Zakres czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 20 listopada 1950 r.
w sprawie zakresu czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołane w niniejszym zarządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180).
§  2.
Konserwator przyrody jest pracownikiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej w oddziale leśnictwa wydziału rolnictwa i leśnictwa.
§  3.
Terytorialny zakres działania konserwatora przyrody obejmuje obszar województwa.

Konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie pełni swoje obowiązki również na obszarze m. st. Warszawy, a konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi - na obszarze m. Łodzi. Konserwator przyrody Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie (w Łodzi) podlega osobowo tejże Radzie, a w zakresie swej działalności na obszarze m. st. Warszawy (m. Łodzi) podlega służbowo radzie narodowej tego miasta.

§  4.
Do zakresu czynności konserwatora przyrody należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody oraz inicjatywa i występowanie z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz śledzenie ich skuteczności;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony, ustanowionej na obszarze rezerwatów przyrody (art. 13) oraz - w odniesieniu do poszczególnych gatunków roślin i zwierząt, zagrożonych w swym bycie lub ilościowym występowaniu (art. 15),
b)
wydawania orzeczeń o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień,
c)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21,
d)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody stosownie do art. 19,
e)
wydawania decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody (art. 25),
f)
udzielania zezwoleń na wykonanie czynności zakazanych lub podlegających ograniczeniu na mocy art. 18, stosownie do postanowień art. 20;
4)
występowanie z wnioskami w sprawie oznaczenia udziału w kosztach utrzymania urządzeń ochronnych w przypadkach przewidzianych w art. 26;
5)
występowanie z wnioskami w sprawie ujawnienia w księgach wieczystych poddania przedmiotów pod ochronę względnie skreślenia w nich odnośnego wpisu stosownie do postanowień art. 27;
6)
przeprowadzanie kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę;
7)
przeprowadzanie inwentaryzacji i prowadzenie rejestru wojewódzkiego przedmiotów poddanych pod ochronę;
8)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
9)
współdziałanie z właściwymi władzami w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
10)
czynności związane z nadzorem nad działalnością władz ochrony przyrody na stopniu powiatu;
11)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez Ministra Leśnictwa.
§  5.
Konserwator przyrody przed wydaniem orzeczenia o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień zasięga opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody (art. 16).
§  6.
Przy wydawaniu zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, konserwator przyrody może w nagłych przypadkach nie zasięgać opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody. Odpis takiego zarządzenia winien być niezwłocznie przesłany wojewódzkiemu komitetowi ochrony przyrody.
§  7.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustali w porozumieniu z Naczelnym Konserwatorem Przyrody te ważniejsze sprawy ochrony przyrody, które zastrzeże sobie do aprobaty.

Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) może udzielić konserwatorowi przyrody upoważnienia do podpisywania "za prezydium wojewódzkiej rady narodowej" (za prezydium rady narodowej m.st. Warszawy i m. Łodzi) pism dotyczących spraw, określonych w ustępie poprzednim, z wyjątkiem takich, które mają charakter zarządzeń ogólnych, skierowanych do podległych prezydium wojewódzkiej rady narodowej władz i urzędów.

§  8.
Terytorialnym zakresem działania nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektora parku narodowego jest obwód ochrony przyrody, którego obszar oznaczy prezydium powiatowej rady narodowej.

Podział na obwody ochrony przyrody winien z reguły pokrywać się z podziałem terytorialnym, przyjętym dla władz ochrony lasów, nie stanowiących własności Państwa na stopniu powiatu.

Obszary miast stanowiących powiaty miejskie wchodzą w skład właściwych obwodów ochrony przyrody, określonych w porozumieniu z zainteresowanymi prezydiami miejskich rad narodowych. Prezydiom rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie przysługują uprawnienia władz ochrony przyrody na stopniu powiatu, wynikające z ustawy o ochronie przyrody.

Podział na obwody ochrony przyrody m. st. Warszawy i m. Łodzi ustalą prezydia rad narodowych tych miast na wniosek właściwych konserwatorów przyrody.

§  9.
Do zakresu czynności nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody na powierzonym terenie oraz inicjatywa i występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz powiadamianie konserwatora przyrody o poczynionych spostrzeżeniach w tej dziedzinie;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony ustanowionej w orzeczeniu o uznaniu za pomnik przyrody,
b)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, z analogicznym zachowaniem postanowień zawartych w § 6 niniejszego zarządzenia,
c)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących pomników przyrody stosownie do art. 19;
4)
występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
5)
organizowanie wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
6)
czuwanie nad wykonywaniem przez podległe organy uprawnień w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o poddaniu przedmiotów pod ochronę;
7)
występowanie do prezydium powiatowej rady narodowej z wnioskami o ściganie w sprawach o przestępstwa przeciw ustawie o ochronie przyrody;
8)
dokonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie konserwatora przyrody kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę i stanu ich zabezpieczenia oraz przedstawianie konserwatorowi przyrody wniosków w tych sprawach;
9)
udział w prowadzeniu rejestru powiatowego przedmiotów poddanych pod ochronę;
10)
zbieranie stosownie do zlecenia konserwatora przyrody materiałów potrzebnych dla przygotowania decyzji innych władz ochrony przyrody;
11)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
12)
współdziałanie z organami właściwych władz w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z wykonywania przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
13)
sprawozdawczość dotycząca wykonanych prac z zakresu ochrony przyrody;
14)
informowanie prezydiów powiatowych rad narodowych o załatwianiu ważniejszych spraw objętych zakresem czynności w sposób i w terminach, ustalonych przez przewodniczącego prezydium;
15)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez konserwatora przyrody lub przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  10.
Do zakresu czynności dyrektora parku narodowego należy wykonywanie czynności, przewidzianych w § 9 niniejszego zarządzenia dla nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych oraz w związku z postanowieniami art. 19 ust. 3, art. 24 i art. 25 ust. 2 ponadto:
a)
wydawanie zarządzeń o potrzebie wykonania prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego,
b)
wydawanie decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego.
§  11.
Nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego ponoszą bezpośrednią i całkowitą odpowiedzialność za załatwianie spraw, wymienionych w § 9 i 10 mniejszego zarządzenia.
§  12.
Wszelkie pisma w sprawach, wymienionych w § 9 pkt. 1) - 3), podpisuje w imieniu prezydium powiatowej rady narodowej nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego z dodatkiem "za prezydium powiatowej rady narodowej" względnie w odniesieniu do obszarów miast stanowiących powiaty miejskie - "za prezydium miejskiej rady narodowej".

Pisma w pozostałych sprawach podpisuje nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego.

Zarządzenia, wymienione w § 10 lit. a) i b), podpisuje dyrektor parku narodowego.

§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-132.1646

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.
Data aktu: 20/11/1950
Data ogłoszenia: 22/12/1950
Data wejścia w życie: 22/12/1950