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 1 października każdego roku opracowań analitycznych uzyskanych w oparciu o badania dotyczące rzeczywistego kształtowania się zwiększonych kosztów robót zimowych poniesionych w roku ubiegłym; opracowania te powinny być dokonywane na podstawie materiałów liczbowych wynikających z dokumentacji pierwotnej na poszczególnych wytypowanych przez resort budowach z uwzględnieniem podziału tych kosztów na poszczególne asortymenty robót,
c)
zarządzenia od dnia 1 grudnia pogotowia zimowego na wszystkich budowach objętych planem budownictwa zimowego (§ 1 ust. 3), które powinno zapewnić ciągłość robót przez dobór i dostarczenie potrzebnych materiałów i urządzeń, oraz przedstawiania Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 15 listopada sprawozdań o stanie poczynionych przygotowań,
d)
ustalenia w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zasad przydziału i norm zużycia odzieży ochronnej,
e)
wydawania zarządzeń przyznających pierwszeństwo wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla obiektów w zakresie przewidzianym do realizacji w pierwszym kwartale każdego roku oraz przyznających priorytet w produkcji i dostawach zaopatrzenia dla potrzeb budownictwa zimowego;
4)
Ministrów Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz Rolnictwa - do użyczania dla potrzeb budownictwa zimowego w okresie wymienionym w § 1 ust. 1 lokomobil zbędnych po zaspokojeniu potrzeb akcji omłotowej państwowych gospodarstw rolnych i państwowych ośrodków maszynowych;
5)
Ministra Finansów - do zapewnienia środków niezbędnych do pokrycia finansowego zwiększonych środków obrotowych o kwoty wynikające ze wskaźnika podrożenia kosztów robót zimowych, ustalonego w trybie określonym w pkt 2 lit. a);
6)
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny - do opracowywania statystyki dni mroźnych oraz do rozsyłania zainteresowanym resortom prognozy o stanie pogody w okresie zimowym.
§  6.
1.
W okresie zimowym 1952/53 r. termin przedstawienia Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego opracowań i sprawozdań, o których mowa w § 5 pkt 3 lit. b) i c), ustala się na dzień 15 grudnia 1952 r.
2.
Okres, o którym mowa w § 1 ust. 2, w 1952/53 r. rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 1953 r. i trwa do dnia 31 marca 1953 r.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024