Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/856
z dnia 18 kwietnia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 2617)

(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 10 marca 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Connecting all European capitals and people through a high-speed train network" ("Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Połączenie wszystkich stolic europejskich liniami kolejowymi dużej prędkości. Wzywamy Komisję Europejską do jak najszybszego przedstawienia wniosku w sprawie prawnie wiążącego aktu prawnego dotyczącego utworzenia europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Oznacza to połączenie ze sobą istniejących sieci kolei dużej prędkości i wybudowanie nowych linii dużej prędkości tam, gdzie jeszcze nie istnieją".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Wyjaśniono w nim, że o ile wszyscy Europejczycy mają prawo do swobodnego przemieszczania się w obrębie granic UE, powinno to być jednak również możliwe niezależnie od ich wieku, środków finansowych i stanu fizycznego czy psychicznego. Organizatorzy twierdzą, że chociaż sieć kolei dużej prędkości w Europie ma długość ponad 11 500 km, to są nią połączone głównie miasta w ograniczonej liczbie państw członkowskich i że wiele państw członkowskich nie należy do europejskiej sieci kolei dużej prędkości. Organizatorzy uważają, że należy utworzyć europejską sieć kolei dużej prędkości, ponieważ: (i) podróże koleją są zrównoważone ekologicznie i bezpieczne; (ii) pociągi dużej prędkości stanowią wygodną alternatywę dla lotów średniodystansowych; (iii) pociągi dużej prędkości sprzyjają włączeniu społecznemu i są dostępne dla wszystkich; (iv) szybkie połączenia przyczyniają się do rozwoju regionalnego i równomiernie rozłożonego wzrostu gospodarczego w UE; (v) linie kolei dużej prędkości zwiększają spójność i przynoszą korzyści całemu społeczeństwu. Organizatorzy twierdzą, że aby umożliwić bezpieczne i zrównoważone połączenia między mieszkańcami Europy, ważne jest połączenie różnych sieci w poszczególnych państwach członkowskich oraz rozbudowa całej sieci w związku z rosnącą liczbą pasażerów.

(4) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja jest uprawniona na mocy art. 170-172 Traktatu do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego, który przyczyni się do tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich w dziedzinie transportu oraz do promowania wzajemnych połączeń i interoperacyjności sieci krajowych. Na podstawie art. 171 ust. 2 Traktatu państwa członkowskie, w porozumieniu z Komisją, koordynują między sobą polityki prowadzone na poziomie krajowym, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację tych celów. Komisja może podjąć, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia takiej koordynacji. Ponadto art. 172 akapit drugi Traktatu stanowi, że wytyczne i projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, które dotyczą terytorium danego państwa członkowskiego, wymagają zgody tego państwa.

(5) Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Afryea UITERLOO i Rogier VERGOUWEN.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 kwietnia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.110.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/856 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Połączenie wszystkich europejskich stolic i mieszkańców siecią kolei dużej prędkości" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 18/04/2023
Data ogłoszenia: 25/04/2023