Rozporządzenie delegowane 2019/886 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących instrumentów finansowych, uproszczonych form kosztów, ścieżki audytu, zakresu i treści audytów operacji oraz metodyki doboru próby operacji oraz załącznika III

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/886
z dnia 12 lutego 2019 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących instrumentów finansowych, uproszczonych form kosztów, ścieżki audytu, zakresu i treści audytów operacji oraz metodyki doboru próby operacji oraz załącznika III

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 4, art. 39a ust. 7, art. 40 ust. 4, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 6, art. 61 ust. 3 lit. b), art. 68 akapit drugi, art. 125 ust. 8 akapit pierwszy, art. 125 ust. 9 oraz art. 127 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 480/2014 2  ustanowiono m.in. szczegółowe przepisy dotyczące roli, zakresu odpowiedzialności i obowiązków podmiotów wdrażających instrumenty finansowe oraz powiązanych kryteriów wyboru i produktów finansowych. W związku ze zmianą tytułu IV części drugiej rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3  należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 480/2014, aby dostosować je do tych zmian.

(2) W art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wprowadzono nowy wariant wdrażania umożliwiający łączenie środków z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z produktami finansowymi EBI w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, którego warunki zostały szczegółowo określone w nowym art. 39a. W związku z tym należy zmienić podstawę prawną i zakres niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 dotyczących roli, zakresu odpowiedzialności i obowiązków podmiotów wdrażających instrumenty finansowe oraz powiązanych kryteriów wyboru i produktów finansowych, tak aby uwzględnić również odniesienie do art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(3) W art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wyjaśniono zasady bezpośredniego udzielania zamówień bankom lub instytucjom publicznym. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 i 10 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014. Ze względu na fakt, że zmiany w art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r., zmiany w art. 7 do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r. Ze względu na fakt, że zmiany w art. 39a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r., zmiany w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r.

(4) Nowy art. 43a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 precyzuje zasady zróżnicowanego traktowania inwestorów w przypadku podziału zysku i ryzyka. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 ust. 1 i art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014.

(5) Art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został zmieniony w celu umożliwienia wyznaczonym organom uzyskania niezbędnej pewności przy wykonywaniu ich obowiązków w zakresie weryfikacji, kontroli i audytów na podstawie spójnych, jakościowych i terminowych sprawozdań przekazywanych przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwo członkowskie posiada akcje lub udziały. W związku z tym i w oparciu o wnioski dotyczące wykonania art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy skreślić wspomniane ustępy.

(6) W art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 określono dodatkowe szczegółowe przepisy dotyczące zarządzania i kontroli w odniesieniu do instrumentów finansowych ustanowionych na szczeblu krajowym, regionalnym, transnarodowym lub transgranicznym. Ponadto w ust. 1 lit. c) tego artykułu zawarto błędne odesłanie do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do EFRROW, które należy skorygować.

(7) Odniesienia w odpowiednich przepisach rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy dostosować do terminologii stosowanej w zmienionych przepisach rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do bezpośredniego udzielenia zamówienia, zróżnicowanego traktowania inwestorów, terminu "inwestor działający zgodnie z zasadą gospodarki rynkowej" w przepisach dotyczących pomocy państwa, jak również w celu odzwierciedlenia takiego samego traktowania międzynarodowych instytucji finansowych jak EBI zgodnie z art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(8) Art. 61 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został zmieniony rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 w celu zapewnienia, by nie miał on zastosowania do operacji, których wsparcie stanowi pomoc państwa. Art. 19 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 przewiduje, że ustalanie finansowych stóp dyskontowych powinno być dokonywane na poziomie państwa członkowskiego. Aby jednak zapewnić jednolity i sprawny przegląd dużych projektów w zakresie wskaźników rentowności finansowej w odniesieniu do projektów w ramach pomocy państwa, należy skreślić art. 19 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, aby umożliwić stosowanie finansowych stóp dyskontowych dla konkretnego projektu, odzwierciedlających charakter inwestora lub sektora.

(9) Ponadto rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 zmieniono art. 67 i 68 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 dotyczące uproszczonych form kosztów, a także wprowadzono art. 68a i 68b. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 20 i 21 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, aby zapewnić prawidłowe odniesienia do przepisów rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(10) W niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć szczegółowe przepisy dotyczące ścieżki audytu i audytu operacji, o których mowa odpowiednio w art. 25 i 27 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, w odniesieniu do nowej formy wsparcia operacji poprzez finansowanie niepowiązane z kosztami, o których mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(11) W celu zapewnienia spójnego podejścia w zakresie uzyskiwania pewności co do wiarygodności danych dotyczących wskaźników i celów pośrednich, w art. 27 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy określić, że element ten powinien stanowić część prac audytowych dotyczących audytu operacji.

(12) W art. 28 ust. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 określono procedurę wyboru próby, w przypadku gdy mają zastosowanie warunki dotyczące rozwiązań w zakresie proporcjonalnej kontroli przewidziane w art. 148 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W celu doprecyzowania wariantów dostępnych dla instytucji audytowej przepis ten należy zmienić, tak aby stwierdzał on, że decyzja o wyłączeniu lub zastąpieniu jednostek próby powinna być podejmowana przez instytucję audytową na podstawie jej profesjonalnej oceny. Biorąc pod uwagę fakt, że te doprecyzowania zostały już przekazane państwom członkowskim, stosowne jest stosowanie tej zmiany z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w pierwotnie przyjętym brzmieniu.

(13) Art. 28 ust. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w sprawie metody doboru podpróby powinien zostać zmieniony w celu doprecyzowania różnych możliwych poziomów doboru podpróby w złożonych operacjach i uwzględnienia wszystkich sytuacji szczególnych, w tym niestatystycznych metod doboru próby i szczególnych cech operacji realizowanych w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna". Biorąc pod uwagę fakt, że te doprecyzowania zostały już przekazane państwom członkowskim, stosowne jest stosowanie tej zmiany z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w pierwotnie przyjętym brzmieniu.

(14) W związku ze zmianami definicji terminu "beneficjent" w art. 2 pkt 10 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wprowadzonymi rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 należy odpowiednio zmienić niektóre pola danych w załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014.

(15) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez poszczególne państwa członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 4 .

(16) W celu zapewnienia pewności prawa oraz ograniczenia do minimum rozbieżności między zmienionymi przepisami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. lub wcześniej zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, a przepisami niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(17) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) nr 480/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 480/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
podtytuł otrzymuje brzmienie:

"(Artykuł 38 ust. 4 akapit trzeci i art. 39a ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

b)
ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) zróżnicowane traktowanie inwestorów działających zgodnie z zasadą gospodarki rynkowej oraz EBI, w przypadku korzystania z gwarancji UE zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2017, o którym to traktowaniu mowa w art. 37 ust. 2 lit. c) i art. 43a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, było proporcjonalne do ryzyka podejmowanego przez tych inwestorów oraz ograniczone do minimum niezbędnego do przyciągnięcia takich inwestorów, co zapewnia się w warunkach i gwarancjach proceduralnych";

2)
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a)
podtytuł otrzymuje brzmienie:

"(Artykuł 38 ust. 4 akapit trzeci i art. 39a ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

b)
w ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. Dokonując wyboru podmiotu mającego wdrażać instrument finansowy zgodnie z art. 38 ust. 4 lit. a), art. 38 ust. 4 lit. b) ppkt (iii), art. 38 ust. 4 lit. c) i art. 39a ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, instytucja zarządzająca upewnia się, że podmiot ten spełnia następujące minimalne wymogi:";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku gdy podmiot wdrażający fundusz funduszy, w tym EBI i międzynarodowa instytucja finansowa, w której państwo członkowskie posiada akcje lub udziały, przekazuje dalej wdrażanie zadań pośrednikowi finansowemu, zapewnia on, aby wymogi i kryteria, o których mowa w ust. 1 i 2, były spełnione w odniesieniu do tego pośrednika finansowego";

d)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Bez uszczerbku dla ust. 3, w przypadku gdy podmiotem wdrażającym instrument finansowy zgodnie z art. 39a ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 jest EBI lub międzynarodowa instytucja finansowa, w której państwo członkowskie posiada akcje lub udziały, ust. 1 i 2 nie mają zastosowania.";

3)
w art. 8 podtytuł otrzymuje brzmienie:

"(Artykuł 38 ust. 4 akapit trzeci i art. 39a ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

4)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zarządzanie instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oraz kontrola nad nimi

(Artykuł 40 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

b)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku operacji, w których wsparcie z programów trafia do instrumentów finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, instytucja zarządzająca zapewnia, aby:";

(ii)
w lit. e) wprowadza się następujące zmiany:
aa)
ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) dokumenty określające kwoty wnoszone przez każdy program i w ramach każdej osi priorytetowej do instrumentu finansowego, wydatki kwalifikowalne w ramach programów oraz odsetki i inne korzyści generowane dzięki wsparciu z EFSI i ponownemu wykorzystaniu środków związanych z EFSI zgodnie z art. 43, 43a i 44 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013";

ab)
ppkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) dokumenty wykazujące zgodność z art. 43, 43a, 44 i 45 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013";

c)
w ust. 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku operacji, w których wsparcie z programów trafia do instrumentów finansowych w ramach EFRROW, instytucje audytowe zapewniają audyt instrumentów finansowych podczas całego okresu programowania do ich zamknięcia, w ramach audytów systemów i audytów operacji, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013(* .";

d)
skreśla się ust. 3 i 4;
5)
Artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Przepisy dotyczące wycofania płatności do instrumentów finansowych i wynikających z tego dostosowań w odniesieniu do wniosków o płatność

(Artykuł 41 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)

Państwa członkowskie i instytucje zarządzające mogą wycofać wkłady z programów do instrumentów finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. a) i c), i instrumentów finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. b), wdrażanych zgodnie z art. 38 ust. 4 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, jedynie w przypadku gdy wkłady te nie zostały już zawarte we wniosku o płatność, o którym mowa w art. 41 tego rozporządzenia. Odnośnie do instrumentów finansowych wspieranych z EFRR, EFS, Funduszu Spójności i EFMR wkłady mogą jednak zostać wycofane, również w przypadku gdy do następnego wniosku o płatność wprowadzono zmiany dotyczące wycofania lub zastąpienia odpowiednich wydatków.";

6)
w art. 13 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku gdy większość kapitału zainwestowanego w pośredników finansowych zapewniających inwestycje kapitałowe pochodzi od inwestorów działających zgodnie z zasadą gospodarki rynkowej, zaś wkład z programu zapewniany jest na zasadzie równorzędności z tymi inwestorami, koszty zarządzania i opłaty za zarządzanie są zgodne z zasadami rynku i nie przewyższają kosztów i opłat płaconych przez inwestorów prywatnych.";

7)
w art. 19 skreśla się ust. 6;
8)
w art. 20 podtytuł otrzymuje brzmienie:

"(Artykuł 68 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

9)
w art. 21 podtytuł otrzymuje brzmienie:

"(Artykuł 68 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

10)
w art. 25 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w akapicie pierwszym wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) w odniesieniu do kosztów ustalanych zgodnie z art. 67 ust. 1 lit. d) oraz art. 68 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 ścieżka audytu wykazuje i uzasadnia metodę obliczania, w stosownych przypadkach, oraz podstawę określenia stawek ryczałtowych, a także kwalifikowalne koszty bezpośrednie lub koszty zadeklarowane w ramach innych wybranych kategorii, do których ma zastosowanie stawka ryczałtowa.";

(ii)
dodaje się lit. da) w brzmieniu:

"da) w odniesieniu do finansowania niepowiązanego z kosztami, o których mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, ścieżka audytu umożliwia weryfikację realizacji warunków finansowania i uzgodnienie podstawowych danych dotyczących warunków zwrotu wydatków;";

(iii)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) w odniesieniu do kosztów ustalanych zgodnie z art. 68 akapit pierwszy lit. b) i c) oraz art. 68a ust. 1 i art. 68b rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1304/2013 przed wejściem w życie rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 oraz art. 20 rozporządzenia (UE) nr 1299/2013, ścieżka audytu umożliwia uzasadnienie i weryfikację kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich, do których ma zastosowanie stawka ryczałtowa.";

b)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku kosztów, o których mowa w lit. c) i d), ścieżka audytu umożliwia weryfikację zgodności metody obliczania stosowanej przez instytucję zarządzającą z art. 67 ust. 5, art. 68 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1304/2013 przed wejściem w życie rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.";

11)
w art. 27 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w akapicie pierwszym dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) czy dane dotyczące wskaźników i celów pośrednich są wiarygodne.";

(ii)
dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Jedynie następujące aspekty określone w lit. a) mają zastosowanie do operacji objętych finansowaniem niepowiązanym z kosztami, o których mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013: czy operacja została wdrożona zgodnie z decyzją zatwierdzającą i czy spełniała wszelkie warunki mające zastosowanie w czasie audytu dotyczące jej funkcjonalności, stosowania i celów do osiągnięcia.";

b)
w ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku operacji objętych formą wsparcia, o której mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, podczas audytów operacji weryfikuje się, czy spełnione zostały warunki zwrotu wydatków beneficjentowi.";

12)
w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy mają zastosowanie warunki proporcjonalnej kontroli przewidziane w art. 148 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, instytucja audytowa może wyłączyć elementy wymienione w tym artykule z populacji poddanej wyborowi próby lub utrzymać te elementy w populacji poddanej wyborowi próby i wymienić je, jeśli zostaną wybrane. Decyzja o wyłączeniu lub zastąpieniu jednostek próby powinna zostać podjęta przez instytucję audytową na podstawie jej profesjonalnej oceny.";

b)
w ust. 9 akapity drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Jednakże w zależności od charakterystyki jednostki próby instytucja audytowa może podjąć decyzję o zastosowaniu doboru podpróby. Metodyka doboru jednostek podpróby jest zgodna z zasadami umożliwiającymi prognozowanie na poziomie jednostki próby.";

13)
w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
a)
pole danych 2 otrzymuje brzmienie:

"Informacja, czy beneficjent jest podmiotem prawa publicznego czy podmiotem prawa prywatnego, czy osobą fizyczną";

b)
pole danych 46 otrzymuje brzmienie:

"Kwota wydatków kwalifikowalnych we wniosku o płatność stanowiąca podstawę każdej płatności na rzecz beneficjenta, której, w odniesieniu do operacji objętych formą wsparcia, o której mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, towarzyszy odniesienie do odpowiedniego spełnionego warunku finansowania";

c)
pole danych 80 otrzymuje brzmienie:

"Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta i opłaconych podczas realizacji operacji, ujęta w każdym wniosku o płatność, której, w odniesieniu do operacji objętych formą wsparcia, o której mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, towarzyszy odniesienie do odpowiedniego spełnionego warunku finansowania";

d)
pole danych 87 otrzymuje brzmienie:

"W przypadku pomocy państwa, w którym zastosowanie ma art. 131 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, kwota zaliczki ujętej we wniosku o płatność, która w terminie trzech lat od daty wypłacenia zaliczki została objęta wydatkami opłaconymi przez beneficjenta lub, gdy państwa członkowskie postanowiły, że beneficjentem jest podmiot udzielający pomocy zgodnie z art. 2 ust. 10 lit. a) - przez podmiot otrzymujący pomoc";

e)
pole danych 88 otrzymuje brzmienie:

"W przypadku pomocy państwa, w którym zastosowanie ma art. 131 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, kwota wypłacona beneficjentowi w ramach operacji lub - gdy państwa członkowskie postanowiły, że beneficjentem jest podmiot udzielający pomocy zgodnie z art. 2 ust. 10 lit. a) - podmiotowi otrzymującemu pomoc, jako zaliczka ujęta we wniosku o płatność, która nie została objęta wydatkami opłaconymi przez beneficjenta i w odniesieniu do której nie upłynął jeszcze termin trzech lat".

Artykuł  2

W art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 wprowadza się następujące sprostowania:

"c) kontrole zarządcze przeprowadzane były w ciągu całego okresu programowania oraz podczas ustanawiania i wdrażania instrumentów finansowych, zgodnie z art. 125 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w przypadku EFRR, EFS, Funduszu Spójności oraz EFMR, zaś zgodnie z art. 58 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w przypadku EFRROW;".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.

Art. 1. pkt 5 stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Art. 1. pkt 12 i art. 2 stosuje się od dnia 14 maja 2014 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. L 138 z 13.5.2014, s. 5).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
4 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1).
*) Rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.142.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/886 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących instrumentów finansowych, uproszczonych form kosztów, ścieżki audytu, zakresu i treści audytów operacji oraz metodyki doboru próby operacji oraz załącznika III
Data aktu: 12/02/2019
Data ogłoszenia: 29/05/2019
Data wejścia w życie: 30/05/2019, 01/01/2014, 14/05/2014, 01/01/2018