Decyzja 2008/563/WE uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/185/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej

(2008/563/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/185/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że w Republice Czeskiej istnieje nadmierny deficyt. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2003 r. wyniósł 12,9 % PKB (5,9 % PKB, nie uwzględniając jednorazowego działania rządu związanego z zastosowaniem na dużą skalę gwarancji rządowych), czyli dużo powyżej wartości odniesienia określonej w Traktacie na poziomie 3 % PKB.

(2) W dniu 5 lipca 2004 r. zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Republiki Czeskiej zalecenie zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do 2008 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) W kontekście prognozy znacznego odchylenia budżetu od stanu równowagi w 2007 r. oraz utrzymywania się nadmiernego deficytu powyżej wartości odniesienia w 2008 r., w dniu 10 lipca 2007 r., na mocy art. 104 ust. 8, w oparciu o zalecenie Komisji Rada przyjęła decyzję stwierdzającą, że działania podjęte przez Republikę Czeską nie wydają się wystarczające do zapewnienia korekty nadmiernego deficytu do roku 2008(3). W dniu 10 października 2007 r. w oparciu o zalecenie Komisji Rada wydała nowe zalecenie na mocy art. 104 ust. 7, w którym wezwała Republikę Czeską do dalszego ograniczenia pogarszania się sytuacji budżetowej w roku 2007 i ponownie stwierdziła, że istniejący nadmierny deficyt musi zostać zlikwidowany najpóźniej do roku 2008, oraz wyznaczyła dzień 9 kwietnia 2008 r. jako ostateczny termin podjęcia przez władze czeskie skutecznych działań w tym celu. Biorąc za podstawę dostępne w tamtym czasie prognozy, Rada wezwała władze czeskie do doprowadzenia do poprawy wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) o co najmniej 0,75 % PKB w roku 2008 w stosunku do roku 2007.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został skorygowany.

(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (4).

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Republikę Czeską powiadomienia przed dniem 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 2,7 % PKB w 2006 r. do 1,6 % PKB w 2007 r., tj. poniżej wartości odniesienia dla deficytu wynoszącej 3 % PKB przed terminem określonym przez Radę. Dla porównania w programie konwergencji z marca 2007 r. przyjęto wartość docelową wynoszącą 4 % PKB,

- dochody podatkowe przekroczyły oczekiwania w związku z wyższym od zakładanego wzrostem gospodarczym, jednak zmniejszenie deficytu w 2007 r. było również skutkiem ograniczenia wydatków, w szczególności w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników sektora publicznego oraz spożycia pośredniego. Większość ograniczeń wydatków ma charakter stały. Poprawa wyniku strukturalnego (tj. wyniku w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) szacowana jest na nieco powyżej 0,5 % PKB w 2007 r.,

- na rok 2008 prognoza z wiosny 2008 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do poziomu 1,4 % PKB, głównie dzięki dodatkowym środkom ukierunkowanym na ograniczenie wydatków, środkom legislacyjnym mającym zmniejszyć wydatki na świadczenia społeczne i dzięki wprowadzeniu częściowej odpłatności za usługi zdrowotne. Dochody wyrażone jako procent PKB powinny się utrzymać w dużej mierze na stabilnym poziomie wskutek wprowadzenia w 2008 r. szeregu środków podatkowych. Przewidywania przedstawione w prognozie z wiosny są zgodne z podaną w notyfikacji fiskalnej z kwietnia wartością docelową deficytu wynoszącą 1,5 % PKB. Na rok 2009 prognoza z wiosny przewiduje, przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków, dalsze zmniejszenie deficytu do 1,1 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- przewiduje się, że wynik strukturalny ma ulec poprawie o około 0,5 punktu procentowego PKB w 2008 r. i - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki przewidującej ciągłe ograniczanie wydatków - także w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o potrzebie przyspieszenia osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Republiki Czeskiej oznacza deficyt strukturalny na poziomie 1 % PKB, zgodnie z zaleceniem zawartym w opinii Rady z marca 2008 r. w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji z listopada 2007 r.,

- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych pozostaje znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Obniżył się on z 29,4 % PKB w 2006 r. do 28,7 % w 2007 r. Zgodnie z prognozą z wiosny 2008 r. spodziewane jest dalsze zmniejszenie relacji długu do PKB do poziomu poniżej 28 % PKB do końca 2009 r. (przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki).

(7) W opinii Rady nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2005/185/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Republice Czeskiej został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/185/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, s. 20.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3)Decyzja 2007/640/WE (Dz.U. L 260 z 5.10.2007, s. 13).

(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024