Rezolucja 2022/1726 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1726
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0125/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) (zwanego dalej "Centrum") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2020 wyniósł 18 277 890 EUR, co stanowi wzrost o 2,30 % w stosunku do budżetu za rok 2019; mając na uwadze, że budżet Centrum pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. stwierdza z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,01 % w porównaniu z rokiem 2019; odnotowuje, że osiągnięto cel dotyczący wskaźnika realizacji zobowiązań określony na 2020 r. w programie prac Centrum (98 %); stwierdza z zadowoleniem, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 93,76 %, co oznacza nieznaczny spadek o 1,36 % w porównaniu z rokiem 2019;

2. z zaniepokojeniem zauważa, że ze sprawozdania Trybunału wynika, że, podobnie jak w 2019 r., Centrum nie zastosowało właściwej metody obliczania składek dla Islandii i Norwegii; odnotowuje, że zgodnie z umową o współpracy między Cedefopem a Europejskim Stowarzyszeniem Wolnego Handlu (EFTA) partnerzy współpracujący z EFTA wnoszą wkład na poziomie określonym przez udział ich PNB w całkowitym PNB EOG oraz że wkłady Norwegii i Islandii w początkowym budżecie obliczono na podstawie stosunku ich PKB (2,27 % w przypadku Norwegii i 0,14 % w przypadku Islandii) do PKB państw członkowskich UE należących do EOG, a nie do całkowitego PNB EOG; zauważa, że w związku z tym Norwegia i Islandia wniosły do budżetu Centrum na 2020 r. o 8 601 EUR mniej niż powinny były wnieść, a Unia wniosła o 8 601 EUR więcej; odnotowuje, że choć środki na płatności i dochody zostały zmniejszone o 1 100 000 EUR w pierwszym budżecie korygującym na 2020 r., Norwegii ani Islandii nie zwrócono żadnej części tej redukcji, co oznacza, że w 2020 r. wkład obu krajów wniósł o 25 886 EUR więcej; odnotowuje, że nadal trwa wprowadzanie prawidłowej metody obliczania wkładów pomimo przedstawionych w 2019 r. zaleceń Trybunału dotyczących metody obliczania wkładów;

3. z zadowoleniem przyjmuje jednak cel Centrum, jakim jest ustanowienie przejrzystej i łatwej w stosowaniu metodyki oraz szybkie podjęcie działań, aby rozwiązać problem zgodnie z zaleceniem Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu (DG BUDG) Komisji za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL), jako część "Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym - protokół 31";

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że -z wyjątkiem jednego trwającego działania związanego z metodą obliczania wkładu określoną w oświadczeniu w sprawie współpracy Cedefop-EFTA - Centrum zakończyło wszystkie inne działania podjęte w odpowiedzi na uwagi Trybunału związane z wykonaniem budżetu na lata budżetowe 2018 i 2019;

Skuteczność

5. zauważa, że Centrum stosuje interesujący system pomiaru wyników obejmujący kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z działań Centrum na poziomie projektów, działań i organizacji, a także inne środki służące poprawie zarządzania budżetem; z zadowoleniem przyjmuje stosowanie wskaźnika środowiskowego "emisje CO2 (w tonach)", ponieważ stanowi on dowód zaangażowania Centrum w realizację celów ekologicznych oraz jest przydatnym punktem odniesienia umożliwiającym śledzenie zmian emisji po pandemii i śladu węglowego Centrum;

6. wyraża uznanie dla Centrum za jego wielostronny wkład w kształtowanie polityki Unii, w szczególności europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności (europejski program na rzecz umiejętności), pierwsze w historii zalecenie Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz deklarację z Osnabrück;

7. zwraca uwagę, że 4 maja 2020 r. Centrum podpisało nową umowę o gwarantowanym poziomie usług z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), dzięki czemu obie agencje mogą dzielić się zasobami, np. usługami zaufanych doradców; odnotowuje z zainteresowaniem, że w 2021 r. Centrum i ENISA dzieliły się zasobami związanymi z inspektorem ochrony danych;

8. docenia wiedzę specjalistyczną Centrum i wysokiej jakości pracę, dzięki której powstają badania oraz analizy, a Centrum świadczy usługi doradztwa technicznego na potrzeby strategii politycznych dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego, kwalifikacji i umiejętności, aby promować szkolenia wysokiej jakości, dostosowane do indywidualnych potrzeb i rynku pracy;

9. podkreśla znaczenie, autonomię i wartość dodaną Centrum w dziedzinie jego kompetencji;

10. z zadowoleniem przyjmuje w szczególności wkład Centrum w analizę wpływu pandemii i transformacji cyfrowej na praktyki biznesowe w nowych realiach unijnego rynku pracy, którego przykładem jest europejski sondaż przedsiębiorstw COVID-19 przygotowany we współpracy z Eurofoundem (COVID-19 European Company Survey);

11. przypomina o ważnej roli Centrum w zapewnianiu włączenia umiejętności cyfrowych do programów kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Unii oraz w monitorowaniu wdrażania i wpływu zaleceń Rady w sprawie europejskiego programu na rzecz umiejętności, kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz trwałej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności oraz planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej;

12. podkreśla, że odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe powinny umożliwiać Centrum dalszą realizację programu prac przy bardzo wysokim wskaźniku wykonania działań;

13. odnotowuje, że Centrum kontynuuje wysiłki na rzecz poprawy swojego cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych, zwłaszcza za pośrednictwem szkoleń i działań uświadamiających dla pracowników;

14. wyraża zadowolenie, że Centrum zrealizowało, a nawet przekroczyło swój plan prac oraz określone w nim cele i rezultaty na 2020 r. pomimo wyzwań spowodowanych pandemią;

15. z satysfakcją odnotowuje dobrą współpracę Centrum z Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Eurofound; zwraca uwagę, że każda z tych trzech agencji pełni rolę obserwatora na posiedzeniach zarządów dwóch pozostałych agencji; odnotowuje ponadto, że Centrum i ETF współpracują również w ramach międzyagencyjnej grupy roboczej z OECD, MOP, UNESCO i innymi organizacjami międzynarodowymi;

Polityka kadrowa

16. zwraca uwagę, że do 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97 % (w porównaniu z 95 % w 2019 r.) i że przyjęto 78 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy w budżecie Unii przewidziano 81 stanowisk dla tej kategorii pracowników, a także 10 stanowisk urzędników; zauważa, że w 2020 r. Centrum zatrudniało dwóch pracowników tymczasowych i oraz konsultantów na 8,5 etatu (czyli osiem osób pracujących w pełnym wymiarze czasu i jedną pracującą na pół etatu), natomiast w 2019 r. Centrum nie korzystało z tych zasobów;

17. zwraca uwagę na brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Centrum, do której należy 4 mężczyzn (66,7 %) i 2 kobiety (33,3 %); zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci wśród wszystkich pracowników, zatrudnionych jest 57 % kobiet i 43 % mężczyzn;

18. zachęca Centrum do dalszego opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami; z zadowoleniem przyjmuje proaktywne podejście Centrum do telepracy stosowane w ciągu ostatnich kilku lat;

19. z niepokojem zauważa, że problemy Centrum dotyczące eksternalizacji jego służby prawnej, stwierdzone przez organ udzielający absolutorium i Trybunał, nadal nie zostały rozwiązane, ale przyjmuje z zadowoleniem decyzję Centrum o przywróceniu w 2021 r. stanowiska wewnętrznego doradcy prawnego; wzywa Centrum, by nadal informowało organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

20. zwraca uwagę, że mandat komitetu ds. bezpieczeństwa i higieny pracy wygasł; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź utworzenia komitetu ds. dobrostanu; wzywa do jak najszybszego powołania komitetu ds. dobrostanu;

21. ubolewa, że wielu pracowników ma trudności z kontaktowaniem się z organami krajowymi, na przykład należącymi do systemu opieki zdrowotnej i zabezpieczenia społecznego; apeluje o większe wsparcie dla personelu, który przeniósł się do kraju, w którym znajduje się siedziba agencji; proponuje zatem, aby osoba łącznikowa dbała między innymi o ułatwianie kontaktów między personelem Centrum a władzami krajowymi;

22. wzywa sieć agencji UE (EUAN), aby ustanowiła jasne zasady członkostwa pracowników w krajowym systemie opieki zdrowotnej Grecji; zaleca, aby wyraźnie określały one, co jest objęte ubezpieczeniem zdrowotnym i w którym momencie ono wygasa;

Udzielanie zamówień publicznych

23. zauważa z zaniepokojeniem, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Centrum popełniło błędy w zarządzaniu zamówieniami publicznymi; odnotowuje w szczególności ustalenie Trybunału, zgodnie z którym Centrum udzieliło zamówienia w oparciu o procedurę negocjacyjną z jednym oferentem bez żadnego udokumentowanego badania rynku, oraz że ostatecznie zaproponowana cena przewyższyła szacunkowy budżet o 98 %, przez co wartość zamówienia przekroczyła próg, powyżej którego zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego można stosować procedurę negocjacyjną z jednym oferentem;

24. przyjmuje do wiadomości, że - aby wyeliminować uchybienie stwierdzone przez Trybunał - Centrum anulowało tę umowę po kontroli ze skutkiem od 26 lutego 2021 r.;

25. w odniesieniu do działań następczych w związku z zaleceniami zawartymi w absolutorium organu udzielającego absolutorium za 2019 r. stwierdza, że zakończono wdrażanie zaleceń dotyczących dokumentacji i metodyki udzielania zamówień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

26. odnotowuje istniejące środki i aktualnie prowadzone działania Centrum mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, chronić sygnalistów oraz zwalczać molestowanie; zwraca jednak uwagę, że w zarządzie Centrum zasiada 94 członków (w tym obserwatorzy) i 63 zastępców; zauważa, że 28 czerwca 2021 r. Centrum poinformowało, iż na jego stronie internetowej opublikowano 93 ze 157 życiorysów; zwraca uwagę na brak niektórych deklaracji interesów i życiorysów zarządu oraz przypomina, że wszyscy członkowie i zastępcy, którzy uczestniczą w posiedzeniach zarządu lub korzystają z prawa głosu, muszą złożyć deklarację interesów; zauważa, że publikuje się życiorysy kadry kierowniczej wyższego szczebla Centrum, ale nie życiorysy ekspertów zewnętrznych i wewnętrznych; wzywa Centrum do zapewnienia pełnej przejrzystości poprzez publikowanie życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów wszystkich członków zarządu oraz zainteresowanych ekspertów zewnętrznych i wewnętrznych;

27. ubolewa z powodu dużej liczby członków zarządu (157 osób), co nie ułatwia podejmowania decyzji i komplikuje zarządzanie; przypomina, że zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Cedefop członkowie jego zarządu są zobowiązani do publikowania deklaracji o braku konfliktu interesów; przypomina, że członkowie zarządu są również proszeni o przedstawienie krótkich życiorysów, chociaż nie jest to wymóg formalny;

Kontrola wewnętrzna

28. zauważa, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) Komisji przeprowadziła zdalnie pełną ocenę ryzyka obejmującą procedury administracyjne, finansowe, operacyjne i informatyczne Centrum, a po audycie uzupełniającym przeprowadzonym przez IAS stwierdzono, że Centrum odpowiednio i skutecznie wdrożyło wszystkie zalecenia; odnotowuje, że wdrożono wszystkie sześć zaleceń z audytu dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi i etyki;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

29. zauważa z zadowoleniem, że Centrum szybko opracowało i uruchomiło plan zarządzania kryzysowego, aby poradzić sobie z pandemią COVID-19, i zastosowało takie środki ostrożności jak telepraca oraz odwołanie wydarzeń i misji wymagających obecności fizycznej, aby zapewnić ciągłość działania; odnotowuje ponadto, że podczas przeglądu oceny ryzyka Centrum uznano, że krytyczne ryzyko wiąże się z wykonaniem budżetu i wskaźnikiem obsadzenia stanowisk; zwraca uwagę, że według Centrum podjęte przez nie działania umożliwiają skuteczne ograniczenie obu rodzajów ryzyka;

Inne uwagi

30. odnotowuje, że Centrum kontynuuje wysiłki na rzecz poprawy swojego cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych, zwłaszcza za pośrednictwem szkoleń i działań uświadamiających dla pracowników;

31. wzywa Centrum do zwiększania synergii, zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami unijnymi w celu poprawy skuteczności (w tym zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych, bezpieczeństwa itp.);

32. przypomina, jak ważne jest podniesienie poziomu cyfryzacji w Centrum pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, a także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Centrum powinno nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby za wszelką cenę uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji online;

33. z zadowoleniem przyjmuje skuteczną współpracę z agencjami unijnymi w ramach EUAN oraz szczególny nacisk położony na identyfikację i eksploatowanie synergii między agencjami w dziedzinie administracji, a także w obszarze podstawowej działalności i metodyki opracowania wskaźników zarządzania realizacją celów we współpracy z ETF, Eurofoundem i EU-OSHA;

34. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 4 maja 2022 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 4.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.204

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1726 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022