uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 673/2005 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.
(2) W dniu 27 stycznia 2003 r. Organ Rozstrzygania Sporów (ORS) Światowej Organizacji Handlu (WTO) przyjął raport Organu Apelacyjnego 4 i sprawozdanie zespołu 5 potwierdzone raportem Organu Apelacyjnego, które stwierdzają, że ustawa o odszkodowaniach z tytułu kontynuacji dumpingu lub utrzymywania subsydiów (Continued Dumping and Subsidy Offset Act - CDSOA) jest niezgodna ze zobowiązaniami Stanów Zjednoczonych wynikającymi z porozumień w ramach WTO.
(3) W związku z tym, że Stany Zjednoczone nie dostosowały swego ustawodawstwa do omawianych porozumień, Wspólnota Europejska (Wspólnota) zwróciła się do ORS o zezwolenie na zawieszenie stosowania koncesji celnych i związanych z nimi zobowiązań wynikających z Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu z 1994 r. (GATT) 6 w stosunku do Stanów Zjednoczonych. Stany Zjednoczone wyraziły sprzeciw w stosunku do poziomu zawieszenia koncesji celnych oraz zobowiązań i sprawa została poddana pod rozstrzygnięcie sądu arbitrażowego.
(4) W dniu 31 sierpnia 2004 r. arbiter stwierdził, że poziom zniweczenia lub naruszenia korzyści Wspólnoty wynosił każdego roku 72 % kwot wypłaconych na mocy CDSOA związanych z cłami antydumpingowymi lub wyrównawczymi płaconymi przy przywozie ze Wspólnoty w ostatnim roku, za który były w tym czasie dostępne dane, zgodnie z informacją opublikowaną przez władze Stanów Zjednoczonych. Arbiter stwierdził, że zawieszenie koncesji lub innych zobowiązań przez Wspólnotę, w formie nałożenia cła przywozowego, dodatkowego w stosunku do obowiązującego cła, na listę produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych odpowiadającego, w skali rocznej, łącznej wartości handlu nieprzekraczającej kwoty zniweczenia lub naruszenia korzyści, jest zgodne z zasadami WTO. W dniu 26 listopada 2004 r. ORS udzielił zezwolenia na zawieszenie stosowania w stosunku do Stanów Zjednoczonych koncesji celnych i związanych z nimi zobowiązań wynikających z GATT 1994 zgodnie z decyzją arbitra.
(5) Kwoty wypłacone na mocy CDSOA w ostatnim roku, dla którego były w tym czasie dostępne dane, odnoszą się do wypłacania środków pochodzących z ceł antydumpingowych i wyrównawczych pobranych w ciągu roku podatkowego 2004 (od dnia 1 października 2003 r. do dnia 30 września 2004 r.). Na podstawie danych opublikowanych przez Biuro Celne i Ochrony Granic Stanów Zjednoczonych poziom zniweczenia lub naruszenia korzyści Wspólnoty obliczono na 27,81 mln dolarów. Wspólnota została zatem upoważniona do zawieszenia stosowania koncesji celnych w stosunku do Stanów Zjednoczonych na równoważnym poziomie. Skutek 15 % dodatkowego cła przywozowego ad valorem na przywóz produktów wymienionych w załączniku I pochodzących ze Stanów Zjednoczonych odpowiadał, w skali roku, wartości handlu, która nie przekroczyła 27,81 mln dolarów. W odniesieniu do tych produktów Wspólnota zawiesiła stosowanie koncesji celnych w stosunku do Stanów Zjednoczonych od dnia 1 maja 2005 r.
(6) W przypadku dalszego niestosowania się do orzeczenia i zalecenia ORS Komisja powinna dostosować w skali rocznej poziom zawieszenia koncesji do poziomu zniweczenia lub naruszenia korzyści Unii Europejskiej w tym czasie spowodowanych przez CDSOA. Komisja powinna wprowadzić zmiany w stawce dodatkowego cła przywozowego lub w liście w załączniku I, tak aby skutek dodatkowego cła na przywóz ze Stanów Zjednoczonych wybranych produktów, w skali roku, odpowiadał wartości handlu nieprzekraczającej kwoty zniweczenia lub naruszenia korzyści.
(7) Komisja powinna zastosować się do następujących kryteriów:
a) Komisja powinna wprowadzić zmiany do stawki dodatkowego cła przywozowego w przypadku, gdy dodanie lub usunięcie produktów z listy w załączniku I nie umożliwia dostosowania poziomu zawieszenia koncesji do poziomu zniweczenia lub naruszenia korzyści; w przeciwnym przypadku Komisja powinna dodać produkty do listy w załączniku I, jeśli poziom zawieszenia koncesji wzrasta, lub wycofać produkty z tej listy, jeśli poziom zawieszenia spada;
b) w przypadku dodania produktów Komisja powinna automatycznie wybrać produkty z listy w załączniku II zgodnie z kolejnością produktów na tej liście; w związku z tym Komisja powinna zmienić również listę w załączniku II, usuwając z niej produkty dodane do listy w załączniku I;
c) w przypadku wycofania produktów Komisja najpierw powinna usunąć produkty, które zostały dodane do listy w załączniku I po dniu 1 maja 2005 r.; następnie Komisja powinna usunąć produkty, które znajdowały się na liście w załączniku I w dniu 1 maja 2005 r. zgodnie z kolejnością produktów na tej liście.
(8) W celu dokonywania niezbędnych dostosowań do środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmiany stawki dodatkowego cła przywozowego lub zmiany list w załącznikach I i II na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| A. TAJANI | M. PANAYOTOVA |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/673 z dnia 27 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.114.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 578/2020 z dnia 21 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.133.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 704/2021 z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.146.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/682 z dnia 25 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.126.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/858 z dnia 23 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.111.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1239 z dnia 22 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2024 r.
–––––
Odnośnik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1239 z dnia 22 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2024 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.77.18/2) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 2018 r.
- zmieniony przez rozporządzenie nr (UE) 2019/673 z dnia 27 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.114.5) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 704/2021 z dnia 26 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.146.70) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.44.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2018/196 w sprawie dodatkowych ceł przywozowych na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki |
| Data aktu: | 07/02/2018 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2018 |
| Data wejścia w życie: | 08/03/2018 |