Rozporządzenie 2022/1393 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów delta-9-tetrahydrokannabinolu (Δ9-THC) w nasionach konopi i produktach z nich uzyskanych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/1393
z dnia 11 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów delta-9-tetrahydrokannabinolu (A9-THC) w nasionach konopi i produktach z nich uzyskanych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym delta-9-tetrahydrokannabinolu (A9-THC), w środkach spożywczych.

(2) W 2015 r. panel Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym przyjął opinię naukową dotyczącą ryzyka dla zdrowia ludzi związanego z obecnością tetrahydrokanna- binolu (THC) w mleku i innych rodzajach żywności pochodzenia zwierzęcego 3 . THC, a dokładniej A9-THC, jest najbardziej istotnym składnikiem konopi Cannabis sativa. Urząd ustalił ostrą dawkę referencyjną (ARfD) na poziomie 1 ug A9-THC/kg masy ciała.

(3) Aby uzyskać więcej danych na temat występowania A9-THC i innych istotnych niepsychoaktywnych prekursorów w żywności uzyskanej z konopi oraz w żywności zawierającej konopie lub składniki uzyskane z konopi, przyjęto zalecenie Komisji (UE) 2016/2115 4 .

(4) W dniu 7 stycznia 2020 r. Urząd opublikował sprawozdanie naukowe szacujące ostre narażenie ludzi na działanie A9-THC 5 , uwzględniając dane o występowaniu tej substancji pozyskane na podstawie zalecenia (UE) 2016/2115. W przypadku niektórych szacunków ostrego narażenia wartość ARfD wynosząca 1 ug/kg masy ciała została przekroczona. Mimo że szacunki narażenia na A9-THC w Unii będą prawdopodobnie przeszacowane, obecne narażenie na A9-THC stanowi potencjalne zagrożenie dla zdrowia.

(5) Należy zatem ustalić najwyższe dopuszczalne poziomy w nasionach konopi i produktach uzyskanych z nasion konopi w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego. Ponieważ kwas delta-9-tetrahydrokannabi- nolowy (A9-THCA) może zostać przetworzony na A9-THC w procesie obróbki, najwyższe dopuszczalne poziomy powinny zostać ustalone jako suma A9-THC i A9-THCA, wyrażona w ekwiwalentach A9-THC.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(7) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania najwyższych dopuszczalnych poziomów. Należy również przewidzieć okres przejściowy w odniesieniu do środków spożywczych wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r., mogą pozostać w obrocie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu ich przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 sierpnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 8 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 dodaje się pozycję 8.6 w brzmieniu:
Środki spożywcze (1) Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)
"8.6. Ekwiwalenty delta-9-tetrahydrokannabinolu (A9-THC) (*)
8.6.1. Nasiona konopi 3,0
8.6.2. Zmielone nasiona konopi, (częściowo) odtłuszczone nasiona konopi i inne produkty przetworzone/uzyskane z nasion konopi (**) z wyjątkiem produktów, o których mowa w pkt 8.6.3. 3,0
8.6.3. Olej z nasion konopi 7,5
(*) Najwyższy dopuszczalny poziom odnosi się do sumy delta-9-tetrahydrokannabinolu (A9-THC) i kwasu delta-9-tetrahydrokannabino- lowego (A'-THCA), wyrażonej jako A9-THC. Do poziomu A9-THCA stosuje się współczynnik 0,877, a najwyższy dopuszczalny poziom odnosi się do sumy A9-THC + 0,877 x A9-THCA (w przypadku oddzielnego oznaczenia ilościowego A9-THC i A9-THCA).

(**) Produkty przetworzone/uzyskane z nasion konopi są produktami przetworzonymi/uzyskanymi wyłącznie z nasion konopi."

1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 Dziennik EFSA 2015;13(6):4141
4 Zalecenie Komisji (UE) 2016/2115 z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie monitorowania obecności A9-tetrahydrokannabinolu, jego prekursorów oraz innych kannabinoidów w żywności (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 103).
5 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), Arcella D, Cascio C i Mackay K, 2020. "Acute human exposure assessment to tetrahydrocannabinol (A9-THC)" (Ocena ostrego narażenia ludzi na działanie tetrahydrokannabinolu (A9-THC)). Dziennik EFSA 2020; 18(1):5953, 41 s., https://doi.org/10.2903/j.efsa.2020.5953.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.211.83

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/1393 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów delta-9-tetrahydrokannabinolu (Δ9-THC) w nasionach konopi i produktach z nich uzyskanych
Data aktu: 11/08/2022
Data ogłoszenia: 12/08/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 01/09/2022