(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2 i 5,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 stosuje się do państw członkowskich, które w chwili jego wejścia w życie otrzymują już pomoc finansową, w tym z Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS).
(2) Rozporządzenie (UE) nr 472/2013 zawiera przepisy dotyczące zatwierdzania programów dostosowań makroekonomicznych dla państw członkowskich otrzymujących pomoc finansową; przepisy te muszą być spójne z postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Europejski Mechanizm Stabilności.
(3) W odpowiedzi na złożony przez Cypr w dniu 25 czerwca 2012 r. wniosek o pomoc finansową z EMS Rada przyjęła w dniu 25 kwietnia 2013 r. decyzję 2013/236/UE 2 , zgodnie z którą Cypr zobowiązany był rygorystycznie wdrażać program dostosowań makroekonomicznych.
(4) W dniu 24 kwietnia 2013 r. rada zarządzająca EMS podjęła decyzję o udzieleniu zasadniczo pomocy stabilizacyjnej Cyprowi oraz zatwierdziła protokół ustaleń dotyczący szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej (ang. Memorandum of Understanding on Specific Economic Policy Conditionality, zwany dalej "protokołem ustaleń") oraz jego podpisanie przez Komisję w imieniu EMS.
(5) Zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji 2013/236/UE Komisja, w porozumieniu z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) oraz, w stosownych przypadkach, z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW), dokonała pierwszego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu dokonano aktualizacji pierwotnego programu dostosowań makroekonomicznych celem uwzględnienia działań podjętych przez władze Cypru do drugiego kwartału 2013 r.
(6) Po wejściu w życie rozporządzenia (UE) nr 472/2013 program dostosowań makroekonomicznych musi zostać przyjęty w formie decyzji wykonawczej Rady. Ze względu na jasność i pewność prawa program powinien zostać ponownie przyjęty na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 472/2013. Pod względem treści program powinien pozostać niezmieniony względem programu zatwierdzonego decyzją 2013/236/UE, ale powinien również uwzględniać wyniki przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 1 ust. 2 tej decyzji. Jednocześnie decyzja 2013/236/UE powinna zostać uchylona.
(7) Komisja, w porozumieniu z EBC i MFW, dokonała pierwszego przeglądu służącego ocenie postępów poczynionych we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także ich skuteczności i wpływu na gospodarkę i społeczeństwo. W wyniku tego przeglądu dokonano aktualizacji protokołu ustaleń w obszarach reformy sektora finansowego, polityki budżetowej i reform strukturalnych, w szczególności w odniesieniu do: (i) planu stopniowego rozluźnienia ograniczeń w przepływach kapitałowych; (ii) ustanowienia ram prawnych na potrzeby nowej struktury zarządzania państwowymi udziałami w sektorze bankowości spółdzielczej; (iii) planu działania w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy; (iv) systemu kompensacyjnego dla kas zapomogowych i funduszy emerytalnych, które mają depozyty w Cyprus Popular Bank; (v) zapewnienia dostępności wymaganych funduszy krajowych na potrzeby pokrycia wkładu krajowego w projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych i innych funduszy unijnych; (vi) uszczegółowienia planowanej reformy systemu pomocy społecznej; oraz (vii) przygotowania szczegółowych wniosków politycznych w zakresie polityki aktywizacji oraz szybkiego podjęcia działań na rzecz zwiększenia możliwości i perspektyw zatrudnienia dla młodych ludzi. Przeprowadzenie kompleksowych, ambitnych reform w sektorze finansowym oraz w polityce budżetowej i strukturalnej powinno zapewnić zdolność obsługi długu publicznego przez Cypr w perspektywie średniookresowej.
(8) W trakcie realizacji kompleksowego programu działań przez Cypr Komisja powinna zapewnić temu krajowi dodatkowe wskazówki w zakresie polityki oraz pomoc techniczną w określonych dziedzinach. Państwo członkowskie objęte programem dostosowań makroekonomicznych, które nie posiada wystarczających zasobów administracyjnych, ma zwrócić się o pomoc techniczną do Komisji, która może w tym celu utworzyć grupy ekspertów.
(9) Władze Cypru powinni zasięgać, zgodnie z obowiązującymi przepisami i praktykami krajowymi, opinii partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w trakcie przygotowywania, wdrażania, monitorowania i oceny programu dostosowań makroekonomicznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2014/169/UE z dnia 24 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.91.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2014/919/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.363.145) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr (UE) 2015/1208 z dnia 14 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.196.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.250.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/463/UE w sprawie zatwierdzenia programu dostosowań makroekonomicznych dla Cypru oraz uchylająca decyzję 2013/236/UE |
Data aktu: | 13/09/2013 |
Data ogłoszenia: | 20/09/2013 |