Rozporządzenie delegowane 2019/1666 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/1666
z dnia 24 czerwca 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 77 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych towarów wprowadzanych do Unii w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(2) Art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że niektóre kategorie towarów podlegają urzędowym kontrolom w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii. Są to produkty pochodzenia zwierzęcego, materiał biologiczny, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego oraz środki spożywcze zawierające zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i produkty przetworzone pochodzenia zwierzęcego (produkty złożone).

(3) W sytuacji gdy przesyłki niektórych towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, przywożone są do Unii, w niektórych przypadkach prawodawstwo Unii stanowi, że ich transport z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia i ich przybycie do miejsca przeznaczenia w Unii mają być monitorowane w celu zapobiegania wszelkim zagrożeniom dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt.

(4) W dyrektywie Rady 97/78/WE 2  ustanowiono zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Unii z państw trzecich oraz warunki dotyczące transportu produktów, które mają być monitorowane zgodnie z przepisami Unii od punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia. Przepisy te przewidują między innymi, że przesyłki takich produktów mają być wysyłane z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia pod nadzorem właściwego organu w szczelnych pojazdach lub kontenerach zaplombowanych przez właściwy organ.

(5) Ponadto w przypadku niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 3  wymaga transportu przesyłek takich produktów ubocznych zgodnie z zasadami ustanowionymi w dyrektywie 97/78/WE. Te produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego obejmują niektóre produkty z krwi i produkty krwiopochodne, karmę dla zwierząt domowych inną niż surowa karma dla zwierząt domowych, tłuszcze wytopione przywożone do zastosowań poza łańcuchem paszowym dla zwierząt gospodarskich, rogi i produkty z rogu, z wyjątkiem mączki z rogu, oraz kopyta i produkty z kopyt, z wyjątkiem mączki z kopyt, przeznaczone do produkcji nawozów organicznych i polepszaczy gleby.

(6) Prawo Unii przewiduje również monitorowanie przesyłek dziczyzny nieoskórowanej pokrytej włosem zgodnie z zasadami przeprowadzania określonych kontroli urzędowych, ustanowionymi zgodnie z art. 77 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 i zgodnie z przepisami dotyczącymi dodatkowych warunków zdrowia publicznego dotyczących produktów pochodzenia zwierzęcego i środków spożywczych zawierających zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego ("produkty złożone") pochodzące z Unii i wracające do niej w wyniku odmowy wprowadzenia w państwie trzecim, określone w art. 77 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/625.

(7) Dyrektywa 97/78/WE została uchylona rozporządzeniem (UE) 2017/625 ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia. Przepisy te powinny mieć zastosowanie w przypadku gdy transport z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii i przybycie do zakładu przeznaczenia muszą być monitorowane zgodnie z przepisami Unii.

(8) W celu zapewnienia skutecznego monitorowania transportu i przybycia przesyłek z punktu kontroli granicznej przybycia do momentu ich przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia towary powinny być przewożone bezpośrednio do zakładu w miejscu przeznaczenia wskazanym we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (dokument CHED).

(9) W celu uniknięcia wszelkiego ryzyka dla zdrowia zwierząt i dla zdrowia publicznego należy monitorować przybycie towarów do zakładu w miejscu przeznaczenia wskazanym w dokumencie CHED ("miejsce przeznaczenia"). Właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia powinien poinformować właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia, że towary opuściły punkt kontroli granicznej i są w drodze do zakładu w miejscu przeznaczenia wskazanym w dokumencie CHED. Jeżeli towary nie docierają do zakładu w miejscu przeznaczenia, właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia i właściwy organ odpowiedzialny za zakład w miejscu przeznaczenia powinny podjąć odpowiednie działania następcze zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 w odniesieniu do podmiotu odpowiedzialnego za przesyłkę.

(10) Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla odpowiednich przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4  dotyczących dozoru celnego.

(11) Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 5  określa ogólne zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa Unii. W związku z tym zasady ustanowione w tym rozporządzeniu należy uwzględnić przy obliczaniu terminów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(12) Rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r. W związku z tym przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć również zastosowanie od tego dnia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące monitorowania transportu i przybycia przesyłek towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625, przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii, w przypadku gdy transport tych towarów z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii musi być monitorowany zgodnie z przepisami Unii (przesyłka).

Artykuł  2

Warunki monitorowania transportu przesyłek z punktu kontroli granicznej przybycia do Unii do zakładu w miejscu przeznaczenia

1. 
Właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia do Unii zezwala na transport przesyłki do zakładu w miejscu przeznaczenia wskazanym we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia, o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 (CHED), wyłącznie wówczas gdy wynik kontroli urzędowej przesyłki w punkcie kontroli granicznej przybycia jest pozytywny.
2. 
Przesyłka, w przypadku której udzielono zezwolenia zgodnie z ust. 1, zostaje:
a)
zaplombowana przez właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia;
b)
przewieziona bez rozładowania ani podzielenia produktów;
c)
przewieziona bezpośrednio do zakładu w miejscu przeznaczenia wskazanym w dokumencie CHED.
3. 
Właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia niezwłocznie po wydaniu zezwolenia powiadamia - za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych, o którym mowa w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 ("IMSOC") - właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia wskazanym w CHED ("miejsce przeznaczenia"), że w następstwie kontroli urzędowych w punkcie kontroli granicznej przybycia udzielono zezwolenia na transport przesyłki do zakładu w miejscu przeznaczenia.
Artykuł  3

Warunki monitorowania przybycia przesyłek do miejsca przeznaczenia

1. 
Podmiot odpowiedzialny za zakład w miejscu przeznaczenia, w ciągu jednego dnia po przybyciu przesyłki, informuje właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia o przybyciu przesyłki do tego zakładu.
2. 
Właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia powiadamia, za pośrednictwem IMSOC, właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia o otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1, wypełniając część III dokumentu CHED.
3. 
Właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia przeprowadza kontrole urzędowe w tym zakładzie, aby upewnić się, że przesyłki przybyły do zakładu w miejscu przeznaczenia, w szczególności poprzez sprawdzenie zapisów dotyczących wprowadzenia do zakładu.
4. 
Jeżeli właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia nie został powiadomiony o przybyciu przesyłki do zakładu w miejscu przeznaczenia przez właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w zakładzie w miejscu przeznaczenia zgodnie z ust. 2 w terminie 15 dni od daty wydania zezwolenia na transport przesyłki zgodnie z art. 2 ust. 1, właściwe organy przeprowadzają dalsze badania w celu ustalenia rzeczywistej lokalizacji przesyłki.
5. 
Jeżeli po przeprowadzeniu badań, o których mowa w ust. 4, przesyłka nie dotrze do zakładu w miejscu przeznaczenia, właściwy organ w punkcie kontroli granicznej przybycia i właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie kontroli urzędowych w tym zakładzie podejmują wszelkie działania w zakresie egzekwowania przepisów, jakie uznają za stosowne przeciwko podmiotowi odpowiedzialnemu za przesyłkę zgodnie z art. 138 i 139 rozporządzenia (UE) 2017/625.
Artykuł  4

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Dyrektywa Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiająca zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich (Dz.U. L 24 z 30.1.1998, s. 9).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (wersja przekształcona) (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.255.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/1666 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii
Data aktu: 24/06/2019
Data ogłoszenia: 04/10/2019
Data wejścia w życie: 24/10/2019, 14/12/2019