uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji Komitetu Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Dyrektywa Rady 96/53/WE 3 została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 4 w celu ograniczenia zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych, w celu dostosowania prawodawstwa do zmian technologicznych i nowych potrzeb rynkowych, a także w celu ułatwienia transportu intermodalnego.
(2) Poprawa aerodynamiki kabin pojazdów silnikowych pozwoliłaby na znaczną poprawę efektywności energetycznej pojazdów. Jednak ze względu na maksymalną dopuszczalną długość pojazdów określoną w dyrektywie 96/53/WE poprawa ta była niemożliwa do uzyskania bez ograniczenia ładowności pojazdów. W związku z tym w drodze dyrektywy (UE) 2015/719 wprowadzono odstępstwo od maksymalnej dopuszczalnej długości.
(3) Odstępstwo od maksymalnej dopuszczalnej długości wprowadzone dyrektywą (UE) 2015/719 ma być stosowane po upływie trzech lat, licząc od daty transpozycji lub rozpoczęcia stosowania niezbędnych zmian wymogów technicznych w odniesieniu do homologacji typu.
(4) Aby jak najszybciej osiągnąć korzyści wynikające z zastosowania kabin aerodynamicznych pod względem efektywności energetycznej pojazdów ciężarowych, jak również pod względem lepszej widoczności dla kierowców, bezpieczeństwa innych użytkowników dróg oraz bezpieczeństwa i poziomu komfortu kierowców, konieczne jest zapewnienie możliwości wprowadzenia takich kabin aerodynamicznych bez zbędnej zwłoki, gdy tylko niezbędne wymogi w zakresie homologacji typu wejdą w życie.
(5) Sektor transportowy i producenci wyposażenia potrzebują wystarczającej ilości czasu na opracowanie nowych usług i produktów. Aby czerpać korzyści płynące z bardziej elastycznych przepisów projektowych dotyczących kabin, ważne jest, aby Komisja podjęła działania w celu zapewnienia jak najszybszego przyjęcia niezbędnych przepisów technicznych, by umożliwić sprawne i szybkie wejście kabin nowej generacji na rynki. Ponadto Komisja i państwa członkowskie powinny w ramach pełnienia przypisanych im ról na forum Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych ustanowionego dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE 5 podejmować wszelkie starania w celu zapewnienia szybkiego wydania opinii. Jeżeli środki przewidziane przez Komisję nie będą zgodne z opinią tego Komitetu lub jeżeli opinia nie zostanie wydana, Komisja będzie działać bezzwłocznie zgodnie z art. 5a ust. 4 decyzji Rady 1999/468/WE 6 .
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 96/53/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | G. CIAMBA |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.164.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2019/984 zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE w zakresie terminu wprowadzenia w życie specjalnych przepisów dotyczących maksymalnej długości kabin w celu zapewnienia lepszej charakterystyki aerodynamicznej i efektywności energetycznej oraz wyższego poziomu bezpieczeństwa |
| Data aktu: | 05/06/2019 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2019 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2019 |