Decyzja wykonawcza 2016/1367 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1367
z dnia 10 sierpnia 2016 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 5278)

(Jedynie tekst w języku polskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Afrykański pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową dotykającą populacje świń domowych i zdziczałych, która może mieć duży wpływ na rentowność hodowli trzody chlewnej, powodując zakłócenia w handlu wewnątrz Unii i wywozie do państw trzecich.

(2) W przypadku wystąpienia ogniska afrykańskiego pomoru świń istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy rozprzestrzeni się na inne gospodarstwa, w których chowa się trzodę chlewną, i na zdziczałe świnie. W wyniku handlu żywymi świniami lub pochodzącymi z nich produktami może się on rozprzestrzenić z jednego państwa członkowskiego na inne państwa członkowskie i na państwa trzecie.

(3) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 3 wprowadzono minimalne środki, które mają być stosowane w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. Artykuł 9 dyrektywy 2002/60/WE przewiduje ustanowienie okręgów zapowietrzonych i zagrożonych w przypadku wystąpienia ognisk tej choroby tam, gdzie mają mieć zastosowanie środki ustanowione w art. 10 i 11 tej dyrektywy.

(4) Polska poinformowała Komisję o aktualnej sytuacji w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na swoim terytorium i zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/60/WE ustanowiła okręgi zapowietrzone i zagrożone, w których mają zastosowanie środki, o których mowa w art. 10 i 11 tej dyrektywy.

(5) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest opisanie na poziomie Unii obszarów ustanowionych jako obszary zapowietrzone i zagrożone w związku z afrykańskim pomorem świń w Polsce we współpracy z tym państwem członkowskim.

(6) W związku z tym obszary wskazane jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Polsce powinny zostać określone w załączniku do niniejszej decyzji.

(7) Należy ograniczyć stosowanie środków, aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na dochodzenie epidemiologiczne i umożliwić przegląd wprowadzonych środków.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Polska zapewnia, aby obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/60/WE obejmowały co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 września 2016 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Polska Obszary, o których mowa w art. 1
Obszar zapowietrzony Zewnętrzna granica tego obszaru zapowietrzonego przebiega:

a) od wschodu: od północnej granicy miejscowości Sanie Dąb na południe drogą łączącą miejscowość Sanie Dąb z miejscowością Kołaki Kościelne do przecięcia z rzeką Dąb, dalej wzdłuż rzeki Dąb na południowy wschód, następnie wzdłuż granicy lasu przy zachodniej granicy miejscowości Tybory-Olszewo, następnie wzdłuż drogi łączącej miejscowość Tybory-Olszewo z miejscowością Tybory-Kamianka, następnie po zachodniej stronie miejscowości Tybory-Kamianka do drogi łączącej miejscowość Tybory-Kamianka z miejscowością Jabłonka Kościelna, następnie na południe do cieku wodnego łączącego staw Kamianka z rzeką Jabłonka, następnie do ujścia cieku do rzeki Jabłonka, następnie w linii prostej na południe do skrzyżowania drogi nr 66 z drogą łączącą miejscowość Jabłonka Kościelna z miejscowością Miodusy-Litwa;

b) od południa: drogą nr 66 w kierunku zachodnim do przecięcia rzeki Jabłonka z drogą nr 66, następnie wzdłuż południowej granicy miejscowości Faszcze do rzeki Jabłonka, dalej w kierunku zachodnim wzdłuż rzeki Jabłonka do granicy pomiędzy miejscowością Wdziękoń Pierwszy i Wdzię-koń Drugi, a następnie w linii prostej na północ do drogi nr 66, dalej drogą nr 66 na zachód do przecięcia cieku wodnego z drogą nr 66 na wysokości miejscowości Wdziękoń Pierwszy;

c) od zachodu: na północ wzdłuż cieku wodnego do granicy lasu, dalej wzdłuż wschodniej granicy rezerwatu "Grabówka", a następnie wschodnią granicą lasu do drogi łączącej miejscowość Grabówka z miejscowością Wróble-Arciszewo;

d) od północy: w linii prostej na wschód do rzeki Dąb poniżej miejscowości Czarnowo Dąb, następnie wzdłuż linii prostej na wschód wzdłuż północnej granicy miejscowości Sanie Dąb do drogi łączącej miejscowość Sanie Dąb z miejscowością Kołaki Kościelne.

Obszar zagrożony Zewnętrzna granica tego obszaru zagrożonego przebiega:

a) od wschodu: od granicy powiatu wysokomazowieckiego i zambrowskiego na wysokości miejscowości Stare Niziołki w linii prostej do połączenia cieku wodnego z rzeką Rokietnica pomiędzy miejscowością Grodzkie Szczepanowięta i miejscowością Nowe Grodzkie, dalej w linii prostej do miejscowości Wnory Wiechy, następnie wzdłuż drogi na południe oraz wzdłuż wschodnich granic miejscowości Chojane Piecki, Kalinowo-Solki, Kalinowo Czosnowo, Buczyno Mikosy do miejscowości Brzóski-Gromki, następnie w linii prostej na południe do rzeki Brok do wschodniej granicy miejscowości Brzóski-Falki, następnie w linii prostej do drogi nr 66 do północnej granicy miejscowości Włosty-Olszanka, dalej drogą nr 66 na południe do granicy lasu;

b) od południa: w linii prostej na południowy zachód wzdłuż południowej granicy miejscowości Dą-browa-Zabłotne do południowej granicy miejscowości Dąbrowa Wielka, następnie w linii prostej na zachód poniżej miejscowości Krzeczkowo Mianowskie do granicy województwa podlaskiego na wysokości miejscowości Zaręby-Choromany;

c) od zachodu: wzdłuż granicy województwa podlaskiego do drogi nr 63, następnie wzdłuż granicy województwa podlaskiego oraz po zachodniej stronie miejscowości Srebrny Borek do drogi nr 8 przy zachodniej granicy miejscowości Ostrożne, następnie w kierunku północnym po zachodniej stronie miejscowości Krajewo-Łętowo, Krajewo-Borowe, Krajewo-Ćwikły, a następnie w linii prostej wzdłuż zachodniej i północnej granicy miejscowości Zbrzeżnica do drogi nr 63, następnie na północ drogą 63 do wysokości miejscowości Polki-Teklin;

d) od północy: w linii prostej na wchód do granicy powiatu zambrowskiego z powiatem łomżyńskim z uwzględnieniem miejscowości Polki-Teklin do punktu na wysokości miejscowości Kossaki-Nad-bielne, następnie w linii prostej poniżej miejscowości Kossaki-Nadbielne oraz powyżej miejscowości Kałęczyn-Walochy, następnie do skrzyżowania drogi nr 679 z drogą łączącą miejscowość Rutki-Kossaki z miejscowością Kalinówka-Basie, dalej wzdłuż południowej granicy miejscowości Rutki-Kossaki do przecięcia ul. 11 Listopada z drogą S8, dalej w linii przebiegającej powyżej miejscowości Górskie-Ponikły Stok oraz po wschodniej stronie miejscowości Modzele-Górki i Olszewo Przybo-rowo do granicy powiatu zambrowskiego i wysokomazowieckiego na wysokości miejscowości Stare Niziołki.

1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dyrektywa Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniająca dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, s. 27).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.216.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/1367 dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce
Data aktu: 10/08/2016
Data ogłoszenia: 11/08/2016
Data wejścia w życie: 11/08/2016