Decyzja wykonawcza 2012/375/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 22 czerwca 2012 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii

(2012/375/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wniosek Irlandii Rada przyznała temu państwu, w drodze decyzji wykonawczej 2011/77/UE(2), pomoc finansową w celu wsparcia programu istotnych reform gospodarczych i finansowych (zwanego dalej "programem"), ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki na ścieżkę trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Irlandii, w strefie euro i w Unii.

(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/77/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym (MFW) i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), dokonała szóstego przeglądu postępów poczynionych przez władze Irlandii we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także skuteczności i wpływu tych środków na gospodarkę i społeczeństwo.

(3) We wrześniu 2011 r., zgodnie z programem, władze Irlandii przedłożyły parlamentowi przepisy prawne mające na celu poprawę długoterminowej stabilności finansów publicznych. Niektóre elementy przewidzianej reformy nie zostały przyjęte przez parlament przed zakończeniem wspomnianego wyżej szóstego przeglądu kwartalnego, w szczególności w odniesieniu do uprawnień emerytalnych dla nowych pracowników sektora publicznego, w tym przeglądu wcześniejszego przechodzenia na emeryturę niektórych kategorii urzędników państwowych i indeksacji emerytur do cen konsumpcyjnych, a także uzależnienia świadczeń emerytalnych od średniego wynagrodzenia w ciągu całego okresu aktywności zawodowej oraz powiązania wieku emerytalnego z ustawowym wiekiem emerytalnym. Władze zobowiązały się do zapewnienia przyjęcia tych przepisów do końca 2012 r.

(4) W kontekście odroczenia do 2013 r. ogólnounijnej operacji testu warunków skrajnych, przeprowadzanej pod auspicjami Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, uważa się za właściwe, by kolejny test warunków skrajnych krajowych banków irlandzkich został odroczony do roku 2013. Tymczasem władze określiły główne kierunki prac przygotowawczych, które zostaną ukończone w 2012 r.

(5) Władze irlandzkie określiły dodatkowe środki, które zostaną podjęte w 2012 r. w celu zmniejszenia bezrobocia i które stanowią podstawę dla realizacji celów programu. W szczególności władze irlandzkie podejmą działania w celu podniesienia efektywności ich polityki ożywiania rynku pracy i polityki kształcenia oraz zapewnią, by świadczenia socjalne nie działały demobilizująco na gotowość pracowników do podejmowania pracy przy jednoczesnej ochronie najsłabszych grup społecznych.

(6) W świetle powyższych zmian i okoliczności należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/77/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 3 decyzji wykonawczej 2011/77/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
ust. 7 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) przyjęcie przepisów przewidujących podwyższenie ustawowego wieku emerytalnego do 66 lat w 2014 r., 67 lat w 2021 r. oraz 68 lat w 2028 r. w celu zwiększenia długoterminowej stabilności finansów publicznych.";

2)
w ust. 8 dodaje się litery w brzmieniu:

"f) zakończenie następujących prac w krajowych bankach irlandzkich, których wyniki władze irlandzkie będą przekazywały Komisji, EBC i MFW: (i) niezależny przegląd jakości aktywów w celu dokonania oceny jakości indywidualnych i zbiorczych portfeli kredytowych oraz procesów wykorzystywanych dla ustalenia i monitorowania jakości aktywów; (ii) przegląd zagrożonych operacji kredytowych w celu dokonania oceny potencjału operacyjnego i skuteczności zarządzania portfelem pożyczek zagrożonych w bankach, w tym zarządzania zadłużeniem przeterminowanym i wypracowanie praktyk w zakresie zaradzania pożyczkom zagrożonym i ograniczenia strat kredytowych; (iii) zatwierdzanie integralności danych w celu dokonania oceny wiarygodności danych bankowych; oraz (iv) ujmowanie dochodów i ponowne przeterminowanie projektu w celu dokonania przeglądu istniejących praktyk w świetle międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF) oraz odpowiednich wytycznych regulacyjnych;

g) ocena postępów banków pod względem postępowania z ich nieopłacalnymi portfelami;

h) przekazanie Komisji, EBC i MFW oceny działań podjętych w odniesieniu do otrzymujących świadczenia osób poszukujących pracy, które nie uczestniczą w rozmowach dotyczących aktywacji zawodowej;

i) zakończenie międzydepartamentalnego sprawozdania celem zbadania możliwości ograniczenia wszelkich niepożądanych zachęt w dziedzinie zatrudnienia, wynikających ze struktury świadczeń socjalnych;

j) przyjęcie przepisów służących reformie uprawnień emerytalnych dla nowych pracowników sektora publicznego. Reforma ta musi obejmować przegląd wcześniejszego przechodzenia na emeryturę niektórych kategorii urzędników państwowych i indeksację emerytur do cen konsumpcyjnych. Emerytury zostają uzależnione od średniego wynagrodzenia w ciągu całego okresu aktywności zawodowej. Wiek emerytalny nowych pracowników zostaje powiązany z ustawowym wiekiem emerytalnym.";

3)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"10. W 2013 r., zgodnie ze specyfikacjami określonymi w protokole ustaleń, Irlandia zakończy przeprowadzanie testów warunków skrajnych banków, które zostały włączone do PCAR (ang. Prudential Capital Assessment Review) z 2011 r. Testy warunków skrajnych będą dostosowane do operacji Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) oraz będą opierać się na wynikach PCAR z 2011 r. i na programie środków finansowych z 2012 r. Testy warunków skrajnych będą rygorystyczne i nadal będą opierać się na solidnych prognozach dotyczących strat kredytowych oraz na wysokim poziomie przejrzystości. Publikacja wyników będzie dostosowana do harmonogramu kolejnej operacji EUNB.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 czerwca 2012 r.

W imieniu Rady

V. SHIARLY

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 30 z 4.2.2011, s. 34.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.182.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/375/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii
Data aktu: 22/06/2012
Data ogłoszenia: 13/07/2012
Data wejścia w życie: 13/07/2012