uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W ramach filaru I Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Instrumentem") udostępnia się Ukrainie wsparcie finansowe w wysokości do 38 270 000 000 EUR na okres 2024-2027 w formie bezzwrotnego wsparcia i pożyczek. Finansowanie w ramach filaru I przydzielane jest głównie na podstawie Planu Ukrainy Instrumentu na rzecz Ukrainy (zwanego dalej "Planem"). Plan określa program reform i inwestycji dla Ukrainy oraz etapy ilościowe i jakościowe, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu.
(2) Na podstawie art. 19 rozporządzenia (UE) 2024/792 Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2024/1447 2 w sprawie zatwierdzenia oceny Planu. Harmonogram monitorowania i wdrażania Planu, w tym etapów jakościowych i ilościowych, które są związane z finansowaniem w ramach filaru I Instrumentu, określono w załączniku do tej decyzji.
(3) Łączna kwota zasobów finansowych udostępnionych na potrzeby Planu na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447 wynosi 32 270 000 000 EUR, z czego 5 270 000 000 EUR w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a do 27 000 000 000 EUR w formie pożyczki.
(4) Zgodnie z art. 24 i 25 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono kwotę 6 000 000 000 EUR jako wyjątkowe finansowanie pomostowe oraz Ukrainie wypłacono kwotę 1 890 000 000 EUR w formie płatności zaliczkowej stanowiącej płatność z wyprzedzeniem w wysokości 7 % wsparcia w formie pożyczki, przysługującego Ukrainie na podstawie Planu.
(5) Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Ukrainie wypłacono w ramach Planu kwotę 8 221 521 428 EUR w pierwszych dwóch ratach, z czego kwotę 3 000 000 000 EUR wypłacono w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, a 5 221 521 428 EUR w formie pożyczek. Zgodnie z umową pożyczki zawartą między Unią a Ukrainą na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) 2024/792 kwotę 393 017 742 EUR z dwóch pierwszych rat użyto w celu rozliczenia płatności zaliczkowych na poczet pożyczki.
(6) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/792 w dniu 15 stycznia 2025 r. Ukraina przedłożyła należycie uzasadniony wniosek o płatność trzeciej raty bezzwrotnego wsparcia finansowego i wsparcia w formie pożyczki na kwotę 3 717 741 935 EUR, jak określono w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2024/1447. Do wniosku dołączono szereg dokumentów wskazujących na zadowalającą realizację odnośnych etapów, a także wszystkie pozostałe dokumenty wymagane na podstawie art. 12 umowy ramowej, art. 5 umowy w sprawie finansowania oraz art. 6 umowy pożyczki zawartych między Unią a Ukrainą na podstawie odpowiednio art. 9, 10 i 22 rozporządzenia (UE) 2024/792.
(7) Zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2024/1447,wraz z wnioskiem o płatność Ukraina przekazała dowody pokazujące zadowalającą realizację 13 etapów wymaganych do czwartego kwartału 2024 r. Tych 13 etapów dotyczy różnych reform określonych w Planie w rozdziałach dotyczących: zarządzania finansami publicznymi, systemu sądowego, zarządzania aktywami publicznymi, kapitału ludzkiego, otoczenia biznesowego, decentralizacji i polityki regionalnej, sektora energetycznego, transportu, sektora rolno-spożywczego i zarządzania surowcami krytycznymi. Weszły w życie przepisy udoskonalające zasady postępowania w przypadku stwierdzenia niewypłacalności, zapewniające niezależność krajowej Komisji Regulacyjnej ds. Energii i Usług Użyteczności Publicznej Ukrainy, dotyczące państwowego rejestru rolnego oraz przeglądu krajowego programu rozwoju bazy surowców mineralnych. Przyjęto politykę własności państwa i zakończono kategoryzację przedsiębiorstw państwowych. Przyjęto strategię na rzecz reformy zakładów psychoneurologii, innych zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz deinstytucjonalizacji opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, osobami starszymi i dziećmi. W Ukrainie przyjęto również: uchwały w sprawie wznowienia środków nadzoru rynku i kontroli produktów niespożywczych; uchwały w sprawie rozwoju urbanistyki na szczeblu lokalnym; zmienioną krajową strategię transportu; strategię rozwoju i rozbudowy infrastruktury granicznej z państwami członkowskimi UE i Republiką Mołdawii; oraz strategię na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Wprowadzono oparte na zasadach rynkowych ramy dotyczące energii ze źródeł odnawialnych.
(8) Zgodnie z art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/792 Komisja szczegółowo oceniła wniosek Ukrainy i pozytywnie oceniła jako zadowalającą realizację 13 etapów jakościowych i ilościowych w odniesieniu do trzeciej raty, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji. Tej pozytywnej oceny dokonano w kontekście realizacji Planu. Dalszym dostosowaniom do dorobku prawnego UE będzie sprzyjać proces akcesyjny.
(9) Komisja stwierdziła, że Ukraina nadal spełnia warunek wstępny przyznania wsparcia unijnego, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2024/792. W szczególności Ukraina nadal podtrzymuje i przestrzega skutecznych mechanizmów demokratycznych, m.in. wielopartyjnego systemu parlamentarnego i praworządności, a także gwarantuje poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości.
(10) W związku z tym niniejsza decyzja powinna stwierdzać, że odpowiednie warunki płatności trzeciej raty w ramach Planu zostały w zadowalający sposób spełnione.
(11) Mając na uwadze trudną sytuację budżetową Ukrainy, niezwykle ważne jest jak najszybsze wypłacenie środków finansowych. Ze względu na pilną sytuację oraz w celu przyspieszenia procesu niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinna być stosowana od dnia jej przyjęcia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.657 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/657 stwierdzająca zadowalające spełnienie warunków płatności trzeciej raty bezzwrotnego wsparcia finansowego i wsparcia w formie pożyczki na podstawie Planu Ukrainy w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy |
| Data aktu: | 17/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/2025, 31/03/2025 |