Rozporządzenie 2015/2285 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w odniesieniu do określonych wymogów w odniesieniu do żywych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich oraz załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/2285
z dnia 8 grudnia 2015 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w odniesieniu do określonych wymogów w odniesieniu do żywych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich oraz załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności formułę wprowadzającą art. 18 oraz art. 18 pkt 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Stanowi ono, że państwa członkowskie gwarantują, że produkcja i wprowadzanie do obrotu żywych małży oraz żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich są poddawane urzędowym kontrolom zgodnie z opisem w załączniku II do tego rozporządzenia.

(2) W rozdziale II część A pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 przewidziano, że właściwy organ musi sklasyfikować obszary produkcyjne, z których zezwala na odławianie żywych małży, jako należące do jednej z trzech kategorii stosownie do poziomu zanieczyszczenia odchodami.

(3) Aby sklasyfikować obszary produkcyjne, właściwy organ powinien określić okres przeglądu danych zebranych na podstawie próbek z każdego obszaru produkcyjnego i obszaru przejściowego w celu ustalenia zgodności z normami określonymi w tym rozporządzeniu.

(4) W rozdziale II część A pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że właściwy organ może zaliczyć do klasy A obszary, z których żywe małże można odławiać do bezpośredniego spożycia przez ludzi. Żywe małże pozyskane z tych obszarów muszą spełniać normy zdrowotne dla żywych małży ustanowione w załączniku III sekcja VII rozdział V do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(5) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 4  ustanowiono kryteria mikrobiologiczne dotyczące niektórych mikroorganizmów oraz przepisy wykonawcze obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze w odniesieniu do ogólnych i szczegółowych zasad higieny dla środków spożywczych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 852/2004. W szczególności ustanowiono kryterium bezpieczeństwa żywności w odniesieniu do Escherichia coli dla żywych małż oraz żywych szkarłupni, osłonic i głowonogów.

(6) Kryterium dotyczące E. coli określone w Kodeksie Żywnościowym w odniesieniu do produktów wprowadzanych na rynek różni się od kryterium zawartego w prawodawstwie Unii Europejskiej. Kryterium określone w Kodeksie Żywnościowym przewiduje trzy klasy (n = 5, c = 1, m = 230, M = 700 E. coli MPN/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego), zaś kryterium określone przez Unię Europejską przewiduje dwie klasy (n = 1, c = 0, M = 230 E. coli MPN/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego). Rozbieżność ta ma wpływ na handel międzynarodowy. Kryterium określone w Kodeksie Żywnościowym, w oparciu o normy międzynarodowe, powinno również znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych klasy A, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004.

(7) Jest bardziej prawdopodobne, że przewidziane w Kodeksie Żywnościowym podejście obejmujące trzy klasy będzie bardziej skuteczne w wykrywaniu partii niespełniających wymogów, w szczególności gdy poziom zanieczyszczenia jest bliski limitu ustalonego w przepisach. Uznaje się, że podejście określone w Kodeksie Żywnościowym dla testowania produktu końcowego jest dokładniejsze z naukowego punktu widzenia i zazwyczaj zapewnia ono zasadniczo równoważną ochronę zdrowia.

(8) Rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 i (WE) nr 854/2004 powinny zostać dostosowane do Kodeksu Żywnościowego w odniesieniu do tego kryterium i powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w rozdziale II załącznika II:
a)
przed częścią A dodaje się zdania: "Metodą odniesienia dla analizy E. coli jest detekcja i badanie metodą najbardziej prawdopodobnej liczby (NPL) określone w normie EN/ISO 16649-3. Można stosować metody alternatywne, jeżeli są one poddane walidacji w stosunku do metody odniesienia zgodnie z kryteriami zawartymi w normie EN/ISO 16140.";
b)
w części A pkt 4 i 5 skreśla się zdania w brzmieniu: "Metodą odniesienia dla tego badania jest badanie metodą najbardziej prawdopodobnej liczby (NPL) w pięciu probówkach w trzykrotnym rozcieńczeniu, określone w normie ISO 16649-3. Można stosować metody alternatywne, jeżeli są one poddane walidacji w stosunku do metody odniesienia zgodnie z kryteriami zawartymi w normie EN/ISO 16140.";
2) 5
 część A pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwy organ musi sklasyfikować obszary produkcyjne, z których zezwala na odławianie żywych małży, jako należące do jednej z trzech kategorii stosownie do poziomu zanieczyszczenia odchodami. Może to uczynić, w stosownych przypadkach, we współpracy z podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze. Aby sklasyfikować obszary produkcyjne, właściwy organ powinien określić okres przeglądu danych zebranych na podstawie próbek z każdego obszaru produkcyjnego i obszaru przejściowego w celu ustalenia zgodności z normami, o których mowa w niniejszym punkcie oraz w punktach 3, 4 i 5.";

3)
część A pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwy organ może zaliczyć do klasy A obszary, z których żywe małże można odławiać do bezpośredniego spożycia przez ludzi. Żywe małże wprowadzane do obrotu z tych obszarów muszą spełniać normy zdrowotne ustanowione w sekcji VII rozdział V załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

Próbki żywych małży z tych obszarów nie mogą przekraczać, w przypadku 80 % próbek pobranych w okresie przeglądu, limitu 230 E. coli na 100 g mięsa i płynu międzyskorupowego. Pozostałe 20 % próbek nie może przekraczać 700 E. coli na 100 g mięsa i płynu międzyskorupowego.

Oceniając wyniki dla określonego okresu przeglądu dla utrzymania obszaru klasy A, właściwy organ może, w oparciu o ocenę ryzyka na podstawie dochodzenia, nie uwzględniać wyjątkowych wyników przekraczających poziom 700 E. coli na 100 g mięsa i płynu międzyskorupowego.".

Artykuł  2

W rozdziale 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tabeli dotyczącej kryteriów bezpieczeństwa żywności wiersz 1.25 otrzymuje brzmienie:
"1.25. Żywe małże oraz żywe szkarłupnie, osłonice i ślimaki morskie E. coli (15) 5 (16) 1 230 MPN/ 100 g mięsa i płynu międzyskorupowego 700 MPN/ 100 g mięsa i płynu międzyskorupowego EN ISO 16649-3 Produkty wprowadzane do obrotu w ciągu okresu przydatności do spożycia"
2)
przypis 16 otrzymuje brzmienie:

"(16) Każda próbka składa się z minimalnej liczby zwierząt zgodnie z normą EN ISO 6887-3.";

3)
a)
w uwagach dotyczących interpretacji wyników badań wpis "Podane limity odnoszą się do każdej badanej próbki, z wyjątkiem żywych małż oraz żywych szkarłupni, osłonic i głowonogów w przypadku badania obecności E. coli, gdzie limit odnosi się do zbiorczej próbki."

otrzymuje brzmienie:

"Podane limity odnoszą się do każdej badanej próbki.";

b)
w uwagach dotyczących interpretacji wyników badań wpis dotyczący "L. monocytogenes w innej żywności gotowej do spożycia oraz E. coli w żywych małżach" otrzymuje brzmienie:

"L. monocytogenes w innej żywności gotowej do spożycia:

- jakość zadowalająca, jeśli wszystkie wartości są ≤ limitu;

- jakość niezadowalająca, jeśli przynajmniej jedna wartość jest > limitu.

E. coli w żywych małżach oraz żywych szkarłupniach, osłonicach i ślimakach morskich:

- jakość zadowalająca, jeśli wszystkie pięć wartości jest ≤ 230 NPL/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego lub jedna z zaobserwowanych wartości jest > 230 NPL/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego, ale ≤ 700 NPL/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego,

- jakość niezadowalająca, jeśli co najmniej jedna z pięciu zaobserwowanych wartości jest > 700 NPL/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego lub jeżeli co najmniej dwie z pięciu wartości są > 230 NPL/100 g mięsa i płynu międzyskorupowego.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2015 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
3 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1).
5 Art. 1 pkt 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.46/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.323.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/2285 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w odniesieniu do określonych wymogów w odniesieniu do żywych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich oraz załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2073/2005 w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych
Data aktu: 08/12/2015
Data ogłoszenia: 09/12/2015
Data wejścia w życie: 12/12/2015, 01/01/2017