uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 5a,
(1) W celu uproszczenia korzystania z finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ("EFRR"), Europejskiego Funduszu Społecznego ("EFS"), Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego ("EFMR") oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego i ryzyka błędów należy ustanowić stawkę ryczałtową w odniesieniu do zwrotu jednemu lub większej liczbie beneficjentów kosztów operacji wspieranych w ramach pomocy technicznej, bez konieczności uzasadniania stawki. Obejmuje to przypadki, w których instytucja zarządzająca, agencja płatnicza lub inny organ wdraża operacje w ramach pomocy technicznej.
(2) Poziom stawki ryczałtowej opiera się na pułapach i rzeczywistej alokacji środków na pomoc techniczną w programach oraz na danych dotyczących absorpcji z poprzednich okresów programowania. Zastosowanie metody zwrotu kosztów w oparciu o stawkę ryczałtową nie ma wpływu na alokację finansową na pomoc techniczną w przyjętych programach. Można ją również stosować w przypadku programów wspieranych z więcej niż jednego funduszu, nawet jeżeli dany priorytet dotyczący pomocy technicznej jest objęty wsparciem z innego funduszu niż fundusz wspierający priorytety inne niż pomoc techniczna w ramach tego samego programu.
(3) Ponadto, w celu ułatwienia zarządzania finansami w ramach istniejących uzgodnień dotyczących programowania, w przypadku EFRR, EFS i Funduszu Spójności oraz EFMR należy określić, że podstawą stosowania wspomnianej stawki są wydatki kwalifikowalne w ramach osi priorytetowych innych niż oś dotycząca pomocy technicznej w ramach programu, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową. W związku z tym nie stosuje się tej stawki ryczałtowej, jeżeli program obejmuje wyłącznie pomoc techniczną. Ponadto w odniesieniu do wyżej wymienionych funduszy nie ma wymogu przyjęcia zmian w programie, w którym stosowana jest metoda zwrotu kosztów w oparciu o tę stawkę ryczałtową.
(4) Konieczne jest określenie, że podstawą stosowania stawki ryczałtowej są wydatki kwalifikowalne, w odniesieniu do których instytucja zarządzająca lub właściwy organ kontrolny zakończyły kontrole zarządcze lub - w przypadku EFRROW - odpowiednie kontrole administracyjne.
(5) Aby uniknąć ryzyka podwójnego finansowania w przypadku korzystania z tej formy zwrotu kosztów przez państwa członkowskie, finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które zostały poddane kontroli zarządczej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. Z tego samego względu w przypadku EFRROW finansowanie w oparciu o stawkę ryczałtową należy stosować wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które były przedmiotem kontroli administracyjnych od początku rolniczego roku budżetowego, jak przewidziano w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 2 , począwszy od dnia 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego, a następnie do końca okresu kwalifikowalności. W celu zapewnienia należytego zarządzania finansami państwa członkowskie muszą dopilnować, aby kwoty zwracane w formie finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe były obliczane na podstawie wydatków na projekty niedotyczące pomocy technicznej, które są zgodne z prawem i prawidłowe.
(6) Mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w latach budżetowych, które w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie były jeszcze zamknięte. Aby umożliwić kontrole podstawy do obliczania finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową w kontekście art. 9 i art. 47 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, w przypadku EFRROW mechanizm finansowania w oparciu o stawkę ryczałtową może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do wydatków od początku rolniczego roku budżetowego rozpoczynającego się w dniu 16 października 2019 r. lub każdego kolejnego rolniczego roku budżetowego.
(7) Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, w celu skorzystania z niego wystarczająco wcześnie w bieżącym roku budżetowym, a w przypadku EFRROW w rolniczym roku budżetowym rozpoczynającym się w dniu 16 października 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.289.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1867 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe |
| Data aktu: | 28/08/2019 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2019 |
| Data wejścia w życie: | 09/11/2019 |