uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności formułę wprowadzającą art. 18 oraz art. 18 pkt 13,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Stanowi ono, że państwa członkowskie gwarantują, że produkcja i wprowadzanie do obrotu żywych małży oraz żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich są poddawane urzędowym kontrolom zgodnie z opisem w załączniku II do tego rozporządzenia.
(2) W rozdziale II część A pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 przewidziano, że właściwy organ musi sklasyfikować obszary produkcyjne, z których zezwala na odławianie żywych małży, jako należące do jednej z trzech kategorii stosownie do poziomu zanieczyszczenia odchodami.
(3) Aby sklasyfikować obszary produkcyjne, właściwy organ powinien określić okres przeglądu danych zebranych na podstawie próbek z każdego obszaru produkcyjnego i obszaru przejściowego w celu ustalenia zgodności z normami określonymi w tym rozporządzeniu.
(4) W rozdziale II część A pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że właściwy organ może zaliczyć do klasy A obszary, z których żywe małże można odławiać do bezpośredniego spożycia przez ludzi. Żywe małże pozyskane z tych obszarów muszą spełniać normy zdrowotne dla żywych małży ustanowione w załączniku III sekcja VII rozdział V do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 4 ustanowiono kryteria mikrobiologiczne dotyczące niektórych mikroorganizmów oraz przepisy wykonawcze obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze w odniesieniu do ogólnych i szczegółowych zasad higieny dla środków spożywczych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 852/2004. W szczególności ustanowiono kryterium bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do Escherichia coli dla żywych małż oraz żywych szkarłupni, osłonic i głowonogów.
(6) Kryterium dotyczące E. coli określone w Kodeksie Żywnościowym w odniesieniu do produktów wprowadzanych na rynek różni się od kryterium zawartego w prawodawstwie Unii Europejskiej. Kryterium określone w Kodeksie Żywnościowym przewiduje trzy klasy (n = 5, c = 1, m = 230, M = 700 E. coli MPN/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego), zaś kryterium określone przez Unię Europejską przewiduje dwie klasy (n = 1, c = 0, M = 230 E. coli MPN/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego). Rozbieżność ta ma wpływ na handel międzynarodowy. Kryterium określone w Kodeksie Żywnościowym, w oparciu o normy międzynarodowe, powinno również znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych klasy A, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.
(7) Jest bardziej prawdopodobne, że przewidziane w Kodeksie Żywnościowym podejście obejmujące trzy klasy będzie bardziej skuteczne w wykrywaniu partii niespełniających wymogów, w szczególności gdy poziom zanieczyszczenia jest bliski limitu ustalonego w przepisach. Uznaje się, że podejście określone w Kodeksie Żywnościowym dla testowania produktu końcowego jest dokładniejsze z naukowego punktu widzenia i zazwyczaj zapewnia ono zasadniczo równoważną ochronę zdrowia.
(8) Rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 i (WE) nr 854/2004 powinny zostać dostosowane do Kodeksu Żywnościowego w odniesieniu do tego kryterium i powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.323.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/2285 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w odniesieniu do określonych wymogów w odniesieniu do żywych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich oraz załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych |
| Data aktu: | 08/12/2015 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2015 |
| Data wejścia w życie: | 12/12/2015, 01/01/2017 |