(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 2005/185/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że w Republice Czeskiej istnieje nadmierny deficyt. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2003 r. wyniósł 12,9 % PKB (5,9 % PKB, nie uwzględniając jednorazowego działania rządu związanego z zastosowaniem na dużą skalę gwarancji rządowych), czyli dużo powyżej wartości odniesienia określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB.
(2) W dniu 5 lipca 2004 r. zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Republiki Czeskiej zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.
(3) W kontekście prognozy znacznego odchylenia budżetu od stanu równowagi w 2007 r. oraz utrzymywania się nadmiernego deficytu powyżej wartości odniesienia w 2008 r., w dniu 10 lipca 2007 r., na mocy art. 104 ust. 8, w oparciu o zalecenie Komisji Rada przyjęła decyzję stwierdzającą, że działania podjęte przez Republikę Czeską nie wydają się wystarczające do zapewnienia korekty nadmiernego deficytu do roku 2008(3). W dniu 10 października 2007 r. w oparciu o zalecenie Komisji Rada wydała nowe zalecenie na mocy art. 104 ust. 7, w którym wezwała Republikę Czeską do dalszego ograniczenia pogarszania się sytuacji budżetowej w roku 2007 i ponownie stwierdziła, że istniejący nadmierny deficyt musi zostać zlikwidowany najpóźniej do roku 2008, oraz wyznaczyła dzień 9 kwietnia 2008 r. jako ostateczny termin podjęcia przez władze czeskie skutecznych działań w tym celu. Biorąc za podstawę dostępne w tamtym czasie prognozy, Rada wezwała władze czeskie do doprowadzenia do poprawy wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) o co najmniej 0,75 % PKB w roku 2008 w stosunku do roku 2007.
(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.
(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (4).
(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Republikę Czeską powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:
- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 2,7 % PKB w 2006 r. do 1,6 % PKB w 2007 r., tj. poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB przed terminem określonym przez Radę. Dla porównania w programie konwergencji z marca 2007 r. przyjęto wartość docelową wynoszącą 4 % PKB,
- dochody podatkowe przekroczyły oczekiwania w związku z wyższym od zakładanego wzrostem gospodarczym, jednak zmniejszenie deficytu w 2007 r. było również skutkiem ograniczenia wydatków, w szczególności w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników sektora publicznego oraz spożycia pośredniego. Większość ograniczeń wydatków ma charakter stały. Poprawa wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacowana jest na nieco powyżej 0,5 % PKB w 2007 r.,
- na rok 2008 prognoza z wiosny 2008 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do poziomu 1,4 % PKB, głównie dzięki dodatkowym środkom ukierunkowanym na ograniczenie wydatków, środkom legislacyjnym mającym zmniejszyć wydatki na świadczenia społeczne i dzięki wprowadzeniu częściowej odpłatności za usługi zdrowotne. Dochody wyrażone jako procent PKB powinny się utrzymać w dużej mierze na stabilnym poziomie wskutek wprowadzenia w 2008 r. szeregu środków podatkowych. Przewidywania przedstawione w prognozie z wiosny są zgodne z podaną w notyfikacji fiskalnej z kwietnia wartością docelową deficytu wynoszącą 1,5 % PKB. Na rok 2009 prognoza z wiosny przewiduje, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków, dalsze zmniejszenie deficytu do 1,1 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,
- przewiduje się, że wynik strukturalny ma ulec poprawie o około 0,5 punktu procentowego PKB w 2008 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków - także w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o potrzebie przyspieszenia osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Republiki Czeskiej oznacza deficyt strukturalny na poziomie 1 % PKB, zgodnie z zaleceniem zawartym w opinii Rady z marca 2008 r. w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji z listopada 2007 r.,
- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostaje znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Obniżył się on z 29,4 % PKB w 2006 r. do 28,7 % w 2007 r. Zgodnie z prognozą z wiosny 2008 r. spodziewane jest dalsze zmniejszenie relacji długu do PKB do poziomu poniżej 28 % PKB do końca 2009 r. (przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki).
(7) W opinii Rady nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/185/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.
| W imieniu Rady | |
| C. LAGARDE | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, s. 20.
(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).
(3)Decyzja 2007/640/WE (Dz.U. L 260 z 5.10.2007, s. 13).
(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.181.45 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/563/WE uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej |
| Data aktu: | 03/06/2008 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2008 |