KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym delta-9-tetrahydrokannabinolu (A9-THC), w środkach spożywczych.
(2) W 2015 r. panel Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym przyjął opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia ludzi związanego z obecnością tetrahydrokanna- binolu (THC) w mleku i innych rodzajach żywności pochodzenia zwierzęcego 3 . THC, a dokładniej A9-THC, jest najbardziej istotnym składnikiem konopi Cannabis sativa. Urząd ustalił ostrą dawkę referencyjną (ARfD) na poziomie 1 ug A9-THC/kg masy ciała.
(3) Aby uzyskać więcej danych na temat występowania A9-THC i innych istotnych niepsychoaktywnych prekursorów w żywności uzyskanej z konopi oraz w żywności zawierającej konopie lub składniki uzyskane z konopi, przyjęto zalecenie Komisji (UE) 2016/2115 4 .
(4) W dniu 7 stycznia 2020 r. Urząd opublikował sprawozdanie naukowe szacujące ostre narażenie ludzi na działanie A9-THC 5 , uwzględniając dane o występowaniu tej substancji pozyskane na podstawie zalecenia (UE) 2016/2115. W przypadku niektórych szacunków ostrego narażenia wartość ARfD wynosząca 1 ug/kg masy ciała została przekroczona. Mimo że szacunki narażenia na A9-THC w Unii będą prawdopodobnie przeszacowane, obecne narażenie na A9-THC stanowi potencjalne zagrożenie dla zdrowia.
(5) Należy zatem ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy w nasionach konopi i produktach uzyskanych z nasion konopi w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego. Ponieważ kwas delta-9-tetrahydrokannabi- nolowy (A9-THCA) może zostać przetworzony na A9-THC w procesie obróbki, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać ustalone jako suma A9-THC i A9-THCA, wyrażona w ekwiwalentach A9-THC.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(7) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów. Należy również przewidzieć okres przejściowy w odniesieniu do środków spożywczych wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 11 sierpnia 2022 r.
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Dziennik EFSA 2015;13(6):4141
4 Zalecenie Komisji (UE) 2016/2115 z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie monitorowania obecności A9-tetrahydrokannabinolu, jego prekursorów oraz innych kannabinoidów w żywności (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 103).
5 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), Arcella D, Cascio C i Mackay K, 2020. "Acute human exposure assessment to tetrahydrocannabinol (A9-THC)" (Ocena ostrego narażenia ludzi na działanie tetrahydrokannabinolu (A9-THC)). Dziennik EFSA 2020; 18(1):5953, 41 s., https://doi.org/10.2903/j.efsa.2020.5953.