uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) 1 , w szczególności jej art. 39 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i f),
(1) Załącznik IV do dyrektywy 2007/46/WE zawiera wykaz wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE pojazdów silnikowych. Do tych wymogów zaliczają się przepisy Unii, a w niektórych przypadkach regulaminy EKG ONZ przyjęte w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe albo alternatywne w stosunku do wymogów unijnych.
(2) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 zawiera wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe w kontekście bezpieczeństwa ogólnego pojazdów.
(3) Wykazy wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE oraz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 są często aktualizowane, aby uwzględnić na poziomie Unii stosowanie nowych wymogów zawartych w odpowiednich regulaminach EKG ONZ.
(4) W ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ został niedawno przyjęty regulamin EKG ONZ nr 0 w sprawie międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 3 w celu ograniczenia barier w handlu między umawiającymi się stronami stosującymi ten regulamin EKG ONZ, do których należą Unia i jej państwa członkowskie, oraz w celu zapewnienia większego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji u tych umawiających się stron.
(5) Należy zaktualizować wykazy wymogów mających zastosowanie do celów homologacji typu WE pojazdów zawarte w załączniku IV do dyrektywy 2007/46/WE, jak również wykaz regulaminów EKG ONZ, których stosowanie jest obowiązkowe, zawarty w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 661/2009 w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych regulaminem EKG ONZ nr 0.
(6) Tabela w części II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE jest nieaktualna. Z tego względu konieczna jest aktualizacja wykazu regulaminów EKG ONZ, których wymogi uznaje się za równoważne z wymogami unijnymi do celów homologacji typu WE.
(7) Konieczna jest również aktualizacja wykazu informacji do celów homologacji typu WE pojazdów zawartego w załączniku I oraz dokumentu informacyjnego w części I sekcja A załącznika III do dyrektywy 2007/46/WE poprzez umieszczenie odniesień do dźwiękowego systemu informującego o pojeździe, homologowanego zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 540/2014 4 albo regulaminu EKG ONZ nr 138 5 .
(8) Z dniem 1 września 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe regulaminy EKG ONZ nr 140 6 i nr 141 7 . Producentom należy zapewnić dostateczny czas na dostosowanie swoich pojazdów do nowych wymogów. Należy zatem sprecyzować, że do celów homologacji typu WE wymogi te mają zastosowanie jedynie w odniesieniu do nowych typów pojazdów w zakresie ich układów elektronicznej kontroli stateczności i systemów monitorowania ciśnienia w oponach.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.95.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2019/543 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 oraz załączniki I, III i IV do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do aktualizacji odesłań do niektórych regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych oraz w odniesieniu do włączenia niektórych spośród tych regulaminów |
| Data aktu: | 03/04/2019 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2019 |
| Data wejścia w życie: | 24/04/2019 |