Zakres czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 20 listopada 1950 r.
w sprawie zakresu czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołane w niniejszym zarządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180).
§  2.
Konserwator przyrody jest pracownikiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej w oddziale leśnictwa wydziału rolnictwa i leśnictwa.
§  3.
Terytorialny zakres działania konserwatora przyrody obejmuje obszar województwa.

Konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie pełni swoje obowiązki również na obszarze m. st. Warszawy, a konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi - na obszarze m. Łodzi. Konserwator przyrody Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie (w Łodzi) podlega osobowo tejże Radzie, a w zakresie swej działalności na obszarze m. st. Warszawy (m. Łodzi) podlega służbowo radzie narodowej tego miasta.

§  4.
Do zakresu czynności konserwatora przyrody należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody oraz inicjatywa i występowanie z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz śledzenie ich skuteczności;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony, ustanowionej na obszarze rezerwatów przyrody (art. 13) oraz - w odniesieniu do poszczególnych gatunków roślin i zwierząt, zagrożonych w swym bycie lub ilościowym występowaniu (art. 15),
b)
wydawania orzeczeń o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień,
c)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21,
d)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody stosownie do art. 19,
e)
wydawania decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody (art. 25),
f)
udzielania zezwoleń na wykonanie czynności zakazanych lub podlegających ograniczeniu na mocy art. 18, stosownie do postanowień art. 20;
4)
występowanie z wnioskami w sprawie oznaczenia udziału w kosztach utrzymania urządzeń ochronnych w przypadkach przewidzianych w art. 26;
5)
występowanie z wnioskami w sprawie ujawnienia w księgach wieczystych poddania przedmiotów pod ochronę względnie skreślenia w nich odnośnego wpisu stosownie do postanowień art. 27;
6)
przeprowadzanie kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę;
7)
przeprowadzanie inwentaryzacji i prowadzenie rejestru wojewódzkiego przedmiotów poddanych pod ochronę;
8)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
9)
współdziałanie z właściwymi władzami w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
10)
czynności związane z nadzorem nad działalnością władz ochrony przyrody na stopniu powiatu;
11)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez Ministra Leśnictwa.
§  5.
Konserwator przyrody przed wydaniem orzeczenia o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień zasięga opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody (art. 16).
§  6.
Przy wydawaniu zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, konserwator przyrody może w nagłych przypadkach nie zasięgać opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody. Odpis takiego zarządzenia winien być niezwłocznie przesłany wojewódzkiemu komitetowi ochrony przyrody.
§  7.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustali w porozumieniu z Naczelnym Konserwatorem Przyrody te ważniejsze sprawy ochrony przyrody, które zastrzeże sobie do aprobaty.

Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) może udzielić konserwatorowi przyrody upoważnienia do podpisywania "za prezydium wojewódzkiej rady narodowej" (za prezydium rady narodowej m.st. Warszawy i m. Łodzi) pism dotyczących spraw, określonych w ustępie poprzednim, z wyjątkiem takich, które mają charakter zarządzeń ogólnych, skierowanych do podległych prezydium wojewódzkiej rady narodowej władz i urzędów.

§  8.
Terytorialnym zakresem działania nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektora parku narodowego jest obwód ochrony przyrody, którego obszar oznaczy prezydium powiatowej rady narodowej.

Podział na obwody ochrony przyrody winien z reguły pokrywać się z podziałem terytorialnym, przyjętym dla władz ochrony lasów, nie stanowiących własności Państwa na stopniu powiatu.

Obszary miast stanowiących powiaty miejskie wchodzą w skład właściwych obwodów ochrony przyrody, określonych w porozumieniu z zainteresowanymi prezydiami miejskich rad narodowych. Prezydiom rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie przysługują uprawnienia władz ochrony przyrody na stopniu powiatu, wynikające z ustawy o ochronie przyrody.

Podział na obwody ochrony przyrody m. st. Warszawy i m. Łodzi ustalą prezydia rad narodowych tych miast na wniosek właściwych konserwatorów przyrody.

§  9.
Do zakresu czynności nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody na powierzonym terenie oraz inicjatywa i występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz powiadamianie konserwatora przyrody o poczynionych spostrzeżeniach w tej dziedzinie;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony ustanowionej w orzeczeniu o uznaniu za pomnik przyrody,
b)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, z analogicznym zachowaniem postanowień zawartych w § 6 niniejszego zarządzenia,
c)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących pomników przyrody stosownie do art. 19;
4)
występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
5)
organizowanie wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
6)
czuwanie nad wykonywaniem przez podległe organy uprawnień w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o poddaniu przedmiotów pod ochronę;
7)
występowanie do prezydium powiatowej rady narodowej z wnioskami o ściganie w sprawach o przestępstwa przeciw ustawie o ochronie przyrody;
8)
dokonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie konserwatora przyrody kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę i stanu ich zabezpieczenia oraz przedstawianie konserwatorowi przyrody wniosków w tych sprawach;
9)
udział w prowadzeniu rejestru powiatowego przedmiotów poddanych pod ochronę;
10)
zbieranie stosownie do zlecenia konserwatora przyrody materiałów potrzebnych dla przygotowania decyzji innych władz ochrony przyrody;
11)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
12)
współdziałanie z organami właściwych władz w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z wykonywania przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
13)
sprawozdawczość dotycząca wykonanych prac z zakresu ochrony przyrody;
14)
informowanie prezydiów powiatowych rad narodowych o załatwianiu ważniejszych spraw objętych zakresem czynności w sposób i w terminach, ustalonych przez przewodniczącego prezydium;
15)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez konserwatora przyrody lub przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  10.
Do zakresu czynności dyrektora parku narodowego należy wykonywanie czynności, przewidzianych w § 9 niniejszego zarządzenia dla nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych oraz w związku z postanowieniami art. 19 ust. 3, art. 24 i art. 25 ust. 2 ponadto:
a)
wydawanie zarządzeń o potrzebie wykonania prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego,
b)
wydawanie decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego.
§  11.
Nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego ponoszą bezpośrednią i całkowitą odpowiedzialność za załatwianie spraw, wymienionych w § 9 i 10 mniejszego zarządzenia.
§  12.
Wszelkie pisma w sprawach, wymienionych w § 9 pkt. 1) - 3), podpisuje w imieniu prezydium powiatowej rady narodowej nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego z dodatkiem "za prezydium powiatowej rady narodowej" względnie w odniesieniu do obszarów miast stanowiących powiaty miejskie - "za prezydium miejskiej rady narodowej".

Pisma w pozostałych sprawach podpisuje nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego.

Zarządzenia, wymienione w § 10 lit. a) i b), podpisuje dyrektor parku narodowego.

§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-132.1646

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.
Data aktu: 20/11/1950
Data ogłoszenia: 22/12/1950
Data wejścia w życie: 22/12/1950