uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 4, art. 39a ust. 7, art. 40 ust. 4, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 6, art. 61 ust. 3 lit. b), art. 68 akapit drugi, art. 125 ust. 8 akapit pierwszy, art. 125 ust. 9 oraz art. 127 ust. 7,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 480/2014 2 ustanowiono m.in. szczegółowe przepisy dotyczące roli, zakresu odpowiedzialności i obowiązków podmiotów wdrażających instrumenty finansowe oraz powiązanych kryteriów wyboru i produktów finansowych. W związku ze zmianą tytułu IV części drugiej rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 3 należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 480/2014, aby dostosować je do tych zmian.
(2) W art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wprowadzono nowy wariant wdrażania umożliwiający łączenie środków z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych z produktami finansowymi EBI w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, którego warunki zostały szczegółowo określone w nowym art. 39a. W związku z tym należy zmienić podstawę prawną i zakres niektórych przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 dotyczących roli, zakresu odpowiedzialności i obowiązków podmiotów wdrażających instrumenty finansowe oraz powiązanych kryteriów wyboru i produktów finansowych, tak aby uwzględnić również odniesienie do art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(3) W art. 38 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wyjaśniono zasady bezpośredniego udzielania zamówień bankom lub instytucjom publicznym. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 7 i 10 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014. Ze względu na fakt, że zmiany w art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r., zmiany w art. 7 do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r. Ze względu na fakt, że zmiany w art. 39a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r., zmiany w art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r.
(4) Nowy art. 43a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 precyzuje zasady zróżnicowanego traktowania inwestorów w przypadku podziału zysku i ryzyka. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 ust. 1 i art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014.
(5) Art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został zmieniony w celu umożliwienia wyznaczonym organom uzyskania niezbędnej pewności przy wykonywaniu ich obowiązków w zakresie weryfikacji, kontroli i audytów na podstawie spójnych, jakościowych i terminowych sprawozdań przekazywanych przez EBI lub inne międzynarodowe instytucje finansowe, w których państwo członkowskie posiada akcje lub udziały. W związku z tym i w oparciu o wnioski dotyczące wykonania art. 9 ust. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy skreślić wspomniane ustępy.
(6) W art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 określono dodatkowe szczegółowe przepisy dotyczące zarządzania i kontroli w odniesieniu do instrumentów finansowych ustanowionych na szczeblu krajowym, regionalnym, transnarodowym lub transgranicznym. Ponadto w ust. 1 lit. c) tego artykułu zawarto błędne odesłanie do rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do EFRROW, które należy skorygować.
(7) Odniesienia w odpowiednich przepisach rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy dostosować do terminologii stosowanej w zmienionych przepisach rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do bezpośredniego udzielenia zamówienia, zróżnicowanego traktowania inwestorów, terminu "inwestor działający zgodnie z zasadą gospodarki rynkowej" w przepisach dotyczących pomocy państwa, jak również w celu odzwierciedlenia takiego samego traktowania międzynarodowych instytucji finansowych jak EBI zgodnie z art. 40 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(8) Art. 61 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 został zmieniony rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 w celu zapewnienia, by nie miał on zastosowania do operacji, których wsparcie stanowi pomoc państwa. Art. 19 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 przewiduje, że ustalanie finansowych stóp dyskontowych powinno być dokonywane na poziomie państwa członkowskiego. Aby jednak zapewnić jednolity i sprawny przegląd dużych projektów w zakresie wskaźników rentowności finansowej w odniesieniu do projektów w ramach pomocy państwa, należy skreślić art. 19 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, aby umożliwić stosowanie finansowych stóp dyskontowych dla konkretnego projektu, odzwierciedlających charakter inwestora lub sektora.
(9) Ponadto rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 zmieniono art. 67 i 68 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 dotyczące uproszczonych form kosztów, a także wprowadzono art. 68a i 68b. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 20 i 21 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, aby zapewnić prawidłowe odniesienia do przepisów rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy również przewidzieć szczegółowe przepisy dotyczące ścieżki audytu i audytu operacji, o których mowa odpowiednio w art. 25 i 27 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014, w odniesieniu do nowej formy wsparcia operacji poprzez finansowanie niepowiązane z kosztami, o których mowa w art. 67 ust. 1 akapit pierwszy lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(11) W celu zapewnienia spójnego podejścia w zakresie uzyskiwania pewności co do wiarygodności danych dotyczących wskaźników i celów pośrednich, w art. 27 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 należy określić, że element ten powinien stanowić część prac audytowych dotyczących audytu operacji.
(12) W art. 28 ust. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 określono procedurę wyboru próby, w przypadku gdy mają zastosowanie warunki dotyczące rozwiązań w zakresie proporcjonalnej kontroli przewidziane w art. 148 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013. W celu doprecyzowania wariantów dostępnych dla instytucji audytowej przepis ten należy zmienić, tak aby stwierdzał on, że decyzja o wyłączeniu lub zastąpieniu jednostek próby powinna być podejmowana przez instytucję audytową na podstawie jej profesjonalnej oceny. Biorąc pod uwagę fakt, że te doprecyzowania zostały już przekazane państwom członkowskim, stosowne jest stosowanie tej zmiany z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w pierwotnie przyjętym brzmieniu.
(13) Art. 28 ust. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w sprawie metody doboru podpróby powinien zostać zmieniony w celu doprecyzowania różnych możliwych poziomów doboru podpróby w złożonych operacjach i uwzględnienia wszystkich sytuacji szczególnych, w tym niestatystycznych metod doboru próby i szczególnych cech operacji realizowanych w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna". Biorąc pod uwagę fakt, że te doprecyzowania zostały już przekazane państwom członkowskim, stosowne jest stosowanie tej zmiany z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w pierwotnie przyjętym brzmieniu.
(14) W związku ze zmianami definicji terminu "beneficjent" w art. 2 pkt 10 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 wprowadzonymi rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046 należy odpowiednio zmienić niektóre pola danych w załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014.
(15) Zgodnie z art. 149 ust. 3a rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były przedmiotem konsultacji z ekspertami wyznaczonymi przez poszczególne państwa członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa 4 .
(16) W celu zapewnienia pewności prawa oraz ograniczenia do minimum rozbieżności między zmienionymi przepisami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, które mają zastosowanie od dnia 2 sierpnia 2018 r. lub wcześniej zgodnie z art. 282 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, a przepisami niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(17) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) nr 480/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.142.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/886 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 480/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących instrumentów finansowych, uproszczonych form kosztów, ścieżki audytu, zakresu i treści audytów operacji oraz metodyki doboru próby operacji oraz załącznika III |
Data aktu: | 12/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 30/05/2019, 01/01/2014, 14/05/2014, 01/01/2018 |