united kingdom
ukraine

Decyzja 2025/646 w sprawie ułatwienia osiągnięcia pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej

DECYZJA RADY (UE) 2025/646
z dnia 27 marca 2025 r.
w sprawie ułatwienia osiągnięcia pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię Unii Europejskiej przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia (zwaną dalej "strategią UE z 2003 r. przeciwko BMR"); w strategii tej przyznano wsparciu dla Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (zwanego dalej "NPT") najwyższy priorytet wśród działań na szczeblu międzynarodowym oraz wezwano do zachowania integralności i upowszechniania NPT, umów z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (zwaną dalej "MAEA") o zabezpieczeniach oraz protokołów załączonych do NPT i do umów z MAEA o zabezpieczeniach.

(2) Zgodnie z globalną strategią z 2016 r. na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej i strategią UE z 2003 r. przeciwko BMR działania Unii nadal opierają się na przekonaniu, że wielostronne podejście do bezpieczeństwa, w tym rozbrojenia i nieproliferacji, stanowi najlepszy sposób zachowania międzynarodowego ładu oraz utrzymania, wdrożenia i wzmocnienia wielostronnych traktatów i umów o rozbrojeniu i nieproliferacji.

(3) W ramach szerzej pojętej obietnicy utrzymywania, wspierania i dalszego realizowania ram w zakresie rozbrojenia, nieproliferacji i kontroli zbrojeń Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony, przyjęty przez Radę w dniu 21 marca 2022 r., odzwierciedla wspólne zobowiązanie do dalszego popierania centralnej roli NPT i podkreślania potrzeby wypełnienia wszystkich wynikających z niego obowiązków, jak i realizacji zobowiązań podjętych podczas poprzednich konferencji przeglądowych stron NPT, w tym potrzeby poczynienia wymiernych postępów na drodze do pełnego wdrożenia art. VI NPT, przy czym ostatecznym celem jest całkowite wyeliminowanie broni jądrowej.

(4) Unia aktywnie angażuje się w aktualny cykl przeglądu NPT. Cykl ten zakończy się 11. konferencją przeglądową stron NPT, która ma się odbyć w Nowym Jorku na przełomie kwietnia i maja 2026 r.

(5) Unia uważa, że NPT jest zasadniczym elementem światowego systemu nierozprzestrzeniania broni jądrowej, podstawowym fundamentem dążeń do rozbrojenia nuklearnego zgodnie z jego art. VI oraz istotnym elementem dalszego rozwoju zastosowania energii jądrowej do celów pokojowych. W związku z tym Rada przyjęła wspólne stanowisko 2005/329/WPZiB 2 , decyzję 2010/212/WPZiB 3 , konkluzje w sprawie 9. konferencji przeglądowej stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej 4  oraz konkluzje w sprawie 10. konferencji przeglądowej stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej 5 .

(6) W kontekście dyskusji nad dalszym wzmocnieniem procesu przeglądu NPT Unia konsekwentnie opowiadała się za większą inkluzywnością, a także za dalszym rozwijaniem podejścia regionalnego przyjętego podczas poprzedniego cyklu przeglądu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Unia wspiera działania, których celem jest ułatwienie osiągnięcia pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) poprzez promowanie większej inkluzywności i wzmocnienie podejścia regionalnego w obecnym cyklu przeglądu, a jednocześnie poprzez utrzymanie i zachowanie integralności NPT dzięki zrównoważonemu skoncentrowaniu się na jego trzech równie istotnych i wzajemnie się umacniających filarach: rozbrojeniu, nieproliferacji i pokojowym wykorzystaniu energii jądrowej.
2. 
Aby osiągnąć cel, o którym mowa w ust. 1, Unia wspiera projekt w odniesieniu do konferencji przeglądowej 2026 poprzez następujące działania:
a)
zorganizowanie maksymalnie czterech spotkań regionalnych w regionach Afryki, Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej i Karaibów oraz Bliskiego Wschodu;
b)
zorganizowanie dwóch imprez towarzyszących, jednej podczas 80. sesji Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ, a drugiej - podczas konferencji przeglądowej NPT 2026, z myślą o poinformowaniu o wynikach i wnioskach z wyżej wspomnianych spotkań regionalnych; oraz
c)
wspieranie i zapewnienie uczestnictwa w konferencji przeglądowej NPT 2026 poprzez sponsorowanie po jednym delegacie stolicy, z jak największej liczby państw-stron, a przynajmniej trzech z nich.

Opis tego projektu znajduje się w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem").
2. 
Realizacją projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, zajmuje się Biuro ONZ ds. Rozbrojenia (zwane dalej "UNODA").
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 988 941,12 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi

zastosowanie do budżetu Unii.

3. 
Właściwe zarządzanie finansową kwotą odniesienia, o której mowa w ust. 1, nadzoruje Komisja. W tym celu Komisja zawiera z UNODA umowę w sprawie finansowania. Zgodnie z tą umową w sprawie finansowania UNODA jest zobowiązana do wyeksponowania wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez UNODA. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do sporządzenia oceny.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych realizacji projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 18 miesięcy po dniu zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust.
3. 
Jednakże niniejsza decyzja wygasa sześć miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeżeli żadna umowa w sprawie finansowania nie zostanie zawarta w tym okresie.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Ułatwienie osiągnięcia pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej

Kontekst

Obecne wyzwania związane z Układem o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej są dobrze znane i poważne. Obecna sytuacja geostrategiczna sprawia, że rośnie poziom ryzyka, w tym zagrożenie użyciem broni jądrowej i konfliktem nuklearnym. Pojawiają się sygnały, że znowu może dojść do wyścigu zbrojeń jądrowych. Warunki geostrategiczne napędzają rozprzestrzenianie broni jądrowej, a w kryzysy regionalne o implikacjach jądrowych mogą zostać wciągnięte państwa dysponujące bronią jądrową, co może mieć katastrofalne skutki.

Wartość NPT nadal jest jednak powszechnie uznawana i szanowana. Podzielane jest też przekonanie, że warto dążyć do wzmocnienia traktatu i dokonać jego przeglądu. Pomyślny wynik konferencji przeglądowej NPT 2026 jest realistyczny i możliwy do osiągnięcia, ale wymaga szerokich konsultacji i uwzględnienia priorytetów jak najszerszego grona państw-stron oraz różnych zainteresowanych podmiotów w państwach-stronach, w szczególności tych, które wcześniej być może nie angażowały się głęboko w NPT.

W swojej pięćdziesięcioletniej historii NPT dowiódł swej solidności i elastyczności. Pozostaje wielostronną umową rozbrojeniową, do której przystąpiła największa liczba uczestników, z czterech kluczowych powodów:

– zawarte w nim prawnie wiążące zobowiązania w zakresie rozbrojenia jądrowego, w tym w odniesieniu do pięciu państw dysponujących bronią jądrową;

– zawarte w nim weryfikowalne gwarancje nieproliferacji, nadzorowane przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej;

– zawarty w nim obowiązek ułatwiania korzyści płynących z pokojowych zastosowań nauki i technologii jądrowej, w tym dążenia do zrównoważonego rozwoju; oraz

– niemal powszechne członkostwo - do traktatu przystąpiło 191 państw, co oznacza, że jego postanowienia są wiążące dla zdecydowanej większości społeczności międzynarodowej.

Od czasu bezterminowego przedłużenia obowiązywania NPT, co nastąpiło w 1995 r., podczas kolejnych konferencji przeglądowych, odbywających się co pięć lat, poszukiwano sposobów na wzmocnienie wdrażania traktatu, w tym poprzez praktyczne kroki i plan działania, tak aby ostatecznie uwolnić świat od broni jądrowej. Podczas konferencji przeglądowych NPT w 1995 r., 2000 r. i 2010 r. przyjęto zestaw zobowiązań i obowiązków, które wzmocniły wdrażanie traktatu w jego wszystkich trzech filarach - rozbrojenie, nieproliferacja i pokojowe zastosowania - oraz umocniły traktat jako taki.

Podczas konferencji przeglądowych NPT w 2015 r. i 2022 r. nie udało się jednak osiągnąć porozumienia w sprawie merytorycznego dokumentu końcowego. W związku z tym NPT znajduje się na rozdrożu.

Pomyślny wynik konferencji przeglądowej 2026 wzmocni rolę traktatu jako zasadniczego elementu światowego systemu nierozprzestrzeniania broni jądrowej, podstawowego fundamentu dążeń do rozbrojenia nuklearnego zgodnie z art. VI oraz istotnego elementu rozwoju zastosowania energii jądrowej do celów pokojowych. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla uwypuklenia i wzmocnienia jego trwałej wartości; jego roli jako faktycznego wielostronnego organu, na którego forum toczą się negocjacje we wszystkich kwestiach związanych z bronią jądrową; i wynikających z niej wymiernych korzyści dla bezpieczeństwa.

Pomyślny wynik konferencji przeglądowej będzie wymagać wyważonego podejścia do wszystkich trzech filarów traktatu. Będzie to również wymagać rozpoczęcia przygotowań do konferencji z dużym wyprzedzeniem i skorzystania z pomocy przewodniczącego, który rozumie niuanse stanowisk wszystkich państw-stron i który zdobył ich zaufanie. Zasadnicze znaczenie ma regularny dialog między państwami-stronami a przewodniczącym-nominatem i prezydium na temat sposobów pokonania przeszkód na drodze do pomyślnego wyniku w 2026 r. Dialog taki odegrał też kluczową rolę w opracowaniu ostatecznego dokumentu końcowego w 2022 r., na który to dokument, pomimo trudnej sytuacji międzynarodowej, zgodziły się wszystkie państwa z wyjątkiem jednego.

Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu są kontakty na szczeblu regionalnym i lokalnym na najwyższym możliwym szczeblu, a także kontakty z ekspertami w Genewie, Nowym Jorku i Wiedniu. Decydenci w stolicach i w wielu rozmaitych podmiotach rządowych - niezależnie od tego, czy chodzi o parlamentarzystów, organy regulacyjne ds. energii jądrowej, agencje rozwoju czy ministerstwa obrony - są wyraźnie zainteresowani utrzymaniem silnego NPT. Krytycznym etapem jest zrozumienie stanowisk tych różnych zainteresowanych stron i uzyskanie ich poparcia.

Podczas 10. cyklu przeglądu NPT, w ramach przygotowań do konferencji przeglądowej w 2022 r., przewodniczący-no- minat - dzięki hojnemu wsparciu Unii Europejskiej - rozpoczął serię konsultacji regionalnych w regionie Azji i Pacyfiku, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Konsultacje te spotkały się powszechnie z przychylnym przyjęciem ze strony państw w tych regionach, gdyż umożliwiają pracującym w stolicach ekspertom dostęp do przewodniczących Komitetu Przygotowawczego, państwom nieposiadającym środków na utrzymanie dużych delegacji w Nowym Jorku, Genewie i Wiedniu dają możliwość prowadzenia dialogu oraz stwarzają istotne okazje do omawiania kluczowych priorytetów regionalnych. Konsultacje te, polegające na nawiązaniu dwukierunkowej rozmowy między przewodniczącym-nominatem a rządami państw w regionie, pozwoliły w 2022 r. uzyskać poparcie wszystkich państw-stron z wyjątkiem jednego dla projektu dokumentu końcowego.

W związku z tym znaczący i pomyślny wynik konferencji przeglądowej 2026 również będzie wymagał zróżnicowanych i inkluzywnych podejść, w tym w odniesieniu do udziału delegacji z jak największej liczby państw-stron, w szczególności delegacji ze stolic, które wcześniej mogły nie być w stanie uczestniczyć w konferencji. Wychodząc z założenia, że negocjacje w sprawie nierozprzestrzeniania broni jądrowej i rozbrojenia nuklearnego dają lepsze wyniki i łatwiej je podtrzymać, gdy rozmowy pozwalają przedstawić różnorodne opinie i perspektywy państw, w projekcie proponuje się program sponsorowania.

Ten czysty zysk dla konferencji przeglądowej można osiągnąć poprzez sponsorowanie podróży z ich stolic delegatów, którzy w przeciwnym razie nie byliby w stanie uczestniczyć w konferencji. W ten sposób utrzymano by powiązanie między lokalnymi działaniami informacyjnymi prowadzonymi w ramach konsultacji regionalnych a forum konferencji przeglądowej w Nowym Jorku, a tym samym powstałby potencjał bardziej innowacyjnych i skuteczniejszych podejść do istniejących wyzwań.

1.
Cel i założenia projektu

Projekt ma na celu pomoc w ułatwieniu pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026, który pozwoli wzmocnić wdrażanie NPT w jego wszystkich trzech filarach. Cel projektu na zostać zrealizowany poprzez serię konsultacji w stolicach państw w regionie, które to konsultacje:

a) przyczynią się do zwiększenia wiedzy zainteresowanych stron w stolicach o kluczowych trudnościach, przed którymi stoi traktat, oraz

b) pozwolą przewodniczącemu konferencji przeglądowej 2026 szczegółowo poznać priorytety i obawy wszystkich państw-stron. Takie podejście opierałoby się na w dużej mierze udanym podejściu regionalnym przyjętym w poprzednim cyklu przeglądu, choć z udziałem szerszego grona zainteresowanych stron.

Główne cele:

1. Zapoznać się z obawami i priorytetami różnych zainteresowanych stron we wszystkich państwach-stronach w odniesieniu do cyklu przeglądu NPT 2026 i zrozumieć te kwestie, w tym poprzez zapewnienie inkluzywności i różnorodności uczestników konferencji przeglądowej.

2. Poszerzać wiedzę o przeszkodach, ale także o potencjalnych obszarach konwergencji w oparciu o liczne korzyści, jakie niesie ze sobą NPT, w tym poprzez włączenie szerszego i bardziej zróżnicowanego wachlarza głosów, między innymi ekspertów technicznych z agencji regulacyjnych i zakładów naukowych, a także decydentów, na przykład parlamentarzystów, a przy tym należyte uwzględnienie potrzeby zapewnienia równowagi płci zarówno wśród ekspertów, jak i uczestników.

3. Budować zaufanie między państwami a przewodniczącym-nominatem, aby rozwijać silne stosunki, niezbędne by konferencja przeglądowa mogła osiągnąć pomyślny wynik.

4. Zachęcać państwa do elastyczności i kompromisu w obliczu konferencji przeglądowej i poszukiwać pomysłów na sposoby osiągnięcia wspólnej płaszczyzny porozumienia i przezwyciężenia podziałów.

5. Opracować wkład w strategię mającą na celu osiągnięcie pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026, w tym rozważyć innowacyjne pomysły na to, jak mógłby wyglądać ewentualny wynik, który zapewni lepsze wdrażanie traktatu.

2.
Działania

2.1. Konsultacje regionalne

2.1.1. Cel

Celem każdego ze spotkań regionalnych jest lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji, omówienie opcji wspólnego zaangażowania, wypracowanie rozwiązań i budowanie stosunków ułatwiających pomyślne zakończenie konferencji przeglądowej NPT 2026.

2.1.2. Tematy

Spotkania regionalne w regionie Azji i Pacyfiku, Afryce oraz Ameryce Łacińskiej i na Karaibach obejmą wszystkie trzy filary NPT i będą dotyczyć głównych kwestii mających wpływ na NPT i jego państwa-strony, w oparciu o sesje Komitetu Przygotowawczego NPT i z uwzględnieniem perspektywy priorytetów i obaw regionalnych. Omawiane kwestie to między innymi: realizacja zobowiązań podjętych w poprzednich cyklach przeglądu; pokonywanie podziałów co do sposobów doprowadzenia do uwolnienia świata od broni jądrowej i utrzymania takiej sytuacji; wzmocnienie systemu nieproliferacji; dostęp do korzyści płynących z pokojowego wykorzystania technologii jądrowej, w tym z myślą o osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju; oraz intensyfikacja procesu przeglądu NPT.

Regionalne spotkanie państw-stron NPT na Bliskim Wschodzie objęłoby wszystkie trzy filary NPT. Dodatkowo byłoby poświęcone wdrożeniu rezolucji NPT z 1995 r. dotyczącej stworzenia bliskowschodniej strefy wolnej od broni jądrowej i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia. Takie podejście uzasadniają niedawne wydarzenia, takie jak niedawny rozwój sytuacji w regionie lub zbliżająca się konferencja zorganizowana z inicjatywy Zgromadzenia Ogólnego w sprawie ustanowienia na bliskowschodniej strefy wolnej od broni jądrowej i innych rodzajów broni masowego rażenia, a także wyzwania, jakie może stanowić ta kwestia dla pomyślnego wyniku w 2026 r.

2.1.3. Format

Spotkania regionalne będą mieć głównie postać interaktywnych konsultacji. Na każdym spotkaniu regionalnym przewodniczący-nominat będzie miał okazję przedstawić aktualny stan procesu przeglądu. Państwa zadadzą następnie szereg pytań, co pobudzi interaktywne zaangażowanie w oparciu o pytania i odpowiedzi.

W ramach spotkań zorganizowane zostaną również panele ekspertów regionalnych z myślą o generowania dyskusji i pomysłów.

Ten sam format ma być wykorzystywany na potrzeby dodatkowych spotkań z zainteresowanymi stronami pozarządowymi.

W spotkaniach mają uczestniczyć zarówno eksperci, jak i decydenci.

2.1.4. Lokalizacja

Spotkania regionalne mają wspierać interakcje z rządami państw z danego regionu w celu przygotowania konferencji przeglądowej 2026. Zaproponowano następujące cztery spotkania regionalne:

Państwa z regionu/podregionu: Proponowane miejsce:
Afryka (2025) Addis Abeba
Ameryka Łacińska/Karaiby (2026) Meksyk
Azja i Pacyfik (2025) Bangkok
Bliski Wschód (2026) Amman

2.1.5. Termin

Cztery spotkania regionalne odbędą się w okresie dziesięciu miesięcy między czerwcem 2025 r. a marcem 2026 r. Dokładne daty i kolejność spotkań regionalnych (tj. regionów, których będą dotyczyć) zostaną ustalone przez agencję wykonawczą w porozumieniu z przewodniczącym-nominatem konferencji przeglądowej oraz z UE, z uwzględnieniem oenzetowskiego kalendarza wydarzeń w obszarze rozbrojenia. Każde spotkanie regionalne będzie trwało maksymalnie dwa dni.

2.1.6. Obowiązki agencji wykonawczej

Przygotowanie merytoryczne:

W konsultacji z przewodniczącym-nominatem konferencji przeglądowej NPT 2026 agencja wykonawcza opracuje zawartość merytoryczną spotkań regionalnych oraz porządek obrad i listę prelegentów/ekspertów.

Logistyka i wsparcie w organizacji spotkań:

Agencja wykonawcza wraz z przyjmującymi państwami z danego regionu wdroży rozwiązania logistyczne (rezerwacje sal, organizacja cateringu, sprzęt audiowizualny, ustalenia dotyczące podróży uczestników i ekspertów itp.) na potrzeby spotkań regionalnych.

2.2. Sponsorowanie 2.2.1. Cel

Wspieranie i zapewnienie udziału - poprzez sponsorowanie po jednej osobie na delegację z jak największejliczby państw-stron, a przynajmniej trzech z nich - w konferencji przeglądowej NPT 2026, w tym poprzez zapewnienie udziału delegatów ze stolic, którzy jak dotąd nie byli w stanie przybyć.

2.2.2. Podejście/kryteria

Sponsorowani delegaci zostaną wybrani z krajów najsłabiej rozwiniętych (LDC), krajów otrzymujących oficjalną pomoc rozwojową (ODA) (na podstawie wykazu krajów otrzymujących ODA sporządzonego przez Komitet Pomocy Rozwojowej) lub małych rozwijających się państw wyspiarskich. Dodatkowym kryterium programu sponsorowania będzie sprawiedliwa reprezentacja regionalna i równość płci.

2.2.3. Obowiązki agencji wykonawczej

Agencja wykonawcza dokona niezbędnych ustaleń dotyczących kosztów podróży i diet dziennych w celu umożliwienia udziału wybranym delegatom.

2.3. Dwie imprezy towarzyszące 2.3.1. Cel

Przewiduje się, że jedna impreza towarzysząca odbędzie się podczas sesji Pierwszego Komitetu (UNGA80), a druga odbędzie się przy okazji samej konferencji przeglądowej 2026.

2.3.2. Tematy

Pierwsza impreza towarzysząca, które odbędzie się podczas 80. sesji Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ, ma być okazją do wprowadzenia i przeglądu statusu dwóch konsultacji regionalnych, które na tym etapie zostaną już przeprowadzone. Przewodniczący-nominat przedstawiłby między innymi informacje na temat dotychczasowych prac, w tym wszelkich wstępnych wyników. Druga impreza towarzysząca, która odbędzie się podczas samej konferencji przeglądowej, ma posłużyć do wymiany wyników i wniosków końcowych. Aby zwiększyć oddziaływanie tych ustaleń, impreza ta powinna odbyć się na początku konferencji przeglądowej, najlepiej w pierwszym tygodniu jej trwania.

2.3.3. Format

Przewodniczący-nominat poinformuje państwa-strony o postępach i ustaleniach, nakreślając wyzwania i możliwości i proponując możliwe podejścia. Elementem tej imprezy byłyby interaktywne sesje pytań i odpowiedzi z udziałem przewodniczącego-nominata i uczestników, w tym, w założeniu, delegatów z państw-stron oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego.

2.3.4. Lokalizacja

Siedziba ONZ (Nowy Jork)

2.3.5. Obowiązki agencji wykonawczej

Przygotowanie merytoryczne:

W konsultacji z przewodniczącym-nominatem agencja wykonawcza opracuje zawartość merytoryczną tych imprez towarzyszących oraz porządek obrad i listę prelegentów/ekspertów.

Logistyka i usługi konferencyjne:

Agencja wykonawcza wdroży rozwiązania logistyczne (rezerwacje sal, organizacja cateringu, sprzęt audiowizualny).

3.
Wyeksponowanie działań UE

Agencja wykonawcza podejmuje wszystkie działania konieczne do upublicznienia faktu, że niniejszy projekt został sfinansowany przez Unię Europejską. Wsparcie udzielone przez Unię zostanie wyeksponowane zarówno podczas publicznych, jak i odbywających się w zamkniętym gronie prezentacji i sesji informacyjnych prowadzonych przez przewodniczącego-nominata. Informacje o wsparciu udzielonym przez Unię zostaną również umieszczone w zaproszeniach i innych materiałach pisemnych udostępnianych uczestnikom poszczególnych działań. Agencja wykonawcza zapewni, by Unia była reprezentowana podczas wszystkich imprez wspieranych w ramach niniejszego projektu.

4.
Agencja wykonawcza

Biuro ONZ ds. Rozbrojenia (wydział ds. broni masowego rażenia).

5.
Personel - personel projektu: Konsultant na poziomie B/C i osoba odpowiedzialna za wsparcie administracyjne zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy na poziomie G-5

Ze względu na ograniczone możliwości kadrowe w wydziale UNODA ds. broni masowego rażenia przewiduje się, że do nadzorowania merytorycznych i administracyjnych/organicznych aspektów projektu wymagane będzie wsparcie konsultanta na poziomie B/C (odpowiednik pracownika P3) oraz osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy na szczeblu G-5. Wspomniane aspekty obejmować będą opracowanie porządków obrad i potrzebnych materiałów na potrzeby posiedzeń regionalnych, określenie, a następnie zestawienie opinii uczestników, przygotowanie podsumowań spotkań i dostarczenie wkładu w sprawozdanie końcowe. Ponadto personel pomocniczy będzie odpowiedzialny za kwestie logistyczne, w tym za rezerwację sal i organizację podróży dla uczestników i ekspertów.

Ci członkowie personelu podlegaliby szefowi wydziału ds. broni masowego rażenia.

1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 6 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.90375) zmieniające nin. decyzję z dniem 27 marca 2025 r.
2 Wspólne stanowisko Rady 2005/329/WPZiB z dnia 25 kwietnia 2005 r. dotyczące Konferencji przeglądowej 2005 Stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (Dz.U. L 106 z 27.4.2005, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/compos/2005/329/oj).
3 Decyzja Rady 2010/212/WPZiB z dnia 29 marca 2010 r. dotycząca stanowiska Unii Europejskiej na konferencję przeglądową 2010 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (Dz.U. L 90 z 10.4.2010, s. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2010/212/oj).
4 Konkluzje Rady w sprawie 9. konferencji przeglądowej stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej. Dokument Rady ST 8079/15.
5 Konkluzje Rady w sprawie 10. konferencji przeglądowej stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT). Dokument Rady ST 13243/21.

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.646

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/646 w sprawie ułatwienia osiągnięcia pomyślnego wyniku konferencji przeglądowej 2026 stron Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej
Data aktu: 27/03/2025
Data ogłoszenia: 28/03/2025
Data wejścia w życie: 27/03/2025