Decyzja 2020/2166 w sprawie określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach w latach 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/2166
z dnia 17 grudnia 2020 r.
w sprawie określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach w latach 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 8945)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 grudnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odniesieniu do sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 2  zmieniła art. 10 ust. 2 i załącznik IIa do dyrektywy 2003/87/WE na okres rozpoczynający się w dniu 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE 90 % całkowitej liczby uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem III dyrektywy 2003/87/WE ("uprawnienia do emisji ogólnych"), które mają być sprzedane na aukcji, rozdziela się między państwa członkowskie w proporcjach odpowiadających udziałowi danego państwa członkowskiego w zweryfikowanych emisjach w ramach EU ETS za rok 2005 lub w średnich emisjach w latach 2005-2007, w zależności od tego, która z tych wielkości jest większa. Na podstawie art. 10 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE pozostałe 10 % całkowitej liczby uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji, jest rozdzielane między określone państwa członkowskie w interesie solidarności, wzrostu i połączeń mię- dzysystemowych w Unii, zwiększając w ten sposób liczbę uprawnień, które te państwa członkowskie sprzedają na aukcji o wartości procentowe określone w załączniku IIa do dyrektywy 2003/87/WE.

(2) W dniu 1 lutego 2020 r. weszła w życie Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3 . Ponadto od zakończenia okresu przejściowego ustanowionego w art. 126 tej umowy stosuje się Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do tej umowy. Udziały państw członkowskich w aukcjach należy ustalić w taki sposób, aby uwzględnić wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej oraz Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej.

(3) Udziały państw członkowskich w uprawnieniach do emisji ogólnych zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE w latach 2021-2030 określa się na podstawie tych samych danych, które wykorzystano w odniesieniu do okresu 2013-2020, z wyjątkiem korekt dokonanych w odniesieniu do zweryfikowanych emisji państw członkowskich za 2005 r. lub średniej z okresu 2005-2007, odnotowanych w rejestrze Unii i dostępnych w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (EUTL) od dnia 30 czerwca 2020 r. 4  Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2066 5  pełne, spójne, przejrzyste i dokładne monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie

emisji gazów cieplarnianych mają zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania EU ETS. Należy zatem wykorzystać najnowsze dane zapisane w rejestrze Unii i dostępne w EUTL w celu określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach uprawnień do emisji ogólnych. Zgodnie z art. 35 ust. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 389/2013 6  rocznez- weryfikowane emisje dla instalacji lub operatora statków powietrznych mogą zostać skorygowane w rejestrze Unii z mocą wsteczną w celu zapewnienia zgodności z art. 14 i 15 dyrektywy 2003/87/WE. Od 2012 r. dokonano takich korekt zweryfikowanych emisji w latach 2005-2007, ponieważ bardziej dokładne dane zostały zarejestrowane przez operatorów EU ETS w rejestrze Unii i są obecnie dostępne w EUTL.

(4) Zgodnie z art. 3d ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE liczba uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem II dyrektywy 2003/87/WE ("uprawnienia do emisji lotniczych"), które mają być sprzedane na aukcji przez każde państwo członkowskie, powinna być proporcjonalna do udziału tego państwa w łącznej ilości emisji dla lotnictwa przypisanych dla wszystkich państw członkowskich na dany rok odniesienia. Dla okresu 2021-2030 danym rokiem odniesienia jest 2018 r., a odpowiednim zakresem jest zakres ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 7 . Komisja zebrała od Eurocontrol dane dotyczące emisji lotniczych w 2018 r. w celu ustalenia udziałów państw członkowskich w aukcjach uprawnień do emisji lotniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na lata 2021-2030 udziały państw członkowskich w aukcjach, o których mowa w art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, określono w załącznikach do niniejszej decyzji w następujący sposób:

a)
Załącznik I: Udziały państw członkowskich w aukcjach uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem III dyrektywy 2003/87/WE;
b)
Załącznik II: Udziały państw członkowskich w aukcjach uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem II dyrektywy 2003/87/WE.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący wykonawczy

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Udziały w aukcjach uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem III dyrektywy 2003/87/WE

Państwo Udział w aukcji
Austria 1,549511512 %
Belgia 2,570508102 %
Bułgaria 2,683627316 %
Chorwacja 0,519852619 %
Cypr 0,287177271 %
Republika Czeska 5,021898139 %
Dania 1,394176362 %
Estonia 0,853364580 %
Finlandia 1,861257204 %
Francja 6,094561928 %
Niemcy 22,290594909 %
Grecja 3,815882431 %
Węgry 1,526557204 %
Islandia 0,043450983 %
Irlandia 1,041937115 %
Włochy 10,521550682 %
Łotwa 0,200953534 %
Liechtenstein 0,000972381 %
Litwa 0,433065735 %
Luksemburg 0,122010786 %
Malta 0,111715994 %
Niderlandy 3,730700676 %
Norwegia 0,865251836 %
Polska 13,000319671 %
Portugalia 1,933850872 %
Rumunia 4,767806687 %
Słowacja 1,602124134 %
Słowenia 0,485701471 %
Hiszpania 9,519452381 %
Szwecja 0,904220479 %
Zjednoczone Królestwo - Irlandia Północna 0,245945006 %

ZAŁĄCZNIK  II

Udziały w aukcjach uprawnień wydanych zgodnie z rozdziałem II dyrektywy 2003/87/WE

Państwo Udział w aukcji
Austria 2,124352274 %
Belgia 2,884043556 %
Bułgaria 0,962095516 %
Chorwacja 0,770787777 %
Cypr 0,698769072 %
Republika Czeska 1,021630732 %
Dania 2,589242238 %
Estonia 0,269340406 %
Finlandia 2,141104211 %
Francja 11,28357633 %
Niemcy 15,85911782 %
Grecja 5,222468391 %
Węgry 0,97207424 %
Islandia 0,912691877 %
Irlandia 1,928162337 %
Włochy 12,29799421 %
Łotwa 0,542686113 %
Litwa 0,441761613 %
Luksemburg 0,354887922 %
Malta 0,599063928 %
Niderlandy 4,288464549 %
Norwegia 4,219779278 %
Polska 2,95885866 %
Portugalia 3,885085782 %
Rumunia 1,861835804 %
Słowacja 0,15910511 %
Słowenia 0,128561379 %
Hiszpania 14,8981547 %
Szwecja 3,724304171 %
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz. U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).
3 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7).
4 Ares(2020)4979599.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 389/2013 z dnia 2 maja 2013 r. ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011 (Dz.U. L 122 z 3.5.2013, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE w celu utrzymania obecnych ograniczeń zakresu zastosowania w odniesieniu do działań lotniczych i w celu przygotowania wdrożenia globalnego środka rynkowego po 2021 r. (Dz.U. L 350 z 29.12.2017, s. 7).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.431.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/2166 w sprawie określenia udziałów państw członkowskich w aukcjach w latach 2021-2030 w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 21/12/2020
Data wejścia w życie: 21/12/2020