(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 9203)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej "Stop Finning - Stop the trade" (Nie dla obcinania płetw rekinom i handlu nimi) są następujące kwestie: "Pomimo że obcinanie płetw rekinom na statkach UE i na wodach UE jest zakazane, a rekiny muszą być wyładowywane z płetwami w stanie nienaruszonym, UE jest jednym z największych eksporterów płetw, a także ważnym węzłem tranzytowym dla globalnego handlu płetwami rekinów.".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Podmioty UE uczestniczą na wielką skalę w eksploatacji zasobów rekinów, a kontrole na morzu są rzadkie; płetwy są nadal nielegalnie przetrzymywane, przeładowywane lub wyładowywane w UE. Naszym celem jest położenie kresu handlowi płetwami w UE, w tym przywozowi, wywozowi i tranzytowi płetw innych niż płetwy naturalnie połączone z ciałem zwierzęcia. Z uwagi na fakt, że obcinanie płetw uniemożliwia skuteczne działanie na rzecz ochrony rekinów, wnosimy o rozszerzenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 605/2013 2 również na handel płetwami i w związku z tym zwracamy się do Komisji o opracowanie nowego rozporządzenia rozszerzającego wymóg »naturalnie przytwierdzonych płetw« na cały handel rekinami i płaszczkami w UE".
(3) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(4) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(5) W odniesieniu do przedmiotu proponowanej inicjatywy można przyjąć akty prawne Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów:
- w celu ustanowienia przepisów niezbędnych do osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- w celu określenia ram realizacji wspólnej polityki handlowej na podstawie art. 207 ust. 2 TFUE.
(6) Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.
(7) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.
(8) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Stop Finning - Stop the trade" (Nie dla obcinania płetw rekinom i handlu nimi),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 17 grudnia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Věra JOUROVÁ |
|
Wiceprzewodnicząca |