Rozporządzenie wykonawcze 716/2013 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 716/2013
z dnia 25 lipca 2013 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 3 i art. 27,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu wyjaśnienia niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 110/2008 oraz zagwarantowania ich jednolitego wdrażania przez państwa członkowskie należy przyjąć szczegółowe zasady, w szczególności dotyczące stosowania wyrażeń złożonych, odniesień, nazw handlowych i oznaczeń geograficznych w prezentacji napojów spirytusowych.

(2) Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 prezentacja napoju spirytusowego lub innego środka spożywczego może, pod pewnymi warunkami, zawierać wyrażenie złożone, które zawiera nazwę jednej z kategorii wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 lub jedno z oznaczeń geograficznych wymienionych w załączniku III do tego rozporządzenia lub zawierać jedno lub kilka odniesień do jednej lub więcej spośród tych kategorii lub oznaczeń geograficznych. W celu zapewnienia jednolitego stosowania wyrażeń złożonych i odniesień w państwach członkowskich, konieczne jest ustanowienie szczegółowych przepisów w zakresie ich wykorzystywania do prezentacji napojów spirytusowych i innych środków spożywczych.

(3) W przypadku gdy w prezentacji środka spożywczego używa się odniesienia do określonego napoju spirytusowego, ten napój spirytusowy musi spełniać wszystkie wymogi rozporządzenia (WE) nr 110/2008 i nie może być rozcieńczony. Konieczne jest wyjaśnienie znaczenia pojęcia "rozcieńczenie" w odniesieniu do napojów spirytusowych, zważywszy, że niektórych procesów produkcyjnych nie należy uznawać za rozcieńczanie.

(4) W celu zagwarantowania, że warunki dokonywania rejestracji oznaczeń geograficznych określone w rozporządzeniu (WE) nr 110/2008 będą spełnione, wnioski o rejestrację powinny być oceniane przez Komisję i należy ustanowić szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące wniosków, ich rozpatrywania, procedur wnoszenia zastrzeżeń i unieważniania oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych. Aby zagwarantować jednolite wdrażanie tych przepisów, należy sporządzić wzory wniosku o rejestrację, dokumentacji technicznej, oświadczenia o zastrzeżeniach, zmiany dokumentacji technicznej i unieważnienia oznaczenia geograficznego.

(5) W celu ułatwienia komunikacji między Komisją, państwami członkowskimi i państwami trzecimi w zakresie zarejestrowanych oznaczeń geograficznych oprócz kompletnych dokumentacji technicznych państwa członkowskie i państwa trzecie powinny przekazywać Komisji główne specyfikacje dokumentacji technicznych swych oznaczeń geograficznych.

(6) Ograniczenia dotyczące opakowań napojów spirytusowych z oznaczeniem geograficznym, takie jak zobowiązanie do pakowania napojów spirytusowych na wyznaczonym obszarze geograficznym, stanowią ograniczenie swobodnego przepływu towarów oraz swobody świadczenia usług. Wprowadzanie takich ograniczeń powinno być dozwolone tylko wówczas, gdy są one konieczne, proporcjonalne i odpowiednie w celu ochrony renomy oznaczenia geograficznego.

(7) Należy stworzyć unijne symbole oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych w celu umożliwienia konsumentowi identyfikacji niektórych napojów spirytusowych, których właściwości są związane z pochodzeniem napojów.

(8) Uwzględniając czas potrzebny na wprowadzenie przez państwa członkowskie środków dotyczących stosowania wyrażeń złożonych i odniesień, stosowanie tych środków należy odroczyć.

(9) Środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Napojów Spirytusowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ZAKRES PRZEDMIOTOWY I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 110/2008 w szczególności w odniesieniu do:

a)
stosowania wyrażeń złożonych i odniesień do nich, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, w opisie, prezentacji i na etykietach środków spożywczych;
b)
oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, a także stosowania unijnego symbolu oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a)
"kategoria napojów spirytusowych" oznacza jedną z kategorii wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008, oznaczonych numerami 1-46;
b)
"oznaczenie geograficzne" oznacza jedno z zarejestrowanych oznaczeń geograficznych wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008;
c)
"wyrażenie złożone" oznacza połączenie wyrażeń wymienionych w kategoriach 1-46 w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 lub oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, z których pochodzi cały alkohol produktu końcowego, zawierające:
(i)
nazwę jednego lub większej liczby środków spożywczych innych niż te, które są wykorzystywane do produkcji danego napoju spirytusowego zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 lub przymiotniki pochodzące od ich nazw; lub
(ii)
termin "likier";
d)
"odniesienie" oznacza bezpośrednie lub pośrednie odniesienie do jednego lub większej liczby kategorii napojów spirytusowych lub oznaczeń geograficznych, inne niż wyrażenie złożone lub wykaz składników, o którym mowa w art. 9 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.

ROZDZIAŁ  II

PRZEPISY DOTYCZĄCE STOSOWANIA WYRAŻEŃ ZŁOŻONYCH I ODNIESIEŃ

Artykuł  3

Wyrażenia złożone

1.
Termin "napój spirytusowy" nie może być częścią wyrażenia złożonego opisującego napój alkoholowy.
2.
Wyrażenie złożone opisujące napój alkoholowy nie może składać się z połączenia terminu "likier" z nazwą jednej z kategorii 33-40 wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 110/2008.
3.
Wyrażenie złożone nie zastępuje nazwy handlowej napoju spirytusowego.
4.
Wyrażenie złożone opisujące napój alkoholowy umieszcza się przy użyciu jednorodnych znaków o tej samej czcionce, wielkości i kolorze. Nie może ono być przerwane żadnymi elementami tekstowymi ani graficznymi, które nie stanowią jego części, a jego rozmiar czcionki nie jest większy niż rozmiar czcionki nazwy handlowej.
Artykuł  4

Odniesienia

Do celów prezentacji środków spożywczych w tym samym wierszu, w którym znajduje się nazwa handlowa, nie umieszcza się żadnych odniesień do kategorii napojów spirytusowych ani oznaczeń geograficznych. W przypadku napojów alkoholowych odniesienia zapisuje się przy użyciu czcionki mniejszej niż zastosowana w nazwie handlowej i wyrażeniach złożonych.

Artykuł  5

Rozcieńczanie napojów spirytusowych

Do celów art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 za rozcieńczanie uznaje się zmniejszenie zawartości alkoholu napoju spirytusowego poniżej minimalnego stężenia alkoholu ustanowionego dla tego napoju spirytusowego w odpowiadającej mu kategorii wymienionej w załączniku II do tego rozporządzenia wyłącznie przez dodanie wody.

ROZDZIAŁ  III

OZNACZENIA GEOGRAFICZNE

Artykuł  6

Wniosek o rejestrację oznaczenia geograficznego

Wniosek o rejestrację oznaczenia geograficznego w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 jest przedkładany Komisji i obejmuje:

a)
formularz wniosku, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
b)
dokumentację techniczną, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia;
c)
główne specyfikacje dokumentacji technicznej, o której mowa w lit. b).
Artykuł  7

Wnioski transgraniczne

1.
W przypadkach gdy transgraniczne oznaczenie geograficzne dotyczy tylko państw członkowskich, właściwy wniosek składany jest wspólnie lub przez jedno z państw członkowskich w imieniu pozostałych. W tym drugim przypadku wniosek zawiera dokument od każdego z pozostałych zainteresowanych państw członkowskich upoważniający państwo członkowskie przekazujące wniosek do działania w jego imieniu.

W przypadkach gdy transgraniczne oznaczenie geograficzne dotyczy tylko państw trzecich, właściwy wniosek jest przekazywany Komisji przez jednego z wnioskodawców w imieniu pozostałych lub przez jedno z państw trzecich w imieniu pozostałych i zawiera:

a)
dowód ochrony w zainteresowanych państwach trzecich; oraz
b)
dokument od każdego z pozostałych zainteresowanych państw trzecich upoważniający państwo trzecie składające wniosek do działania w jego imieniu.

W przypadkach gdy transgraniczne oznaczenie geograficzne dotyczy co najmniej jednego państwa członkowskiego i co najmniej jednego państwa trzeciego, wniosek jest przekazywany Komisji przez jedno z państw członkowskich, organy państwa trzeciego, podmiot lub podmioty prywatne z zainteresowanego państwa trzeciego i zawiera:

a)
dowód ochrony w zainteresowanych państwach trzecich; oraz
b)
dokument od każdego z zainteresowanych państw członkowskich lub państw trzecich upoważniający stronę składającą wniosek do działania w jego imieniu.
2.
Adresatem wszelkich wydawanych przez Komisję powiadomień lub decyzji jest państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego, który przekazał Komisji wniosek transgraniczny.
Artykuł  8

Otrzymanie wniosku

1.
Za datę złożenia wniosku uznaje się dzień otrzymania go przez Komisję.
2.
Zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego otrzymuje potwierdzenie odbioru zawierające co najmniej następujące informacje:
a)
numer akt;
b)
nazwę, która ma być zarejestrowana;
c)
liczbę otrzymanych stron;
d)
datę otrzymania wniosku.
Artykuł  8a 2

Przedkładanie i otrzymywanie dokumentacji technicznej dotyczącej uznanych oznaczeń geograficznych

1.
Właściwe organy państw członkowskich przedkładają Komisji dokumentację techniczną dotyczącą uznanych oznaczeń geograficznych, o której mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, za pośrednictwem systemów informatycznych, o których mowa w załączniku VI.

Dokumentację uznaje się za przedłożoną w dniu jej otrzymania przez Komisję.

2.
Komisja przekazuje organom państw członkowskich potwierdzenie otrzymania dokumentacji technicznej za pośrednictwem systemów informatycznych, o których mowa w załączniku VI. Komisja nadaje numer każdej dokumentacji.

Potwierdzenie odbioru zawiera co najmniej następujące elementy:

a)
numer dokumentacji;
b)
nazwę, której dotyczy dokumentacja; oraz
c)
datę otrzymania.

Komisja przekazuje powiadomienie oraz udostępnia informacje i uwagi dotyczące dokumentacji technicznej za pośrednictwem systemów informatycznych, o których mowa w załączniku VI.

3.
Artykuły 4, 5, 6, 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 792/2009 stosuje się odpowiednio do przekazywania powiadomień i udostępniania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2.

Powiadomienia, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia (WE) nr 792/2009, przekazuje się najpóźniej 10 dni od dnia rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Uznane oznaczenia geograficzne

1.
Jeżeli dokumentacja techniczna dotycząca uznanego oznaczenia geograficznego, złożona zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, nie wskazuje, że zostały spełnione wymagania ustanowione w art. 15 ust. 1 tego rozporządzenia, Komisja ustala ostateczny termin jej zmiany, wycofania lub przekazania uwag przez państwo członkowskie.
2.
Jeżeli państwo członkowskie nie usunie takich braków w terminie, o którym mowa w akapicie pierwszym, uznaje się, że dokumentacja techniczna nie została przekazana, i stosuje się art. 20 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.
Artykuł  10

Pakowanie na wyznaczonym obszarze geograficznym

Jeżeli dokumentacja techniczna określa, że pakowanie napoju spirytusowego musi odbywać się w obrębie wyznaczonego obszaru geograficznego lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, podaje się uzasadnienie tego wymogu w odniesieniu do danego produktu.

Artykuł  11

Dopuszczalność wniosku

1.
Wniosek jest dopuszczalny, jeżeli zawiera wszystkie elementy, o których mowa w art. 6.
2.
Jeżeli wniosek nie jest kompletny, Komisja wzywa zgłaszającego do usunięcia braków w terminie dwóch miesięcy. Jeżeli braki nie zostaną usunięte przed upływem tego terminu, Komisja odrzuca wniosek z powodu jego niedopuszczalności.
Artykuł  12

Weryfikacja warunków ważności

1.
Jeżeli oznaczenie geograficzne nie jest zgodne z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 lub w przypadku gdy wniosek o rejestrację nie spełnia wymogów ustanowionych w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, Komisja ustala termin zmiany lub wycofania wniosku lub przekazania uwag przez zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego.
2.
Jeżeli zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego nie usunie braków w terminie, o którym mowa w ust. 1, Komisja odrzuca wniosek.
Artykuł  13

Zastrzeżenie wobec rejestracji

1.
Zastrzeżenia, o których mowa w art. 17 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, należy sporządzać zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia i przekazywać Komisji. Za datę złożenia zastrzeżenia uznaje się dzień otrzymania go przez Komisję.
2.
Zgłaszający zastrzeżenie otrzymuje potwierdzenie odbioru, zawierające co najmniej następujące informacje:
a)
numer akt;
b)
liczbę otrzymanych stron;
c)
datę otrzymania zastrzeżenia.
Artykuł  14

Dopuszczalność zastrzeżenia

1.
Zastrzeżenie jest dopuszczalne, jeżeli - w stosownych przypadkach - zawiera informacje dotyczące wcześniej dochodzonych praw i przyczyny zastrzeżenia i otrzymano go przed upływem terminu, o którym mowa w art. 17 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 110/2008.
2.
Jeżeli zastrzeżenie opiera się na wcześniejszym istnieniu znanego i renomowanego znaku towarowego już wykorzystywanego w Unii, zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, towarzyszy mu zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, dowód rejestracji lub stosowania takiego znaku towarowego, np. w formie zaświadczenia o rejestracji lub dowodu stosowania tego znaku oraz dowód jego reputacji i renomy.
3.
Każde zastrzeżenie zawiera szczegóły dotyczące faktów, dowodów i uwag przedstawionych na poparcie zastrzeżenia wraz z odpowiednimi dokumentami uzupełniającymi.

Informacje i dowody przedstawione na poparcie istnienia wcześniej stosowanego znaku towarowego dotyczą lokalizacji, czasu stosowania, zakresu i charakteru zastosowania oraz jego reputacji i renomy.

4.
Jeżeli informacje i dokumenty, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, nie zostały przedstawione, Komisja występuje do wnoszącego zastrzeżenie o usunięcie tych braków w terminie dwóch miesięcy. Jeżeli braki nie zostaną usunięte przed upływem tego terminu, Komisja odrzuca zastrzeżenie z powodu jego niedopuszczalności.
Artykuł  15

Weryfikacja zastrzeżenia

1.
Jeżeli zastrzeżenie jest dopuszczalne, Komisja powiadamia o tym zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego, zapraszając do przedstawienia uwag w terminie dwóch miesięcy. Wszelkie uwagi otrzymane w ciągu tego okresu przekazuje się zgłaszającemu zastrzeżenie.
2.
Komisja zwraca się do stron o ustosunkowanie się do uwag otrzymanych od innych stron w terminie dwóch miesięcy.
3.
Jeżeli Komisja uzna, że zastrzeżenie jest uzasadnione, odrzuca wniosek o rejestrację.
4.
W przypadku wielu jednoczesnych zastrzeżeń, jeżeli wstępne rozpatrzenie co najmniej jednego z nich doprowadzi do konkluzji, że przyjęcie wniosku o rejestrację nie jest możliwe, Komisja może zawiesić pozostałe procedury zastrzeżeń. Komisja informuje innych zgłaszających zastrzeżenia o wszelkich decyzjach, które ich dotyczą.
5.
Jeżeli wniosek o rejestrację zostaje odrzucony, procedury zastrzeżeń, które zostały zawieszone, uznaje się za zamknięte i powiadamia się o tym w odpowiedni sposób zainteresowanych zgłaszających zastrzeżenia.
Artykuł  16

Decyzje Komisji

1.
Komisja podejmuje decyzje zgodnie z art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 2 i art. 15 ust. 3 na podstawie dostępnych dokumentów i informacji.

Zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego, a także, w stosownych przypadkach, zgłaszający zastrzeżenie, powiadamiani są o decyzjach, w tym o ich powodach.

2.
Jeżeli wniosek o rejestrację oznaczenia geograficznego nie został odrzucony na mocy art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 2 ani art. 15 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, Komisja podejmuje decyzję o rejestracji oznaczenia geograficznego w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 110/2008 zgodnie z art. 17 ust. 8 wymienionego rozporządzenia.
Artykuł  17

Stosowane języki

Oznaczenia geograficzne są rejestrowane w języku lub językach używanych do określenia danego produktu na wyznaczonym obszarze geograficznym, w oryginalnej pisowni.

Artykuł  18

Składanie wniosku o unieważnienie

1.
Wniosek o unieważnienie oznaczenia geograficznego sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku IV i przekazuje Komisji. Za datę złożenia wniosku o unieważnienie uznaje się dzień otrzymania go przez Komisję.
2.
Autor wniosku o unieważnienie otrzymuje potwierdzenie odbioru zawierające co najmniej następujące dane:
a)
numer akt;
b)
liczbę otrzymanych stron; oraz
c)
datę otrzymania wniosku.
Artykuł  19

Dopuszczalność wniosku o unieważnienie

1.
Wniosek o unieważnienie jest dopuszczalny, jeżeli wyraźnie wskazuje uzasadniony interes autora wniosku o unieważnienie i wyjaśnia powody takiego unieważnienia.
2.
Wniosek o unieważnienie zawiera szczegółowe informacje dotyczące faktów, dowodów i uwag przedstawionych na poparcie unieważnienia. Do wniosku należy dołączyć odpowiednie dokumenty towarzyszące, a w szczególności oświadczenie organu państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, w którym autor wniosku ma miejsce pobytu lub siedzibę statutową.
3.
Jeżeli informacje i dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zostały dostarczone w tym samym czasie, co wniosek o unieważnienie, Komisja zwraca się do autora wniosku o usunięcie tych braków w terminie dwóch miesięcy. Jeżeli braki nie zostaną usunięte przed upływem tego terminu, Komisja odrzuca wniosek z powodu jego niedopuszczalności.

Komisja powiadamia o swej decyzji dotyczącej niedopuszczalności autora wniosku o unieważnienie, jak również państwo członkowskie, organ państwa trzeciego lub podmiot prywatny z państwa trzeciego, których dotyczy wniosek o unieważnienie oznaczenia geograficznego.

Artykuł  20

Weryfikacja wniosku o unieważnienie

1.
Jeżeli Komisja nie odrzuci wniosku o unieważnienie zgodnie z art. 19 ust. 3, przekazuje przedmiotowy wniosek państwu członkowskiemu, organowi państwa trzeciego lub podmiotowi prywatnemu z państwa trzeciego, którego oznaczenia geograficznego dotyczy wniosek o unieważnienie, wzywając ich do przedstawienia uwag w terminie dwóch miesięcy. Wszelkie uwagi otrzymane w tym terminie przekazywane są autorowi wniosku o unieważnienie.
2.
Jeżeli zainteresowane państwo członkowskie, organ państwa trzeciego ani podmiot prywatny z państwa trzeciego nie przedstawią żadnych uwag lub nie dotrzymają terminu dwóch miesięcy, Komisja podejmuje decyzję o unieważnieniu.
3.
Komisja podejmuje decyzję o unieważnieniu danego oznaczenia geograficznego na podstawie dostępnych dowodów i po upływie terminu przesyłania uwag. Komisja bada, czy zgodność oznaczenia geograficznego z dokumentacją techniczną nie jest już możliwa lub nie może być dłużej zagwarantowana, w szczególności jeżeli warunki ustanowione w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 110/2008 nie są już spełnione lub ich dalsze spełnianie nie będzie możliwe w najbliższej przyszłości.

Decyzja o unieważnieniu jest przedmiotem powiadomienia skierowanego do zainteresowanego państwa członkowskiego, organu państwa trzeciego lub podmiotu prywatnego z kraju trzeciego lub też autora wniosku o unieważnienie.

4.
Jeżeli przedstawiony został więcej niż jeden wniosek o unieważnienie dotyczący tego samego oznaczenia geograficznego i, po wstępnym rozpatrzeniu co najmniej jednego z tych wniosków, Komisja uzna, że ochrona danego oznaczenia geograficznego nie jest już uzasadniona, może zawiesić inne procedury unieważnienia, dotyczące tego oznaczenia geograficznego. Komisja informuje pozostałych autorów wniosków o unieważnienie o wszelkich decyzjach, które ich dotyczą.

Jeżeli oznaczenie geograficzne zostało unieważnione, Komisja zamyka zawieszone procedury unieważnienia i odpowiednio informuje pozostałych autorów wniosków o unieważnienie.

Artykuł  21

Zmiana dokumentacji technicznej

1.
Wniosek o zmianę dokumentacji technicznej związanej z zarejestrowanym oznaczeniem geograficznym, o której mowa w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 110/2008, sporządza się zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia i przekazuje w formie elektronicznej.
2.
Do celów stosowania, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 8-15 niniejszego rozporządzenia. Procedury te dotyczą wyłącznie punktów dokumentacji technicznej, które są przedmiotem zmiany.
3.
W przypadku gdy wniosek o zmianę dokumentacji technicznej składa wnioskodawca inny niż pierwotny wnioskodawca, Komisja przekazuje pierwotnemu wnioskodawcy treść wniosku.
Artykuł  22

Stosowanie unijnego symbolu w odniesieniu do zarejestrowanych oznaczeń geograficznych

1.
Unijny symbol dla zarejestrowanych oznaczeń geograficznych określonych w załączniku V do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1898/2006 3 może być wykorzystywany w odniesieniu do napojów spirytusowych. Symbolu tego nie można stosować w połączeniu z wyrażeniem złożonym obejmującym oznaczenie geograficzne. Określenie "Chronione oznaczenie geograficzne" można zastąpić jego odpowiednikiem w innym języku urzędowym Unii, jak określono w wymienionym załączniku.
2.
W przypadku gdy unijny symbol, o którym mowa w ust. 1, został umieszczony na etykiecie napoju spirytusowego, towarzyszy mu odpowiednie oznaczenie geograficzne.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  23

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2013 r. Artykuły 3 i 4 stosuje się od dnia 1 marca 2015 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2013 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WNIOSEK O REJESTRACJĘ OZNACZENIA GEOGRAFICZNEGO

Data otrzymania wniosku (DD.MM.RRRR) ...

[uzupełnia Komisja]

Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną) ...

Język stosowany przy składaniu wniosku ...

Numer akt ...

[uzupełnia Komisja]

Oznaczenie geograficzne, którego dotyczy wniosek o rejestrację ...

Kategoria napoju spirytusowego

Wnioskodawca

Nazwa osoby prawnej lub imię i nazwisko osoby fizycznej ...

Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Status prawny, wielkość i skład (w przypadku osób prawnych): ...

Obywatelstwo ...

Telefon, adres poczty elektronicznej ...

Pośrednik

Państwo(-a) członkowskie(*) -

Organ państwa trzeciego(*)

[(*) niepotrzebne skreślić]

Nazwa(-y) pośrednika(-ów) ...

Pełny(-e) adres(-y) (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Telefon, adres poczty elektronicznej ...

Dowód ochrony w państwie trzecim ...

Dokumentacja techniczna

Liczba stron ...

Imię i nazwisko osoby (osób) podpisującej(-ych) ...

Podpis(-y) ...

ZAŁĄCZNIK  II

DOKUMENTACJA TECHNICZNA

Data otrzymania wniosku (DD.MM.RRRR) ...

[uzupełnia Komisja]

Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną) ...

Język stosowany przy składaniu wniosku ...

Numer akt ...

[uzupełnia Komisja]

Oznaczenie geograficzne, którego dotyczy wniosek ...

Kategoria napoju spirytusowego

Opis napoju spirytusowego

- Właściwości fizyczne, chemiczne lub organoleptyczne

- Cechy charakterystyczne (w porównaniu do napojów spirytusowych należących do tej samej kategorii)

Obszar geograficzny, którego dotyczy wniosek

Metoda otrzymywania napoju spirytusowego

Związek ze środowiskiem geograficznym pochodzenia

- Szczegółowe informacje dotyczące obszaru geograficznego pochodzenia istotne z punktu widzenia omawianego związku lub pochodzenia

- Szczególne właściwości napoju spirytusowego związane z obszarem geograficznym

Przepisy unijne lub krajowe/regionalne Wnioskodawca

- Państwo członkowskie, państwo trzecie, osoba prawna lub fizyczna ...

- Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

- Status prawny (w przypadku osób prawnych) ...

Dodatkowe informacje na temat oznaczenia geograficznego

Szczegółowe przepisy dotyczące etykietowania

ZAŁĄCZNIK  III

WNIOSEK W SPRAWIE ZASTRZEŻENIA WOBEC REJESTRACJI OZNACZENIA GEOGRAFICZNEGO

Data otrzymania wniosku (DD.MM.RRRR) ...

[uzupełnia Komisja]

Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną) ...

Język wniosku w sprawie zastrzeżenia ...

Numer akt ...

[uzupełnia Komisja]

Zgłaszający zastrzeżenie

Nazwa osoby prawnej lub imię i nazwisko osoby fizycznej ...

Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Obywatelstwo ...

Telefon, adres poczty elektronicznej ...

Pośrednik

Państwo(-a) członkowskie(*)

Organ kraju trzeciego (fakultatywne)(*)

[(*) niepotrzebne skreślić]

Nazwa(-y) pośrednika(-ów) ...

Pełny(-e) adres(-y) (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Oznaczenie geograficzne, którego dotyczy zastrzeżenie ...

Wcześniejsze prawa

Zarejestrowane oznaczenie geograficzne(*)

Krajowe oznaczenie geograficzne(*)

[(*) niepotrzebne skreślić]

Nazwa ...

Numer rejestracji ...

Data rejestracji (DD.MM.RRRR) ...

Znak towarowy

Oznaczenie ...

Wykaz produktów i usług ...

Numer rejestracji ...

Data rejestracji ...

Państwo pochodzenia ...

Reputacja/renoma(*) ...

[(*) niepotrzebne skreślić]

Podstawy zastrzeżenia

Nazwisko podpisującego ...

Podpis ...

ZAŁĄCZNIK  IV

WNIOSEK O UNIEWAŻNIENIE OZNACZENIA GEOGRAFICZNEGO

Data otrzymania wniosku (DD.MM.RRRR) ...

[uzupełnia Komisja]

Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną) ...

Autor wniosku o unieważnienie ...

Numer akt ...

[uzupełnia Komisja]

Język wniosku o unieważnienie ...

Nazwa osoby prawnej lub imię i nazwisko osoby fizycznej ...

Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Obywatelstwo ...

Telefon, adres poczty elektronicznej ...

Kwestionowane oznaczenie geograficzne ...

Uzasadniony interes autora wniosku ...

Oświadczenie państwa członkowskiego lub państwa trzeciego ...

Podstawy unieważnienia

Nazwisko wnioskodawcy ...

Podpis ...

ZAŁĄCZNIK  V

WNIOSEK O ZMIANĘ DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ OZNACZENIA GEOGRAFICZNEGO

Data otrzymania wniosku (DD.MM.RRRR) ...

[uzupełnia Komisja]

Liczba stron (łącznie z niniejszą stroną) ...

Język zmiany ...

Numer akt ...

[uzupełnia Komisja]

Pośrednik

Państwo(-a) członkowskie(*) -

Organ kraju trzeciego (fakultatywne) (*)

[(*) niepotrzebne skreślić]

Nazwa(-y) pośrednika(-ów) ...

Pełny(-e) adres(-y) (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj) ...

Telefon, adres poczty elektronicznej ...

Przedmiotowe oznaczenie geograficzne

Pozycje specyfikacji produktu, których dotyczy zmiana

Chroniona nazwa(*)

Opis produktu(*)

Obszar geograficzny(*)

Związek z obszarem geograficznym(*)

Nazwa i adres organów kontrolnych(*)

Inne(*)

[(*) niepotrzebne skreślić]

Zmiana

Zmiana specyfikacji produktu, która nie pociąga za sobą zmiany głównych elementów specyfikacji(*)

Zmiana specyfikacji produktu, która pociąga za sobą zmianę głównych elementów specyfikacji (*)

[(*) niepotrzebne skreślić] -

Wyjaśnienie zmiany ...

Zaktualizowane główne elementy specyfikacji

[na odrębnym arkuszu]

Nazwisko wnioskodawcy ...

Podpis ...

ZAŁĄCZNIK  VI

  4 Systemy informatyczne, o których mowa w art. 8a

Aby otrzymać wskazówki na temat sposobu uzyskania dostępu i korzystania z systemów informatycznych udostępnianych przez Komisję państwom członkowskim, właściwe organy państw członkowskich mogą zwrócić się do Komisji na następujący adres:

Funkcyjna skrzynka pocztowa: AGRI-EXT-HELPDESK@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16.
2 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1239/2014 z dnia 19 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.333.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.
3 Dz.U. L 369 z 23.12.2006, s. 1.
4 Załącznik VI dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1239/2014 z dnia 19 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.333.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.201.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 716/2013 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych
Data aktu: 25/07/2013
Data ogłoszenia: 26/07/2013
Data wejścia w życie: 01/09/2013, 02/08/2013, 01/03/2015