uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń.
(2) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono dwa wnioski o zezwolenie na stosowanie preparatu diklazurilu jako dodatku paszowego. Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Wnioski te dotyczą zezwolenia na stosowanie preparatu diklazurilu (Coxiril) jako dodatku paszowego odpowiednio dla kurcząt odchowywanych na kury nioski i bażantów, celem sklasyfikowania go w kategorii "kokcydiostatyki i histomonostatyki".
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/46 2 zezwolono już na stosowanie preparatu diklazurilu (Coxiril) jako dodatku paszowego dla kurcząt rzeźnych, indyków rzeźnych oraz perlic rzeźnych i hodowlanych.
(5) W opiniach z 20 lutego 2018 r. 3 i 23 marca 2023 r. 4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania preparat diklazurilu (Coxiril) jest bezpieczny dla kurcząt odchowywanych na kury nioski i bażantów. Jest on bezpieczny dla konsumentów, pod warunkiem że nie zostaną przekroczone maksymalne limity pozostałości ("NDP") ustanowione dla drobiu. Jeżeli chodzi o środowisko, Urząd stwierdził, że preparat diklazurilu (Coxiril) najprawdopodobniej nie stwarza ryzyka dla środowiska lądowego ani osadów (zarówno w glebach kwaśnych, jak i niekwaśnych) ani nie wzbudza obaw w odniesieniu do wód gruntowych, zarówno w przypadku gleb kwaśnych, jak i niekwaśnych, że nie można wyciągnąć wniosków w odniesieniu do środowiska wodnego ze względu na brak danych oraz że preparat nie ma potencjału bioakumulacji, co sprawia, że ryzyko zatruć wtórnych jest mało prawdopodobne. Urząd stwierdził również, że preparat diklazurilu (Coxiril) uznaje się za substancję niedziałającą drażniąco na oczy i skórę, nie ma on potencjalnego działania uczulającego na skórę oraz że jest mało prawdopodobne, aby narażenie użytkownika przez drogi oddechowe powodowało toksyczność oddechową lub ogólnoustrojową. Urząd stwierdził ponadto, że w proponowanych warunkach stosowania preparat diklazurilu (Coxiril) ma potencjał zwalczania kokcydiozy. Zalecił on monitorowanie w terenie oporności Eime- ria spp. na diklazuril, najlepiej podczas drugiej części okresu ważności zezwolenia. Zgodnie z art. 5 ust. 4 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 378/2005 5 laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 uznało, że wnioski i zalecenia zawarte w poprzedniej ocenie dotyczącej tego samego dodatku są ważne i mają zastosowanie do bieżącego wniosku.
(6) W związku z powyższym, biorąc pod uwagę, że kurczęta odchowywane na kury nioski i bażanty są utrzymywane wyłącznie w środowisku lądowym, Komisja uważa, że preparat diklazurilu (Coxiril) spełnia warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tego preparatu w odniesieniu do kurcząt odchowywanych na kury nioski i bażantów. Należy przewidzieć monitorowanie oporności Eimeria spp. na diklazuril po wprowadzeniu do obrotu oraz wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 maksymalne limity pozostałości ustanowione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 37/2010 6 dla diklazurilu u drobiu mają zastosowanie do odpowiednich środków spożywczych pochodzących od zwierząt karmionych tym preparatem.
(7) W ostatniej kolumnie załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/46 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) w odpowiednich środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego zawarto odniesienie do rozporządzenia (UE) nr 37/2010 i określono szczegółowo NDP. Jednakże zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, w przypadku gdy w regułach wspólnotowych określono już maksymalny limit pozostałości danej substancji, ten maksymalny limit pozostałości stosuje się również do pozostałości aktywnej substancji lub jej metabolitów wskutek zastosowania substancji jako dodatku paszowego. NDP ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 37/2010 w odniesieniu do diklazurilu u drobiu mają zatem zastosowanie również na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/46, a odniesienie do rozporządzenia (UE) nr 37/2010 było wystarczające bez dodawania szczegółów dotyczących NDP. Należy zatem odpowiednio sprostować załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/46.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 grudnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2733 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2733 dotyczące zezwolenia na stosowanie preparatu diklazurilu (Coxiril) jako dodatku paszowego dla kurcząt odchowywanych na kury nioski i bażantów (posiadacz zezwolenia: Huvepharma NV) i w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/46 |
| Data aktu: | 07/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 08/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 28/12/2023 |