uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 43 ust. 3 Traktatu stanowi, że Rada, na wniosek Komisji, ma przyjąć środki dotyczące ustalania i przydziału uprawnień do połowów.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 zawiera wymóg przyjęcia środków ochronnych z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w odpowiednich przypadkach, sprawozdań przygotowanych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF).
(3) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów przydziela się państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.
(4) Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach.
(5) Plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2 i wszedł w życie w dniu 16 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie maksymalnego pod- trzymywalnego połowu (MSY) w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i do dnia 1 sty cznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy i ustalić zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 tego rozporządzenia.
(6) STECF stwierdził, że w celu osiągnięcia celów w zakresie MSY w odniesieniu do stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego potrzebne są szybkie działania i rzeczywiste zmniejszenie śmiertelności połowowej. W 2021 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy powinien zatem zostać zmniejszony o 7,5% w stosunku do poziomu odniesienia, odjęte od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego ustanowionego na 2020 r. rozporządzeniem Rady (UE) 2019/2236 3 .
(7) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. Generalna Komisja ds. Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 wieloletniego planu zarządzania połowami węgorza europejskiego w Morzu Śródziemnym, które ustanowiło środki zarządzania dotyczące węgorza europejskiego (Anguilla anguilla) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27). Środki te obejmują limity połowowe lub limity nakładu i coroczny okres zamknięcia wynoszący kolejne trzy miesiące, który każde państwo członkowskie powinno zdefiniować zgodnie z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 4 , swoim krajowym planem lub planami zarządzania węgorzem oraz modelami czasowej migracji węgorza w danym państwie członkowskim. W przypadku gdy przed wejściem w życie tego zalecenia obowiązywały krajowe plany zarządzania skutkujące zmniejszeniem nakładu połowowego lub połowów o co najmniej 30 %, nie należy przekraczać już ustanowionych i wdrożonych limitów połowowych lub limitów nakładu połowowego. Zamknięcie powinno mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, a także wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe, zgodnie z tym zaleceniem. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(8) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła również zalecenie GFCM/42/2018/8 w sprawie kolejnych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do stad małych ryb pelagicznych na lata 2019, 2020 i 2021 w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18). Środki te należy wprowadzić do prawa Unii. Maksymalne limity połowowe są ustalane wyłącznie na jeden rok oraz bez uszczerbku dla wszelkich innych środków przyjętych w przyszłości, a także wszelkiego ewentualnego systemu podziału między państwa członkowskie.
(9) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Morzu Lewantyń- skim (podobszary geograficzne GFCM 24, 25, 26 i 27), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(10) Na 42. dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne GFCM 19, 20 i 21), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(11) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/6 w sprawie środków zarządzania dotyczących zrównoważonych połowów włokiem ukierunkowanych na czerwoną krewetkę głębinową (Aristaeo- morpha foliacea) oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne GFCM 12, 13, 14, 15 i 16), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(12) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(13) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych ryb pelagicznych i stada denne, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalnej kwoty nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.
(14) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podob- szary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło maksymalną liczbę upoważnień do połowów i limity odłowu w odniesieniu do korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(15) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/2 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne GFCM 1-3), które wprowadziło limit połowowy i limit nakładu połowowego na podstawie średniego dozwolonego poziomu praktykowanego w okresie 2010-2015. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(16) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/1 w sprawie zestawu środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne GFCM 1-27), które wprowadziło maksymalną liczbę statków rybackich prowadzących ukierunkowane połowy koryfeny. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(17) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu tym wprowadzono zaktualizowany regionalny całkowity dopuszczalny połów (TAC) i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony w odniesieniu do tego stada, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięcia i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.
(18) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada.
(19) Uprawnienia do połowów należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, biorąc pod uwagę aspekty biologiczne i społecznoekonomiczne i zapewniając sprawiedliwe traktowanie poszczególnych sektorów rybołówstwa, a także z uwzględnieniem opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.
(20) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 5 wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym, w art. 3 i 4 tego rozporządzenia, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC przezornościowymi i analitycznymi. Zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada ma zadecydować, do których stad nie będą miały zastosowania art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w szczególności ze względu na biologiczny stan tych stad. Ostatnio w odniesieniu do wszystkich stad objętych obowiązkiem wyładunku na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która zagroziłaby zasadzie racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy określić, że art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie do analitycznych TAC tylko w przypadku, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(21) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 6 , a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.
(22) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(23) Uprawnienia do połowów należy stosować w pełnej zgodności z mającym zastosowanie prawem Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| A.P. ZACARIAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.31.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/90 ustalające uprawnienia do połowów na rok 2021 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym |
| Data aktu: | 28/01/2021 |
| Data ogłoszenia: | 29/01/2021 |
| Data wejścia w życie: | 30/01/2021, 01/01/2021 |