Decyzja 2008/563/WE uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

(2008/563/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/185/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że w Republice Czeskiej istnieje nadmierny deficyt. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2003 r. wyniósł 12,9 % PKB (5,9 % PKB, nie uwzględniając jednorazowego działania rządu związanego z zastosowaniem na dużą skalę gwarancji rządowych), czyli dużo powyżej wartości odniesienia określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB.

(2) W dniu 5 lipca 2004 r. zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Republiki Czeskiej zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) W kontekście prognozy znacznego odchylenia budżetu od stanu równowagi w 2007 r. oraz utrzymywania się nadmiernego deficytu powyżej wartości odniesienia w 2008 r., w dniu 10 lipca 2007 r., na mocy art. 104 ust. 8, w oparciu o zalecenie Komisji Rada przyjęła decyzję stwierdzającą, że działania podjęte przez Republikę Czeską nie wydają się wystarczające do zapewnienia korekty nadmiernego deficytu do roku 2008(3). W dniu 10 października 2007 r. w oparciu o zalecenie Komisji Rada wydała nowe zalecenie na mocy art. 104 ust. 7, w którym wezwała Republikę Czeską do dalszego ograniczenia pogarszania się sytuacji budżetowej w roku 2007 i ponownie stwierdziła, że istniejący nadmierny deficyt musi zostać zlikwidowany najpóźniej do roku 2008, oraz wyznaczyła dzień 9 kwietnia 2008 r. jako ostateczny termin podjęcia przez władze czeskie skutecznych działań w tym celu. Biorąc za podstawę dostępne w tamtym czasie prognozy, Rada wezwała władze czeskie do doprowadzenia do poprawy wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) o co najmniej 0,75 % PKB w roku 2008 w stosunku do roku 2007.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.

(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (4).

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Republikę Czeską powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 2,7 % PKB w 2006 r. do 1,6 % PKB w 2007 r., tj. poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB przed terminem określonym przez Radę. Dla porównania w programie konwergencji z marca 2007 r. przyjęto wartość docelową wynoszącą 4 % PKB,

- dochody podatkowe przekroczyły oczekiwania w związku z wyższym od zakładanego wzrostem gospodarczym, jednak zmniejszenie deficytu w 2007 r. było również skutkiem ograniczenia wydatków, w szczególności w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników sektora publicznego oraz spożycia pośredniego. Większość ograniczeń wydatków ma charakter stały. Poprawa wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacowana jest na nieco powyżej 0,5 % PKB w 2007 r.,

- na rok 2008 prognoza z wiosny 2008 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do poziomu 1,4 % PKB, głównie dzięki dodatkowym środkom ukierunkowanym na ograniczenie wydatków, środkom legislacyjnym mającym zmniejszyć wydatki na świadczenia społeczne i dzięki wprowadzeniu częściowej odpłatności za usługi zdrowotne. Dochody wyrażone jako procent PKB powinny się utrzymać w dużej mierze na stabilnym poziomie wskutek wprowadzenia w 2008 r. szeregu środków podatkowych. Przewidywania przedstawione w prognozie z wiosny są zgodne z podaną w notyfikacji fiskalnej z kwietnia wartością docelową deficytu wynoszącą 1,5 % PKB. Na rok 2009 prognoza z wiosny przewiduje, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków, dalsze zmniejszenie deficytu do 1,1 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- przewiduje się, że wynik strukturalny ma ulec poprawie o około 0,5 punktu procentowego PKB w 2008 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków - także w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o potrzebie przyspieszenia osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Republiki Czeskiej oznacza deficyt strukturalny na poziomie 1 % PKB, zgodnie z zaleceniem zawartym w opinii Rady z marca 2008 r. w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji z listopada 2007 r.,

- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostaje znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Obniżył się on z 29,4 % PKB w 2006 r. do 28,7 % w 2007 r. Zgodnie z prognozą z wiosny 2008 r. spodziewane jest dalsze zmniejszenie relacji długu do PKB do poziomu poniżej 28 % PKB do końca 2009 r. (przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki).

(7) W opinii Rady nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/185/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/185/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, s. 20.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3)Decyzja 2007/640/WE (Dz.U. L 260 z 5.10.2007, s. 13).

(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.181.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/563/WE uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej
Data aktu: 03/06/2008
Data ogłoszenia: 10/07/2008
Data wejścia w życie: 10/07/2008