Decyzja wykonawcza 2013/653/UE w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w zakresie monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych za 2014 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 12 listopada 2013 r.
w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w zakresie monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych za 2014 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 7289)

(2013/653/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 listopada 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 66,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono między innymi procedury regulujące wkład finansowy Unii na środki niezbędne do zapewnienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

(2) W dyrektywie 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 przewidziano, że państwa członkowskie powinny zapewnić, by monitorowanie dostarczało porównywalnych danych na temat występowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, a w zakresie, w jakim stanowią zagrożenie dla zdrowia publicznego, u innych czynników.

(3) W art. 7 ust. 3 wspomnianej dyrektywy przewiduje się, że Komisja ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące realizacji monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.

(4) W szeregu opinii naukowych wydanych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz sprawozdań wydanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE) wzywa się do stworzenia zharmonizowanego monitoringu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych obecnych w zwierzętach i żywności. Z tego powodu w decyzji wykonawczej Komisji 2013/652/UE 4 Komisja ustanowiła, zgodnie z art. 7 ust. 3 dyrektywy 2003/99/WE, szczegółowe przepisy w zakresie zharmonizowanego monitorowania i zharmonizowanej sprawozdawczości dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, przeprowadzanych przez państwa członkowskie.

(5) Omawiane zharmonizowane monitorowanie musi być przeprowadzone zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, zapewniając, aby kontrole urzędowe były przeprowadzane regularnie, w oparciu o zagrożenie oraz z właściwą częstotliwością, tak aby osiągnąć cele wspomnianego rozporządzenia, przy jednoczesnym uwzględnieniu zidentyfikowanych zagrożeń związanych ze zwierzętami, paszami i żywnością, podmiotami działającymi na rynku pasz lub prowadzącymi przedsiębiorstwo spożywcze, wykorzystywaniem pasz lub żywności albo jakimkolwiek procesem, materiałem, substancją, działaniem lub operacją, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo pasz i żywności, zdrowie lub dobrostan zwierząt.

(6) W celu ułatwienia sprawnego i szybkiego wykonania tego monitorowania Unia powinna, na najodpowiedniejszym poziomie, wesprzeć finansowo państwa członkowskie prowadzące wspomniane monitorowanie, jak przewidziano w art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

(7) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego i art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 5 zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne elementy działania obejmującego wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(8) Środki kwalifikujące się do wsparcia finansowego Unii zostały określone w niniejszej decyzji wykonawczej.

(9) Warunkiem przyznania wkładu finansowego Unii powinno być uprzednie przeprowadzenie badań i analiz zgodnie z niniejszą decyzją wykonawczą oraz z decyzją wykonawczą 2013/652/UE oraz przedstawienie przez właściwe organy wszelkich niezbędnych informacji w terminach określonych w niniejszej decyzji wykonawczej.

(10) Mając na względzie skuteczność administracyjną, wszelkie wydatki przedłożone do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii należy wyrazić w euro, a dla wydatków poniesionych w walucie innej niż euro ustalić kurs wymiany,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Unia wnosi wkład w koszty ponoszone przez państwa członkowskie w związku z prowadzeniem zharmonizowanego monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe zgodnie z decyzją wykonawczą 2013/652/UE w odniesieniu do próbek drobiu zebranych między dniem 1 stycznia 2014 r. a dniem 31 grudnia 2014 r., w maksymalnej wysokości kwoty całkowitej wynoszącej 1.407.585 EUR, finansowanej z pozycji 17 04 07 01.

Artykuł  2

Koszty kwalifikowalne

Wkład finansowy Unii:

a)
stanowi 50 % kosztów ponoszonych przez każde państwo członkowskie w celu realizacji monitorowania, o którym mowa w art. 1 decyzji wykonawczej 2013/652/EU, przeprowadzanego jest przez właściwy organ;
b)
nie przekracza następujących kwot:
(i)
8 EUR na koszty personelu na jedną próbkę z jelita ślepego;
(ii)
11 EUR na jedną izolację i identyfikację bakterii E. coli;
(iii)
21,5 EUR na jedną izolację i identyfikację bakterii Campylobacter;
(iv)
15 EUR na badanie oznaczania wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe (zwane dalej "AST") każdego izolatu bakterii Salmonella lub E. coli;
(v)
15 EUR na AST każdego izolatu Campylobacter;
(vi)
17,5 EUR na jedną charakterystykę i klasyfikację izolatów bakterii Salmonella spp. lub E. coli wykazujących oporność na cefalosporyny i meropenem III generacji;
(vii)
22 EUR na jedno określenie serotypu bakterii Salmonella;
(viii)
maksymalnych kwot podanych w załączniku I;
c)
do wkładu kwalifikują się jedynie koszty podane w załączniku II.
Artykuł  3

Kryteria kwalifikowalności

1.
Wkład Unii podlega następującym warunkom:
a)
do dnia 31 maja 2015 r. państwa członkowskie przekazują Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, który Komisja Europejska upoważniła do wykonania tego zadania, sprawozdanie techniczne obejmujące przynajmniej informacje wymagane w części B załącznika do decyzji wykonawczej 2013/652/UE;
b)
do dnia 31 maja 2015 r. państwa członkowskie przekazują Komisji, w formie elektronicznej, sprawozdanie finansowe zgodne ze wzorem określonym w załączniku III do niniejszej decyzji. Do finansowania kwalifikują się jedynie te poniesione wydatki, które zostały zapłacone przed przedłożeniem wniosku. Dokumenty potwierdzające, stanowiące dowód poniesienia wszystkich wydatków, o których mowa w sprawozdaniu finansowym, przesyłane są Komisji jedynie na jej prośbę.
2.
Komisja może zmniejszyć kwotę wkładów, o których mowa w załączniku I, w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, uwzględniając przy tym charakter i powagę niezgodności oraz potencjalną stratę finansową dla Unii.
Artykuł  4

Kurs wymiany dla wydatkowania

Ze względu na skuteczność administracyjną wszelkie wydatki przedłożone do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii powinny być wyrażone w euro. Jeśli wydatki danego państwa członkowskiego wyrażone są w innej walucie niż euro, państwo to dokonuje przeliczenia na euro, stosując ostatni kurs wymiany ustalony przez Europejski Bank Centralny przed pierwszym dniem miesiąca, w którym dane państwo członkowskie złożyło wniosek.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2013 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela 1

Państwo członkowskie Liczba
Próbek z jelita ślepego Izolacji/identyfikacji i AST AST Salmonella Określanie serotypu Salmonella Charakterystyka i klasyfikacja opornych izolatów
Campylobacter E. coli
BE 850 170 170 550 550 150
BG 425 85 85 200 200 50
CZ 850 170 170 550 550 150
DK 850 170 170 250 250 100
DE 1 700 340 340 700 700 200
EE 425 85 85 100 100 50
IE 850 170 170 300 300 100
EL 850 170 170 450 450 100
ES 1 700 340 340 1 000 1 000 250
FR 1 700 340 340 800 800 250
HR 425 85 85 250 250 100
IT 1 700 340 340 800 800 250
CY 425 85 85 200 200 100
LV 425 85 85 100 100 50
LT 425 85 85 200 200 50
LU 425 85 85 100 100 50
HU 1 700 340 340 900 900 250
MT 425 85 85 100 100 50
NL 850 170 170 450 450 150
AT 1 700 340 340 550 550 200
PL 1 700 340 340 800 800 250
PT 1 700 340 340 500 500 200
RO 850 170 170 600 600 150
SI 425 85 85 200 200 50
SK 425 85 85 100 100 50
FI 850 170 170 50 50 50
SE 850 170 170 50 50 50
UK 1 700 340 340 800 800 250
Łącznie 27 200 5 440 5 440 11 650 11 650 3 700
Tabela 2
Państwo członkowskie Maksymalna stawka zwrotu (EUR)
Próbka z jelita ślepego Izolacja i identyfikacja E. coli Izolacja i identyfikacja Campylobacter Salmonella - określanie serotypu AST Charakterystyka i klasyfikacja opornych izolatów Łącznie Łącznie z kosztami ogólnymi (7 %)
Salmonella + E. coli Campylobacter
BE 6 800 2 200 14 800 14 700 10 800 2 600 2 700 54 600 58 422
BG 500 2 200 8 600 5 700 4 000 1 300 900 23 200 24 824
CZ 1 600 1 300 9 100 7 200 8 800 1 200 1 900 31 100 33 277
DK 6 800 2 200 18 300 9 300 6 300 2 600 1 800 47 300 50 611
DE 13 600 4 400 36 600 22 900 14 100 4 400 3 500 99 500 106 465
EE 400 1 000 3 300 4 100 2 200 1 100 200 12 300 13 161
IE 5 900 1 200 11 400 8 700 5 000 1 400 1 200 34 800 37 236
EL 2 000 2 200 14 900 7 700 8 500 2 600 1 300 39 200 41 944
ES 5 200 1 800 14 600 29 500 20 100 5 100 4 400 80 700 86 349
FR 13 600 4 400 36 600 25 100 17 100 4 100 4 400 105 300 112 671
HR 2 000 2 200 500 6 500 5 100 1 300 1 200 18 800 20 116
IT 13 600 4 400 25 000 16 500 12 200 3 700 2 700 78 100 83 567
CY 1 400 2 200 9 200 6 300 3 800 1 000 1 300 25 200 26 964
LV 700 900 3 400 3 900 1 600 800 500 11 800 12 626
LT 400 2 000 4 900 2 900 3 200 600 600 14 600 15 622
LU 3 400 2 200 9 200 4 100 2 800 1 300 900 23 900 25 573
HU 3 600 2 500 29 600 25 000 13 100 4 000 2 900 80 700 86 349
MT 1 300 500 5 500 3 500 2 000 700 900 14 400 15 408
NL 6 800 1 300 12 500 7 100 7 900 2 600 2 700 40 900 43 763
AT 13 600 4 400 36 600 17 000 13 400 5 100 3 500 93 600 100 152
PL 6 200 2 200 17 800 17 700 7 700 3 600 1 900 57 100 61 097
PT 4 400 3 900 36 600 18 500 5 600 2 100 1 700 72 800 77 896
RO 6 800 1 500 9 000 17 000 11 600 2 600 2 700 51 200 54 784
SI 3 400 1 900 9 200 5 200 2 700 1 300 900 24 600 26 322
SK 1 600 2 000 9 200 3 300 2 800 1 300 900 21 100 22 577
FI 6 800 1 900 8 300 0 3 300 2 300 900 23 500 25 145
SE 6 800 1 300 10 700 4 900 3 000 2 400 600 29 700 31 779
UK 13 600 3 600 36 600 25 100 17 100 5 100 4 400 105 500 112 885
Łącznie 152 800 63 800 442 000 319 400 215 800 68 200 53 500 1 315 500 1 407 585

ZAŁĄCZNIK  II

KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

1. Koszty laboratoriów

- Koszty związane z personelem są ograniczone do rzeczywistych kosztów pracy, które można przypisać (wynagrodzenie, koszty zabezpieczenia społecznego i składki emerytalne), narosłych podczas wykonywania decyzji wykonawczej 2013/652/UE. W tym celu należy prowadzić rozliczenia czasu pracy.

- Zwrot kosztów materiałów zużywalnych oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie na wykonanie testów w laboratorium wyznaczonym przez właściwy organ.

- Koszty zestawów testowych, odczynników i wszystkich innych materiałów zużywalnych zwracane są jedynie w przypadku, gdy użyte zostały do przeprowadzenia badań wymienionych poniżej:

(i) izolacja i identyfikacja bakterii E. coli;

(ii) izolacja i identyfikacja bakterii Campylobacter;

(iii) AST izolatów bakterii Salmonella i E. coli;

(iv) AST izolatów bakterii Campylobacter;

(v) charakterystyka i klasyfikacja izolatów bakterii Salmonella i E. coli wykazujących oporność na cefalosporyny i meropenem III generacji;

(vi) określanie serotypu Salmonella.

2. Koszt pobierania próbek

Koszt pobierania próbek jest ograniczony do rzeczywistych kosztów pracy w obrębie rzeźni, które można przypisać (wynagrodzenie, koszty zabezpieczenia społecznego i składki emerytalne), narosłych podczas wykonywania decyzji wykonawczej 2013/652/UE. W tym celu należy prowadzić rozliczenia czasu pracy.

3. Koszty ogólne

Można starać się o zryczałtowaną stawkę wsparcia w wysokości 7 % obliczaną na podstawie wszystkich kosztów kwalifikowalnych.

4. Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.

ZAŁĄCZNIK  III

WZÓR SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 1 LIT. b)

Okres sprawozdawczy: 2014

Państwo członkowskie: ............................................................

Numer referencyjny decyzji wykonawczej Komisji, na mocy której przyznawany jest wkład finansowy Unii: 2013/653/UE

Koszty laboratoriów (suma faktycznych kosztów kwalifikowalnych)

Izolacja i identyfikacja bakterii E. coli
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

Izolacja i identyfikacja bakterii Campylobacter
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

AST izolatów bakterii Salmonella i E. coli
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

AST izolatów bakterii Campylobacter
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

Charakterystyka i klasyfikacja opornych izolatów
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

Określanie serotypu bakterii Salmonella
Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Materiały zużywalne (opis) Ilość Koszt jednostkowy (EUR) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba badań: Koszt jednostkowy na jedną analizę

(EUR)

Koszty pobierania próbek (suma faktycznych kosztów kwalifikowalnych)

Kategoria personelu Liczba godzin roboczych Stawka (EUR na godzinę) Łącznie (EUR)
...
...
Łącznie (EUR)
Łączna liczba próbek: Koszt jednostkowy na jedną próbkę

(EUR)

Łączne wydatki skoordynowanego programu kontroli (koszty rzeczywiste, bez podatku VAT) (EUR): ...

Deklaracja beneficjenta

Niniejszym zaświadczamy, że:

- wyżej wymienione wydatki zostały poniesione na wykonywanie zadań opisanych w decyzji wykonawczej 2013/652/UE i bezpośrednio związanych z realizacją skoordynowanego planu kontroli, dla którego przyznane zostało wsparcie finansowe zgodnie z decyzją wykonawczą 2013/653/UE,

- powyższe koszty zostały rzeczywiście poniesione, zostały zapłacone do dnia złożenia niniejszego wniosku, rzetelnie zaksięgowane i są kwalifikowalne zgodnie z przepisami decyzji wykonawczej 2013/653/UE,

- wszystkie dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów są dostępne dla celów kontroli,

- nie składano wniosków o żaden inny wkład finansowy Unii na niniejszy skoordynowany plan kontroli.

Data: .............................................................................................................................................

Osoba odpowiedzialna: ................................................................................................................

Podpis: ..........................................................................................................................................

1 Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31).
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/652/UE z dnia 12 listopada 2013 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych (zob. s. 26 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.303.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/653/UE w odniesieniu do pomocy finansowej Unii na rzecz skoordynowanego planu kontroli w zakresie monitorowania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u odzwierzęcych czynników chorobotwórczych za 2014 r.
Data aktu: 12/11/2013
Data ogłoszenia: 14/11/2013
Data wejścia w życie: 01/01/1970